HET âSTABAT MATERâ VAN JOSEPH HAYDN â ten onrechte vergeten
HSommige
meesterwerken geraken ten onrechte in de vergetelheid. Het Stabat Mater (Hob.
XXbis) van Joseph Haydn is daar een typisch voorbeeld van. Pro Voce
programmeert dit wondermooie werk op 7 maart 2010 in de Sint-Michielskerk te
Antwerpen.
Joseph Haydn (1732-1809) schreef het werk in 1767, kort
nadat hij was aangesteld tot kapelmeester aan het hof van de cultuurminnende
Esterhazys in Eisenstadt. Het zou een van zijn meest uitgevoerde stukken
worden en werd in een groot aantal landen uitgegeven.
De oorspronkelijke tekst van het Stabat Mater stamt
uit de 13e eeuw. Het is eenhymne
aan Maria die rouwt aan de voet van het kruis waaraan haar zoon te sterven
hangt.
Aan Haydn komt de verdienste toe het Stabat Mater te
hebben opgetild van een kerkmuziekgenre ter opluistering van de eredienst tot een
oratorium voor de concertzaal. Zijn Stabat Mater is een groots opgevat werk
voor koor, solisten en orkest.
De koorstukken, die aan de grote oratoriumstijl van G.
F. Händel herinneren, klinken erg origineel en indrukwekkend. Het
solistenkwartet kenmerkt zich door gepassioneerde expressie en verwijst eerder
naar het operagenre.
Haydn, die enigszins twijfelde aan de compositorische
kwaliteit van zijn Stabat Mater, zond het naar de indertijd wereldvermaarde
componist Johann Adolf Hasse, met het verzoek zijn werk te willen
becommentariëren. Tot Haydns verbazing zwaaide zijn leermeester het werk
uitbundig lof toe en wenste hij dat het ongewijzigd zou kunnen worden
uitgevoerd door bekwame vertolkers.
Voor de uitvoering op 7 maart in de Sint-Michielskerk
in Antwerpen kiest dirigent Daniel Burdet voor de originele versie voor koor,
solisten, strijkorkest, 2 hobos en continuo.
ET STABAT MATER VANJOSEPH HAYDN ten onrechte vergeten
Sommige
meesterwerken geraken ten onrechte in de vergetelheid. Het Stabat Mater (Hob.
XXbis) van Joseph Haydn is daar een typisch voorbeeld van. Pro Voce
programmeert dit wondermooie werk op 7 maart 2010 in de Sint-Michielskerk te
Antwerpen.
Joseph Haydn (1732-1809) schreef het werk in 1767,
kort nadat hij was aangesteld tot kapelmeester aan het hof van de
cultuurminnende Esterhazys in Eisenstadt. Het zou een van zijn meest
uitgevoerde stukken worden en werd in een groot aantal landen uitgegeven.
De oorspronkelijke tekst van het Stabat Mater stamt
uit de 13e eeuw. Het is eenhymne
aan Maria die rouwt aan de voet van het kruis waaraan haar zoon te sterven
hangt.
Aan Haydn komt de verdienste toe het Stabat Mater te
hebben opgetild van een kerkmuziekgenre ter opluistering van de eredienst tot
een oratorium voor de concertzaal. Zijn Stabat Mater is een groots opgevat werk
voor koor, solisten en orkest.
De koorstukken, die aan de grote oratoriumstijl van G.
F. Händel herinneren, klinken erg origineel en indrukwekkend. Het
solistenkwartet kenmerkt zich door gepassioneerde expressie en verwijst eerder
naar het operagenre.
Haydn, die enigszins twijfelde aan de compositorische
kwaliteit van zijn Stabat Mater, zond het naar de indertijd wereldvermaarde
componist Johann Adolf Hasse, met het verzoek zijn werk te willen
becommentariëren. Tot Haydns verbazing zwaaide zijn leermeester het werk
uitbundig lof toe en wenste hij dat het ongewijzigd zou kunnen worden
uitgevoerd door bekwame vertolkers.
Voor de uitvoering op 7 maart in de Sint-Michielskerk
in Antwerpen kiest dirigent Daniel Burdet voor de originele versie voor koor,
solisten, strijkorkest, 2 hobos en continuo.