Inhoud blog
  • oefenen op het vervoegen van werkwoorden
  • splitsingen in het 1ste leerjaar
  • eerste graad : 1ste en 2de leerjaar
  • 1ste leerjaar
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Reken- en taalcoaching
    Zorgend- en remediërend leren voor de lagere school
    01-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste leerjaar

    Belangrijke tips voor de ouders/juffen van de kindjes van het eerste leerjaar.

    Tijdig signaleren en ingrijpen

    Door gebruik te maken van de toetsen uit het leervolgsysteem worden de "zwakkere rekenaartjes" vlugger opgemerkt.  Het is belangrijk, na het signaleren van een rekenprobleem goed te analyseren waardoor de problemen worden veroorzaakt.  Tijdig kunnen dan de juiste maatregelen genomen en oplossingen aangereikt worden.  Maakt een leerling een mindere rekentoets, hoeft dit absoluut niet problematisch te zijn.  Stelt zich af en toe een probleem in de ontwikkeling van het rekenen hoort dit bij het leren rekenen.  Het is absoluut niet ernstig mits je als juf op tijd de juiste dingen detecteert en de juiste personen hieromtrent advies geeft.  Alleen zo kan de juf er mee voor zorgen dat de problemen groter worden en dat de leerling hierdoor gedemotiveerd zou geraken voor rekenen.  Worden de resultaten door iedereen op een correcte manier geïnterpreteerd kunnen tijdig de nodige signalen worden doorgegeven aan de ouders en de zorgjuf.  Enkel en alleen wanneer er aan het kind, van in de beginfase dat er  "op regelmatige basis" of "frequent" moeilijkheden worden vastgesteld de nodige hulp, hetzij door de zorgleerkracht, hetzij door een extern persoon, wordt geboden, kan de leerling bijbenen en kan men verhinderen dat men, door een niet goed begrepen item uit de basisleerstof, verdere moeilijkheden zou kunnen ondervinden.


    Zwakke rekenaars meer instructie en oefentijd geven

    Kindjes verschillen van elkaar vooral in de tijd die ze nodig hebben om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen en vooral te automatiseren.  Kindjes die zwakker zijn in rekenen hebben vooral meer tijd nodig voor extra uitleg en extra oefeningen.  De ervaring leert dat het voor kindjes die moeilijkheden ondervinden bij nieuwe rekenoefenstof, het belangrijk is ze zo lang mogelijk bij de klasgroep te houden om dan daarna, individueel of in kleine groepjes alles te herhalen (of meermaals) en dan deze groep veel oefeningen aan te bieden.  Individueel, of in kleine groepjes kunnen de instructies herhaald en opnieuw herhaald worden, liefst dan aan de hand van gepaste oefeningen zodat de nieuwe leerstof stap per stap kan ingeoefend en gememoriseerd worden.  Herhalen op een sturende manier kan voor deze kindjes wonderen doen.

    Ook pré-teaching kan bij deze kinderen erg motiverend werken.  Apart of in kleine groepjes wordt er op een eenvoudige en heel verstaanbare wijze uitgelegd wat de volgende stap gaat zijn die in de klas gaat behandeld worden.  Samen met de kindjes de verschillende stappen doornemen, blijven herhalen aan de hand van voorbeelden blijft het beste hangen.  Voordoen, samen doen om daarna zelf te doen is de beste aanpak voor kindjes die het moeilijk hebben met leren rekenen.

    Er wordt expleciet uitgelegd door luidop voor te rekenen,  de leerling herhaalt dit nadien samen met de juf voor een vergelijkbare oefening.  In de mate dat je ervaart dat het kind dit zelfstandig aan kan beperk je de ondersteuning of laat je de hulp gewoon weg.... de verschillende stapjes zijn bij de kindjes waarschijnlijk allemaal gememoriseerd en je kind kan nu alle gelijksoortige oefeningen zelfstandig afwerken.














    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 28/01-03/02 2019
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs