In de namiddag hadden we het eerste uur (jammer genoeg) nog godsdienst en zedenleer. Hierna (het tweede uur) gingen we verder met mythes en sages. Er moesten nog twee groepen hun mythe komen voorstellen. Ook bekenen we de legende van het Monster van Loch Ness. Hierna oefenden we het hele waterlied nog eens goed!
In de voormiddag oefenden we ons waterlied heel goed. We overliepen ook een beetje wat we gingen doen met de tentoonstelling van morgen. We mochten zelf in groepjes op de computer. We zochten vanalles op rond zeehonden, walvissen, zeevogels en andere zeedieren. Hiervan mochten we zelf een presentatie maken in powerpoint. Achteraf stelden we alles aan elkaar voor. Hierna maakten we samen schilderijen. Iedereen kreeg een puzzelstuk van een schilderij over het onderwaterleven. Dit stuk moesten wij goed na - maken maar nu veel groter! Hierna legden we alle stukken samen en keken we naar onze zelf gemaakte schilderijen. Wat een verschil met de werkelijkheid :). Het was heel leuk!
Vanmiddag hielden we een proefjescircuit. We mochten telkens per 2 een proefje uitvoeren. Om de zoveel tijd schoven we door. In totaal konden we 7 verschillende proefjes uittesten. Het was heel leuk!
In de voormiddag bekeken we het verschil tussen het water van vroeger en het water van nu. We bekeken ook een filmpje over het water in Nepal. Het water is daar super vuil! We lazen ook enkele mythes en legendes die we daarna in kleine groepjes moesten komen naspelen of navertellen! We gingen ook in kleine groepjes op het internet om allerlei dingen te weten te komen over de zee. Voorbeeld: Waarom heeft de zee golven? Waarom is de zee zout? ... In de klas bekeken we ook nog enkele weetjes en zeerecords. Tot slot lazen we ook enkele gedichten over water en de zee. Hierna gingen we zelf aan de slag en maakten we ons eigen water - of zeegedicht. Het was dus in één woord SUPER LEUK!
In deze namiddag konden we kiezen uit 4 workshops: zeepjes maken, boten bouwen, muziekinstrumenten maken en koken. Ieder van ons kon 2 activiteiten kiezen en uitvoeren. De koekjes en zeepjes die we maakten mochten we ook zelf kleuren met voedingskleurstoffen. Dat was een leuk zicht! We sloten de dag af met het eerste deel van ons waterlied!
We keken naar de hoeveelheid water die we verbruiken. Dit was echt om van om te vallen! voorbeeld: tanden poetsen = 1 liter water handen wassen = 2 liter water het wc doorspoelen= 8 liter water douchen = 50 liter water een bad nemen = 150 liter water.
--> Per dag gebruiken we gemiddeld 100 à 120 liter water PER PERSOON! Je kunt dus zeggen dat dit heel veel is!
We hebben ook ons eigen water gezuiverd met een zelf gemaakte mini zuiveringsinstalatie. PS: Niet opdrinken hoor!
Hierna maakte we nog een mooie affiche om in de school op te hangen met enkele waterbesparende tips op!