Route nationale N7 Bij het lezen van het boek " Langzaam door Frankrijk " van Peter Jacobs en Erwin De Decker zijn we de beroemde N7 gaan herontdekken. Daarom dus deze Blog " Route Nationale N7 ".
1934: Citroën lanceert de voorwielaandrijving. De eerste auto met voorwielaandrijving en zelfdragende carrosserie, de traction avant zal 23 jaar lang worden geproduceerd.
1948: Citroën lanceert de 2PK. De 2PK moest twee landbouwers en 50kg aardappelen kunnen vervoeren tegen 60km/uur. Maar de wagen moest ook zuinig zijn en een veld kunnen doorkruisen zonder één ei te breken. Een auto dat in de jaren 60 en 70 het symbool was van een zorgeloze levenstijl.
1955: Citroën lanceert de hydropneumatische ophanging. Dit is de sensatie van het Salon van Parijs in 1955. Het hydropneumatische systeem is gemonteerd op de DS19 en betekent een ware revolutie. Tijdens het auotsalon alleen al werden 80.000 exemplaren verkocht, sindsdien was de citroën DS twee decennia lang de grote vreugde van menige automobilist en nog altijd wordt het model wereldwijd fanatiek verzameld.
Geboren in 1963,. Een specialist in de geschiedenis van de wegen in het algemeen, en in het
bijzonder de N7: hij is ook de auteur van de site www.nationale7.com Hij leverd regelmatig bijdragen aan verschillende autobladen en
werkt ook voor de reclame. Hij is de auteur van verscheidene boeken over de
geschiedenis van de routes. Hij heeft een volledig album in 2004 gemaakt op de
honderdste verjaardag van het bedrijf Calberson strips. Samen met zijn vriend Jean-Luc Delvaux, ook ontwerper,
creëerden ze het karakter van Jacques Gipar .
DIT WAS DE NATIONALE
7
De Nationale Route 6
Blauw
Naslagwerk voor degenen die meer
willen weten over de route van Parijs naar de Côte d'Azur.
Al meer dan 15 jaar is hij
gepassioneerd, Thierry Dubois werd de onbetwiste specialist van de
beroemdste weg in Frankrijk! Opheldering van de oude gidsen en kranten, het verkennen
van elke meter van de weg, bekend in alle dorpen, heeft een verzameling van honderden
getuigenissen en duizenden originele foto's ... Als gevolg hiervan,het boek" Dit was de Nationale N7 " 208 pagina's, met meer dan 650 oude foto's en 65 originele
tekeningen.
De Renault 4. Ook wel bekend als de R4 was een auto die tussen 1961 en 1993 werd geproduceerd door de Franse autoproducent Renault. Het was de eerste voorwielaangedreven personenauto van Renault. In Frankrijk spreekt men van de 4L (uitgesproken als Quatrelle), wat weer 4 vleugels betekent. De eerste versies beschikten over de 750cc-motor en de drie-versnellingsbak van de Renault 4CV. Met deze versnellingsbak liep de Renault 4 achter op de inmiddels al dertien jaar oude Eend, die over vier in plaats van drie versnellingen beschikte. De R4 kreeg tot op heden niet de cultstatus die de Citroën 2CV wel heeft, waarschijnlijk omdat het de meest succesvolle Franse auto aller tijden was. De auto was zo algemeen, dat het conserveren of cultiveren van de auto simpelweg niet werd gedaan. Pas de laatste jaren neemt de cultstatus van de R4 toe. In Nederland was de R4 te koop tot 1986, maar productie ging in onder andere Joegoslavië door tot in 1993. Er werden in totaal meer dan 8 miljoen Renaults 4 geproduceerd.
Voorbij Orange komt de N7 dicht in de buurt van Chàteauneuf-du-Pape. Er is maar één cooperatie die Chàteauneuf maakt, en die ligt aan de N7 . " Le Cellier des Princes " .
Het verkeer verloopt hier nu ordentelijker sinds er lichten staan op het kruispunt, ooit was het anders. De spectaculairste opstopping dateert van 1970, toen Fernandel zijn laatste film kwam draaien.
In Montélimar maken ze al eeuwen nougat, noga bestaat in zachte en harde vorm. Overal word je naar winkels en fabriekjes gelokt, je kunt er meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om het productieproces te bekijken.
Arnaud Soubeyran is de oudste nogafabriek, ze is ondertussen gevestigd in de commerciele zone buiten de stad niet ver van de N7. Binnen wordt er op de romantiek van vroeger gespeeld, maar je kunt ook de werknemers in hedendaagse omstandigheden aan het werk zien.
Was het niet van Jean Moulin dan sprak men niet van Saint-Andiol, van hieruit vertrekt de route de Jean Moulin/chemin de la Liberté naar Salon-de-Provence. De Franse verzetstrijder volgde deze weg toen hij in 1942 boven de Provence geparachuteerd werd.
De majestueuze rijen platanen langs de Zuid-Franse wegen zijn een favoriet onderwerp voor foto's en prentkaarten.Vele bomen werden gekapt om de rijweg te verbreden. In Piolenc maken de Platanen nog deel uit van het stadscentrum.
Eddy & les Vedettes nemen je mee langs de Route Nationale 7 om bekende en minder bekende parels van o.a. Charles Trénet, Bourvil, Charles Aznavour en Edith Piaf te presenteren. Frontman Frank Mercelis creëert met de bijhorende pasjes, moves en flair de sfeer van de gloriedagen van de Parijse concertzaal lOlympia, toen menig Franse zanger, strak in het pak, de brug sloeg tussen chanson en pop of rock. Samen met zijn ijzersterke live-band haalt Frank Mercelis het Franse chanson op een unieke en verrassende manier uit het collectieve geheugen om het opnieuw tot je verbeelding te laten spreken. www.eddyetlesvedettes.be
Musée Mémoire de la RN7. Een vrijwilligersvereniging had een grote collectie over de N7 ondergebracht op het wijmdomein Chateau Simian, het museum is er niet meer. Maar na drie jaren te zijn gesloten en zes maanden van hard werken staat er opnieuw en dit langs de N7 een museum. Je komt het tegen juist voorbij het centrum van Piolenc en dit richting Orange. Toen ik voorbij kwam waren ze nog aan het schilderen en decoreren, maar ze vertelden me toen dat de opening voorzien was op het einde van augustus. En zie hier de opening is op zaterdag 25 augustus.
Samedi 25 août 2012, à 11 heures aura lieu l'inauguration du nouveau Musée Mémoire de la Nationale 7 à Piolenc (Vaucluse).
Après trois ans de fermeture et six mois de travaux, le Musée ouvre dans de nouveaux locaux, très faciles à trouver : sur la Nationale 7, à la sortie du village en direction d'Orange. Vous ne pouvez pas le louper, il y a une grosse borne sur la toit !
Rendez-vous donc avec Thierry Dubois le 25 août, à 11 heures. Et si vous venez en véhicule ancien, ce sera parfait !
Orange, de stad van de Oranjes. Dat de N7 een Romeinse onderlaag heeft is hier overduidelijk. De triomfboog van het tweede Legioen dat voor Caeser streed, staat nog steeds midden op de weg.
Van Valance naar Avignon 130 km Montélimar - Piolenc - Orange - Courthézon
We starten in Montélimar, dit was een flink stuk rijden van onze thuisbasis Goudargues maar het was de moeite. Dat we in Montélimar zijn, zullen we geweten hebben. Het Plaatsnaambord dat de toegang tot de stad aangeeft is griezelig groot. Bezoek aan Musée de Nougat Arnaud Soubeyran, ook Relais de L'Empereur ontsnapte niet aan ons oog. Napoleon heeft hier minstens vier keer overnacht.
Ik ben Luc, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Routard.
Ik ben een man en woon in Ledegem (Belgen land) en mijn beroep is op rust.
Ik ben geboren op 10/02/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Brandweerman/Levensgenieter/ Goudargues/ Isa & Fré/ Route Nationale N7/ Geocacher..