Startpunt: Praat met commander Veldaban in het hoofdkwartier van de Black Guards in het westen van Keldagrim
Eisen: Je moet Fishing contest en The Giant Dwarf hebben voltooid. Je hebt ook 22 Cooking en 17 Farming nodig.
Benodigde spullen: 4 biertjes, een kebab, 2 emmers met water, pot, 2 barley malt (verbouw barley), ongeveer 2.000 gp
Veldaban, de commandant uit Keldagrim, wil dat je op onderzoek uitgaat en uitzoekt wat de plannen zijn van de Red Axe. De Red Axe is een miningbedrijf dat je ookal in het vorige deel van deze serie, The Giant Dwarf, tegen kwam. Dit is een kwaad bedrijf dat de macht wil overnemen. Je krijgt een filmpje te zien, waaruit blijkt dat je met een dwerg moet praten. Je wordt hierna naar een dronken dwerg gebracht, hij schijnt er meer over te weten.
De dronken dwerg vertelt je niets voor niets: hij wil bier. Geef hem er eentje. Meneer vindt dat bier niet goed, het moet natuurlijk wel echte Kelda Stout zijn! Dit wordt gemaakt met een speciale hop. Hij geeft je een zaadje waarmee je deze hop kunt verbouwen. Je moet nog vier van deze zaadjes hebben om een patch vol te kunnen planten, dus je moet van hem bij nog drie dwergen langs om zaadjes te halen.
De Rowdy Dwarf die rond het café van Oost-Keldagrim loopt heeft twee zaadjes voor je. Hij wil er wel weer iets tegenover hebben. Dit is bij iedereen anders. Elke keer dat je uitlogt wil hij iets anders hebben, dus als je nu een lastig item moet halen, log je even uit en vraag je opnieuw om iets. Geef het item aan hem voor de twee zaadjes.
Voor het volgende zaadje moet je in de bar zijn in het westen van Keldagrim. Daar loopt een dwarf die Gause heet. Drink met hem een normaal biertje (deze dwerg is daar wel tevreden mee) en hij geeft je het volgende zaadje. Als je geen bier hebt kan je er daar eentje kopen voor 1 gp.
Het laatste zaadje is buiten Keldagrim te vinden. Ga met de mining carts vanuit Keldagrim naar de Dwarfen Pass onder de White Wolf Mountain en praat met de engineer in het deel met de tafels en de dwarfen stout. Vraag hem of je zijn zaadje mag lenen.
Nu moet je de zaadjes planten in de hopspatch in Keldagrim, vlakbij de westbank. Het is niet nodig de grond voor te bewerken met mest omdat die al rijk genoeg is aan compost: je zaden groeien er erg snel. Tijdens het wachten zou je een boodschap kunnen overbrengen van de tuinman in Keldagrim naar de tuinman in zuid Falador. Je krijgt dan ene kleine beloning van 2 herb seeds voor de moeite. Ze verschillen van speler naar speler. Dit is alleen iets om je bezig te houden en is dus niet verplicht.
Als na een tijdje de zaden volledig uitgegroeid zijn kan je bier gaan maken. Ga met alle benodigde items om Kelda stout te maken naar de Laughing Miner met de Rowdy dwarf in Oost Keldagrim. Ga de trap op, daar zie je een groot vat. Voordat je dit vat mag gebruiken moet je yeast van de dwerg bij het vat kopen. Voeg hierna water, barley, de Kelda hops en de yeast toe. Wacht nu ongeveer 10 minuten, dan is je bier klaar. Draai dan aan de valve (het rad aan de zijkant) en gebruik een leeg bier glas op het kraantje.
Breng het bier naar de dronken dwerg van het begin van de quest, hij vertelt je nu over een tunnel ten zuiden van de mining karretjes waarmee je naar Keldagrim kunt kopen. Daar ga jij eens een kijkje nemen. Loop dus helemaal naar het zuiden van Oost Keldagrim en ga naar de cart conductor die het dichtst bij deze tunnel is. Hij zegt dat je toestemming nodig hebt om door de gang te gaan, dus vraag die aan de directeur van de Mining Company waarvoor je in The Giant Dwarf (klik op de quest in het spel) hebt gekozen in het Consortium om toestemming. Hij zal die uiteraard geven.
Ga terug naar de dwerg en bekijk de tunnel die nu open is. Ga naar binnen en rijd rond met het karretje. Je vindt een puzzel. We kunnen de antwoorden wel voor gaan zeggen, maar dat is natuurlijk niet zo leuk. Zoek de juiste weg naar de blauwe streepjes op de kaart en haal daar nieuwe stukjes stenen uit de kisten. Je kunt je karretje sturen door van tevoren wegen te maken door je stenen neer te leggen op het kaartje van de machine. Als je genoeg stenen hebt om bij het kruis te komen moet je een weg naar toe maken.
Nadat je naar het kruis bent gereden zie je een filmpje met de plannen van de Red Axe company. Ga hierna naar de volgende sporen en herhaal de puzzel.
Doorzoek de boekenkasten in het volgende kamertje en ga naar de derde afgrond met sporen en karretjes. Deze keer zijn er geen kruisjes en balkjes die je kunnen helpen, dus hebben we voor de mensen die niet goed kunnen puzzellen een plaatje:
Hierna krijg je weer een filmpje te zien. Je geheugen wordt leeggehaald door de boeman. Ga hierna naar Veldaban. Je wil kebab en bier hebben, dus ga naar de Laughing Miner en eet kebab en drink een biertje in het café. Kijk nu naar het filmpje en voltooi de quest.
Beloning: 5.000 Cooking en 5.000 Farming ervaring. 2 mature Dwarven stouts. Deze drankjes geven +2 mining en smithing
Quest Points: 2
Fishing contest
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: In het oosten of westen van White Wolf Mountain. Praat met de dwerg bij het huisje.
Eisen: Je hebt 10 Fishing nodig.
Benodigde spullen: 5-10 gp, garlic (je kunt die vinden in Seers' Village, in het huisje ten westen van de bank waar je Elemental Shield kunt starten), een normale fishing rod, lvl 10 fishing en een schep
Praat tegen de dwerg. Zeg dat je de geheime ingang onder de berg wilt gebruiken en dat je vrienden wilt worden. Hij vraagt of jij de vis competitie wilt winnen. Hij geeft je een competition pass.
Verzamel nu alle spullen die je nodig hebt (kijk hierboven). Dan ga je naar McGrubor's woods. Die zijn in het noorden van Hemenster. Je kunt naar binnen in het noorden van het bos, daar zitten een paar rails van de hekken los waar je doorheen kan. Graaf hier in het westelijke deel in de red vine naar wormen. Pak er ongeveer 3.
Ga naar Hemenster, dat ligt ten westen van de Ranged Guild, ten noorden van Ardougne en ten zuidwesten van Seers' Village. Ga het fishing contest binnen via de poort aan de oostkant van het meer. Een man vraagt naar je pass, dus laat die maar zien. Praat als je binnen bent tegen "A sinister stranger," hij zal zeggen dat hij niet van zonlicht houdt. Zeg tegen hem dat hij een vampier is, hij zal dat ontkennen. Praat nu met Bonzo en zeg dat je wilt beginnen. Geef hem 5 coins. Hij zegt dat je vis plek bij de willow is. Stop de garlic in een van de pipes. De vampier zegt dat het hier stinkt. Bonzo zegt dat jouw visplek nu bij de pijp is. Vis daar en je zult een karper krijgen. Praat tegen Bonzo. Je hebt gewonnen en krijgt de beker.
Praat weer met de dwerg en je krijgt je beloning.
Beloning: 2.437 Fishing ervaring. Je kunt door de tunnel
Quest Points: 1
Fight Arena
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Lady Servil, aan de noordwestkant van de Fight Arena ten zuiden van Ardougne.
Eisen: Je moet monsters van level 112 en 137 verslaan.
Benodigde spullen: 5 gp
Lady Servil zal vertellen dat haar man en zoon gekidnapt zijn.
Loop naar het oosten en ga in het huis in dat het meest in het noordoosten van de Fight Arena ligt. Open de kist en doorzoek hem, dan zul je een helm een een platebody krijgen. Trek de armour aan en loop naar het grote, lange gebouw even ten zuiden van het huis met het armour. Praat met de wachter in het grote kamertje in het zuidoosten van het gebouw. Hij vertelt je dat hij houdt van drinken.
Ga nu naar het café in het stadje, dat café is in het zuidwesten van de stad. Praat met de barman om een Kheli Brew te krijgen. Breng deze naar de wachter waarmee je net over het drinken hebt gesproken. De wachter wordt dronken en hij geeft je de sleutel van de cel van Jeremy. Ga naar Jermemy's cel in het noorden van het gebouw en bevrijd hem. Hij gaat weg om zijn vader te helpen in de vechtarena.
Ga in de vechtarena en help Jeremy en zijn vader. Je moet daar vechten tegen een Ogre.
Als je de Ogre verslagen hebt, word je opgesloten in een cel. Spreek met Hengrad en je keert terug naar de vechtarena om te vechten tegen een Giant Scorpion.
Versla de schorpioen. Je moet nu vechten met een Bouncer van level 137. Hierna moet je vechten met General Khazard zelf. Hij is level 112. Vermoord ook hem en ga terug naar Lady Servil. Ze geeft je je beloning.
Beloning: 12.175 Attack en 2.175 Thieving ervaring. 1.000 gp
Quest Points: 2
The Feud
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Praat met Ali Morrisane in het noorden van Al-Kharid.
Eisen: Je hebt 30 Thieving nodig. Je moet een guard van level 70 verslaan
Benodigde spullen: Ongeveer 1100 gp, gloves, desert robes, water skins
Ali Morrisane wil dat je zijn neefje zoekt. Ga nu naar de Shantey Pass in het zuiden van Al-Kharid. Koop een pasje en ga naar de oostkant van de woestijn. Loop naar het zuiden totdat je een stadje vindt.
Ga naar het cafe en koop ongeveer 3 biertjes. Geef deze aan Drunken Ali, hij vertelt je wat over het neefje. Hij is vertrokken en vertelt je over de twee gangs in het stadje. Praat met iemand van elke gang. De Menaphites zijn in het zuiden van de stad, de Bandits in het noorden. Ze vertellen je over de oorlog om een kameel. Ga naar Ali de kamelenman en koop twee kamelen voor 500 gp each. Je krijgt een briefje, waarop staat dat je een kameel krijgt als ze binnen zijn. Geef aan elke gang een briefje, ze willen geen vrede. Je komt op het idee om een gang te joinen, dat kan alleen bij de Menaphite gang. Praat met een lid van de Menaphites, ze vertellen je dat je met Ali the Operator bij de tent in het zuidwesten van de stad moet praten.
Je moet een test doen. Eerst moet je 3 villagers pickpocketen. Je kunt de eerste gewoon normaal pickpocketen, maar daarna is het bekend in het stadje dat je een dief bent en ze letten op. Daarom moet je ze afleiden. Praat met een Street urchan en vraag hem een villager af te leiden voor 10 gp. Pickpocket de villager die is afgeleid. Ga voor de derde weer naar Ali the Operator. Hij geeft je een oak blackjack. Draag die en sla een villager neer. Pickpocket deze en ga terug naar Ali the operator.
Bij de tweede test moet je juwelen van de vrouw van de burgemeester stelen. Koop een baard en headpiece in de general shop en gebruik deze op elkaar. Je krijgt een nepbaard die je aan kunt doen. Ga naar het huis van de burgemeester in het midden in de stad en doe je gloves aan. Verstop je in de cactus. Je ziet nu dat de kust veilig is en dat je naar binnen kunt. Maak de deur open met je sleutels en ga naar binnen. Ga naar de eerste verdieping. Je vind een schilderij met een landschap, maar daarachter is een kluis. De volgorde is 1,1,2,3,5,8 net als bij een oude telefoon met zo'n draaiplaat. De kluis gaat open, je vindt de juwelen. Breng deze naar Ali the operator. Nu moet je iemand doden.
Vraag aan een gang lid over de traitor en ga weer terug naar Ali the Operator. Praat dan met de barman in het café. Hij vertelt je dat het biertje op de tafel daar van de traitor is. De traitor is nu naar het toilet, dat kan lang duren, want er is nog nooit een toilet in RuneScape gezien. Ga naar de heks op de heuvel in het westen van de stad, bij de general shop in de buurt. Vraag haar om een potion. Je moet een snake en kamelenpoep naar haar brengen.
Geef de slangenbezweerder in het zuiden van het café een paar coins. Vraag een fluit en mand van hem, die krijg je. Gebruik de fluit op een snake bij de Menaphite tent in de buurt. Deze stop je automatisch in de mand.
Voor de poep heb je een emmer nodig. Ga hierna naar de kebab seller en vraag om zijn hete saus. Dat is een soort laxeermiddeltje. Doe deze saus in de voederbakken (trough) van de kamelen. Deze gaan poepen, vul je emmer met poep en breng de ingrediënten naar de heks. Je krijgt een potion, doe deze in het bier van de traitor door de potion op de tafel in het café te gebruiken. Ga terug naar Ali the operator. Hij vertelt je dat de Menaphite leider je wil spreken. Maak je klaar voor het gevecht.
Praat met de leider die voor de tent staat. Dood de guard die hij naar je toe zend en praat met een villager. Hij is boos op je, omdat elke avonturier denkt dat als je een slecht persoon dood, dat dat goed is voor RuneScape. Je moet de bandits wegjagen uit de stad. Ga naar de bandit leider in het noorden van de stad. Ook hier moet je zijn mattie doden. Deze dropt een addy scimitar. Praat hierna met een villager en daarna met de burgemeester. Ga hierna terug naar Al-Kharid. Praat met Ali Morrisane, de hele quest was een verkooptruc om je een nepbaard te laten kopen. Je krijgt nu een beloning.
Startpunt: Praat met Dimintheis in een hut bij de oostbank in Varrock.
Eisen: Je hebt 40 Crafting, 59 Magic, 40 Mining en 40 Smitting nodig. Je moet een demon van level 170 verslaan.
Benodigde spullen: Pickaxe, cooked shrimp, cooked salmon, cooked tuna, cooked bass, cooked swordfish, necklace en ring mould, runes voor de 4 blast spells, 2 rubies en een antipoison.
De eerste zoon is kok in Catherby. Hij vertelt je dat het familiewapen in drie stukken is gebroken. Iedere zoon heeft een stuk. Voor zijn stuk het je cooked fish nodig: een Shrimp, Salmon, Tuna, Bass en Swordfish. Nu krijg je zijn stuk. Vraag waar zijn andere broers zijn, je moet nu naar Al-Kharid.
Praat met de gem trader in Al-Kharid. Hij vertelt je dat je met de man in de Scorpion Pit moet praten. Ga naar de mijn in het noorden en zoek de man. Hij moet wat mooie juwelen van het mooiste goud voor zijn vriendinnetje. Je moet met Boot praten, die is in de Dwarfen Mine. Hij is west van de aambeelden.
Na het gesprek weet je de locatie van de goud mijn, het is in een grot oost van Ardougne. Er zijn daar Ogres en hellhounds. Ga naar de grot en loop verder. Dit is net als in Ernest the Chicken, je moet wat hendels verzetten. Ga naar de noordelijke muur en doe die hendel omhoog. Doe dat ook bij de zuidelijke kamer en ga terug naar de noordlijke muur. Doe deze hendel weer naar beneden. Ga in de kamer zelf en doe de hendel omhoog. Ga weer naar buiten en doe de hendel van de noordelijke muur weer omhoog. Doe dan de hendel bij de zuidelijke kamer weer naar beneden. Nu kun je bij de Hellhounds naar binnen. Mijn twee ores.
Ga naar de furnace en maak een ruby ring en necklace, net zoals bij crafting. Ga naar de man in de Scorpion Pit en geef hem de juwelen. Hij geeft je het tweede deel van het wapen.
Nu komt het moeilijke deel. Ga in naar de Jolly Boar Inn bij de wildernis in Varrock. Ga naar boven en praat met de broer. Geef hem wat antipotion, hij is ziek. Hij vertelt je waar het laatste deel van het familiewapen is. Die is hij verloren bij het doden van een demon. Ga naar de bank en pak je food, runes voor de 4 blast spells en armour. Ga nu in Edgeville Dungeon, loop noordelijk en ga naar het deel van de grot waar het wildernis is. Loop verder westelijk de grot in, loop langs de black demons en ga daar weer naar het zuiden. Hier zie je de juiste demon. Doe alle soorten blast spells minstens één keer op hem, anders gaat hij niet dood. De spells moeten wel schade toebrengen! Dus doe daar je melee armour even uit, anders heb je maar een kleine kans dat je hit.
Doe de drie stukken bijelkaar en breng deze naar Dimintheis. Hij geeft je steel gauntlets en vertelt je naar één van zijn zoons te gaan. Bij de kok krijg je Cooking gauntlets, hiermee verbrand je minder food. Bij de tweede zoon in Al-Kharid krijg je Crafting Gauntlets, deze geven je meer ervaring bij crafting. Bij de derde zoon krijg je Magic Gauntlets, deze helpen je harder te hitten met magic. Als je ooit de handschoenen kwijt raakt, kun je bij Dimintheis nieuwe krijgen.
Beloning: Steel Gauntlets
Quest Points: 1
A Fairy Tale Part II - Cure a Queen
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Martin de Master Gardener op de markt van Draynor Village
Eisen: Je moet A Fairy Tale Part I - Growing Pains hebben voltooid. Je hebt ook 40 Thieving, 57 Herblore en 49 Farming nodig. Je moet een monster van level 145 verslaan
Benodigde spullen: Dramen staff, pestle & mortar, vial of water, wapen, armour en voedsel
Martin de Master Gardener is blij met het nieuws dat zijn gewassen weer goed kunnen groeien. Misschien weet je nog wat er in het vorige deel was gebeurd: Martin en de leden van de G.A.G., een organisatie van Farmers, merkten dat hun gewassen het niet zo goed deden als altijd. Na een speurtocht kwam jij er achter dat kwam doordat de Fairy Queen in slaap was gevallen, nadat ze een gevecht had gehad met het Tanglefoot monster. Ondertussen, toen de Fairy Queen sliep, werden haar taken overgenomen door de Fairy Godfather. Omdat jij het Tanglefoot monster hebt verslagen en de secrateurs van de Fiary Queen aan de Godfather hebt gegeven, zou de Fiary Queen weer wakker worden en alles goed komen. Martin de Master Gardener wil eerst nog even testen of alles goed is en plant nieuwe gewassen. Wacht vijf minuten op zijn antwoord.
Martin wordt boos op je: je zei dat je alles met de Fiary's geregeld had, maar zijn planten gaan nog steeds dood! Hij gelooft je Fiary verhaal niet. Nu moet jij weer uitzoeken wat er aan het handje is. Ga met je Dramen Staff uit de Lost City quest naar het huisje in de moerassen van Lumbridge, zodat je naar Zanaris gaat.
Als je in Zanaris bent, moet je richting de bank lopen. Dat is dus naar het westen. Neem voor de bank een gang naar het noorden, naar de plek waar de Fiary Nuff was in het eerste deel. Je zult om je heen kijken en zien dat alles aan diggelen is geslagen. Pak de Healing Certificate van de vloer.
Ga naar de Fairy Godfather in het deel waar de Slayer Master is en vraag hem waar de Fairy Queen is. Hij vertelt je dat ze misschien is ontvoerd met de Fiaryrings. Je moet naar de coordinator gaan om via deze ringen achter haar aan te kunnen gaan. De coordinator is ten noorden van de Godfather: ze zal niet moeilijk te vinden zijn.
De coordinator vertelt je wat over de geschiedenis van Zanaris. Het is een oude stad en toen de Fairy's hier kwamen wonen, vonden ze veel magische dingen, zoals een portal die al eeuwen verzegeld was. Hiermee kan er naar andere demensies worden geteleporteerd. De Fairy Queen heeft deze magie overgenomen in Fairyrings. Deze zijn niet zo sterk als de orginele portal. Er zijn drie ringen in Zanaris: een in de markt, een bij de grot van de Evil Chicken en een belangrijke ring bij de portal. Iedereen die een ring activeert moet drie tekens invullen, die je naar verschillende lokaties brengen. Sommige codes werken alleen niet meer en andere codes gaan naar gevaarlijke plaatsen. Gelukkig kan niets je aanvallen als je in de ringen staat. Als mens moet je een Dramen Staff dragen om de ringen te gebruiken.
Kijk naar de achterkant van het Healing Certificate en laat hem aan de Fairy Chef bij de range zien. De Range is ten zuiden van de bank. De Fairy Chef vertelt je dat ze zulke tekens bij het cosmic altaar heeft gezien. Loop dus naar het cosmic altar en zoek naar de vreemde steen in de zuidelijke muur. Bekijk het.
Op dit plakaat staat "cosmic rune altar", maar dan in vreemde tekens. Dit zijn dezelfde tekens als op de achterkant van het plakaat werd gebruikt. Het eerste teken is een C, de tweede een O, de derde een S en ga zo maar door. Nu moet je dus alles handmatig vervangen op een blaadje voor je computer, met pen en papier. Daar hebben wij natuurlijk geen zin in: het is toch een standaard zin. Als je alles ontcijfert zul je dit lezen: "The godfather attacked us we have fled to safety if you are loyal to her majesty find us by using the co-ordinates air dlr djq ajs", oftwel "De godfather heeft ons aangevallen. We zijn gevlucht naar een veilige plaats. Als je trouw bent aan hare majesteit kun je ons vinden met de coordinaten air dlr djq ajs".
De coordinaten die je hebt gevonden op het plakaat worden gebruikt met de Fairy Ring. De hoofd-Fairyring ben je al tegengekomen toen je naar het cosmic altar ging: net boven de gang. Ga er in staan en zet de code op air. Druk op Teleport to this location. Je zult nu op een verlaten eilandje komen, maar dat is normaal en hoort bij de code. Ga weer terug met de fairyring. Doe dit ook met de codes dlr en djq. Nu het belangrijkste en de laatste code: vul ajs in en druk weer op Teleport to this location. Je zult nu in een ruimte komen die erg op Zanaris lijkt. Loop verder en vind de Fairy Nuff. Ze is blij je te zien en is blij dat je de code hebt gevonden.
De Fairy Nuff heeft de secrateurs die je in het vorige deel aan de Godfather hebt gegeven, nog steeds niet gekregen. Nu is de Fairy Queen nog steeds diep in slaap. Ze heeft die secrateurs echt nodig, dus moet jij die even stelen van de Godfather. Ga terug naar Zanaris via de Fairyring en loop naar de Godfather. Ga achter hem staan en pickpocket hem. Nu heb je de secrateurs. Ga weer naar de Fairyring en gebruik weer de air, dlr, djq en ajs codes. Geef de secrateurs aan de Fairy Nuff.
De Fairy Queen wordt nog steeds niet wakker en daarom moet er een speciale potion worden gemaakt. Je hebt een Starflower, een vial of water en een Gorak claw nodig. Deze ingrediënten moet je dus eerst halen.
Stap uit de Fairyring en bereid je voor op het gevecht met de level 145. Neem ook een vial of water en een pestle & mortar mee. Protecton Prayers helpen niet, maar dat is ook niet nodig als je in de fairyring blijft staan: jij kunt de beesten dan (zelfs met melee) aanvallen, maar zij jou niet. Armour is wel verstandig, omdat je even buiten de ring moet staan om zijn drops te pakken.
Ga naar de Fairyring en vul "DIR" in. Dood een Gorak, pak zijn claw en maal het fijn. Ga nu naar terug naar Zanaris met de Fairy Ring. De Sunflowers moet je ook met de Fairyrings halen: vul "CKP" als code in en pluk zo'n bloem.
Maak de potion op de normale manier: een vial of water, een herb (in dit geval de Star Flower) en de ground Gorak Claw. Ga terug naar de Fairy queen via de reeds bekende methode en dien het drankje aan haar toe. Nu wordt ze wel wakker.
De Fairy Queen herinnert zich dat ze de Tanglefoot bevocht, met "hulp" van de Godfather. Ze heeft alleen niet veel van het gevecht meegemaakt: toen ze de grot binnenkwam werd alles zwart. Dat kwam doordat de Godfather haar wilde vermoorden, zodat hij de troon over kon nemen. Nu is ze eindelijk weer wakker. De Fairy Queen wil nu zo snel mogelijk terug naar Zanaris, maar jij en Fairy Very Wise houden haar tegen. Het is te gevaarlijk met al die orcs in Zanaris. De Fairy Very Wise en de Fairy Queen gaan nu een plan verzinnen om de Godfather aan te pakken. Dit gaat in deel drie van deze questserie gebeuren.
Beloning: 2.500 Thieving, 3.500 Herblore en een keer 2.500 ervaring in een skill naar keuze. De XP kun je kiezen met een lamp. Je kunt voortaan ook met de Fairyrings teleporteren.
Quest Points: 2
The eyes of Glouphrie
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Brimstail in zijn grotje in het westen van Gnome Stronghold
Eisen: Je moet The Grand Tree hebben voltooid. Je hebt ook 5 Construction en 46 Magic nodig. Level 13 Runecrafting en 46 Woodcutting kunnen handig zijn, maar je kunt ook een maple log en een mud rune kopen van een andere speler
Benodigde spullen: 1 maple log, 1 oak log, bucket, knife, pestle & mortar, 1 mud rune, hamer, zaag. Teleporteerrunes naar de Watchtower (Watchtower quest nodig) zijn handig.
Ga de grot in de berg binnen en vraag aan Brimstail wat al die witte beestjes die overal rondlopen te betekenen hebben. Hij zegt dat het zijn huisdier is en dat hij Izzie heet. Hij weet niet precies wat voor beest het is, maar hij is lief. Brimstail is ook bezig met een magisch onderzoek. Hij vertelt onder andere dat gnomes zich niet interesseren voor magie, vanwege wat er vroeger gebeurd is. Er waren namelijk met een grote gnome magiër problemen geweest. Hij was een van de adviseurs van de koning, maar is verbannen na de Goblin Wars. Brimstail weet niet precies waarom en wat er met Glouphrie, die adviseur, is gebeurd. Geliefd was hij niet onder de gnomes, ze noemden hem zelfs De Onbetrouwbare. Hij had ook ruzie met Oaknock, een ingenieur en architect. Hij heeft veel van de Stronghold zoals die er nu is gemaakt. Hij vraagt of je nog meer interessants wil zien. Zeg natuurlijk "Ja."
Loop verder de grot van Brimstail in en bekijk de vreemde machine en de bowl. Ga daarna weer terug naar Brimstail en zeg dat je gekeken hebt. Brimstail weet niet precies wat het allemaal is. De bowl lijkt wel van de elven af te komen en over de machine weet hij dat hij door Oaknock is gemaakt. Er is nog één gnome in leven die Oaknock heeft gekend. Je bent hem al eens eerder tegengekomen: het is Hazelmere. Je hebt dit keer geen woordenboek nodig om met hem te spreken: Hazelmere weet vast nog wel een andere manier om te praten. Je moet aan hem vragen wat hij van de vreemde machine weet.
Loop naar het eilandje van Hazelmere. Mocht je niet meer weten waar dat was: ten oosten van Yanille. Teleporteer dus naar de watchtower of loop vanaf Ardougne naar het zuiden. Met de Fairyrings kun je ook naast zijn huis komen. Ga de ladder op en praat met Hazelmere.
Je kunt hem niet verstaan, maar je vertelt hem toch dat je van Brimstail komt en dat je informatie over vroeger nodig hebt. Hazelmere begrijpt dat je het over Oaknock hebt en gaat je een verhaal vertellen.
Het verhaal van Hazelmere
Deze tekst mag je overslaan - het wordt in de filmpjes laten zien
Oaknock laat je een filmpje zien door je hersenen te beïnvloeden. Je kunt Hazelmere nu wel begrijpen door een speciale magie. Hazelmere vertelt dat toen Healthorg koning werd, de elven besloten naar het westen te trekken en Kandarin, het gebied rond Ardougne, te verlaten. Mensen waren er nog niet en de Gnomes en Goblins vochten om wie er de baas was in het gebied. De Goblins waren te sterk voor de gnomes, maar Glouphrie en de koning verzonnen een plan: doe alsof je een leger leidt, maar ondertussen bestaat dat leger niet. Glouphrie maakte een aantal grote nepschilpadden en de goblins sloegen op de vlucht.
Hazelmere was bevriend met een Spirit Tree in de Stronghold, een mooie zilveren wijze spirit tree. Je ziet in een filmpje dat op een dag de bliksem in de Spirit Tree inslaat. Hazelmere haastte zich naar de Grand Tree, maar niemand had wat gemerkt en de boom leek nog levend. De Spirit Tree wilde niet meer praten. Iemand had zijn dood verborgen. Toen Oaknock dit hoorde, beschuldigde Oaknock Glouphrie meteen. Ze zagen elkaar nooit en hadden altijd al ruzie, maar Hazelmere voelde dat Oaknock deze keer gelijk had. Glouphrie verborg de dood met magie. Oaknock bouwde een anti-illusie machine met hulp van de elven. Hij riep een paar adviseurs bij een en ging naar de spirit tree. Je krijgt nu weer een filmpje te zien.
Oaknock zet de machine aan en de spirit tree is weer gebroken. Oaknock beschuldigt Glouphrie. Glouphrie loopt een beetje weg, maar de koning roept hem een halt toe. Grouphie deed het om de gnomes te dienen, hij vindt dat sommige dingen geheim moeten blijven. De koning ontslaat hem en Glouphrie voorspelt dat het rijk uiteen zal vallen zonder zijn aanwezigheid als adviseur. Glouphrie reisde met wat vrienden naar de onbekende plaats Arposandra en er is nooit meer wat van hem gehoord. Hazelmere denkt dat hij nog steeds in leven is. De machine is dus gebouwd om Glouphrie's illusies te laten zien. Hazelmere weet niet hoe het werkt, maar hij heeft je a violet pentagram mee.
Ga nu met het pentagram naar de grot met Brimstail en praat met hem. Je vertelt het verhaal en laat de disk zien. Op een gegeven moment hoor je een knal en zie je een geestengnome de machine in lopen. Jullie gaan kijken en de machine is gebroken. Loop naar de machine. Je zult zien dat er twee houten delen zijn gebroken. Je hebt maple en oak nodig om dit te repareren. Het was in elkaar gezet met een rare lijm die ruikt naar pine en vlekjes met grijs poeder en glinstertjes bevat.
Praat met Brimstail, hij zegt dat je tree sap nodig hebt. Dit moet je opvangen uit een boom. Zoek dus een boom (moet een conifeer zijn, bijv. evergreen) en haal hier met je knife sap uit en stop het in de bucket. Maal daarna de mud rune fijn met je pestle & mortar en stop dit in de emmer. Repareer dan de machine.
Praat als de machine heel is met Brimstail, hij geeft je nog meer discs. Loop weer naar de machine. Als je de machine beter bekijkt, zie je dat hij uit 3 verschillende delen bestaat: links het machine panel. Als je daar op klikt zie je een plaatje met kleuren en blokjes, in volgorde van waarde van de kleuren. In het midden is de machine. Als je hier op klikt zul je een venster met je hand, een machine met een glazen deur en een nummer zien.
Klik op een disc in je inventory en klik op de muntgleuf. Rechts, in het venster van de machine, zullen twee pijltjes en een disc komen te staan. Als je er een disc met een grotere waarde dan het getal dat er onder staat in de machine stopt, wordt het onderste pijltje groen: je moet er een disc met een lagere waarde in doen. Als je een blokje met een te lage waarde in de machine stopt, wordt het bovenste pijltje groen. Als je het goed hebt, wordt het vierkantje groen. Je zult niet meteen de juiste blokjes met de juiste waarde hebben, daarom is er naast de machine nog een exchanger waar je de blokjes kunt wisselen. Je kunt nu van elke disc de waarde gaan uitvissen, de logica vinden en gaan rekenen, maar dat is veel werk. Daarom hier een lijst:
Het is nu precies passen en meten welke discs je moet inwisselen om een blokje te krijgen met een waarde die op de machine vermeld staat. Je kunt de discs inwisselen door op de disc in je inventory te klikken en weer op de muntgleuf te klikken. Je kunt meerdere discs tegelijk in de machine stoppen. Druk daarna op de knop. Je zult dan zien welke discs je voor de erin gestopt disc terug kunt krijgen. Je kunt nog een paar keer op deze knop drukken, dan krijg je andere mogelijkheden. Klik op het knopje met het vinkje als je er mee eens bent. Je krijgt dan blokjes terug.
Stop als je een disc met de juiste waarde hebt deze in de machine. Maak de machine open door op het groene vierkantje te klikken. Praat weer met Brimstail, hij zal je nog meer blokjes geven en het circus begint weer opnieuw: opnieuw rekenen welke waarde de blokjes krijgen als je ze inwisselt en ze in de machine stoppen. Nu moet je soms de blokjes splitsen, zodat je bijvoorbeeld 3 blokjes moet gebruiken om de waarde die staat vermeld te krijgen. Als je alle vierkantjes weer op groen hebt staan en op zo'n vierkantje drukt, gaat de machine werken. Brimstail prijst je, maar daarna verandert zijn lieve huisdier ineens in een evil creature! Er is weer wat mis...
Dood het beest bij Brimstail en praat weer met Brimstail. Je moet al deze beestjes gaan doden en het verhaal aan de koning vertellen. Er zijn 6 beesten in totaal.
Izzy, Brimstail's huisdier
Bij de grote hoofdpoort in het zuiden van de Gnome Stronghold
Bij de Spirit tree
Bij de Battle Tortoises in het noorden, boven de swamp
Bij de koning
Bij de Gnome Glider, de hoogste verdieping van de boom
Let op: Als de creatures nog "cute" zijn, ben je vergeten nog een keer met Brimstail te praten. Doe dat dan.
Keer, als je alle beesten dood hebt, terug naar de koning. Hij zegt dat hij weer een beroep op je zal doen als dat nodig is en geeft je de beloning.
Beloning: 250 Construction, 12.000 Magic, 2.500 Woodcutting en 6.000 Runecrafting ervaring. Een crystal seed. Bij de crystal bowl in de grot van Brimstail is nu een brug verschenen, hier kun je de seed laten omzetten in een Crystal Saw. Ga met Hazelmere praten als je wil weten waar deze voor dient. De saw verhoogt je construction level met 3. De zaag is 28 te gebruiken, daarna moet je hem opnieuw opladen bij de quest. Je kunt met deze zaag alleen spullen maken van een hoger level dan dat jij bent waar een zaag voor nodig is: dus geen kamers, monsters en planten.
Quest Points: 2
Enakhra's Lament
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Lazim ten zuiden van het Bandit Camp in de Kharid woestijn. Loop om de berg heen die je tegen komt, daar staat Lazim
Eisen: Je hebt 43 Prayer, 45 Firemaking, 50 Crafting en 39 Magic nodig.
Benodigde spullen: Pickaxe, chisel, normal log, oak log, willow log, maple log, candle, tinderbox, 1 coal, fire bolt en wind bolt, brood en een bucket. Neem ook 7 air, 4 fire en 2 earth runes mee voor wind bolt, fire bolt en crumble undead.
Lazim is een beeldhouwer, maar op de een of andere manier kan de arme kerel geen chisel meer vasthouden. Nu moet jij hem helpen om een standbeeld in de woestijn te bouwen. Dat begint met steen, dus loop naar de miningplaats ten westen van Lazim en mijn hier stenen totdat je 32 kilo aan stenen hebt. Hoe hoger je mininglevel, hoe zwaardere stenen je kunt mijnen.
Ga terug naar Lazim en geef hem de 32 kilo stenen. Hij vraagt je nu er een basis voor het standbeeld van te maken. Hak met je chisel het begin van het standbeeld en praat weer met Lazim. Lazim zegt nu dat je het standbeeld neer moet zetten op de grond vlak naast hem. Examine de grond om hem heen on de flat ground te vinden. Gebruik het standbeeld met deze grond.
Nu moet je nog een lichaam hebben. Breng Lazim weer 20 kilo stenen en maak hier een lijf uit. Plaats dit op het standbeeld. Lazim wordt boos, hij zegt je dat het nog wat bijgeschaafd moet worden. Hak nog wat steen van het standbeeld af met je chisel en praat weer met Lazim.
Volgende onderdeel, het hoofd. Kies voor wat je leuk vindt. Volgens Lazim heb je nu een stuk graniet nodig. Ga weer naar de miningplaats en vind de granietstenen. Hak hier een stukje graniet. Neem ook nog een extra stukje graniet en een clay voor later mee. Breng het stuk graniet naar Lazim en maak er het hoofd van. Zet dit op het standbeeld.
Het standbeeld valt naar beneden, met jou er bij! Je komt nu in een soort tempel terecht! Lazim staat naast je, vraag hem of hij weet wat er gebeurd is. De gluiperd van een Lazim had dit allemaal al gepland! Nu moet je hem ook nog verder helpen! Pak het sigil van de pilaar in het noorden en hak alle lichaamsdelen van je gebroken standbeeld. Ga nu naar de noordelijke deur. Je krijg nu een filmpje te zien van een lachend mevrouwtje dat een tempel heeft gemaakt voor haar meester. Loop verder en pak hier ook de sigil van de pilaar. Neem de gang naar het midden van de tempel waar een ladder in het midden staat. Plaats hier je sigil in de deur. Loop terug en ga door de andere deur. Je ziet nu weer een filmpje. Deze gaat over de mevrouw van het vorige filmpje die haar tempel verdedigt tegen wat ridders van Avarrocka, de voorloper van Varrock. Ga weer door de deur heen en pak ook de sigil hier en plaats deze ook bij de deuren in het midden. Doe dit totdat je dit vier keer gedaan hebt en ga naar de kamer in het midden. Beklim de ladder als je klaar bent.
Je komt nu in een kamer. Loop naar de ruimte met de fontein en doe je firespell hierop. Het ijs smelt en de fontein begint weer te lopen. Vul je bucket met water en gebruik dit op de clay die je hebt gemined bij de miningplaats. Je krijgt nu soft clay. Ga vervolgens naar de ruimte met de man. Hij is een ridder uit Avarrocka en staat daar al jaren. Hij weet niet meer wie hij is, maar hij is erg hongerig. Gebruik het brood op hem en hij belooft je hulp te bieden als je die nodig hebt. Wandel vervolgens naar de furnace toe. Die zit een beetje verstopt, dus blaas hem leeg met je air spell. Die doet het nu ook weer. Nog één laatste ding: de andere ruimte. Als je hierin gaat wordt alles donker. Klik op de kandelaren die je ziet en stop de spullen erin zoals aangegeven. Als je alles hebt aangestoken heb je de soft clay nodig. Stop deze in de mould op het tafeltje bij de ladder. Je krijgt nu een camel mould (p). Maak dit met je chisel na in het extra stuk graniet dat je gemined hebt en stop dit in het tafeltje. Je kunt nu door de mysterieuze muur in het midden lopen. Doe dat en ga ook deze ladder af.
Hier kom je een wachter van skelet tegen. Dood hem met je crumble undead en hij bedankt je vriendelijk dat je hem hebt bevrijd. Je mag zelfs zijn big bones begraven. Ga voorbij de guard en loop verder. Je komt weer een guard tegen, helaas is deze niet uit te schakelen met crumble undead. Zet dus protect from melee aan en ga een praatje met hem maken, misschien staat hij ook wel aan onze kant. Dat blijkt ook zo te zijn, maar ook deze bewaker zit tegen zijn wil in gevangen. Om hem te bevrijden moet je de muur afmaken. Pak de stenen van het hoopje naast hem, zet ze op de muur, werk de muur bij met je chisel en herhaal dit totdat de muur af is. Je krijgt nu het laatste filmpje te zien en je quest is voltooid.
Beloning: 7.000 Crafting, 7.000 Firemaking, 7.000 Mining en 7.000 Magic ervaring. Een camulet (ja, zo heet dat ding, is niet fout geschreven) waarmee je terug naar de tempel kunt teleporteren en de taal van de kamelen kunt verstaan
Quest Points: 2
Elemental Workshop
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: In het huis in Seers' Village ten zuidwesten van de bank. Doorzoek de boekenkast en pak het boek.
Eisen: Je hebt 20 Crafting, 20 Mining en 20 Smithing nodig. Als je je eigen coal wil hakken, heb je mining 30 nodig. Je kunt als je Mining 20 bent de coal ook kopen en zo de quest doen.
Benodigde spullen: Knife (te vinden in het huisje ten zuidwesten van de queststart), pickaxe, hammer, needle, thread, soft leather (breng een cow hide naar een tanner) en 4 coal ores
Lees het boek dat je gevonden hebt en maak het open met je knife. Je moet dit boek de hele quest houden. Ga naar het gebouw ten noorden van het huis waar je je bevindt en steek de Battered Key in de odd looking wall. Ga dan de trap af en zoek wat rond in de kratten totdat je een stone bowl vindt.
Elementals
Ga naar de fire elemental room in het zuiden en doe je stone bowl in de lava. Doe dan de bowl in de furnace. Ga dan naar de Air elemental room in het oosten. Repareer de bellows met je leer en draad. Ga dan naar de water elemental room die in het noorden is. Bedien eerst de rechter valve, daarna de linker en haal de hendel over. Ga terug naar de Air elemental room en bedien de hendel om lucht in de furnace te blazen. Nu moet je naar de Earth elemental room in het westen. Probeer de steen te mijnen. Dood de elemental die verschijnt en pak de ore
Schild maken
Doe de ore met de coal in de furnace. Gebruik de bar nu met de werkbank in de middelste kamer. Nu krijg je je schild.
Beloning: 5.000 Crafting en 5.000 Smithing ervaring. Een Elemental Shield, dat 6 magic defence geeft.
Quest Points: 1
Eadgar's Ruse
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: Praat met Sanfew in de herblore shop van Taverley.
Eisen: Je moet Druidic Ritual en Troll Stronghold hebben voltooid. Je hebt ook 31 Herblore nodig.
Benodigde spullen: Climbing Boots, 10 Grain, 5 Raw Chickens, Pineapple Chunks (koop een pineapple in de Grand Tree en hak het in stukjes met een knife), Vodka (of Gin, Brandy of Wisky), 2 Logs, Water Filled Vial, Ranarr Weed en een Pestle & Mortar. Teleporteerrunes voor Ardougne en een Games Necklace zijn handig.
Sanfew heeft een speciale herb, Goutweed genaamd, nodig voor zijn ritueel. Hij weet niet precies waar het is: hij weet alleen dat het bij de trollen te vinden is. Mad Eadgar weet er misschien wat van af. Je moet met hem gaan praten praten. Als je hem hebt bevrijd uit zijn gevangenis in de Death Plateau quest, dan is hij in zijn grot in de top van de berg die Trollheim heet. Als je dit nog niet hebt gedaan, moet je dat even doen. Dat kun je doen door de Stronghold ten westen van Trollheim binnen te gaan, naar het noorden en dan de twee trappen af, waarvan één in een kamertje is. Hier moet je de sleutels van de bewaaktrollen stelen en de gevangenis naast de trollen openen. Dan zul je Eadgar bevrijden. Kijk op het plaatje hieronder voor de locatie van de grot en ga er heen.
Van Eadgar moet je met de kok van de trollen spreken, dat is Burntmeat. Ga in de Stronghold in het westen van Trollheim en loop naar het zuiden. Wandel de trap af, nu kom je in de keuken. Praat hier met Burntmeat. Hij zegt dat ze altijd geit eten en dat dat saai wordt, hij wil een keer een lekker mens eten in ruil voor de Goutweed. Ga terug naar Eadgar en praat met hem, hij zal een plan bedenken. Eadgar laat je een pop maken. Daarvoor heb je eerst een pappegaai nodig. Waar kun je beter krijgen dan in de dierentuin?
Ga naar Ardrougne Zoo en praat met Parroty Pete. Probeer uit te vogelen wat hij die beesten te eten geeft, dat is Pineapple Chunks. Als je die nog niet hebt, ga je naar de Grand Tree. Koop daar een Pineapple en Vodka. Dice de Pineapple, nu krijg je Chunks. Doe daar Vodka op, nu met je alcho-chucks. Voer die aan de papagaaien door ze in de hatch aan de zijkant van de kooi te doen. Deze pappegaaien worden ladderzat en je kunt ze nu oppakken.
Breng de papagaai naar Eadgar. Eadgar zal zeggen dat hij moet nog als mensen praten. Ga naar de kerker waar je Eadgar bevrijd hebt, die is in de Stronghold, naar het noorden en dan de twee trappen af (ééntje is in een kamertje). Doe de papagaai in het torture rack. Laat hem lekker zitten en loop weg
Nu heb je kleren nodig. Ga nu naar Taverley en praat met de Druid die kleren in het meer aan het wassen is. Vraag naar vieze kleren, hij zal ze niet geven. Zeg dat het van Sanfew moet. Nu geeft hij ze wel. Neem nu het graan, de kippen en de logs mee naar Eadgar. Het is ook handig om alvast de vial met het Ranarr weed en een Pestle & Mortar mee te nemen. Geef Eadgar de kleren en de spullen voor de pop. Nu moet je een potion hebben zodat de trollen gaan praten, dan kunnen ze de geheime schuilplaats van het Goutweed vertellen. Pluk wat Thistle van de berg of bij de ingang van de Stronghold. Droog die op een vuur, er zijn er zat in de buurt. Maak het dan fijn met je Pestle & Mortar en doe het in de potion. Nu heb je Troll Potion, geef die aan Eadgar.
Het is nu tijd om de papegaai op te halen, die heeft wel genoeg kreten geleerd. Ga naar het rack en luister naar de papegaai. Neem hem weer mee naar Eadgar. Hij stopt de papegaai in de pop. Breng de pop naar Burntmeat. Nu krijg je alvast een deel van de beloning, het eerste wat Burntmeat ooit heeft gekookt. Je raadt het nooit, het is Burnt Meat! Hij vertelt je ook waar de sleutel voor de deur naar de opslagruimte van het Goutweed is. Die is in de geheime bodem van de keukenla. Doorzoek die, ze staan bij de geiten in de buurt. Vind de sleutel.
Ga nu naar beneden naar de opslagruimte. Ren langs de trollen, als ze je zien wordt alles zwart en ben je weer buiten de kamer. Ook is er wat van je hitpoints af. De kunst is om op het goede moment beginnen te rennen en je tussendoor tussen de kratten te verstoppen. Pak snel het Goutweed en je komt weer buiten de kamer. Ga nu naar Sanfew en je krijgt je beloning.
Beloning: 11.000 Herblore ervaring. Burnt Meat en je kunt naar Trollheim teleporteren als je Magic 61 bent
Quest Points: 1
Dwarf Cannon
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Ten noorden van de Fishing Guild, bij de coal trucks. Praat met de Dwarf Commander
Eisen: Geen
Benodigde spullen: Geen
Praat met de Dwarf Commander. Hij geeft je 6 stukken rail, dat zijn onderdelen van een hekken. Je moet de rail naast het huisje inspecteren. Onderzoek het hek en repareer alle kapotte stukken met de hamer uit het huisje, ga net zo lang door tot dat je geen rail stukken meer hebt. Praat dan weer met de Dwarf Commander.
Je moet naar een wachttoren van de goblins. Als je naar het zuiden door de gate gaat kom je er vanzelf. Zoek hier de dwarf remains. Laat deze zien aan de Dwarf Commander en praat weer met hem.
Nu moet je een jongetje zoeken dat is ontvoerd door de goblins. Ga naar de Fishing Guild ten noorden van Ardougne. Aan de oostkant, tegen Hemenster, vind je een cave. Ga daarin. Ga helemaal naar het noordwesten van de cave en doorzoek alle kratten tot je een jongetje vindt. Praat met hem. Als je met hem hebt gepraat gaat hij weg naar huis. Ga terug naar de Dwarf Commander en praat weer met hem.
Je moet nu het Dwarfenkanon repareren in het huisje. Je moet hem eerst inspecteren. Daarna kan je hem pas herstellen. Je moet alleen de eerste vier doen. De laatste dus niet. Als het kanon weer heel is praat je weer met de Dwarfencommander.
Nu moet je naar de Dwarfenmine vlak bij Barbarian Village. Ga naar de ingang van de mijn bij de Ice Mountain en praat in het linker huisje met Nulodion. Hij geeft je een Ammo Mould en een note. Ga hiermee terug naar de Dwarf Commander en praat met hem voor je beloning.
Beloning: 750 Crafting ervaring. Je kunt een dwarfcannon kopen van Nulodion
Quest Points: 1
Druidic Ritual
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Praat met Kaqemeex in de stenen cirkel met het altaar ten noorden van Taverley, wat weer ten noordwesten van Falador ligt (ga door de poort in de lange stadsmuur)
Eisen: Geen
Benodigde spullen: Eén stuk van elk vlees RAUW: kip, rat, koe en beer
Praat met Kaqemeex en vraag of hij een quest voor je heeft. Hij zal je vertellen over de stenen cirkel in Varrock. Hij zegt dat vroeger de Dark Wizards een spreuk op de cirkel hebben uitgesproken, zodat ze hem hebben afgepakt van de Druïden. Hij zal je vragen hem terug te krijgen. Ga in Taverley naar de herblore shop, en praat met Sanfew die boven in de shop is.
Sanfew zegt dat hij 4 verschillende stukken vlees nodig heeft voor zijn drankje. Als je de 4 stukken vlees hebt, ga dan een beetje naar het zuiden van Taverley naar de "!". Ga de trap omlaag en ga de eerste kamer naar het oosten binnen. Daar is een "Cauldron Of Thunder." Gebruik de 4 stukken vlees erop. Alle stukken vlees zullen nu een blauwe kleur hebben.
Ga naar Sanfew en praat met hem. Nadat je met hem gepraat hebt, ga je naar Kaqemeex en krijg je je beloning.
Beloning: 250 Herblore ervaring.
Quest Points: 4
Digsite quest
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Ten oosten van de noordelijke ingang van de Al Kharid woestijn is een hek. Open het en ga in het eerste gebouw. Praat met een examiner.
Eisen: Je hebt 25 Thieving, 10 Agility en 10 Herblore nodig.
Benodigde spullen: Een kopje thee, willekeurige boots en gloves, 2 ropes, pestle & mortar, lege vial, opal (tijdens de quest te krijgen) en een tinderbox.
Let op: Deze guide is verouderd. Er wordt gewerkt aan een vernieuwde. De rock samples zijn veranderd in teddyberen en andere dingen, let daar op tijdens de quest
Na het praten met de examiner heb je een getekende aanbevelingsbrief nodig. Die kan je krijgen bij de beheerder van het museum in Varrock. Ga nu naar Varrock en praat met de beheerder en vraag of hij wil tekenen. Als hij getekend heeft ga dan terug naar Digsite en geef het aan de examiner.
Nu moet je examens doen. Als je nu antwoorden geeft heeft het geen zin want ze zijn dan altijd fout. Praat met de studenten en om de antwoorden voor de examens te krijgen moet je hun rock sample terugvinden.
Om de eerste rock sample te krijgen moet je werkmannen bestelen. Als je twee ropes steelt en een specimen brush, houd die dan voor later want dan heb je het nodig.
Om de tweede rock sample te krijgen moet je naar de rivier gaan. Pak een panning tray. Praat dan met een panning guide en vraag of je in de rivier mag zoeken. Hij zegt dat hij thee wil en dat je dan pas in de rivier mag zoeken. Geef hem die. Doe de panning tray op een spot en zoek de rock sample. Als je 3 golden nuggets heb, kan je die aan een expert geven voor een gold ore.
De laatste rock sample zit in struikjes. Zoek op het bergje in een struik bij de grote urn.
Geef alle rock samples terug aan de studenten. Ze geven je nu antwoorden voor de eerste examens. Vraag dan weer aan de studenten de antwoorden voor de tweede examens. Als je de tweede examens gedaan hebt, vraag dan aan de studenten de antwoorden voor de derde examens. De vrouwelijke student wil het niet meer geven, maar voor een opal wel. Ga naar de rivier en zoek een opal (uncut). Geef haar die en nu krijg je het antwoord van haar. Als je alle examens gedaan heb, ga dan weer naar de beheerder van het museum in Varrock en geef hem de certificaten. Je kan kiezen of je wat te drinken of te eten wil. Je kan nu overal zoeken in de grond voor archeologische opgravingen.
Ga weer terug naar Digsite en zoek in het midden van het stadje naar zakken. Doorzoek die voor een specimen jar. Als je nog geen specimen brush had, steel die dan van een werkman. Ga dan naar een level drie gedeelte en doe je trowel, die je van de examiner heb gekregen, op de grond. Zoek net zo lang totdat je de talisman van Zaros heb. Geef die aan de expert in het huisje bij de examiners. Hij geeft je een letter zodat je nu ook onder de grond mag onderzoeken.
Ga naar de noordelijke winch en doe er een rope op. Ga naar beneden. Vraag aan de werkman die daar beneden is om een sleutel. Zeur net zolang door totdat je hem krijgt. Ga weer naar boven. Ga naar het tentje waar je de panning tray vandaan heb en zoek daar een specimen tray. Doorzoek die totdat je charcoal heb. Doe die op je pestle and mortar. Ga nu in het tentje en open de kist met je sleutel. Je krijgt nu undefined powder. Doe wat van je gereedschap op de barrel die buiten staat waarop een rode X staat.
Doe je lege vial op de barrel die je net heb opengemaakt. Ga dan naar de zuidelijke winch en doe er een rope op. Klim naar beneden en pak een arcenia root. Ga dan naar de expert en doe de vial met het goedje op hem. Doe dat ook bij dat poedertje uit de kist. Het spul wat in de vial zit is nu Nitroglycerin geworden. Doe de Ammonium Nitrate in de vial met de Nitroglycerin, dan de ground charcoal en vervolgens de Arcenia root. Je hebt nu een Explosive Compound.
Ga nu in de westelijke winch. Als je verder loopt, kan je er niet meer door want er liggen allemaal bricks in de weg. Doe de Explosive Compound op de bricks, steek het aan met je tinderbox en ren een stukje weg. Nu gaat de hele grond trillen. Als het gestopt is, is de barricade weg en kun je er door. Doe dat dus en pak het tablet.
Ga terug naar de expert en gebruik het tablet op hem. Hij vertelt je een verhaal en beloont je.
Beloning: 15.300 Mining en 2.000 Herblore ervaring. Twee golden bars
Quest Points: 2
Devious Minds
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Bij de tempel tussen Varrock en Canifis, ten westen van de rivier Salve. Praat met de monk
Eisen: Je moet Doric's quest, Troll Stronghold en Wanted! hebben voltooid. Je hebt ook 65 Smithing, 50 Fletching en 50 Runecrafting nodig.
Benodigde spullen: Mithril 2h of 2600 gp, 1 bow string en een large pouch (krijg je niet meer terug)
Praat met de monk, hij wil dat je een speciaal soort wapen voor hem maakt. Teleporteer naar Falador en reis naar het hutje van Doric. Als je nog geen Mitril 2h hebt kun je deze kopen in de zwaardenwinkel van Taverley voor 2600 gp. Stop je zwaard tussen de stenen in het huisje van Doric en slijp het tot een raar dun zwaard. De monnik heeft verteld dat je daar een bowstring op moet maken, dus doe wat hij zegt en zet er een bowstring op. Bewonder je zojuist gemaakte "bowsword" en breng dit naar de monnik bij de tempel.
De monnik wil nog één ding van je: er moet een orb worden gebracht naar Entrana via de Abyss. De orb breekt snel, dus de monk vertelt je om die in een large pouch te doen. Stop de orb in de pouch en ga via de Abyss en het law altar naar Entrana. Loop het altaar uit en ga naar de kerk toe. Leg hier je orb, inclusief pouch, op het prayeraltaar. Je ziet nu een filmpje waarin je pouch ontploft en waarin een stoute man met je bowsword alle monniken vermoordt. De High Priest is gelukkig nog in leven, je vertelt hem dat jij de schuldige bent. Hij vergeeft het je als je de monnik van wie je de orb hebt gekregen opspoort. Ga terug naar de tempel. Deze monnik is ook al dood. Doorzoek hem en breng hiervan verslag uit aan de High Priest van Entrana. De High Priest is geschokt. Hij vertelt je dat je verslag moet uitbrengen aan Sir Tiffy, de man die altijd op het bankje zit in het park van Falador. Praat met hem en ontvang je beloning.
Dat was moeilijk hè?
Beloning: 5.000 Fletching, 5.000 Runecrafting en 6.500 Smithing ervaring.
Quest Points: 1
Desert Treasure
Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk
Startpunt: Praat met de Archaeologist in het Bedabin Camp. Het Bedabin Camp ligt ten zuidwesten van de Shantay Pass.
Eisen: Je moet Digsite quest, Priest in Peril, Temple of Ikov, The Tourist Trap, Troll Stronghold en Waterfall Quest hebben voltooid. Je hebt ook 53 Thieving, 10 Slayer, 50 Firemaking en 50 Magic nodig. Je moet veel monsters kunnen doden. De hoogste is level 174. Een hoog agility level is aangeraden.
Benodigde spullen: Shantay Pasjes (te koop bij de Shantay Pass), veel waterskins, knife om waterskins te vullen met het vocht uit de cactussen, 12 Magic logs, 6 Steel bars, 6 Molten glass, charcoal, ashes, een blood rune, 1 normale bones, cake, silver bar, garlic (Vampire Slayer quest), pestle & mortar, spiked boots (breng Climbing boots van de Troll Stronghold quest en een iron bar naar de smit Dunstan in Burthorpe), 650 gp, spice (te koop op de markt van Ardounge), lockpicks, Anti poison potions, ice gloves, fire staff, tinderbox, face mask, wapens en armour, prayer potions, super sets, super restore potions en erg veel goed voedsel. Teleporteermiddellen naar bijna alle steden en Trollheim zijn aangeraden.
Lees altijd een stukje vooruit!
Neem altijd als je de woestijn binnen gaat waterskins en een knife mee. Pak Varrock teleport runes van de bank en ga naar de Archaeologist in het Bedabin Camp ten zuidwesten van de Shantay Pass. Hij vraagt je om een briefje af te leveren bij een collega bij het Examencentrum van de digsite. Teleporteer naar Varrock en ga naar Digside. Breng het briefje, hij vertaalt het naar normaal Engels. Geef de vertaling terug aan de archeoloog. Pak de 12 magic logs, 6 steel bars, 6 molten glass, ashes, bones, charcoal en de blood rune in notes van de bank en ga dus terug naar Bedabin camp.
Spreek met de archeoloog af dat je 50% van de mogelijke winst krijgt. Loop het Bandit camp ten zuiden van de archeoloog. Daar is een bar, maak eens een praatje met de barman en koop een biertje voor 650 gp. Praat daarna nog eens met hem en praat over de diamanten. Loop naar het oosten en zoek Elbis op. Hij vertelt je dat hij wel wat glazen kan maken die je kunnen helpen om de diamanten op te sporen. Hij heeft daar de spullen voor nodig die je mee hebt gebracht. Gebruik deze dingen één voor een met hem. Nu moet je naar de glazen die hij gemaakt heeft. Die staan zuidoost van Elbis. Kijk in elke spiegel naar de mogelijke plekken. Vier plekken zijn goed, twee zijn fout. Nu moet je de diamanten gaan zoeken. Het maakt niet uit in welke volgorde je dat doet.
Diamond of Blood
Voor deze diamand heb je een silver bar, garlic, spice, armour en wapen, voedsel en een pestle & mortar nodig.
Ga naar de bar in Canifis. Je ziet nu een leuk filmpje waarbij Malak de vampier wat bloed haalt bij de barman Rovar. Nu moet jij komen. Vertel je verhaal over je diamanten. Hij vertelt je wie dat ding heeft. Het is een vampier die Dessus heet. Hij vertelt je waar hij woont. Doe eerst wat voorbereidingen voordat je hem gaat doden, anders is hij veel te sterk voor je.
Reis naar Draynor en ga bij de jail guards de kerkers van Draynor in. Wandel naar de man Ruantun bij de anvils en geef hem de silver bar.Hij maakt nu een pot voor je. Zet al je wapens en armour op de bank, want je moet naar Entrana. Vraag aan de High Priest in de kerk of hij je pot wil blessen. Dit doet hij voor je.
Malak wil wel wat bloed voor je in de pot doen als je alle items hebt. Maak de garlic fijn met je pestle & mortar en doe dit bij je pot met bloed. Doe er ook wat spice bij. Nu ben je klaar voor het gevecht. Neem je wapens, armour en voedsel mee. Je kunt Druid Pouches meenemen als je niet wil dat je voedsel rot.
Loop de route van de kaart. Als je In search of the Myreque nog niet gedaan hebt kun je de trapdoors en de brug niet gebruiken, dus dan moet je de alternatieve route nemen.
Zet bij het graf protect from magic aan en gebruik je pot met spice, blood en garlic op het graf. Nu komt de vampier naar buiten gekropen. Dood hem. Als je achter het hek probeert te staan teleporteert hij naar waar jij bent. Als hij dood is dropt hij geen gem. Ga naar Malak. Hij geeft de gem aan je.
Diamond of Ice
Eerst moet je fire spells en magic armour meenemen. Daarna kun je terug naar de bank om melee armour te halen. Het monster dat je moet doden haalt je magic en ranged naar beneden (neem dus ook een ring mee om te teleporteren). Neem armour als monk robes/initiate armour met prayer potions, farseer helm enzovoort. Een cannon wil ook nog wel eens helpen ;). Neem de hele tijd voedsel en stat restore potions mee!
Teleporteer naar Trollheim en ga naar het noorden. Je vindt een pad naar een ice gate. Ga dit pad op. Bij de ice gate staat een trollenkind te janken. Geef hem een cake voor de troost en vraag wat er aan de hand is. Zijn vader en moeder zijn bevroren door een stoute meneer die zegt dat ze een diamand van hem hebben gestolen. De trollen hebben het volgens het kind alleen maar gevonden.
Wurm je door de gate naar het volgende gebied. Het is hier koud, dus gaan je stats en energie steeds naar beneden. Probeer naar de bevroren grot te rennen. Dood 5 trollen, zodat al het ijs van de grot valt. Gebruik een firespell, daar smelten de trollen van. Na het doden ga je door de grot, of ga je naar de bank om nieuw voedsel te halen. Vergeet niet een stat-restore potion te drinken.
Het monster dat je moet doden haalt je magic en ranged naar beneden (neem dus een ring mee om te teleporteren). Het is dus handig om melee te gebruiken. Neem het beste armour dat je hebt, zoals monk robes/initiate armour met prayer potions, farseer helm enzovoort. Je kunt je spiked boots boots meenemen als je meteen na het gevecht verder wil, maar ik raad je aan om eerst naar de bank te gaan om voedsel te halen. Nadat je de grot bent doorgekropen loop je naar het noordoosten. Ga daarna naar het zuiden. Zet protect from Melee aan en wandel langs de wolfjes. Je komt nu op een groot leeg gebied. Je voelt slechtheid... Kamil verschijnt, dood hem. Je krijgt 2 chocolade cakes en een super restore potion als hij sterft.
Teleporteer naar de bank en neem je spiked boots, een wapen en food mee. Loop weer terug naar het gebied waar je Kamil hebt verslagen en wandel verder. Je komt bij een pad naar het noorden, sla dit pad in. Je ziet nu een icy trail. Doe je spiked boots aan en probeer over de icy trail te lopen. Je kunt vallen, dan gaan er twee hitpoints van je af. Na een eindje kom je een gate tegen. Ga hier ook doorheen en loop naar de twee bevroren blokken. Sla deze kapot met je wapen. Het kan een tijdje duren, ookal hebben ze maar 10 hitpoints. De ouders zijn blij en nemen je mee naar het kind. Hij geeft je de diamant.
Diamond of Shadow
Gebruik hier veel superpotions en prayer potions. Het monster kan 28 hitten!
Ten westen van de Fishing guild is een gebied met een hek er omheen. Aan de westkant staat Rasolo. Praat met hem over de diamant. Hij vertelt je dat hij een gilded cross terug wil die van hem gestolen is. Reis met anti poison potion, voedsel en wat lockpicks naar het Bandit Camp in Al Kharid. Dat is het kamp met Elbis. Zoek het meest zuidelijke huisje en zoek naar een kist. Probeer de kist open te maken met je lockpicks. Je kunt worden gepoisoned. Als je lockpicks op zijn kun je Bandits pickpocketten voor een anti poison potion (1) en lockpicks. Als het na meerdere keren eindelijk is gelukt breng je het gilden cross naar Rasolo. Hij geeft je de ring of visibility.
Maak je klaar voor het gevecht. Doe de ring of visibility aan. Binnen het omheinde gebied verschijnt een trap. Ga de trap af, je komt in Damis' Lair. Hier lopen level 63 Shadow hounds en level 80 Giant Skeletons rond. Volg de route op het kaartje hiernaast en je komt in een groot gebied met het monster. Succes! Damis heeft twee vormen. De eerste vorm van level 107 is een makkie, de tweede is heel wat lastiger en level 174. Hij haalt je prayer ERG snel naar beneden, dus let goed op! Je kunt de rat in het noordwesten gebruiken om tussen Damis en jou een blokkade te maken zodat hij niet bij je kan, maar jij hem wel kan rangen of betoveren met magie.
Diamond of Smoke
Dit is de gemakkelijkste van alle diamanten. Neem je tinderbox, facemask, ice gloves en spullen om een level 167 te doden mee. Ik heb water blast gebruikt, daarmee raak je hem hard. Ik had niet eens voedsel nodig. Neem het toch maar voor de zekerheid mee ;-). Energy potions zijn handig, maar ze zijn niet nodig als je het goed doet. Je kunt de nieuwe tapijten gebruiken om snel naar het zuiden van Pollnivneach te reizen. Neem dus 200 gp mee en houd een plaatsje vrij, omdat je je rechterhand leeg moet zijn.
Ga de stad uit aan de zuidkant van Pollnivneach en loop naar het westen. Je ziet een put in het noorden. Check of je je facemask en je ice gloves aan hebt en ga naar binnen. Loop naar het zuidwesten en wacht totdat je energie 100% is. Steek dan de torch aan en rennaar de volgende torch in het noordwesten (rode stip op de kaart hiernaast). Steek ook deze torch snel aan. Ren daarna naar de noordoostelijke torch. Steek die ook aan en ga naar de laatste zuidoostelijke tourch. Je krijgt nu een berichtje dat het pad verlicht is en dat je je key moet claimen. Als dat niet zo is ben je een torch vergeten of er is er één uitgegaan. Als alle torches aan zijn ga je zo snel als je kunt naar de kist in het midden van de grot. Pak daar de sleutel uit. Daarna heb je alle tijd om naar Fareed te komen. Ga naar Fareed en open het hek je met je sleutel. Controleer nog eens of je je Ice gloves aan hebt en zet Protect from melee aan als Fareed verschijnt. Dood hem en hij dropt de diamond.
Pyramide
Poe poe, dat was me wat . Nu het einde nog. Neem de 4 diamanten, armour en prayerpotions mee naar de spiegels bij Elbis. Praat met Elbis, hij vertelt je over hun held Azzanadra die gevangen is in de piramide. Je moet de diamanten terug plaatsen. Loop naar de piramide in het zuiden en kijk naar de kleuren van de pilaren. Plaats daar de diamanten op. Nu kun je in de piramide voor het laatste deel van de quest.
De deur van de piramide is nu open. Ga de ladder op, ga door de deur en klim de ladder af. Binnen zijn level 103 mummies. Scarabs verschijnen soms naast je, ze kunnen je vergiftigen. Er zijn ook vallen die je de piramide uitgooien. Blijf niet te lang op één plek staan, dan val je in de val. Als je er niet langs komt moet je verschillende dingen proberen, zoals armour uit, gewicht veranderen, lopen in plaats van rennen, enzovoort. Dit is bij iedereen anders. De doolhoven worden per vloer langer. Er zijn vier vloeren.
Eerste vloer:
Loop naar het oosten nadat je de ladder af bent gegaan. Ga daarna naar de ladder in het noorden en klim de ladder af.
Tweede vloer:
Helemaal naar het oosten, naar het zuiden tot je niet verder kunt, naar het westen, naar de smalle gang in het noorden en de ladder af.
Derde vloer:
Naar de noordwestelijke hoek, zuid en daarna naar het midden van de piramide. Loop daarna naar het oosten en het zuiden zodat je in de zuidoostelijke hoek komt. Ga daarna naar de kamer in het westen. Ga ook deze ladder af.
Vierde vloer:
Het is een beetje ingewikkeld, maar neem de westelijke gang en ga met de klok mee naar de kamer. Duw daar tegen de muur en je komt bij Azzanadra. Praat met hem.
Beloning: 20.000 Magic ervaring. Ancient magics
Quest Points: 3
Death to the Dorgeshuun
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Ga naar de kelder van Lumbridge Castle en neem een tinderbox en een lichtbron mee. Ga door het gat in de muur en vraag aan de goblin Kazgar of hij je naar de mijnen kan brengen. Hij kan dat en zal dat doen. Praat hier met Mistag
Eisen: Je moet The Lost Tribe hebben voltooid. Je hebt ook 23 Agility en 23 Thieving nodig. Je moet een man van combat 50 kunnen doden
Benodigde spullen: Tinderbox, lichtbron (Bullseye lantern aangeraden, de rest kan uitgaan zodat je dood gaat), 2 setjes H.A.M. robes (zie quest). Eten en een Spiny Helmet zijn aangeraden (te koop bij Slayer masters)
Praat met Mistag bij de Dogreshun mijnen. Hij is blij je terug te zien en vraagt je om hulp. Vraag wat hij van je wil. Mistag zal vertellen dat het Council van zijn stad weer een aanval van de H.A.M. beweging, de Human Against Monsters, vreest. Deze kwade organisatie is er op uit om alle niet-mensen te doden, dus ook de goblins. Het council wil een goblin naar de oppervlakte sturen om dit verder uit te zoeken, maar er is één probleem: er is al sinds eeuwen geen cave goblin meer op de oppervlakte geweest. Nu moet jij als gids dienen. Mistag vertelt je dat je twee sets H.A.M nodig hebt.
Je kunt vast wel raden waar je die moet halen: bij de H.A.M. natuurlijk! Ga dus naar de H.A.M. grot, deze is in een grot onder de ruïnes van een huisje tussen Draynor Village en Lumbridge. Pickpocket het luik en steel 2 van elk van volgende kledingstukken: hood (kan een tijdje duren voordat je er ééntje hebt), cloak, robe bottom, robe top, gloves, boots en H.A.M. logo van een lid dat daar rond loopt.
Breng de kleren naar Zanick, dat is een cave goblin die vanaf nu in de kelder van Lumbridge Castle rond loopt. Ze heeft een vreemd teken op haar voorhoofd, ze zal later vertellen hoe ze daar aan is gekomen. Zanick vraagt of je haar eerst Lumbridge wil laten zien, daarna zal ze het vertellen. Loop het kasteel uit. Ze zal zich verbazen over de lucht boven haar.
Vraag aan haar wie ze allemaal wil zien en ga er heen. Dat kunnen onder andere de Duke van Lumbridge (eerste verdieping van het kasteel, queststart van Dragon Slayer), Donie of Gee, de man van de General Shop, een gewone Man, de Cook, Bob en Father Aereck van de kerk zijn. Je kunt verschillende personen van Lumbridge bezoeken, maar dat is niet altijd nodig. Alle personen reageren anders, Bob vindt Zanick bijvoorbeeld afschuwelijk wezen en stuurt je meteen uit de winkel. De Goblins bij de gate naar Al Kharid zijn zoals gebruikelijk dom en kunnen alleen aan vechten denken. Father Aereck zal een verhaal over Saradomin ophangen. Cave Goblins vereren geen goden, omdat ze door de goden in de God Wars gedwongen zijn ondergronds te gaan leven. Nu lopen de goden niet meer door RuneScape en is het weer veilg voor de cave goblins. Als ze genoeg personen heeft gezien kun je haar vragen stellen over het teken op haar hoofd.
Je zult nu een filmpje over de Tears of Guthix zien. Zanick gaat, zoals jij dat ook kunt doen, bij de slang Juna een kamer binnen. Hier verzamelt ze de tears of Guthix in een kommetje en wenst, als haar tijd op is, om Ranged XP. Ze krijgt echter een vreemd teken op haar voorhoofd. Juna zegt dat dat een speciaal teken van Guthix is, waarvan later de betekenis nog moet gaan blijken. Zanick wil eens bij de H.A.M. grot gaan kijken. Trek je kleren aan, Zanick zal dat ook doen. Ga weer naar de H.A.M. grot, trek je H.A.M. robes aan en pickpocket het luik om naar binnen te gaan.
Ondervraag H.A.M. lieden als Sigmund en Johanhus Ulsbrecht. Je komt te weten dat ze een geheim plan hebben om de cave goblins uit te roeien, maar verder vertellen ze niets. Dat is niet voor normale members, zoals iemand met de kleren die jij draagt. Wandel weer verder. Zanick zal met haar goblinoogjes een geheim luik ontdekken in een inham van de zuidelijke muur van de middelste kamer. Vind het luik en ga naar beneden.
Hier zie je een kamer met een aantal Guards. De plattegrond staat op het kaartje hierboven. Er is maar één guard vriendelijk, dat is die helemaal aan het begin (1). De rest van de guards zal je opsluiten in een cel als ze je zien. Loop naar de eerste guard en maak een praatje met hem. Hij verzoekt je weg te gaan, Zanick zal fluisteren dat je er voor moet zorgen dat hij haar niet aankijkt. Loop naar het gat in de muur. Zanick zal de guard van achteren beschieten en weer achter je aan komen. Dit principe moet je ook bij andere guards toepassen. Ga door het andere gat naar buiten als de guard niet kijkt. Loop dan naar de stilstaande guard in de westelijke guard en besluip hem van achteren. Zeg hallo tegen hem, zodat hij naar je kijkt. Zanick zal ook deze guard met haar boog een stukje kleiner maken. Nu de volgende guard, dat is de ijsberende guard tussen de 4 kamers. Roep "Now!" als de guard met de rug van jullie af staat, dan is deze guard ook weg. Nu de laatste twee nog.
Wandel het pad waar de derde guard was af en zorg dat Zanick vlak achter je is. Ren dan in het zicht van de guard en ga snel van hem af. Hij moet je wel blijven zien. Zanick zal tussen jullie beiden komen en de guard doodschieten. De Guard bij de deur is ook nog een probleem. Die valt niet van zijn plaats af te krijgen, dus dit vereist een slimmere aanpak. Wandel naar het punt waar de vierde guard in de gang stond en ga op het uiterste puntje van de gang staan, net zodat de guard bij de deur je nog niet ziet. Zeg hier tegen Zanick dat ze op die plek even moet wachten. Loop zelf naar de gang aan de andere (groene stip op plattegrond hierboven) en laatje zien aan de guard. Nu kan Zanick ook deze doodschieten. Ga aan de deur luisteren
Je zult nu een filmpje te zien krijgen over een machine. Jij kunt niets horen, maar Zanick wel. Ze zal je soms wat vertellen. Tijdens het filmpje wordt je gesnapt door een paar andere guards en opgesloten in een cel. Zanick is weg, wat nu? Op zoek maar... Ga de H.A.M. grot uit. Je zult meteen Zanick zien liggen: de arme ziel is doodgeknuppeld door die ventjes in die roze pakjes. Je zult het teken op het hoofd van Zanick zien gloeien. Je herinnert je het verhaal van Zanick over Juna en besluit haar mee te nemen naar Juna.
Ga naar de Tears of Guthix via de grotten in de Lumbridge Swamps. Je komt daar door via het gat in een opgedroogd meertje naar de grotten van Lumbridge Swamps te gaan. Hiervoor heb je een lichtbron, spiny helmet en tinderbox nodig. Dit is de plattegrond van de grot:
Ga eerst naar het westen, langs het Wall Beast. Volg dan het zuidelijke pad, totdat je de kikkers vindt. Spring hier over de sloot en ga de grot in. Loop verder totdat je Juna ziet en praat met haar. Juna vertelt je dat Zanick weer levend kan worden door 20 Tears. Verzamel ze en geef ze aan Juna. Zanick zal weer levend worden en je de rest van het fimpje vertellen. Ze hebben een kwade machine onder de watermolen van Lumbridge gezet en een gang naar de cave goblins gegraven. De dwergen hebben de machine geleverd. Met de machine kunnen ze de grotten laten overstromen met water uit de rivier, zodat alle goblins verzuipen. Het is nog niet te laat, dus stop dat slechte plan!
De watermill is bij de Chicken Farm aan de oostelijke kant van de rivier. Je zult hier een aantal kratten zien en een gat naar beneden. Probeer naar beneden te gaan, je zult tegen worden gehouden door een dwerg. Bekijk de lege kratten in het zuiden wat beter en stop Zanick er in. Je kunt nu wel naar beneden, mits je je H.A.M. kleren aan hebt.
Loop naar het westen, je zult worden aangevallen door Sigmund en 3 guards. Sigmund heeft Protect from Melee aan, dus je zult niets met melee raken. Dood daarom eerst de guards, daarna zal Sigmund Protect from Missiles doen om zich te beschermen tegen Zanick. Nu kun je Sigmund ook afslachten. Hij zal met zijn Ring of Life wegteleporteren. Je kunt nu wel de machine onschadelijk maken, dus doe dat. Ga nu naar de andere gang, bekijk het filmpje en de quest is voltooid.
Beloning: 2.000 Ranged en 2.000 Thieving ervaring. Toegang tot de H.A.M. storeroom en de mogelijkheid om de special attack van de Dorgeshuun wapens te gebruiken
Quest Points: 1
Darkness of Hallowvale
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: Praat met Veliaf in het hoofdkwartier van de Myreque onder het café van Burgh de Rott
Eisen: Je moet In Aid of the Myreque hebben voltooid. Je hebt ook 5 Construction, 20 Mining, 22 Thieving, 26 Agility, 32 Crafting, 33 Magic en 40 Strength nodig. Een goed navigatievermogen
Benodigde spullen: 2 planken, hamer, 8 nails, knife. Je kunt eventueel 1950 gp meenemen om speciale kleren te kopen die de quest iets vergemakkelijken.
Veliaf Hurtz heeft je hulp nodig om contact te maken met de Myreque beweging in de Sanguinesti regio, het gebied wat door vampieren wordt bestuurd. De hulp van het koninkrijk Misthalin is ook nodig. Vraag of je wat kunt doen en neem de quest aan. We gaan nu proberen de stad binnen te komen, Meiyerditch. Het is er nogal een oude boel en je kunt er alleen over zee komen, de stad is aan de andere kanten omringd door muren.
Loop naar het zuidoosten van Burgh de Rott en vind de boot. Repareer de boot met je plank en nails. Maak daarna de gaten in over de planken waarover de boot in zee geduwd moet worden. Duw daarna de boot er over en klim er in door over de steiger naast de boot te gaan.
Je komt nu in de getto's van Meiyerditch. Loop verder, totdat er een melding komt dat je de vloer hoort kraken. Kies de optie kickdown floor bij het zwakke deel van de vloer en klim naar beneden. Ga over de kapotte muur en praat met de Citizen in het tweede huisje dat je tegenkomt (aangegeven op het kaartje hierboven). Fluister of hij wat weet over de Myreque en zeg dat het dringend is. Je moet met Old Man Ral gaan praten, misschien kan hij helpen. Hij woont twee huizen noordelijk van het huis van de Citizen.
Praat met hem. Hij is er niet van gediend en wil een goede reden hebben waarom hij je moet helpen. Zeg dat hij "Old Man Ral, the sage of the Sanguinesti" heet en hij zal weten dat je goed volk bent. Hij zal vertellen dat je symbolen moet gaan zoeken om de Myreque te vinden. De sickle is het symbool van de Myreque, die moet je dus gaan volgen.
Je kunt vampyre clothes kopen bij Trader Sven. Die is in het huisje onder die van Old Man Ral. Deze kleren bieden bescherming tegen de Vyrewatch, ze zullen je dan minder snel herkennen. Een compleet setje kost 1950 gp.
De route naar het hoofdkwartier van de Myreque in Meiyerditch
Ga in huisje ten westen van Old Man Ral, aangegeven met "Ladder" in het geel op het kaartje hierboven. Zoek aan de zuidkant bij het huisje in het zuiden van je met de rechtermuisknop een "Jump" optie en kies die vervolgens. Je zult dan naar dat huis springen. Dit is wat we nu de hele tijd moeten doen: over en door huizen gaan om de weg te kunnen vinden. Dit kan heel irritant zijn, maar het kan niet anders: volgens Jagex zijn de officiële wegen verdwenen of geblokkeerd. Lees goed wat hier staat, je bent zo de weg kwijt. Zorg dat je je knife bij je hebt.
Jump naar het volgende huis in het westen. De route die we gaan volgen is ook op het kaartje hierboven uitgeschreven.
Je komt nu in het huis van Trader Sven, maar nu aan de andere kant van de eerste verdieping: je kon niet via het huis zelf gaan omdat er een gat in de vloer zit. Zoek naar de sickle (lijkt op een vraagteken) en kies "Push" bij de muur er naast. De muur zal vallen en een brug vormen naar de eerste verdieping van het huis van Old Man Ral. Loop er over heen.
In het huis van Old Man Ral zal een gat in een stuk muur zitten. Daar kun jij mooi onderdoor kruipen, dus doe dat. Duw vervolgens de muur in het westen in en ga naar beneden via de trap.
Doorzoek hier de tafel. Er zal een geheime gang te voorschijn komen, dat lijdt naar een ander huis. Ga door de tunnel. Je komt nu weer een teken van de Myreque tegen, een teken dat je goed op weg bent dus. Zoek als je verdwaalt bent altijd naar zo'n teken, dan zit je op de route.
Beklim de shelf (plank) in het noordwesten van het huisje en ga onder de muur in het oosten door. Spring naar het andere huis en ga daar de ladder af. Doorzoek hier de potten bij de deur in het oosten, je zult dan de sleutel voor de deur vinden. Open hiermee de deur en loop weer naar het oosten.
Neem de trap naar boven als je weer een sickle op de muur zit. In het zuiden is weer een Jump optie naar het volgende huis, neem die. Hier moet je goed verstopte shelves naar boven nemen. Ze zitten in het kamertje naast de trap die naar beneden gaat. De trap moet je niet nemen, de shelves wel! De plek is met een X op het plaatje die hier links staat aangegeven.
Als je de shelves bent opgeklommen, moet je nog een ladder op die je tegenkomt. Spring naar het huis in het zuiden, ga daar één ladder naar beneden en speel even voor koorddanser door over de waslijn te lopen. Ga bij het huis waarin je nu komt één ladder naar beneden.
Loop naar het noorden via de planken naast de stoel. Het zal net lijken of je daar niet over kunt, maar je kunt het wel. Duw de muur om wandel erover naar de overkant. Klim daar de eerste de beste shelves op die je tegenkomt en ga vervolgens andere shelves in het noordoosten af. Je komt nu in een kamer met een ladder omhoog en een gebroken ladder naar beneden. De gebroken ladder kun je niet af, dus die moet eerst gerepareerd worden. Gelukkig heeft een handig iemand een ladder top boven in het huis bewaard: klim de ladder op, pak de ladder top van de muur in het westen en zet die op de ladder beneden. Als je de ladder af gaat kom je weer buiten in de frisse (nou ja, frisse...) buitenlucht.
Loop een stukje naar het noordwesten, bij het eerste huis zie je twee in en uitgangen: ga het huis in en de andere kant weer uit. Loop nu zo ver mogelijk naar het noorden, totdat je een sickle logo tegen komt in de muur. Loop een klein stukje verder naar het oosten en ga de ladder in het eerstkomende zuidelijke huisje op. Hier kun je naar het huis in het oosten springen. Ga daar de ladder af en doe "Search" op de muur in het zuidoosten. Gebruik knife er op en "push" hem open. Duw tegen de sickle (decorative wall) in de muur en zoek zuidoostelijke stukje in tapijt op. Hier is een geheime gang naar beneden, het hoofdkwartier. Hehe, dat was wat...
Klim naar beneden en loop naar het noorden. Praat met Vertida Sefalatis. Hij geeft je een briefje mee voor Veliaf.
Drezel en soldaten
Ga terug naar Burgh de Rott door te teleporteren of te lopen via alle paadjes. Veliaf vertelt dat het slecht nieuws is wat Vertida schreef: de vampieren halen ergens verse mensen vandaan. Er is uit de tempel Paterdomus ook een nieuwtje gekomen. Je moet naar Drezel om het te checken. Je moet daarna aan Roald vragen of hij troepen wil leveren om de vampieren te verslaan.
Reis eerst naar Drezel. Hij is die priester van de Priest in Peril quest en zit nog steeds in de gang onder de tempel bij de River Salve, Paterdomus genaamd. Door deze gang kun je van Misthalin naar Morytania gaan. Ga er heen en praat met hem. Drezel vertelt dat er vreemde dingen gaande zijn bij de limestone mijn: mensen verdwijnen en soms horen ze vreemde geluiden. Ga de tempel via de westkant uit en loop een stukje het pad richting Varrock op, over de trap. Ga zo snel mogelijk naar het zuiden en doorzoek het bosje dat wat uit steekt. Je krijgt nu een filmpje te zien met wat weerwolven die je bewusteloos slaan. Vertel Drezel wat er gebeurd is. Je moet dit van hem meteen aan King Roald gaan vertellen. Drezel geeft je teleportrunes om het wat te versnellen.
Teleporteer dus naar Varrock en praat met de koning in het paleis. Vertel hem alle slechte dingen, hij zal zeggen dat er iets aan gedaan moet worden. Zijn nieuwe adviseur zal hem natuurlijk weer tegenspreken... Als ze nu troepen gaan sturen, zullen de Guthix volgers het daar niet mee eens zijn en zal er een nieuwe god wars ontstaan. Dat moet natuurlijk voorkomen worden. Er moeten wat papieren getekend worden om alles legaal te maken. Je moet dit aan Veliaf gaan vertellen. De adviseur van de koning zal je een stukje op weg helpen, naar de Paterdomus tempel. Ga daarna naar Veliaf. Veliaf vertelt dat je dit ook moet vertellen aan de afdeling in de getto van Meiyerditch. Ga dus naar Vertida door weer door de hele stad over de daken te klimmen, te springen en zo voorts.
Castle Drakan
Vertida vertelt dat je de leider van de Meiyerditch afdeling van de Myreque moet opzoeken. Hij heet Safalaan en is op een missie bij Castle Drakan. Je moet terug naar de muur waar was toen je met de boot aanmeerde. Vertida brengt je een stukje op weg. Ga het muurtje over waar de de stad echt binnen bent gekomen en klim de ladder op. Loop nu over de muur naar het noorden en ga de ladder die je tegenkomt af. Je komt nu een barricade en een deuropening vol stenen tegen. Doorzoek deze deuropening met stenen en ga door de barricade.
Ga de ladder op en loop naar het noorden. Ga hier weer een ladder op en klim weer aan de andere kant omlaag. Loop weer zo ver mogelijk recht naar het noorden. Je zult Safalaan vinden.
Vertel Safalaan alles wat er met je gebeurd is. Safalaan vindt dat hij naar de basis terug moet om alles te bespreken. Vraag of je weer kunt helpen. Je moet Safalaans missie overnemen om een paar schetsen van het kasteel te maken. Deze schetsen moeten van de noord, west en zuidkant worden gemaakt. Hij geeft je spullen om dat te doen. Als je zonder papyrus komt te zitten, kun je dat bij Old Man Ral opnieuw halen.
Eerst moet je de noordkant schetsen. Loop via de westkant helemaal de muur over en zoek het sickle logo in op de grond. Hier moet jij staan en je schets maken door de charcoal op de papyrus te doen. Je moet op de sickle staan!
Doe het ook bij de westkant, sta weer op de sickle. Als je een schets van de westkant maakt, krijg je een filmpje te zien waarin Vanstrom weg vliegt. Loop nog verder terug, naar de zuidkant bij de plek waar je Safalaan ontmoette. Daar is ook weer een sickle te zien. Maak hier de laatste schets. Vanstrom ziet je en komt naar je toe. Hij valt je aan. Je hoeft hem niet te doden, hij zal onderbroken worden door een vrouwlijke vampier. Je moet van haar een bericht aan Safalaan brengen.
Je schets van de zuidkant is nog niet af. Maak die dus af en ga daarna terug naar het hoofdkwartier van de Sanguinesti Myreque in de getto (weer over de daken...). Hier is Safalaan nu. Nu moet je de boodschap van de vrouw nog ontcijferen. Ga het hoofdkwartier uit, weer door de geheime deur, trap omhoog, naar het andere huisje springen en naar beneden. Ga nu naar het eerste huis zuidwestelijk van je en doorzoek daar de fireplace. Dit huis is aangegeven met "Message" en "Portrait" op de kaart hierboven. Gebruik de knife op de fireplace. Je krijgt nu een bericht met iemand die onderzoek moest doen voor de vampieren, zodat mensen meer bloed konden produceren. Gebruik eerst je knife op het portret en doorzoek het portret, dan zul je een sleutel krijgen. Deze sleutel heb je nodig voor later.
Lab
Geef de papieren die je hebt gevonden aan Safalaan in het hoofdkwartier met de "Use" optie. Hij zegt dat je het lab waarover geschreven wordt in het briefje moet vinden. Loop het hoofdkwartier weer uit en ga naar buiten via het andere huis. Het huis ten noorden van waar je nu bent is een doorgang naar een nieuw deel. Open dus de twee deuren van het huis en ga er door heen. Loop nu zo ver mogelijk naar het noorden en zoek het huis met het kleurrijke tapijt in het noordoosten.
Sla het mooie tapijt kapot met je knife en ga er door heen. Zoek naar het standbeeld van de vampier en doe je sleutel er op. Je kunt nu door de deur, dus doe dat en ga de trap af. Hier is het lab.
In het noordwesten van het lab ligt een rune case. Pak hier runes uit en gebruik dit voor Telekinetic Grab om het boek te krijgen dat in het westen ligt. Breng dit boek naar Safalaan in het hoofdkwartier in Meiyerditch. Hij bedankt je en geeft je een brief mee voor Veliaf. Geef de brief in Veliaf in Burgh de Rott en je quest is voltooid.
Beloning: 7.000 Agility, 6.000 Thieving, 2.000 Construction en drie keer 2.000 ervaring in een skill naar keuze. De keuze is te kiezen met een boek dat je krijgt. Dit boek zal verkruimelen als het drie keer is gebruikt
Quest Points: 2
Creature of Fenkenstrain
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Lees de signpost dichtbij Canifis
Eisen: Je moet Priest in Peril en The Restless Ghost hebben voltooid. Je hebt ook 25 Thieving en 20 Crafting nodig. Je moet een level 51 monster doden.
Benodigde spullen: 3 bronze wires, silver bar, 5 thread, needle, spade, 50 gp, Amulet of Ghostspeak (als je snel wil zijn neem je ook ring of Dueling of Fallador teleport runes mee, je moet namelijk naar een furnace)
Lees het bord dichtbij Canafis. Ga noordoost van de Slayer master het kasteel in en praat tegen Fenkenstrain. Van hem moet je delen van een lichaam vinden: hoofd, armen, benen en buik...
Doe je Ghost ammy aan en praat met de geest ten noorden van de professor. Vraag waar zijn hoofd is gebleven, hij zal je volgen. Blijf dan tegen hem praten totdat je bij zijn graf uitkomt. Doe "dig grave" en je zal zijn hoofd vinden.
Ga nu terug naar het kasteel en neem ergens een trap omhoog. Doorzoek de kast in het westen van het kasteel en neem het boek Joy of grave diggingmee. Ga nu naar een kamertje in het oosten. Er staat ongeveer eenzelfde kast, neem hier het boek Maggot Avoidance Techniquesuit. Zet hierna de 2 stukken van het amulet in elkaar
Nadat je dit hebt gedaan verlaat je het kasteel en ga je naar het oosten. Gebruik je ster amulet op het laatste monument in het oosten.
Doe dan "push monument" en volg de grot tot je een raar beest met een vrouwenhoofd ziet (experiment). Jaag het beestje over de kling en vergeet de sleutel niet op te rapen ;-)
Ok, je hebt de sleutel... Ga nu noord-west en gebruik je sleutel op het hekje. Ga daarna de trap op en graaf de 3 graven open, je vindt wel wat onderdelen voor je maak-je-eigen-mensje-bouwpakket.
Allemaal goed en wel maar je bouwpakket heeft nog geen hersens, ga daarom naar de bar in Canafis en praat tegen Roavar. Vraag hem wat eten en koop de hersenen. Steek de hersenen in het hoofd
Geef dan al de onderdelen van het beestje aan de Fenkenstrain. Hij zal de 5 klosjes draad en je naald nemen die je bij je hebt. Fenkenstrain zal het monster op zijn tafel in elkaar zetten. Het "ding" ziet er al goed uit, nu nog leven inbrengen. De dokter heeft je gevraagd voor bliksem te zorgen, ga terug naar die geest (gardener) en vraag hem een sleutel. Ga het klein hokje binnen ten noorden van hem en doorzoek de enige kast, je zal een borstel vinden. Buiten ligt een hoopt "gardencanes". Neem er 3 en verleng je borstel ermee (gewoon usen), hierbij gebruik je ook die ijzerdraad (bronze wire).
Mooi, nu je dit hebt kunnen we de borstel gebruiken om te gaan schoorsteenvegen. Ga de westelijke trap op, het kamertje in en veeg de openhaard schoon. Er valt een mal uit. Doe even teleport naar Falador of gebruik je duel ring. Gebruik je silver bar op de oven en maak een "conductor". Ga nu weer terug naar de dokter (vanuit Al kharid kun je best naar Grand tree vliegen en dan naar Digsite vliegen).
Praat tegen de dokter en ga daarna omhoog, ga ergens in het zuiden door een deur, de ladder omhoog en gebruik je "conductor" op dat ding dat er staat. Missie bliksem ook geslaagd: mooi gedaan. Nu terug naar de dokter. Hij zal zeggen dat het monster leeft! Hij zegt ook dat je het moet doden, daarom geeft hij je de sleutel tot zijn kooi. Ga naar de 1e verdieping en gebruik je sleutel op dat hek daar om toegang te krijgen tot het monster.Praat met het monster, ga daarna naar beneden en pickpocket de dokter. De quest is af!
Beloning: 1.000 Thieving ervaring. Ring of Charos
Quest Points: 2
Clock Tower
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: In de Clock Tower die bij het zuiden van Ardougne ligt. Praat met Brother Kojo.
Eisen: Je moet langs level 53 ogres kunnen lopen
Benodigde spullen: Ice gloves OF een bucket of water (tijdens de quest te krijgen)
Er is een probleem met de klok, die moet jij oplossen door de tandwielen te gaan zoeken die nodig zijn voor de klok. Ga de ladder in het zuidelijke kamertje af, je zult dan in een grot komen.
White Cog
Pak de rat poison die je in de noordwestelijke gang kunt vinden. Loop verder in de gang, nu zie je een paar hendels in de zuidkant van de muur zitten. De westelijke hendel moet omhoog, de oostelijke hendel naar beneden naar beneden. Nu zijn de deuren als het goed is open. Als dat niet zo is, verplaats de hendels tot het lukt. Ga door de deuren, nu zie je dungeon rats. Doe de potion in de voederbak (trough). Ga verder en pak de cog in het volgende kamertje. Ga hier de ladder op en ga terug naar de Clock Tower. Doe de cog op de pole, helemaal bovenin de Clocktower.
Blue Cog
Ga weer naar de plek waar je toren uitkwam nadat je de White Cog had gezocht. Dat is noordoostelijk van de toren, bij een monk en een bucket. Als je geen Ice gloves hebt kun je deze bucket vullen met water als vervanging van de gloves. De bucket heb je nog niet voor deze cog nodig, maar wel straks voor de zwarte. Ga naar beneden via de ladder ten oosten van de monnik en loop de hele gang af, totdat je een odd looking wall ziet. Druk die in, nu kom je bij de rat en de cog. Pak de cog. De blauwe cog hoort op de pole op de eerste verdieping.
Red Cog
Ga via de clock tower weer de grot in en neem de zuidoostelijke deur. Ga langs de ogres en pak de cog. Deze hoort op de cog op de begane grond van de toren. Doe die er dus op.
Black Cog
Nu heb je je Ice gloves of je bucket of water nodig. Ga weer in de grot en ga langs de spinnen achter de noordoostelijke deur. Daar is vuur en is dus niet zomaar op te pakken. Maak de cog kouder door er een emmer met water over te gooien of pak de cog met je gloves. Deze hoort op de pole in de grot zelf. Praat hierna weer met Brother Kojo.
Beloning: 500 gp
Quest Points: 1
Cabin Fever
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Praat met Bill Teach in de Port Phasmatys Inn
Eisen: Je moet Pirate's treasure en Rum Deal hebben voltooid. Je hebt ook 42 Agility, 45 Crafting, 50 Smithing en 40 Ranged nodig.
Benodigde spullen: Geen
Bill Teach is mensen aan het ronselen voor zijn nieuwe reis naar het eiland van Mos Le'Harmless. Mos Le'Harmless is een piratenschuilplaats in het zuiden van Morytania. Nu heeft Bill een probleempje: als een echte piraat heeft Bill ruzie met een andere Cap'n gekregen. Deze vent heeft gezworen Bills schip tot zinken te brengen en haar bemanning aan het zwaard te rijgen. Hierdoor heeft ieder bemanningslid van Bill de benen genomen. Nu is die arme kerel helemaal alleen en heeft hij mensen nodig. Jij bent de enige die zich beschikbaar stelt, dus hij neemt jou aan. Beloof Bill te steunen en ga naar het schip in de haven om uit te varen.
Zodra jullie de haven uit zijn wordt er op jullie geschoten. Je moet het kanon van de tegenstanders uitschakelen. Dat kan alleen vanaf het schip van de vijand, dus je moet met een touw naar de overkant en daar de boel in de fik steken. Pak wat fuse uit de Tool Chest en twee ropes uit de Repair Chest. Haal ook van achterin het schip een tinderbox en beklim de ladder naar boven. Zoek naar het Climbing net aan de zuidelijke mast en beklim het net. Maak het touw vast aan de mast boven je, nu slinger je automatisch naar het schip van de vijand. Stop de fuse en de barrel met gunpower en steek de lont aan. Nu ontploft het vat, met het kanon erbij. Ga via dezelfde manier terug als je op het schip bent gekomen: beklim de climbing rope en slinger weer naar de overkant.
Je moet nog meer doen van Bill: de gaten die net in het schip zijn geschoten repareren. Pak een hamer, 30 tacks en 6 planken uit de Repair chest. Repareer hier de gaten in het schip mee. Nu lekt er nog steeds wat water, dus prop de kieren dicht met swamp paste uit de Repair chest.
Nu wil Bill buit. Slinger weer naar de overkant van het schip, ga daar naar het ruim toe en plunder de kist en de kratten en vaten er omheen totdat je 10 plunder hebt. De kisten worden om de vijf minuten weer gevuld, dus als je nog geen 10 plunder hebt moet je even wachten en het opnieuw proberen. Ga als je 10 plunder hebt terug naar Bill en stop je plunder in de kist in het ruim van het schip. Praat met Bill als je dat gedaan hebt.
Nu de vijand nog terug pakken. Helaas is het kannon kapot. Je kunt wel raden wie dat gaat fixen: jij dus. Pak een nieuwe cannonbarrel uit de Tool box van het ruim en vervang het kanon op het dek. Meld dit aan Bill, hij vertelt je dat je kunt gaan schieten op de vijand.
Pak drie cannisters, drie fuses, nog een cannon barrel voor als je cannon ontploft en een ramrod uit de Tool box in het ruim. Ga naar het vat met buskruit naast het kanon op het dek en pak hier drie hoopjes buskruit uit. Stop dit in het kanon, stamp het aan met je ramrod, stop de cannisters en je fuse erbij en vuur het kanon door op het kanon te klikken. Maak daarna het kanon weer schoon met de ramrod. Doe dit drie keer en meld aan Bill dat je je werk hebt uitgevoerd.
Bill is nog niet tevreden: hij wil zelfs het schip laten zinken. Dat moet met cannonballs in plaats van cannisters. Pak de spullen weer uit de Tool box, maar neem nu cannon balls in plaats van cannisters en vuur het cannon opnieuw af met de cannon balls tot je het schip drie keer getroffen hebt. Het schip van de vijand zinkt en je krijgt een filmpje als einde van de quest te zien.
Beloning: 7.000 Crafting, 7.000 Smithing en 7.000 Agility ervaring. Een Little Book o' Piracy om met de piraten in het stadje te kunnen praten. Praat na de quest met Bill Teach voor 10000 gp.