Dag 4
Vandaag was het de laatste dag van mijn werkplekleren bij Garage Valckenier N.V.
Ik bedank alle mensen die mij deze week hebben geholpen en begeleid. Ik vond het een zeer aangename week met veel leerzame momenten.
Vandaag heb ik mijn grote taak van de beheersfiches afgerond. Ik was zeer blij toen de laatste fiche werd aangevuld. Sommigen zouden dit een zéér eentonige taak vinden, maar ik vond het vrij interessant, want zo kreeg ik een groot inzicht over het bedrijf en de assortiment.
Daarna mocht ik induiken in het EVA systeem. Dat is een programma waarmee je vrijwel alles binnen je bedrijf kan beheren. Voorraden, leveranciers, klanten, particulieren, wanbetalers, noem maar op. Je vindt alles daar terug. Ook een lijst van recente aankopen en financiële verrichten kan je daar allemaal opvragen. Mijn taak bestond uit profielen van klanten aan te passen. Meer bepaald klanten die recent zijn verhuisd, maar hun nieuw adres niet hebben door doorgegeven. Dat betekent dat ik hun adres moet verwijderen en het systeem aangegeven dat wanneer ze de volgende contact maken met bedrijf, dat ze direct hun adres moeten aangeven. Anders kan er geen andere verrichting worden geboekt. Om 3 uur was ik klaar met deze taak waarna ik tijd kreeg om vragen over het bedrijf te stellen en bij afdelingshoofden kon gaan voor meer info.
Al bij al, het was een zeer leerrijke week en hoop Garage Valckenier het beste toe voor in de toekomst.
Voorlaatste dag.
Ik ben nogmaals verschoten over hoe snel de tijd passeert wanneer je bezig bent. Vandaag ben ik vooral weer bezig geweest met de offerte, bestelbonnen en beheersfiches. Ook voor de verandering krijg ik een opdracht tussendoor bij de boekhouding. Zo werd er mij gevraagd om een aantal pagina's van een boek te kopiëren. Niet echt spectaculair maar nog steeds een welkome verandering en ik kreeg met plezier de nodige documenten voor mijn GIP.
Ook mocht ik vandaag weer een aflevering bijwonen met deze keer een aflevering van een bedrijfswagen. Groep Valckenier en Adecco hebben een nauwe samenwerking waarbij Adecco potentiële kandidaten zoekt voor de Groep in ruil voor bedrijfswagens met hun reclame daarop.
Voor de rest heb ik mij, zoals hierboven beschreven, bezig gehouden met de fiches.
Morgen de laatste dag.
In tegenstelling tot wat u misschien nu afvraagt; neen, ik ben niet aan het aftellen.
Ik ben tot nu toe al aangenaam verrast met de motivatie waarmee ik de Garage Valckenier 's morgens binnenstap.
Dit is te wijten aan de hoeveelheid waarbij ik elke dag daar leer. Vooral mijn vriendelijke en grappige collega's zorgen ervoor dat je als werknemer iedere dag zonder tegenzin gaat werken.
Vandaag heb ik mij vooral bezig gehouden met het afwerken van mijn taak van gisteren. Dit houdt in een bestelbon opstellen met daarbij een beheerfiche. Kijk naar blog van gisteren voor meer uitleg hierover.
Daarnaast mocht ik ook twee gesprekken observeren van een verkoop aan een particulier. Meestal gaat dat zoals volgt:
De wagen die verkocht wordt werd op voorhand al klaargezet met een doek over de auto getrokken om het uiterlijk te verbergen en het iets feestelijker te maken. Wanneer de klant arriveert wordt hij of zij geleid naar zijn wagen en wordt het doek eraf genomen. Vervolgens vult de verkoper alle formaliteiten in zoals de verzekeringen, onderhouds papieren, gelijkwaardigheidsattesten, garantie, enz. Tot slot krijgt de klant een gedetailleerde uitleg van de wagen. Alle nieuwe functies worden aan het licht gebracht zoals een ecologische modus, multimedia en de boordcomputer.
Er wordt ook meteen een datum vastgesteld waarbij de wagen na drie maanden op controle komt om gratis eventuele anomalieën te elimineren.
De uitleg is meestal een serieuze boterham, afhankelijk van het model maar de verkoper legt altijd nadruk op het feit dat je mag terugkomen -of bellen voor meer uitleg.
Enzo zit mijn tweede dag bij Garage Valckenier er weer op. Maar ik ben zeer nieuwsgierig naar de twee andere dagen.
Twintig voor acht was het toen ik de Garage Valckenier te Aalst binnenliep. De meeste werknemers dienden nog toe te komen, onder andere mijn mentor maar ik werd vriendelijk ontvangen door de receptie en nam plaats in de mooi ingerichte wachtruimte. Niet veel later kreeg ik een rondleiding door het bedrijf en werd aan iedereen voorgesteld. Wat mij opviel is dat er een enthousiaste maar toch een professionele sfeer rondhing waardoor ik me extra vereerd voelde om tijdelijk een deel van het team te mogen zijn. Rond half tien nam ik plaats bij de verkoopafdeling waar ik het verkoopproces en de naverkoop mocht meevolgen. Vele formaliteiten dienen worden aangevuld bij het kopen van een wagen en de verkoopdienst doet dit zeer vlot en efficiënt. Ook kreeg ik de kans om een afleveren bij te wonen. Dit houdt in dat de klant naar de winkel komt om persoonlijk achter de wagen te komen. De wagen wordt al klaargezet in de showroom met een bordje erbij waarbij de garage de klant feliciteert met zijn of haar aankoop. Ook krijgt de klant een gedetailleerde uitleg van de wagen en wordt ook op de hoogte gebracht van de nieuwste technische snufjes; en om het nog beter te maken krijg je ook een flesje champagne als cadeau. Wanneer de klant vertrekt handelt de verkoopdienst de rest af. Zo wordt er een sms verstuurd naar de klant om hun nogmaals te feliciteren met hun aankoop en krijgt de wagen een databank online die klant kan bekijken en aanpassen. Zo wordt er een aangeraden datum vermeld om je wagen eens op onderhoud te sturen en kan je dit aanvullen op de website.
Rond elf uur kreeg ik mijn eerste volwaardige opdracht. Mijn taak bestond uit bestelbonnen op te maken voor de Groep Valckenier voor klanten die frequent wagens aankopen, huren of laten repareren.
Specifieker: Met behulp van een online platform kan ik elke Renault of Dacia wagen configureren naargelang hun model of opties met de meest recente prijzen en kortingen per klant. Na het opmaken drukte ik de bon af een klasseerde ze met de vele bonnen die volgde.
Als laatste typte ik ook op vraag van een werknemer een huurcontract over van een papieren versie via Word.
Door deze activiteiten liep de tijd zeer snel voorbij en ik schrok lichtjes toen het al vijf uur was. Al bij al ben ik zeer tevreden met het bedrijf waar ik de kans kreeg om te werken en ik kijk zeker uit naar de volgende dagen.