Op crowdfundingsite Kickstarter is een opmerkelijk setje oordopjes te vinden, genaamd 'Glow'. Het snoer van deze oordopjes geeft licht, waarbij het licht pulseert op de beat van de muziek, of je hartslag. Het 'laserlicht' van het snoer wordt gecreëerd met behulp van de nieuwe Fibrance-technologie, die is ontwikkeld door Gorilla Glass-fabrikant Corning.
De Glow is naar verluidt ook een van de eerste audio-accessoires die specifiek is ontwikkeld voor Android-apparaten. Zo zit in het snoer ook een 'd-pad controller' met Bluetooth LE, waarmee je de muziekspeler op je telefoon kunt bedienen. Ook zit er een knop op die je kunt gebruiken om voice-commands in te spreken of om foto's te maken met de camera op je telefoon. Tot slot is er ook nog een knop om telefoonoproepen te beantwoorden of af te wijzen.
In de toekomst moet de Glow nog geavanceerdere functies erbij krijgen. Een van die functies is bijvoorbeeld dat je in bepaalde situaties door op een knop te drukken automatisch een standaard berichtje naar iemand kunt versturen. Als je bijvoorbeeld in je auto gestapt bent en gaat rijden, dan zal je smartphone dit op basis van allerlei informatie detecteren en kun je via de Glow een berichtje als 'ik ben onderweg' terugsturen naar iemand die vraagt waar je bent.
Overigens is ook nog veel aandacht besteed aan de geluidskwaliteit, niet geheel onbelangrijk bij oordopjes. Er zou hierbij nauw zijn samengewerkt met Knowles, een bedrijf dat audiocomponenten maakt voor bijvoorbeeld Sennheiser. De mensen achter Glow hopen op Kickstarter 100.000 dollar op te kunnen halen om hun doelstellingen te realiseren en dat lijkt gemakkelijk gehaald te gaan worden. De teller staat op het moment van schrijven al op ruim 78.000 dollar, met nog 44 dagen te gaan. Wie er vroeg bij was, kon al een Glow kopen voor 127 dollar, maar deze 'Early Bird Special' is al uitverkocht. Voor 149 dollar kun je nu de 'Kickstarter Special' kopen, waarbij je kunt kiezen uit drie kleuren (rood, groen of blauw).
Wanneer je melk vervallen is, dan ruik je dat. Het grote nadeel: je
moet aan die vieze vervallen merk ruiken. Geen probleem, horen we je
denken maar we hebben goed nieuws. Dankzij wetenschappers van de
universiteit van Berkeley is het detecteren van vervallen voedsel
binnenkort toch nog minder een probleem. Zij ontwikkelden een plastic
dop die je laat weten hoe het met het koesap in de koelkast gesteld is.
Ze maakten daartoe een melkdop waarin elektronische componenten
verwerkt zitten. Een speciaal circuit in de dop kan veranderingen in
elektronische signalen detecteren die veroorzaakt worden door de
melkverpestende bacteriën. Door je melk even ondersteboven te houden
komt ze in aanraking met de elektronica en krijg je een waarschuwing.
De techniek van de onderzoekers werkt niet uitsluitend op melk. Ze
hopen dat hun waarschuwingssysteem in de toekomst in meerdere producten
wordt verwerkt waarna je de versheid er van met je smartphone kan na
gaan. Specifiek stelt hoofdauteur van het onderzoek Liwei Lin voor dat
je in de winkel kan kijken hoe vers een product is zonder het uit zn
verpakking te halen.
Robots stofzuigerlijn Roomba is al sinds 2002 één van de bekendste
oplossingen voor wie niet graag stofzuigt of dat hele proces liever
automatisch ziet gebeuren. De nieuwste telg in de familie is de Roomba
980, en is de slimste stofzuiger tot heden. De robot is bovendien te
bedienen vanop afstand, dankzij wifi-integratie. Indien je digitale wolk
wat stoffig aanvoelt, kan je dat probleem nu verhelpen.
De fabrikant gaat er prat op dat de stofzuiger niet alleen slimmer
is, maar ook krachtiger. Bovendien bezit hij een speciale tapijtmodus.
Tapijten zouden zo geen enkel probleem mogen vormen. Bovendien moeten
nieuwe sensoren het makkelijker maken voor de robot om te zien en
zelfstandig te werken. Tijdens het stofzuigen, stelt hij namelijk een
kaart op die het werk overzichtelijker moet maken. Je robot leert je
huis dus kennen.
De autonomie van de stofzuiger zou twee uur moeten bedragen. De app
is voorlopig enkel beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten. Je nieuwe
beste vriend is te koop vanaf december, voor een prijs van 1199 euro.
De nieuwe schoen van Adidas is niet meteen moeders mooiste te noemen.
Achter zijn ietwat lelijke uiterlijk schuilt echter een geavanceerd
proces die van deze schoen de best passende schoen moet maken die je
ooit hebt gedragen. De schoenzool is namelijk volledig gemaakt door een
3D-printer op basis van de voetzool van zijn drager en bestaat uit
ademend koolstofmateriaal. Hierdoor houdt niets je nog tegen straffe
prestaties neer te zetten op de atletiekpiste.
Beeld je in dat je naar een Adidas-winkel gaat, even op een loopband
rent en meteen een 3D-geprinte schoen krijgt. Dit willen we bereiken
met FutureCraft 3D, staat te lezen op de blog van Adidas. In
combinatie met bestaande voetscantechnologieën kan de zool een perfecte
kopie worden van de atleet zijn voetzool, met drukpunten op exact de
juiste plaatsen.
Momenteel is FutureCraft 3D nog slechts een prototype. Adidas lijkt
er echter op gebrand te zijn zich te onderscheiden van zijn concurrenten
door middel van geavanceerde technieken. Het Futurecraft-initiatief
zal nog meer baanbrekende designs aankondigen in de komende zes
maanden, aldus Adidas. Het ziet er dus naar uit dat de 3D-geprinte
schoen nog maar het begin is voor een reeks innovatieve sportproducten.
Dankzij nieuwe functie Smart Reply zal de Google Inbox app
kant-en-klare antwoorden kunnen voorschotelen aan gebruikers. De update
zou eind deze week doorgevoerd worden bij zowel de Android als iOS
versie.
Google Inbox is een complementaire app bij e-maildienst gmail. Google
bracht de applicatie vorig jaar uit, deze is specifiek ontworpen is om
je mailbus te beheren. Het bedrijf zet machine learning in om Smart
Reply mogelijk te maken, wat Inbox voorheen ook al gebruikte om spam te
herkennen. Via die technologie kan het programma berichten herkennen die
een antwoord nodig hebben en reacties suggereren opgebouwd met een
natuurlijke taalconstructie.
Het bedrijf demonstreerde de functie onder andere aan de hand van een
e-mail die naar vakantieplannen vraagt. Onderaan krijg je in de app
drie mogelijke antwoorden toegereikt: Nog geen plannen, ik heb ze
juist naar jou gestuurd en ik werk er nog aan. De reacties kan je zo
sturen, maar ook zelf nog aan vullen met verdere informatie. De software
is zelflerend en zal op basis van de antwoorden die je kiest volgende
suggesties aanpassen.
Tientallen bezoekers van mediawinkel mediamarkt testten de Google Glass uit. deze demo is uniek want de Google Glass kan je voorlopig alleen maar in de Verenigde Staten bestellen. Alleen wie in de informaticawereld actief is,kan zo'n bril aanschaffen.je bedient het door er tegen te praten, zoals show me the road to Brugge of take picture.journalisten bijvoorbeeld,kunnen er nota's of klankopnames mee maken.in Europa is de bril nog niet verkrijgbaar omdat er nog onduidelijkheden zijn inzake privacy. In Amerika ko st de bril zo maar eventjes 1.100 dollar.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!