Vandaag (17 uur plaatselijke tijd bij jullie 7 uurtjes vroeger) zijn we nog altijd op zee richting Kagoshima (Japan) Gisteren een reuze dag gehad in Dalian (China) 10 min. rijden met de shutle bus tot in het centrum. Het was een shopping stad, een jonge Chinees aangesproken en een geluk deze sprak vlot Engels. Hier moet je niet winkelen deze stad is veel te mooi, hij onderhandelde met een taxi en voor 200 yen (22 euro) hadden wij hem 3 uur voor ons, alle mooiste plekjes heeft hij ons laten zien, een droom was het. De foto's zullen U mee laten weg dromen. Morgenvroeg om 8 uur zijn we in Japan, naar het schijnt is hier de opleiding begonnen van de Samuriai, dat wil ik zeker zien. Ik hou jullie op de hoogte. Groetjes aan iedereen en tot het volgend bericht.
1 mei 2009 een dag in de geschiedenis ik en Jos de Chinese muur getrotseerd. Na 3 uren bus aangekomen in Beijing, aan de muur de trapjes stonden al klaar. 1 uur 30 hebben we afgezien den éne al wat meer als den andere. Het was zeker de moeite waard, halfweg waren de weergoden ons niet goed gezind en hemelsluizen gingen open kletsnat tot op ons ... Alle chinese zeggen dat je pas een man en held bent dat je de muur hebt getrotseerd, dus in Beveren zijn ECHTE mannen bij. De vrouwtjes hebben geprofiteerd, en met de taxi alleen (zoals 2 grote meiden) China het winkel centrum gaan verkennen. Wij zijn nu onderweg naar de volgende stop en morgenvroeg 8 uur komen we aan in Dalian (China). Dus kijk uit naar ons volgend berichtje. Groetjes van 2 vermoeide mannen en 2 opgewekte vrouwtjes.
Normaal was het volgend berichtje 2 mei, op 1 mei doe ik met Jos de uitstap naar Beijing (China) de muur, 3 uren bus onze vrouwtjes blijven dan aan boord zolang rijden zien ze niet zitten. Dus morgen nog 1 dagje op zee relaxen en de zon zal weer van de partij zijn volgens het laatste bericht van de kapitein op de brug. Waarom ik vandaag nog iets wil melden en jullie laten zien, we hebben vandaag de keuken mogen bezoeken omdat wij ook in de horica zitten. Eerst wat informatie wat hij allemaal aan boord heeft bij afvaard 320 ton voedsel, en bij iedere stop bijladen. Wat de koks nodig hebben om iedereen te vullen met voedsel elke dag, 750 kg. vis, 900 kg. kip, 200 kg. kalfs, 1100 kg. runds, 230 kg. lams, 500 kg. varken, salades 800 kg., Ganalen 150 kg., bloem 850 kg. om ons van broodjes, 3500 kg. vers fruit, het aantal personen die voorzien zijn voor deze cruise 1100 personen.
Vandaag een mooie uitstap gemaakt in Shanghai (China), we hebben de Yu garden bezocht & Old Town. Het zonnetje was van de partij en dat maakte het eens zo leuk. Het omzetten van dollar naar Yen is hier niet zo gemakkelijk we hebben 2 banken gedaan en deze wisselden geen geld U moest een login hebben in dit land, de 3de bank had een geld automaat en met masterkaart lukte het met Jos zijn visa niet. Het is wel een zeer drukke stad met een overvloed van mensen, onze vrouwtjes hadden alle twee hoofdpijn van die Chinezen die tataren niet te doen. Je kon zeker zaken doen van kledij de vrouwtjes hebben zich goed laten gaan, het prijsverschil was meer dan de helft goedkoper dan bij ons. Marleen kan vanavond niet mee gaan eten de hoofdpijn is te hevig. Morgen is het een dagje op zee richting Beijing (China). Dus niet wanhopen het volgend berichtje zal binnen 2 dagen te bekijken zijn.
Op weg naar Okinawa (Japan), was het 2 dagen varen, wat een zee, golven ze sloegen ons om de oren.Langs stuurboord zijde kreeg je de deur niet open om aan dek te gaan zo'n wind van de zijkand van de boot. Met gevolg slingeren, op en neer, en er vielen slachtoffers van zeeziekte waaronder mijn vrouwtje en Marleen. Deze zijn zeer vroeg in bedje gekropen met de nodige pilletjes en zeeziekte bandjes aan de polsen. Ik & Jos hebben van een avondje in de bar genoten. De dag nadien waren de vrouwtjes terug fit en klaar om Japan te verkennen. De veiligheid om van boord te gaan in dit land is niet normaal, tot zelf U wordt gescant op uw temperatuur als je koorts moest hebben kom je hier niet binnen, fruit en drinken mag je ook niet mee van boord nemen. Maar wat ons wel was opgevallen in Okinawa krakend proper, zeer mooi en de mensen vriendelijk, maar alles duur je hout het niet voor mogelijk, de prijzen die ze hier durven vragen. Voor de rest een mooie stop en zeker het bezoeken waard.Het koninklijke paleis bezocht, en nadien de schopping street, met straatanimatie het was window schopping.De tijd die we kregen om van boord te gaan was eigenlijk te kort, met al de controles van reispassen (2 maal) boordocumenten,tassen,hebben we veel tijd verloren dat was wel spijtig.Maar alles bij één toch een toffe dag gehad, de vrouwtjes waren tevreden en de zon was van de partij.Morgenvroeg komen we aan in Shanghai (China)? dus overmorgen heb je weer wat nieuws en foto's van dit land. Tot dan Robert Liliane Jos Marleen (PS vergeet niet het vorige bericht te lezen van Keeling)
Hier zijn we weer het is 3 dagen geleden, maar de Japanse wetgeving leggen alles plat geen internet alsook GSM. Dus dan gaan we even 2 dagen terug onze uitstap naar Keelung (Taiwan). Jongens wat hebben we daar allemaal gezien, die eten daar gewoon op straat, en van controle op het voetsel hebben ze hier blijkbaar nog niet gehoord. Het weder was de enige spelbreker heel de voormiddag regen,en veel wind.Eigenlijk is Keelung in zo bijzonder maar je moet het gezien hebben, de smalle vuile straatjes en ze proberen alles aan de man te brengen. Hier gaat niets verloren van eten magen,darmen,tot zelf kippen poten alles wordt hier verkocht. Ik en Jos hebben zelfs darmen geprobeert niet slecht maar niet voor een heel bord. Terug aan boord s'avonds gala dinner, met kreeft en alles er op en aan 2 garcons voor onze tafel het was genieten.Na de maaltijd ging de boot richting Okinawa (Japan). Dit is natuurlijk een ander verhaal in de volgende berichtgeving.