Op de motor ten velde kent België absolute toppers met namen als Joël Smets en Stefan Everts. De baanversie echter van deze motoren, MOTO GP, stelt het zonder enige landgenoot. Desondanks pik ik geregeld eens een wedstrijdje op Eurosport mee, want het is en blijft een heerlijke sport. Waaghalzen die door bochten scheuren en nog net recht kunnen blijven door met hun knie de grond te raken. Namco stuurde in preview zijn 4de versie van MOTO GP en laat ons de sensatie zelf eens beleven.
PREVIEW
Realistisch rijden De 4de versie van MOTO GP, een indrukwekkend aantal al in deze reeks. Toch tracht men bij Namco een zo hoogstaand mogelijk product af te leveren en staat men altijd open voor verbeteringen, ook nu weer. We zullen eerst de enige nieuwigheid vermelden. Dit is nl. de training modus die er voor het eerst bij is. Deze bestaat uit verschillende lessen waarin je leert omgaan met je motor. Dankzij deze lessen moet je in staat zijn om met de besten over het circuit te kunnen knallen. Hiermee is de toon meteen ook gezet. Namco streeft een zo realistisch mogelijke racesimulatie na. En dat er veel realistisch gereden wordt kan ik enkel maar bevestigen. Je zal niet zomaar rondjes tegen een recordtijd afrijden, hier is veel geduld en training voor nodig. Dit maakt het racen een ware uitdaging, want zelfs in de laagste moeilijkheidsgraad is winnen al een karweitje.
Voorbeelden van realistisch weggedrag genoeg. Effe bochtje afsnijden door over het veld te rijden zal meer nadeel opleveren dan voordeel. Te veel uitzwaaien in een bocht die heel scherp moet genomen worden betekent ook enkele seconden verlies. De bedoeling is zoveel mogelijk de juiste lijn aan te houden. Deze vind je vooral door veel te oefenen en te onthouden, en de lessen in de training mode natuurlijk.
Breed gamma aan modi MOTO GP kan heel wat interessante modi voorleggen. De belangrijkste modus is natuurlijk deze waarin je het kampioenschap kan rijden. Dit gebeurt met de echte rijders (ongeveer 70) en op alle echte circuits uit het seizoen 2004. Bij elke rijder hoort ook een motor dus ook alle originele motoren kan je besturen. Dit komt ook omdat ze bij Namco de officiële licentie van het MOTO GP seizoen hebben. Een doorslaggevend pluspunt dat deze game nog interessanter maakt. Nog leuker is dat de 3 klassen vertegenwoordigd zijn. Je begint in de 125 cc en kan doorgroeien naar de worldclass. Na een seizoen kan je van team veranderen als je dat wenst. Of misschien blijf je liever toch maar bij je oude team want tussen enkele wedstrijden tijdens het seizoen in kan je motoronderdelen testen. Je krijgt 1 kans om de proef perfect af te leggen en als dit lukt krijg je het geteste motoronderdeel. Hiermee wordt je motor sterker en dat betekent weer meer kans om te winnen.
Na elke wedstrijd en kwalificatie worden er GP Points uitgereikt. Met deze GP Points kun je extra filmpjes, motoren, legendarische rijders (bv. Kevin Schwantz) en circuits vrijmaken in de Paddock. GP Points worden overigens in alle modi toegekend. Naast het verzamelen van die GP Points is er nog een andere doelstelling die je kan nastreven. Nl. het afleggen van de 125 challenges die de game rijk is. Challenges zijn zeer ruim interpreteerbaar. Dit kan gaan om een kegeltjesparcours dat tegen de klok moet worden afgelegd, een race tegen een bepaalde motorlegende winnen of een bepaalde topsnelheid halen op een korte tijd enz. Net doordat deze challenges zo gevarieerd zijn wordt het ontzettend leuk. Ze zijn niet overdreven moeilijk en GP Points zijn zo makkelijk verdiend.
De sfeer kan wel beter Het racen zelf is al dus ontzettend realistisch, spijtig genoeg wordt dit niet tenvolle ondersteund door de graphics en sounds. Motoren en circuits zijn wel redelijk getekend, maar ik heb al veel beter gezien in andere racesimulaties zoals Gran Turismo. De straat weerkaatst bijvoorbeeld niet in zonlicht en het publiek is niet meer dan een brij van kleuren die beweegt. Je kan weinig groeven of enige glooiingen in de motors herkennen en ook hier speelt geen lichtweerkatsing mee. De muziek die zich afspeelt tijdens een wedstrijd doet nogal arcade aan en is beperkt tot zo een 3 of 4 tracks. Motorgeluiden zijn wel aangenaam maar je merkt niet veel verschil op tussen deze van verschillende merken. Het geluid van het publiek is saai en hoor je alleen als je aan de finish doorkomt of iemand inhaalt. Na een wedstrijd is er trouwens geen podium te zien, ook niet als je wint. Wat deze game vooral mist is sfeer en mooie pitbabes.
MOTO GP 4 zal in LAN kunnen gespeeld worden tot en met 8 spelers. Leuk is dat je je getunede motor kan gebruiken die je hebt gemaakt in de season modus. Multiplayer is ook mogelijk via de multitap, uiteraard maar voor 4 spelers. Deze multiplayer kan een troef worden, want door het realistische racen is het uiterst spannend en leuk en heb je het gevoel er intens mee betrokken te zijn. Ondanks de wat mindere graphics en sounds is dit zeker een racesimulatie om de komende maanden naar uit te kijken. De GOLD versie van deze game zal op 27 mei 2005 in de winkels te vinden zijn.
codes:
Cheat mode: Press Up + R2, Right + R1, Down + L1, Left + L2, L3 + R3 at the main menu to unlock all bonuses. A sound will confirm correct code entry.
BMW 645C1 pace car: Win the 125cc championship.
Legends mode: Win the 125cc, 250cc, and MotoGP championships
Burnout 3: Takedown is een arcaderacer in elk aspect van het spel. Je hoeft je auto niet af te stellen om je rondetijden te verbeteren en de besturing is redelijk snel onder de knie te krijgen. Nu moet je natuurlijk niet gelijk denken dat je in een auto stapt en gelijk alle races kan winnen. Want om echt goed te rijden moet je flink wat oefenen. Wanneer je begint met het spel moet je een taal kiezen. De eerste keer koos ik de Nederlandse taal. De vertalingen zijn goed gedaan, maar zijn af en toe een beetje vreemd. Wanneer je van vertalingen houdt zoals: spiegeltje krak, busje komt zo en barba-truck dan kan ik de Nederlandse vertaling aanraden. Maar de Engelse teksten passen toch beter bij het spel. Nadat je een profiel hebt aangemaakt kan het racen gaan beginnen. Net als in bijna alle racespellen moet je ook bij dit spel auto's en race-events vrijspelen door races te winnen, een bepaald aantal punten te halen, enz. Of je nu offline speelt of online maakt niet uit, alle punten worden gewoon doorgeteld. Zo kan je dus ook een hoop auto's vrijspelen door online te racen. Maar dat is niet de snelste manier; de snelste manier is de Burnout 3 World Tour. Het doel hierbij is het halen van de gouden medaille om zo andere events vrij te spelen. Wil je de World Tour uitspelen dan moet je er even voor gaan zitten, want er zijn 173 gouden medailles te behalen. De levensduur zal rond de 20 uur liggen voor het uitspelen van de single player. Deze 173 medailles zijn verdeeld over 3 continenten (detail: de auto's in the Far-East rijden aan de linkerkant) en allerlei verschillende race events.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.