WORKSHOPS DINSDAG 07 FEBRUARI
De workshops vandaag gingen door in de stad Brugge zelf.
We hebben besloten om met velen de workshop 'Hoe leid ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier' te volgen, aangezien deze rechtstreeks verband houdt met ons thema 'langs straten en pleinen'.
Het overzicht geeft weer wie welke workshops heeft gevolgd.
|
Pamela
|
Yanne
Barbara
|
Annelies
|
Marlies
|
Annelore
|
Voormiddag
10 uur
|
3a:
De
erfgoedkoffer
|
5a:
Stadszoektocht
bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
|
5a:
Stadszoektocht
bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
|
6a:
Spelen in
de middeleeuwen
|
3a:
De
erfgoedkoffer
|
Namiddag
14 uur
|
6b:
Spelen in
de middeleeuwen
|
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
|
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
|
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
|
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
|
WORKSHOP 3: De erfgoedkoffer
Deze workshop was niet relevant voor ons thema.
Toch was de uitleg die we kregen in verband met het ontstaan van boeken heel interessant. Boeken ontstonden in drie fases: in de eerste fase werden boeken geproduceerd in kloosters, in de tweede fase in de universiteitssteden zoals Oxford, Bologna, Parijs en ten slotte de derde fase de boekdrukkunst waardoor boeken goedkoper werden.
In de eerste twee fasen was elk boek uniek doordat het met de hand geschreven was en er soms wel dingen werden weggelaten of toegevoegd, een ander dialect werd gebruikt...
Vervolgens gingen we in de workshop zelf aan de slag met een ganzenveer en inkt. We leerden een schrift aan uit de middeleeuwen waarbij je blad recht moet liggen en je je pen in een hoek van 45 graden moet houden. De letters zijn allemaal heel hoekig.
Het was tof dat we zelf volop mochten experimenteren met het schrift.
Ten slotte heeft mevrouw Michiels zelf nog uitleg gegeven hoe we dit concreet kunnen aanpakken in de klas. Deze praktijkgerichte informatie is natuurlijk heel interessant. Als gemakkelijk en goedkoop alternatief voor een ganzenveer kan je namelijk ook een halve wasknijper gebruiken. Je kan eventueel ook een inkeping maken aan de bovenkant zodat je twee lijnen hebt bij het schrijven. Ter vervanging van de inkt kan je ecoline gebruiken. Dit heeft hetzelfde resultaat als met een ganzenveer. Het is een zeer leuk idee die we zeker kunnen meenemen naar de praktijk.
WORKSHOP 4: Hoe leid ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
Het was prachtig weer in Brugge, maar wel ontzettend koud! Ondanks deze koude hebben we enorm veel bijgeleerd en hebben we ons goed geamuseerd.
Deze workshop zullen wij zeker gebruiken voor ons praktijkmoment. Met een thema 'langs straten en pleinen' lijkt een leerwandeling langs de straten en pleinen in Brugge namelijk noodzakelijk.
Een groot voordeel is dat de school (Het Palet) in het stadscentrum gelegen is. We zouden de leerwandeling op aanraden van mevrouw Van Eeckhoutte beperken tot de Markt (Belfort, standbeeld Jan Breydel en Pieter De Coninck, waterhallen, meridiaan 3), de Burg (Heilige bloedkapel, stadshuis, Sint Donaaskerk), Huidenvettersplein en Wollestraat (houten huizen).
Eventueel op de terugweg kunnen we ook nog even halt houden bij de Onze-Lieve-Vrouwekerk en het Sint-Janshospitaal van vroeger, aangezien dit heel dicht gelegen is bij de school.
In de post 'ingevuld werkblad leerwandeling' staat het werkblad van de leerwandeling die wij hebben ingevuld gedurende de workshop.
WORKSHOP 5: Stadszoektocht bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
Door foute communicatie begon de workshop een stuk later. Hierdoor werd de workshop wat ingekort. Aangekomen in het volkskundemuseum moesten we het stadsplan van Brugge (Marcus Gerards, 1562) puzzelen. Eens de kaart volledig was, werden we in groepjes verdeeld. In die groepjes kregen we elk een gebouw toegewezen dat iets te maken had met (bij)geloof in de middeleeuwen.
Nadat we ons even terug konden opwarmen, werden we terug de barre koude ingestuurd. Wij kregen de opdracht om rond de Heilige Bloedkapel te werken. Graaf Diederik van der Elzas trok meer dan eens als kruisvaarder naar Palestina. Volgens de middeleeuwse legende bracht hij van een van zijn tochten de relikwie van het Heilige Bloed mee. Vandaag de dag kan je dit relikwie nog steeds elke dag bezichtigen in de Heilige Bloedkapel en wordt het elke voormiddag en namiddag geëerd. Wij hadden de mogelijkheid niet om de kapel te bezichtigen doordat er juist een verering doorging.
Zodra de opdrachten vervuld waren, keerden we terug naar het museum. Daar volgde een evaluatie van datgene dat de verschillende groepjes hadden onderzocht tijdens hun zoektocht.
WORKSHOP 6: Spelen in de middeleeuwen
Er was een groot verschil tussen hoe rijke en arme
kinderen speelden.
rijke
kinderen konden echt spelen zoals de kinderen nu
arme kinderen moesten werken, ze speelden met zelfgemaakt materiaal.
rijke
kinderen kregen gekocht speelgoed vb.: ruiters, ridders (zoals wij nu autos).
arme kdn.
maakten zelf hun spelletjes.
Het speelgoed van rijke kinderen werd gemaakt uit metaal, aardewerk, glas
deze zijn bewaard gebleven.
Het
speelgoed van de arme kinderen is niet bewaard gebleven. Het werd gemaakt uit hout, been
Gelukkig hebben we een schilderij van Pieter Brueghel dat weergeeft hoe en waarmee de kinderen speelden. We kregen informatie over deze schilder en we bespraken zijn
schilderij De kinderspelen.
De
volgende spelletjes werden gespeeld: een bezem op de vinger in evenwicht
houden, tollen, paardje spelen, steekspel, vechten, kakstoeltje spelen, draaien
met de rok, stokje in een stront steken, tuimelen, bikkelen, steltlopen, haasje
over, hoepelen, winkeltje spelen, schommelen, processie spelen
Ons
thema gaat over straten en pleinen. In het schilderij kan je de spelen zien die
de kinderen spelen op het plein en op de straat.
Daarna
speelden we zelf een 4-tal spelletjes: bikkelen, dammen, Glückshaus en
vos & ganzen.
Eventueel
kunnen we in de inhoud vooraf of tijdens een workshop het schilderij
bespreken en eventueel zelf eens bikkelen/zak lopen of een ander spel dat de
kinderen op de straat/het plein speelden.
|