Inhoud blog
  • Jippie!!!!!
  • Eline's got British talent!
  • Inspiration's gone wild
  • We naderen onze definitieve studiewijzer!
  • We gaan in speedtempo verder...
    Foto
    Zoeken in blog

    Onderwijstechnologie 2013
    Unikin
    10-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oeps deel 2
    Beste bloglezer,

    De paaseieren brengen ons duidelijk geen weekritme! Zoals altijd gaan de dagen weer enorm snel voorbij! 
    Vorige week hebben we al aangehaald dat we ons meer gaan focussen op andere educatieve technologieën. Aangezien we niet allemaal in Leuven zijn, is de volgende vergadering pas terug de eerste week na de paasvakantie. Maar we staan niet stil! Ondertussen zoeken we naar allerhande informatie rond bv. handboeken, alsook naar een concrete inhoud voor de lessen bv. teksten. Meer hierover volgt na de paasvakantie!

    Tot de volgende! 



    10-04-2013 om 10:38 geschreven door Project Unikin  


    03-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oeps...
    Beste bloglezer,

    Een weekend vol paaseitjes, paasklokken, paashazen én een paasmaandag brengt ons weekritme duidelijk in de war! Laat ons zeggen dat we toch de tweede dag van de werkweek gehaald hebben en bij deze brengen we u dan ook graag op de hoogte van onze vorderingen.

    Na het spannend afwachten van vorige week konden we opgelucht adem halen. We blijken goed op weg te zijn! Hier en daar zijn er nog enkele vraagtekens die we nu zo snel mogelijk trachten weg te werken. Zo zullen we bijvoorbeeld meer focussen op educatieve 'technologieën' zoals bijvoorbeeld handboeken. Dit zijn ook technische materialen die men in een onderwijssetting gebruikt. Wanneer wij aan technologie denken, dan gaan onze gedachten vaak voorbij deze basale materialen, maar in Unikin zijn ze gewoonweg onmisbaar om onderwijs te kunnen voorzien.

    De komende dagen zullen wij onze gedachten verder doen kronkelen doorheen een doolhof van chocoladepaaseieren en wie weet brengt dat ons wel op geniale ideeën

    Tot de volgende!

    03-04-2013 om 19:36 geschreven door Project Unikin  


    26-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In spanning afwachten....
    Beste bloglezer,

    Vorige week hebben we veel bereikt. Na het interessante interview, zijn we twee dagen later samen gekomen om onze hoofden bij elkaar te steken. We hadden veel nieuwe informatie gekregen over onze context. We hadden namelijk op sommige vlakken een te positief beeld over de technologie in Kinshasa. We dachten dat de meeste leerlingen over een laptop beschikten, we kwamen echter tot de conclusie dat er maar één beamer is over heel de faculteit psychologische wetenschappen en pedagogische wetenschappen. Hierover stonden we allemaal versteld!

    Wij moesten tijdens onze vergadering onze visie dus grondig veranderen. Wat gingen we met dit alles aanvangen? We kwamen uiteindelijk tot een mooi, aansluitend geheel dat we samen gezet hebben in een voorlopige studiewijzer. 

    Nu zijn wij in spanning aan het wachten op de feedback die we zo dadelijk gaan krijgen. Zou ons tijdelijk concept al goed zijn? Of zijn wij volledig op het verkeerde pad? Wij kunnen het al bijna niet meer houden van de stress. 

    Volgende keer worden jullie verder op de hoogte gebracht. 

    Tot schrijfs!
    Project Unikin

    26-03-2013 om 16:47 geschreven door Project Unikin  


    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek!
    Vandaag zijn we voor het eerst begonnen aan het echte werk: het samenstellen van de studiewijzer. We legden onze ideeën op tafel en deze bleken goed op elkaar in te spelen. Op dit moment hebben we een soort outline van de studiewijzer.

    Het tweede (zeer interessante) deel van onze afspraak vandaag was het bezoek van mevrouw Kapinga. Ze was een zeer vriendelijke vrouw die ons graag te woord stond. Het belangrijkste wat ik onthouden heb uit het gesprek is dat de lerarenopleiding voor lager onderwijs een project is dat voorlopig nog in de startblokken staat. De cursus is als ik het goed begrepen heb ook een jaarvak, wat veel mogelijkheden bied tot diversiteit van de stof. Over technologie waren we toch even verschrokken: zelfs op de universiteit bevindt zich maar één beamer, die niet echt intensief gebruikt wordt tijdens de colleges. Ook het gebrek aan computerklassen die mogelijkheid bieden aan studenten zonder laptop is verbazend: de faculteit psycho-peda beschikt niet over een pc-klas. Een oplossing die ze hiervoor hebben is het (naar mijn inzien) intensief gebruik van betalende cybercafés. Verder blijken er in de publieke basisscholen geen computers te zijn, in privéscholen wel: de cursus educatieve technologie moet echter leerkrachten opleiden voor beide types scholen.

    Deze informatie kunnen we gebruiken voor het verder uitwerken en concretiseren van de studiewijzer. De technologie die we in gedachten hadden is blijkbaar niet vanzelfsprekend, maar hierdoor laten we ons niet ontmoedigen! Educatieve technologie is een zeer breed begrip en bevat vele mogelijkheden.


    Groetjes & tot volgende week :)

     

    19-03-2013 om 19:25 geschreven door Project Unikin  


    12-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooroordelen...
    Beste bloglezer,

    Na onze uitstap van vorige week, keren we deze week, net zoals het winterse weer, terug naar onze vertrouwde locatie. De doorgenomen literatuur werd tijdens de vergadering in de groep gegooid om deze zo goed mogelijk aan ons project in Kinshasa te linken. Na veel negatieve gedachten omtrent de technologie ginds, botsten we tijdens deze verwerking op onze eigen vooroordelen. Het internet en de bijhorende zaken zijn misschien niet altijd even stabiel, maar uit zeer goede bron hebben we vernomen dat de smartphone ginds alom vertegenwoordigd is! Misschien zijn er dan toch meer technologische mogelijkheden dan wat we eerst voor ogen hadden?

    Hopelijk komen we dit volgende week allemaal te weten wanneer we bezoek krijgen van mogelijk iemand zeer interessant...

    Tot volgende week!



    12-03-2013 om 19:36 geschreven door Project Unikin  


    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontdekkingen op een andere locatie
    Beste bloglezer,

    Weer een actieve week achter de rug. Na het van start gaan met de individuele verwerking van de educatiegerichte literatuur, mochten we de week in schoonheid afsluiten met een bezoek aan de Dienst Onderwijsontwikkeling en -ondersteuning. Hier konden we kennis maken met het digitale schoolbord, het volgen van videaoconferenties, het gebruik van clickers en als laatste werden we ingeleid in de wereld van de open educatie. Van sommige zaken hadden we meer spectaculaire dingen verwacht (bv. digitale schoolbord), met andere waren we al vertrouwd (bv. clickers) en nog andere zaken brachten nieuwe visies aan het licht (bv. open education).

    Al deze technologische attributen konden we tijdens het toonmoment persoonlijk evalueren naar hun kwalitatieve meerwaarde in het onderwijs. Nadien was er de mogelijkheid om de link te leggen met ons project in Kinshasa. Wat is daar realiseerbaar? Hoe ver kunnen we met technologie gaan? Kunnen deze technologieën het onderwijs verbeteren?

    We hebben duidelijk genoeg stof tot nadenken voor deze week. Of onze denkpistes naar geniale ideeën leiden? Daar vertellen we u graag volgende week meer over!

    Graag tot dan!

    05-03-2013 om 19:47 geschreven door Project Unikin  


    26-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgestart? Check!
    Beste Blog-lezer,

    Vandaag hebben we ons project verder opgestart: Afspraken zijn gemaakt, taken zijn verdeeld en eerste indruk is gesteld...  Nu kunnen we er volledig aan beginnen met volle moed! 

    Wel bleek al meteen dat de website van Unikin plat lag, de technologie blijkt daar al niet zo optimaal te zijn... De verdeling van de teksten bleek ook moeilijker dan verwacht maar is uiteindelijk goed verlopen. Binnen twee weken dinsdag zijn we allemaal 'experts' op het vlak van de nieuwere technologie in het onderwijs! 

    Er was vandaag ook heel goed nieuws dat we te horen kregen! Vanaf 15 maart is er iemand van Unikin die naar KU Leuven komt waarmee wij een gesprek zouden kunnen hebben. Ieder van ons was opgelucht dat we dan toch niet met zijn allen naar Congo moesten vertrekken om het gehele plaatje te kunnen schetsen!

    Volgende week hebben we een afspraak met de Dienst Onderwijsontwikkeling en -ondersteuning (DOel) voor een technologie toonmoment. We voelen ons een beetje als James Bond die de nieuwste snufjes mag komen uittesten!

    We kijken er al vast naar uit!

    Project Unikin Groep 4

    PS: aan de andere leden van onze groep, erg veel leesplezier toegewenst! 

    26-02-2013 om 18:20 geschreven door Project Unikin  


    19-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let's get started!
    Beste bloglezers,

    Vandaag zijn we begonnen met de introductie in het vak Vraagstukken van educatieve technologie. 
    We kregen hierbij de opdracht een studiewijzer voor het vak onderwijstechnologie te maken binnen de context van de universiteit van Kinshasa. 
    Ons team bestaat uit vijf leden: Eline Vereycken, Anke Claes, Michelle Vandenborne, Elien Van den Bruel en Astrid Vandormael. 
    We zullen u de komende weken op de hoogte houden van onze vorderingen!

    Groetjes! 

    19-02-2013 om 17:26 geschreven door Project Unikin  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/projectunikin

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    19-02-2013 om 17:18 geschreven door  



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Agenda

    Belangrijke data in mijn agenda



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs