Zorgend- en remediërend leren voor de lagere school
08-09-2018
splitsingen in het 1ste leerjaar
Voor we in de klas met + en - sommen bij een getal starten, oefenen we eerst de splitsingen van dat getal. Het goed kunnen onthouden van de splitsingen maakt dat sommen ook sneller uit het hoofd kunnen gemaakt worden (zonder blokjes).
Splitsingen kunnen in veel verschillende vormen voorkomen in zowel onze werkboek als op een toets. Hier zie je een aantal verschillende voorstellingen van oefeningen. Het antwoord is hier in een rode kleur aangebracht zodat duidelijk is hoe de splitsing werkt.
Dit soort splitsingen kan ook gedraaid voorkomen en dan is de kunst om altijd goed te blijven kijken waar het geheel zich bevindt. Het geheel staat altijd waar de beentjes samenkomen!
Andere varianten op deze standaardmanier van splitsen kan je hieronder bekijken.
In een kolom
Als een splitskaart waarbij de opdracht kan zijn: 'zeg het geheel' of 'teken de splitsing als het geheel 7 is en één deel is 4',...
Tijdens de lessen getallenkennis en bewerkingen leren we over de getallen tot 20 (in stapjes: eerst tot 5, dan tot 10 en daarna tot 20). We leren getallen lezen en schrijven, splitsen, getallenassen invullen, We leren de symbolen =, +, - ,<, > en we leren optellen en aftrekken.
Bij meten, metend rekenen en meetkunde werken we rond liter, meter en kilogram; we leren kloklezen tot op het half uur en besteden aandacht aan het dagverloop, de weekkalender en tijdsbegrippen zoals vandaag, morgen, gisteren, ; we leren over euro en cent (tot 20); we doen ruimtelijke oriëntatieoefeningen en we leren over vlakke figuren.
Tweede leerjaar
In de klas experimenteren we met getallen tot 100.
Optellen, aftrekken, maal en delen, nee hoor, we zullen ons helemaal niet vervelen!
In de klas experimenteren we met getallen tot 100.
Optellen, aftrekken, maal en delen, nee hoor, we zullen ons helemaal niet vervelen!eenheden, tientallen en honderdtallen1 heden 10 tallen 100 tallen