Eis een schadevergoeding bij vertraging of annulering vliegtuig
Enkele uren vertraging of nog erger, een annulering. Het
is de nachtmerrie voor elke reiziger. Misnoegd en morrend afwachten, brengt op
dat moment geen zoden aan de dijk. Uw rechten kennen én opeisen is de
boodschap.
Op reis met een
vliegtuig, hogesnelheidstrein, ferry of touringcar? U wilt dat alles zo
gesmeerd en vooral zo snel mogelijk verloopt. Maar in de praktijk kan het al
eens misgaan, met een vertraging of zelfs annulering tot gevolg. Om het leed te
verzachten werkte de Europese Unie een bescherming voor de passagier uit.
Daarbij krijgen de vervoersmaatschappijen een aantal verplichtingen opgelegd.
Het sluitstuk van de Europese beschermingsregels ging gisteren, 1 maart, van
kracht. Daarmee krijgen de passagiers van busreizen als laatste groep een
betere bescherming
De voorziene
bescherming verschilt grondig naargelang het type vervoer. De komende jaren
zullen de regels beter op elkaar moeten worden afgestemd, zegt Eric Pouw, directeur
van Wetsburg Juristen met kantoren in Breda en Hoogstraten. Een gespecialiseerd
label van Wetsburg is o.a. airlineclaim.eu welke zich richt op de reiziger met
problemen met luchtvaartmaatschappijen.
De regels voor
de andere vervoersmiddelen zijn op die voor het vliegtuig geïnspireerd, maar
gaan minder ver. Uit de praktijkervaring en dan vooral na het sluiten van het
luchtruim door de aswolk bleek dat de verplichtingen voor de
luchtvaartmaatschappijen te zwaar zijn. Op termijn zullen die voor vliegtuigen
wellicht wat afgezwakt worden, aldus Eric Pouw. Waarop hebt u recht als u
reist met het vliegtuig, hogesnelheidstrein, ferry of bus?
Vliegtuig
Een
vliegtuigticket in de hand? Bij een vertraging, overboeking of annulering moet
de luchtvaartmaatschappij u sowieso pampering aanbieden: maaltijden en
verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken en zonodig hotelaccommodatie.
Maar wat is vertraging? Bij vluchten over een afstand van minder dan 1.500
kilometer is dat vanaf een wachttijd van 2 uur na de voorziene vertrektijd.
Voor vluchten over een afstand tussen 1.500 en 3.500 kilometer of een vlucht
binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer is dat een vertraging van
3 uur. Voor langere afstanden is 4 uur de norm.
Schadevergoeding
én keuze
Enkel als u niet
met de geplande vlucht kunt vertrekken door een annulering of een overboeking
maakt u aanspraak op een schadevergoeding, bovenop de pampering. Die is
forfaitair vastgelegd volgens de vluchtafstand. Reizigers van een
lowcostmaatschappij krijgen dezelfde vergoeding als die van een duurdere
maatschappij, zegt Eric Pouw. Voor een vlucht tot 1.500 km bedraagt de
annuleringsvergoeding 250 euro, voor een vlucht tussen 1.500 en 3.500 km is dat
400 euro en langere vluchten 600 euro. Dat bedrag wordt wel gehalveerd als het
oponthoud naargelang de vluchtafstand kleiner is dan respectievelijk 2, 3 of 4
uur. Bovenop die schadevergoeding moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze
laten tussen een terugbetaling van uw ticket met eventueel terugvlucht naar uw
vertrekpunt (refund), de eerstvolgende vlucht naar uw eindbestemming
(rerouting) of een nieuwe vlucht op een ander moment (rebooking).
In het verleden
poogden de luchtvaartmaatschappijen onder de verplichte schadevergoeding uit te
komen, door ook lange vertragingen te bestempelen als een vertraging en niet
als een annulering. Maar een uitspraak van het Europees Hof van Justitie bracht
daar verandering in, zegt Eric Pouw. De schadevergoeding moet worden betaald
zodra het vliegtuig zijn eindbestemming met drie uur of meer vertraging
bereikt. Eerder deze week oordeelde diezelfde rechtbank dat ook passagiers van
een vlucht met een rechtstreekse aansluiting een compensatie moeten krijgen als
ze met meer dan drie uur vertraging aankomen, ook al was er bij het vertrek
minder dan drie uur vertraging. Een overstap doet daar geen afbreuk aan.
Overmacht
Wat bij overmacht
zoals sneeuw of mist? Herinner u de aswolk die in 2010 het vliegverkeer
dagenlang verlamde. De verplichte schadevergoeding valt bij overmacht weg,
maar de luchtvaartmaatschappij is nog altijd verplicht een andere vlucht,
hotelovernachtingen en maaltijden aan te bieden, zegt Eric Pouw. In het
verleden gebruikten de luchtvaartmaatschappijen ook te pas en te onpas
overmacht voor technische defecten aan het vliegtuig. Maar door een uitspraak
van het Europees Hof van Justitie moet de luchtvaartmaatschappij ook bij een
gewoon technisch defect een schadevergoeding betalen.
Als de
luchtvaartmaatschappij u ruim voor uw vertrek op de hoogte brengt van een
annulering moet ze geen schadevergoeding betalen. Tijdig betekent minstens 2
weken voor uw vertrek. Als de maatschappij u later op de hoogte brengt, moet ze
een alternatieve vlucht aanbieden die nauw aansluit bij de geboekte reis.
Krijgt u minstens 7 dagen voor uw vertrek een bericht, dan moet de vervangende
vlucht minder dan 2 uur voor uw voorziene vertrektijd opstijgen en minder dan 4
uur na de voorziene aankomsttijd landen. Bij een annulering in de 7 dagen voor
uw vertrek moet de vervangende vlucht nog nauwer aansluiten: minder dan 1 uur
voor vertrek en 2 uur na aankomst.
Europese
regels of niet?
De Europese
bescherming geldt zowel voor lijn- als chartervluchten die vertrekken van of
aankomen op een luchthaven in een van de 27 lidstaten van de Europese Unie
(EU), IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Bij een vertrek vanuit
de EU heeft het geen belang of u al dan niet met een Europese
luchtvaartmaatschappij vliegt. Bijvoorbeeld ook een vlucht van Brussels Airport
naar New York uitgevoerd door een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij valt onder
de Europese regelgeving. Voor de vluchten die buiten de EU vertrekken moet de
vlucht worden uitgevoerd door een Europese maatschappij. Zo geniet u bij een
terugvlucht van New York naar Brussel wel van de Europese bescherming als u
vliegt met Lufthansa, maar niet met American Airlines.
Als de Europese
regels niet gelden, kunt u zich nog beroepen op het verdrag van Montreal. In
tegenstelling tot de Europese regels regelt dat verdrag ook de schadevergoedingen
voor verloren of beschadigde bagage. En bagageproblemen zijn nog altijd goed
voor de helft van alle reisperikelen, merkt Eric Pouw op. Het verdrag van
Montreal bepaalt het maximumbedrag van een schadevergoeding. Omgerekend naar
euro kunt u voor bagageschade een vergoeding van iets minder dan 1.300 euro
krijgen. Bij een overlijden of letsel bedraagt de schadevergoeding maximaal
zon 128.000 euro en voor vertragingsschade zon 5.300 euro. Wie zich zowel op
de Europese regels als die van het verdrag van Montreal kan beroepen, is in de
praktijk meestal beter af met de Europese regels, adviseert Eric Pouw.
Bus en
touringcar
De nieuwe
bescherming voor reizigers met een bus of touringcar is er voor reizen met een
afstand van minstens 250 kilometer. De regeling geldt enkel maar voor het
vervoer op vaste trajecten zoals van Eurolines, niet bij de occasionele uitstap
met de autocar, merkt Eric Pouw op. Bij een overboeking, annulering of
vertraging van meer dan 2 uur, moet u de keuze krijgen tussen een terugbetaling
van de ticketprijs of vervoer naar de eindbestemming via een andere route
zonder extra kosten. Krijgt u die keuze niet, dan moet de vervoersmaatschappij
u achteraf een vergoeding van 50 procent van de ticketprijs, bovenop de
terugbetaling van uw ticket. Bij een vertraging bij vertrek van meer dan 90
minuten of een annulering van een reis van minstens 3 uur moeten u hapjes,
maaltijden en verfrissingen aangeboden worden. Als u door een onderbreking van
de reis, ongeluk of vertraging de nacht ter plaatse moet doorbrengen, moet de
maatschappij tot twee hotelovernachtingen (tot 80 euro per nacht) aanbieden.
Die verplichtingen zijn er niet als door slechte weersomstandig heden of
natuurrampen de busmaatschappij niet veilig kan opereren.
De Europese
regels voorzien ook in een schadevergoeding voor beschadigde of verloren bagage
tot 1.200 euro. Bij een overlijden of letstel door een ongeval kan de
vergoeding oplopen tot 220.000 euro per passagier, of zelfs meer als dat
voorzien is in de nationale wetgeving.
Hogesnelheidstrein
Wie reist met een
internationale treinverbinding, zoals de hogesnelheidstrein Thalys of Eurostar,
geniet sinds eind 2009 rechten bij een vertraging of annulering. In de
praktijk zien we dat veel maatschappijen een ruimere schadevergoeding voorzien
dan wat is vastgelegd in de Europese regels, zegt Eric Pouw. Bij vertragingen
van minstens 1 uur heeft u recht op een schadevergoeding, de keuze tussen een
refund, rerouting of rebooking en ook maaltijden en eventueel accommodatie. De
schadevergoeding is wettelijk vastgelegd op 25 procent van de ticketprijs bij
een vertraging tussen 1 en 2 uur en van 50 procent voor langere vertragingen.
Indien de trein op het spoor gestremd is, moet ook vervoer van op de trein naar
het station of de eindbestemming van de reis voorzien worden.
Ferry en
cruise
Ook als u een
cruise doet of met een ferry reist, geniet u van een bescherming. De Europese
verordening, die op 18 december 2012 in werking trad, is van toepassing voor
alle passagiers die inschepen in een haven in de Europese Unie. Bij een vertrek
uit een haven buiten de Europese Unie moet de aankomsthaven wel in de EU liggen
en de scheepvaartmaatschappij in de EU gevestigd zijn. Als de verwachte
vertraging op de eindbestemming tot meer dan 90 minuten oploopt, heeft u recht
op adequate bijstand zoals snacks, maaltijden, verfrissingen en
hotelovernachtingen. In tegenstelling tot bij de vliegtuigen is de
verplichting tot logies beperkt tot 3 nachten en 80 euro per nacht, merkt Eric
Pouw op. Enkel voor ferrys worden ook financiële compensaties voorzien: een
schadevergoeding tussen 25 tot 50 procent van de vervoersprijs en de keuze
tussen een refund of een rerouting. Die compensaties zijn niet opeisbaar bij
noodweer.