Bij het uitzichtpunt Queen Victoria hebben we ook weer een prachtig zicht op de Blue Mountains en de blauwe nevel waaraan deze bergen hun naam dragen. Danlast but not least de beroemde Furber Steps.Maar liefst 600 ongelijke treden moeten weafdalen in het regenwoud. Het enige wat onderweg de stilte doorbreekt zijn de vogels en het ruisen van het water. Onze gids leerde ons ook hoe we een bush telephone konden maken.De echo die op de schreeuw volgde werd inderdaad verschillende malen weerkaatst. Aan het eind van de trappen komen we uit bij een verlaten steenkoolmijn.Het treintje waarmee de mijnwerkers terug boven gingen is nu een toeristische attractie. In strak tempo werden we omhoog getrokken met onderweg uitzicht op een duizelingwekkende afgrond. Op de terugreis naar Sydney krijgen we van onze gids (chauffeur) nog enkele prachtige vergezichten kado.
Het was een goed gevulde dag maar zeker de moeite waard. Morgen hebben we een rustdag in Sydney en gaan we Ruben uitwuiven die terug naar België vertrekt.
Via een lange trap zijn we dan naar de kampeerplaats geklommen waar onze lunch klaarstond.Ook hier waren de lawaaierige kookaburras weer van de partij. Na het eten zetten we onze trip verder naar Katoomba. Dit oude mijnwerkersstadje telt 7000 inwoners en is de grootste stad van de Blue Mountains.Hier duiken we opnieuw de bush in op zoek naar de 3 Sisters, een bekende rotsformatie.
Onze gids vertelt ons dat de Blue Mountains niet gevormd zijn door de erosie van een rivier maar door de regen die het poreuze gesteente oplost.Tijdens de wandeling hebben we wat opgestoken van de plantengroei en de reacties van het gesteente op de regen.
Ook de gekende Kookaburra liet van zich horen. Spijtig genoeg zullen we geen koalas vinden in de Blue Mountains. Van de 800 soorten eucalyptus zijn er maar zijn 5 soorten die de koalas eten en deze groeien hier niet.
Vandaag zijn we al om 7u20 vertrokken voor een begeleide uitstap naar de Blue Mountains. De eerste veroordeelden die naar Australië gestuurd werden hebben deze weg aangelegd waardoor het vruchtbare achterland ontsloten werd en de welvaart van Sydney toenam na de eerste penibele jaren.
Rond 9 uur komen we in Park Euroka (Plaats in de zon) aan.
Bij het inrijden in het park zien we overal sporen van bosbranden, maar toch mag je op de kampeerplaatsen overnachten en roken de barbecues er lustig op los.
Tot slot wandelden we door de botanische tuinenwaar we al een voorproefje kregen van de fauna en flora die we op onze verdere reis gaan ontdekken. Na alle informatie die we vandaag opgedaan hebben lijkt het moeilijk te geloven dat deze stad nog maar 200 jaar bestaat.
We gaan ons nu voorbereiden op onze uitstap naar de Blue Mountains. Lees dus zeker onze volgende blog waar we weer uitgebreid verslag zullen doen.
Groetjes van Koen, Rosette, Ruben, Dirk en Monique en tot blog
We bezochten één van de oudste pubs van Sydney. Volgens de overlevering werden hier de ontvoerde jongelingen opgesloten vooraleer ze naar de schepen vervoerd werden om daar als gratis werkkracht ingezet te worden. De kelders van deze pub droegen nog de sporen hiervan.
We mochten al dadelijk tonen wat we waard waren. Een steile klim naar Sydney Observatory moesten we er voor overhebben. Maar eens boven was het uitzicht dan ook meer dan de moeite waard.
Vandaag waren we om 10u30 op de afspraak bij Bonza Bike.De stad per fiets verkennen leek ons een goede optie. We vertrokken in de Rocks onder begeleiding van een praatgrage gids die ons alle wetenswaardighedenover Sydney vertelde.
Sydney is een mooie stad, veel openbaar vervoer, brede voetpaden (zonder ongelijke of losse tegels). s Morgens is het wel nog fris, maar tegen 11 u en tot ca 16 u is het wel lekker warm. s Avonds als de stad echt tot leven komt is het wel koud en winderig.
De iets ouderen onder ons hebben een wandeling door de Rocks gemaakt, dit was de vroegere arbeiderswijk. Het hoogste natuurlijk punt is op de Observatory. Hier hebben we een prachtig zicht op een groot deel van Sydney.
Ruben wou absoluut eens over de boog van de beroemde Harbour Bridge lopen, op het hoogste punt 134 m. Een tocht van 3 uur, maar een onvergetelijke ervaring volgens hem.
Vrijdag 17 september: we gaan Sydney verkennen. Na een stevig ontbijt vertrekken we naar Circular Quay. Hier bezichtigen we de ferriehaven en het bekende Opera House van Sydney.
Woensdagmorgen 15 september, de taxi was goed op tijd, al voor 6 uur vertrokken naar de luchthaven. In plaats van 1 uur was het een rit van 3 uur. Rond 9 uur kwamen we op de parking aan, Vliegensvlug de bagage inchecken,in snel tempo naar de douane, en dan naar de veiligheidscontrole waar we een hele rij wachtende voorbij gestoken hebben . Nadat alle handbagage van binnen en vanbuiten werd gekeurd en goedgevonden moesten we nog een spurtje trekken van een paar km (met dank aan onze trainers voor een goede conditie, anders waren we zeker te laat geweest). Zo haalden we nog net de inscheping om 9u40. Eens in het vliegtuig kregen we te horen dat we een vertraging hadden. Uiteindelijk zijn we pas om 10u30 i.p.v. om 10u05 vertrokken om natuurlijk in Londen ook een ½ uur later aan te komen. En hier begon het hele verhaal opnieuw. Lopen, security check (met het nodige gepiep, nee niet bij Koen, maar wel bij Dirk). En dan opnieuw lopen om onze aansluiting niet te missen. Nog net op tijd op het vliegtuig, en ja ook hier weer een vertraging van het vliegtuig. Deze keer was het een vol uur, maar de piloot zou proberen de tijd terug in te halen. En ja voor de helft was hij er in geslaagd. In Singapore hadden we dus een half uur minder dan voorzien en dus was het weer hurry hurry. Maar ook de verdere reis naar Sydney begon weer met een vertraging (een ½ uur). In Sydney zijn de gevolgen minder erg omdat het vervoer nu een taxi is.
Op de luchthaven stond Ruben ons op te wachten, hij had de taxichauffeur al gevonden.
Voor de rest alles vlotjes verlopen. Nog een kleine wandeling, ons verslag doorsturen en dan ons aanpassen aan Sydney time.
Morgenvroeg (woensdag 15/09) om 6u komt de taxi ons oppikken voor de transfer naar Zaventem.
Vanuit Zaventem vliegen we met British Airways naar London Heathrow, een vlucht van ongeveer 1 uur met een Airbus A319.
s Middags beginnen we dan aan onze marathon vlucht vanuit Londen naar Sydney ca.22 uur met een Airbus A388 van Qantas Airways.
Gelukkig maken we na een 13,5 uur vliegen een korte tussenstop in Singapore. Even de benen strekken en dan nog een kleine 8,5 uur vliegen om donderdag avond rond 19u15 lokale tijd (9u15 in België), te landen in Sydney. We zullen de klok dus 10 uur vooruit moeten zetten.
Groetjes, en tot onze eerstvolgende internetverbinding.