De invloed van de sfeer in de klas op de resultaten van de leerling.
Sfeer in de klas is belangrijk, goede sfeer dus. Wie zorgt hier voor?
1. de leerlingen
2. de leerkrachten
3. de directie/ regels en straffen
De sfeer in mijn klas als voorbeeld is soms vreselijk en soms heel leuk.
Klein voorbeeld van slechte sfeer door slechte leerkracht.
Wiskunde is al een moeilijk vak om bij op te letten en met deze leerkracht was het onmogelijk.
Op je uiterlijk wordt je direct beoordeel, en zeker door tieners. Deze leerkracht draagt elke dag de zelfde kleren en stinkt vreselijk naar het zweet. Direct een rede voor de grote monden om hun mond open te doen.
Luid roepen, het stinkt hier. Opmerkingen maken enzovoort, de klassiekers.
Wat moet je dan doen als leerkracht? Ingrijpen natuurlijk, van de eerste keer. Tonen dat jij de baas bent. Maar neen dat deed hij niet. Hij negeerde het gedrag. Zelf toen ze stiekem eieren en mayonaise in zijn achterzak staken, lachte hij er mee en deed hij niets. Hij liet alleen de grote monden aan het woord en zelf als je een halfuur je vinger in je de lucht steekt laat hij je niet aan het woord. Wat doe je dan? Roepen om aandacht, proberen je vraag te stellen. Resultaat: jij krijgt een nota.
En hoe geraak je aan voldoende punten om er door te zijn dat jaar? Vraag het aan de slimste van de klas.
De leerling wordt de leerkracht bij gebrek aan een goede leerkracht.
Dit was nog meer een onschuldig voorbeeld, volgende keer is er meer.