Schitterende bolides aan het werk in Francorchamps: de Total 24 uur van Spa!
Racing 4 Life - - Persberichten
Volg de wereld van endurance!!! In samewerking met BD Photography.
19-07-2007
Jos Menten met Kox en Bleekemolen naar 24 Spa
Na vier wedstrijden met veel tegenslag hebben Jos Menten en Peter Kox twee weken geleden in Duitsland hun eerste punten gepakt. Hoeveel punten het uiteindelijk worden, hangt af van het beroep dat PK Carsport aantekende tegen haar diskwalificatie.
Wel staat vast dat All-Inkl.com Reiter Lamborghini niets aan het toeval overlaat om de Total 24 Hours of Spa tot een goed einde te brengen. De Lamborghini Murciélago R-GT #8 is volledig opnieuw opgebouwd, en met het aantrekken van Jeroen Bleekemolen hebben Jos Menten en Peter Kox een snelle derde rijder in de auto.
Het is mooi dat we met drie Nederlanders kunnen starten in de enige etmaalrace van de FIA GT kalender, zegt Jos Menten. We hebben alledrie veel ervaring, en Hans Reiter heeft niets aan het toeval overgelaten. Buiten het chassis is alles gloednieuw. Voor mij wordt dit mijn negende 24-uurs race; de vierde in Spa. Tijdens mijn periode in de Belcar heb ik hier veel kilometers afgemaald. Als ik de positieve evolutie van de laatste jaren kan doortrekken naar 2007, dan gaan we nu voor een plekje binnen de top vier. Bij mijn debuut in 2003 eindigde ik negende, in 2004 moest ik passen. Eén jaar later was ik achtste met de Corvette C5-R van SRT. Vorig jaar eindigde ik vijfde met de PSI Experience Corvette C6.R.
De race van twee maal rond de klok zal bepalend zijn voor het vervolg van het kampioenschap. All-Inkl.com Reiter Lamborghini staat op dit moment derde in de tussenstand bij de teams. Het is daarom belangrijk dat de beide wagens punten scoren. De achterstand op de tweede in de tussenstand, Scuderia Playteam Sarafree, bedraagt amper zeven punten. Het belangrijkste principe blijft echter: To finish first, you first have to finish. Voorzichtig starten, bij de tussensprints de punten pakken en stelselmatig opklimmen in het klassement. In de 24 Heures du Mans van 2006 kende de Lamborghini Murciélago R-GT van JLOC een motorprobleem op zucht van de finish. Maar Le Mans is met haar vele rechte lijnen stukken zwaarder voor de motor. Laten we hopen dat we de goede lijn uit Oschersleben kunnen doortrekken naar Spa, en dat we opnieuw waardevolle punten voor het kampioenschap kunnen scoren.
Op 30 september wordt hij 46. In de Amerikaanse autosport is dat nog behoorlijk jong, maar in onze contreien is leeftijd een soms moeilijk te overschrijden horde. Terwijl de motivatie van Eric van de Poele nog altijd messcherp is
In 1979 is hij achttien als hij zijn eerste provinciale autorace rijdt. Maar dan blijft het een paar jaar stil, omdat hij geen geld heeft om te racen. Dankzij een overwinning in de Volant Avia-La Châtre kan hij in 1984 deelnemen aan het Franse kampioenschap Formule 3. Ondanks de beperkte middelen komt hij daar geregeld voor het voetlicht, en een jaar later opent de BRPC (club van Belgische journalisten), geconsulteerd door BMW Belgium, voor Eric van de Poele de deur naar het Belgisch toerwagenkampioenschap. In amper een paar dagen tijd kent hij . alle journalisten en wordt hij professioneel autoracer. Vandaag, twintig jaar later, heeft van de Poele de mooiste racewagens ter wereld bestuurd. En wordt hij alom geprezen voor zijn kwaliteiten als autoracer, maar ook als mens.
Duik eens in je souvenirkast.
De eerste grote verrassing, dat was het telefoontje van de BRPC, de club van journalisten. Dan was er natuurlijk de Formule Ford, met de Belgische en Benelux-titel in 1986, terwijl mijn drie overwinningen in de Formule 3000 in 1990 het pad effenden naar de Formule 1. Dankzij Jean-Michel Martin en Pascal Witmeur kon ik in 1991 en 92 in de Grand Prix Formule 1 rijden. Weliswaar in kleine teams, maar dat vind ik niet erg. Ik reed voor Modena, Brabham en Fondmetal, allemaal teams die de boeken sloten toen ik bij hen was. Met iets meer geluk was ik verder geraakt in de Formule 1, ja, maar gedane zaken hebben geen keer. Als autoracer maakte ik fantastische dingen mee, zoals die twee overwinningen in de 12 Uren van Sebring, in 1995 (Ferrari 333 SP) en 1996 (Riley & Scott), maar ook mijn deelnames aan de 24 Uren van Le Mans, waar ik een keertje derde werd (2001) en een keertje vierde (2002) met een Bentley.
En dan heb je natuurlijk de vier overwinningen in de 24 Uren van Spa, waar ik het elders over heb. Vandaag kom ik uit in de Le Mans Series, meer bepaald in de LMP2 met Freddy Lienhard en mijn vriend Didier Theys. We hebben niet meteen de snelste auto, maar we zijn ambitieus en staan klaar om onze kans te grijpen. Ondertussen ben ik ook actief in de GP Masters, een kampioenschap met alleen maar voormalige F1-rijders. Vorig jaar werd ik in Qatar derde achter Mansell en Danner, en in Silverstone zelfs tweede achter Cheever. Dat zijn echt uitzonderlijke koersen, en de sfeer in de paddock is fantastisch. Ik hoop dat de organisatoren dat project niet moeten opdoeken. Normaal gezien komen er dit jaar nog twee races. Als dat zo is, dan ben ik zeker van de partij.
Hoe ambitieus ben je nog?
Wat een vraag! Razend ambitieus, natuurlijk. Ik zit nu zowat halverwege mijn carrière (lacht). Akkoord, misschien ietsje voorbij de helft, maar er zijn nog veel dingen die ik wil doen. Zo zou ik graag de 24 Uren van Le Mans rijden voor een groot team, daar werk ik nu volop aan. Natuurlijk wil ik ondertussen doorgaan in de Grand Prix Masters en de 24 Uren van Francorchamps, maar ik probeer ook een volledig programma te vinden in een sprintkampioenschap. Strijden op het scherp van de snee, deur tegen deur, dat mis ik. Winst of verlies in een sprintrace hangt maar af van drie factoren: één auto, één team en één rijder. Je moet geen compromis gaan sluiten met een teamgenoot. Daar zou ik nog eens willen van proeven, bij voorkeur in het WTCC. Daar rijden bovendien twee fantastische teams met Belgische inbreng (RBM en Chevrolet). Ja, ik sta altijd klaar om te vertrekken. Eigenlijk doe ik dat wel graag, van veel verschillende disciplines proeven. Alleen wordt het almaar moeilijker om als professioneel autoracer aan de slag te blijven
Iets heel anders. Af en toe ben je co-commentator bij RTBF voor de Formule 1. Wat vind je van Lewis Hamilton?
In Barcelona ging ik tijdens de vrije trainingen langs de piste kijken, en ik dacht meteen: die kerel wordt in zijn eerste jaar meteen wereldkampioen. En dat denk ik nog altijd, ja. Hij is ongelofelijk goed. Hij wekt nooit de indruk dat hij forceert, het gebeurt allemaal zonder inspanning, terwijl de anderen voortdurend slag leveren met hun stuur. Eigenlijk zou ik die Hamilton graag eens aan het werk zien in de regen. Op Francorchamps, bij voorkeur
Mühlner Motorsport, dat zijn ateliers in het Belgische Francorchamps heeft, kent drukke tijden. Na de 24 uur van de Nürburgring werden beide Porsches gereviseerd en op de volgende race voorbereid.
Een van de 997s vertrok met een luchtcargo naar Tokio, van waaruit het verder richting Tokachi Speedway ging. Tokachi ligt op het meest noordelijk gelegen eiland van Japan. De andere GT3 nam afgelopen maandag aan de FIA GT testdag in Spa deel en zal nu volledig gedemonteerd worden om met nieuwe onderdelen heropgebouwd te worden.
Nu maandag vliegt de Mühlner crew naar het land van de rijzende zon, waar het team na de 24 uur van Dubai en de 24 uur van de Nürburgring, aan de derde 24-uursrace van seizoen zal deelnemen. Einde juli volgt dan de 24 uur van Spa, een thuisrace voor het team van Bernhard Mühlner. Of het team aan de 24 uur van Zolder of Silverstone, beide races vinden begin september plaats, zal deelnemen, hangt van de inbreng van rijders en eventuele sponsors af. Wel staat al vast dat we Mühlner in de tweede seizoenshelft van het Deutschen Langstreckenmeisterschaft terugzien en ook de 24-uurswedstrijden in het Verre Oosten staan weer op de agenda.
In Tokachi zullen Tom Cloet, de Belgische wedstrijdwinnaar in de FIA GT Citation Cup, de Fransman Gilles Vannelet, leider in de Europese FIA GT3, de Duitse prof Tim Bergmeister en diens landgenoot en huisrijder Heinz-Josef Bermes de dienst uitmaken.
Wij hopen op een goed resultaat voor onze eerste race in Japan. De wagen is prima voorbereid, ons team heeft enorm veel ervaring en bovendien hebben we voor Japan een zeer sterke line-up. Ik geloof in een goede afloop, blikt Teamchef Bernhard Mühlner vooruit. Mühlner is het eerste Belgische team ooit dat naar Japan trekt en bovendien één van de eerste Europese teams die de uitstap naar de andere kant van de wereld op het programma heeft staan.
In Spa zien we de twee Porsches van Mühlner. De eerste Porsche, in de kleuren van Porsche Centrum Eindhoven, krijgt Paul van Splunteren (NL), Ian Khan (Monaco) en Simon Frederiks (NL) aan boord, terwijl we op de andere wagen Heinz-Josef Bermes en Tim Bergmeister zullen zien. De bijkomende rijders staan nog niet vast.
De 24 uur van Spa is onze thuiswedstrijd en sinds 2001 zij we al tweemaal van start gegaan en hebben we iedere maal onze klasse gewonnen, iets wat we daarvoor bij de toerwagens ook al driemaal deden. In 1996, met de Opels Astra en in 2004, met de Porsches, behaalden we zelfs dubbelzeges. Dit jaar zal de concurrentie in GT3 wel uitermate zwaar zijn, maar voor ons telt enkele een nieuwe zege, vertelt Teamchef Renate-Carola Mühlner.
Naast de activisten met de eigen racewagens, zet Mühlner ook wagens voor klantenteams in. Het team reviseert ook motoren, aandrijvingen en eventueel complete racewagens. Op vraag worden de wagens ook naar de piste gebracht en ingezet. De M-Service afdeling heeft zich ondertussen behoorlijk ontwikkeld en draagt tot de uitbouw van het team bij.
Bert Longin en Anthony Kumpen rijden dit jaar een van hun beste seizoenen in de FIA GT. De Corvette C5-R van PK Carsport wordt beschouwd als een van de favorieten voor de Total 24 Hours of Spa 2007.
De uitdrukking komt van Bert Longin. Hij proefde voor de eerste keer van de autosport op het moment dat heel wat andere piloten al aan het einde van hun carrière stonden. De succesvolle zakenman (zijn bedrijf stelt een zestigtal personen tewerk) stapte in de racerij op zijn 29ste. In oktober blaast hij 42 kaarsjes uit. Bert, die gepassioneerd is door competitie, was in zijn jeugd actief als motorcrosser alvorens zich voltijds op zijn bedrijf te concentreren.
Toch wordt Bert Longin tegenwoordig beschouwd als een van de meest solide piloten in de paddock van de FIA GT. Hij vormt samen met Anthony Kumpen een te duchten tandem. In de Total 24 Hours of Spa krijgt het duo versterking van Kurt Mollekens (met wie ze derde werden in de editie 2006 van de 24 Uren) en van Fred Bouvy, twee Belgische piloten die de etmaalrace in de Ardennen al gewonnen hebben. Het is duidelijk dat het team in de kleuren van United 4 Belgium een heus dream team vormt eind juli.
Ondanks een drukke professionele agenda, benadert Bert Longin de autosport als een echte professional. Hij is heel sterk in het verzorgen van de relaties met zijn sponsors, maar anderzijds investeert hij ook veel tijd in zijn fysieke voorbereiding.
« Net zoals Anthony, ben ik een echte sportfanaat, » vertelt Longin. « Er is zelfs een gezonde concurrentie tussen ons beiden. We bellen elke dag met elkaar. Als hij me vertelt dat hij net 100 km met de fiets heeft getraind, dan haal ik meteen mijn fiets van stal om dezelfde afstand af te leggen. Je kan me ook vaak vinden in een gymzaal om krachttraining te doen. »
Sinds kort heeft Bert een bijkomend element toegevoegd aan zijn voorbereiding: lichttherapie.
« Het is een techniek die op punt is gezet in de Verenigde Staten, » vertelt Bert. « Eerst werd de techniek gebruikt door NBA-spelers en later door tennissers. Later breidde het werkterrein uit naar andere sporten. In België is dokter Wim Boekens, een ophtalmoloog, de enige die deze techniek toepast. Voor het begin van de training heeft hij een extreem volledige analyse gemaakt van mijn zicht via een honderdtal tests. Hij stelde vast dat ik in totaal tien tot vijftien zaken kon verbeteren. De training van mijn zicht duurt bij hem twee uren. Je kijkt naar objecten van heel dichtbij, dan een fractie van een seconde later naar het object in de verte in je ooghoek en dan weer heel dichtbij. Die actie wordt tientallen keren herhaald. Het is een heel vermoeiende therapie. Na de eerste sessie stapte ik doodvermoeid buiten. Ik had heel wat tijd nodig om te recupereren voor ik met de wagen naar huis kon rijden. »
Ondertussen is Bert Longin een adept van deze specifieke training geworden: « Door die techniek heb ik mijn zicht met 30% verbeterd, » bevestigt de piloot van PK Carsport. « Mijn zicht is beter en ik word minder snel moe. Daardoor is mijn rijstijl preciezer en zijn mijn reflexen beter. Ik denk dat ik vooral tijdens de nachtelijke relais in de Total 24 Hours of Spa de voordelen van deze specifieke training zal kunnen uitspelen. »
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.