Inhoud blog
  • oefenen op het vervoegen van werkwoorden
  • splitsingen in het 1ste leerjaar
  • eerste graad : 1ste en 2de leerjaar
  • 1ste leerjaar
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Reken- en taalcoaching
    Zorgend- en remediërend leren voor de lagere school
    28-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oefenen op het vervoegen van werkwoorden

    1. De tegenstander aanvaar?e de verkiezingsuitslag niet.
    Kies uit : d, t, dt, dd of tt. Raadpleeg bij twijfel het vraagteken(?).
    Je hebt 15 minuten om de oefening te maken.

    Bovenkant formulier

    1. De tegenstander aanvaar?e de verkiezingsuitslag niet.
    2. De mensen vluch?en na de overstroming naar hoger gelegen gebieden. 
    3. Vin? jij dat dat je broer een juiste keuze heeft gemaak??
    4. Het lij? geen twijfel dat dat het horloge ontvreem? is.
    5. De uitgepu?e schaatser scheur?e zijn pak tijdens de val.
    6. De schaatsers werden toegejuich? door het toegestroom?e publiek.
    7. De computer crash?e als gevolg van de gedownloa?e cookies.
    8. Op de Dam tree? een groot aantal artiesten op. 
    9. In Veen tra? de politie een aantal keer op.
    10.Als Adriaanse bij AZ vertrek?, volg? Van Gaal hem op.
    11.NEC verras?e de tegenstander met aanvallend spel.
    12 De nieuw ingerich?e kamer kos?e meer dan hij in eerste instantie vermoe?e.
    13.Zij stui?e op een gesloten deur en stoo?e daardoor haar hoofd.
    14.Het mooie najaar vergoe? de slechte zomer
    15.Hij bestraa?e de paden in de net aangeleg?e tuin zelf.
    16.Voordat hij star?e, controleer?e hij of de banden opgepomp? waren.
    17.Om te voorkomen dat de epidemie zich verbrei?e, verander?e hij de voorzorgsmaatregelen.
    18.Ik vermoe? dat Van der Velde vandaag niet meer star?.

    28-01-2019 om 12:05 geschreven door c76242g  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.splitsingen in het 1ste leerjaar



    Voor we in de klas met + en - sommen bij een getal starten, oefenen we eerst de splitsingen van dat getal. Het goed kunnen onthouden van de splitsingen maakt dat sommen ook sneller uit het hoofd kunnen gemaakt worden (zonder blokjes). 

    Splitsingen kunnen in veel verschillende vormen voorkomen in zowel onze werkboek als op een toets. Hier zie je een aantal verschillende voorstellingen van oefeningen. Het antwoord is hier in een rode kleur aangebracht zodat duidelijk is hoe de splitsing werkt.
    Dit soort splitsingen kan ook gedraaid voorkomen en dan is de kunst om altijd goed te blijven kijken waar het geheel zich bevindt. Het geheel staat altijd waar de beentjes samenkomen!
    Andere varianten op deze standaardmanier van splitsen kan je hieronder bekijken. 

    08-09-2018 om 00:00 geschreven door c76242g  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    In een kolom
    Als een splitskaart waarbij de opdracht kan zijn: 'zeg het geheel' of 'teken de splitsing als het geheel 7 is en één deel is 4',...
                      
               












               
               
               

    >> Reageer (0)
    05-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste graad : 1ste en 2de leerjaar


    Eerste leerjaar

    Tijdens de lessen getallenkennis en bewerkingen leren we over de getallen tot 20 (in stapjes: eerst tot 5, dan tot 10 en daarna tot 20). We leren getallen lezen en schrijven, splitsen, getallenassen invullen, … We leren de symbolen =, +, - ,<, > en we leren optellen en aftrekken.

    Bij meten, metend rekenen en meetkunde werken we rond liter, meter en kilogram; we leren kloklezen tot op het half uur en besteden aandacht aan het dagverloop, de weekkalender en tijdsbegrippen zoals vandaag, morgen, gisteren,…; we leren over euro en cent (tot 20); we doen ruimtelijke oriëntatieoefeningen en we leren over vlakke figuren.


    Tweede leerjaar

    In de klas experimenteren we met getallen tot 100.

    Optellen, aftrekken, maal en delen, nee hoor, we zullen ons helemaal niet vervelen!





    In de klas experimenteren we met getallen tot 100.

    Optellen, aftrekken, maal en delen, nee hoor, we zullen ons helemaal niet vervelen!eenheden, tientallen en honderdtallen1 heden 10 tallen 100 tallen



    eenheden, tientallen en honderdtallen














    05-09-2018 om 00:00 geschreven door c76242g  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste leerjaar

    Belangrijke tips voor de ouders/juffen van de kindjes van het eerste leerjaar.

    Tijdig signaleren en ingrijpen

    Door gebruik te maken van de toetsen uit het leervolgsysteem worden de "zwakkere rekenaartjes" vlugger opgemerkt.  Het is belangrijk, na het signaleren van een rekenprobleem goed te analyseren waardoor de problemen worden veroorzaakt.  Tijdig kunnen dan de juiste maatregelen genomen en oplossingen aangereikt worden.  Maakt een leerling een mindere rekentoets, hoeft dit absoluut niet problematisch te zijn.  Stelt zich af en toe een probleem in de ontwikkeling van het rekenen hoort dit bij het leren rekenen.  Het is absoluut niet ernstig mits je als juf op tijd de juiste dingen detecteert en de juiste personen hieromtrent advies geeft.  Alleen zo kan de juf er mee voor zorgen dat de problemen groter worden en dat de leerling hierdoor gedemotiveerd zou geraken voor rekenen.  Worden de resultaten door iedereen op een correcte manier geïnterpreteerd kunnen tijdig de nodige signalen worden doorgegeven aan de ouders en de zorgjuf.  Enkel en alleen wanneer er aan het kind, van in de beginfase dat er  "op regelmatige basis" of "frequent" moeilijkheden worden vastgesteld de nodige hulp, hetzij door de zorgleerkracht, hetzij door een extern persoon, wordt geboden, kan de leerling bijbenen en kan men verhinderen dat men, door een niet goed begrepen item uit de basisleerstof, verdere moeilijkheden zou kunnen ondervinden.


    Zwakke rekenaars meer instructie en oefentijd geven

    Kindjes verschillen van elkaar vooral in de tijd die ze nodig hebben om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen en vooral te automatiseren.  Kindjes die zwakker zijn in rekenen hebben vooral meer tijd nodig voor extra uitleg en extra oefeningen.  De ervaring leert dat het voor kindjes die moeilijkheden ondervinden bij nieuwe rekenoefenstof, het belangrijk is ze zo lang mogelijk bij de klasgroep te houden om dan daarna, individueel of in kleine groepjes alles te herhalen (of meermaals) en dan deze groep veel oefeningen aan te bieden.  Individueel, of in kleine groepjes kunnen de instructies herhaald en opnieuw herhaald worden, liefst dan aan de hand van gepaste oefeningen zodat de nieuwe leerstof stap per stap kan ingeoefend en gememoriseerd worden.  Herhalen op een sturende manier kan voor deze kindjes wonderen doen.

    Ook pré-teaching kan bij deze kinderen erg motiverend werken.  Apart of in kleine groepjes wordt er op een eenvoudige en heel verstaanbare wijze uitgelegd wat de volgende stap gaat zijn die in de klas gaat behandeld worden.  Samen met de kindjes de verschillende stappen doornemen, blijven herhalen aan de hand van voorbeelden blijft het beste hangen.  Voordoen, samen doen om daarna zelf te doen is de beste aanpak voor kindjes die het moeilijk hebben met leren rekenen.

    Er wordt expleciet uitgelegd door luidop voor te rekenen,  de leerling herhaalt dit nadien samen met de juf voor een vergelijkbare oefening.  In de mate dat je ervaart dat het kind dit zelfstandig aan kan beperk je de ondersteuning of laat je de hulp gewoon weg.... de verschillende stapjes zijn bij de kindjes waarschijnlijk allemaal gememoriseerd en je kind kan nu alle gelijksoortige oefeningen zelfstandig afwerken.












    01-09-2018 om 00:00 geschreven door c76242g  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op https://www.bloggen.be/rekenentaalcoachinglagereschool

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar https://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    27-08-2018 om 16:55 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 28/01-03/02 2019
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs