Inhoud blog
  • foto's productie (tussen 1945 en 1955)
  • productielijn van Porsche
  • filmpjes
  • Startpagina !
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog


     
    Klik voor afbeelding op ware grootte
    Klik voor afbeelding op ware grootte
     
    Klik voor afbeelding op ware grootte
    Klik voor afbeelding op ware grootte
     


     


     


     
    Klik voor afbeelding op ware grootte
    Klik voor afbeelding op ware grootte
     
    Klik voor afbeelding op ware grootte

     
     
    Klik voor afbeelding op ware grootte

     


     


     
     
     
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be/jumperke
  • bloggen.be/lama
  • bloggen.be/levy
  • bloggen.be/clubbruggefans
  • wouter-clercksje.skynetblogs.be
  • Image by FlamingText.com


     
     
     
    Vul hieronder je gewicht in:


    Op de Maan

    Op mercurius

    Op Venus

    Op Mars

    Op Jupiter

    Op Saturnus

    Porsche
    all about Porsche!
    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoofdfabriek
    De hoofdfabriek van Porsche ligt in Zuffenhausen.
    enkele foto's:







     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spel van Porsche

    Er bestaat een spel rond Porsche: Need for speed Porsche Uleashed

    Porsche Unleashed (Amerikaanse titel) en Porsche 2000 (Europese titel) verschilde van de voorgaande versies in dat deze versie enkel Porsches bevatte; en het spel bood ook een grote hoeveelheid informatie erover. De wagens stuurden realistischer dan in elke andere NFS-versie, en het spel had erg geavanceerde grafische kwaliteiten. De speler moest races winnen om de auto's in chronologisch volgorde van 1950 tot 2000 beschikbaar te maken. Er is een diepgaande catalogus van verschillende Porsche-onderdelen doorheen de jaren aanwezig. Het spel bood ook een fabrieksrijder-modus, waarin de speler Porsches moest testen met verschillende stunts, en zo zijn carrière opbouwen. Het was het eerste NFS-spel dat niet de mogelijkheid had om te spelen met een gesplitst beeld (split screen). Later werd het spel nog uitgebracht voor de Game Boy Advance.

    Qua spelbouw, wordt het vaak geprezen als Need for Speed's beste samenwerking om een enkele autofabrikant naar voor te schuiven en de kennis over zowel de geschiedenis als motorfuncties te vergroten en te verdiepen. Het biedt historische video's en veel foto's van oude Porsches. Het "Evolution"-concept was een hit voor veel mensen, en creëerde veel nieuwe Porsche-fans door de vele wetenswaardigheden en de diepgang omtrent Porsche-auto's. De "Factory Driver"-mode was een andere manier om wagens beschikbaar te stellen; men moest resultaten halen in schitteren in bepaalde slaloms, snelheidswedstrijden, prestaties leveren, enz. Veel van de missies werden als erg moeilijk beschouwd, iemand die de "Factory Driver" uitspeelt is een uitstekend "computer"-rijder.


     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Porsche maakt (of maakte) niet alleen auto's; ook tractoren, moto's, luxeartikelen (horloge's, pennen, ...) e.a..

    Tractoren
    Porsche Type 110
    Porsche AP Series
    Porsche Junior (14 pk)
    Porsche Standard (25 pk)
    Porsche Super (38 pk)
    Porsche Master (50 pk)
    Porsche 312 

    Moto's
    In 1980 ontwierp Ferdinand Alexander Porsche een motorfiets op basis van de Yamaha SR 500. Het bedieningsgemak van deze “motor voor 1990” stond voorop. Koppeling en versnellingsbak werkten automatisch, er kwam een startmotor op en de rem werd alleen via de voet bediend. Porsche noemde het prototype AMK (Alternatives Motorrad Konzept).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historie

    Voor de eerste Porsche, de Porsche 64 uit 1938, werden veel onderdelen van de Volkswagen Kever gebruikt. De tweede, de Porsche 356 uit 1948, werd in eerste instantie gebouwd in Gmünd, Oostenrijk, waar het bedrijf naar toe was gevlucht tijdens de oorlog. Na de productie van 49 auto's, verhuisde het bedrijf terug naar Zuffenhausen. Veel mensen beschouwen de 356 als de eerste echte Porsche, eenvoudigweg omdat het het eerste model was dat werd verkocht door het jonge bedrijf. Ferdinand Porsche werkte met zijn zoon Ferry samen aan het ontwerp van de 356 maar overleed kort nadat het eerste prototype was gebouwd. Net als bij de 64 gebruikte de 356 veel onderdelen van de Kever, waaronder de ophanging, versnellingsbak en de verbrandingsmotor. Gedurende de productie evolueerde het model en werden veel VW-onderdelen vervangen door eigen Porsche onderdelen. De laatste modellen werden voorzien van 100% Porsche ontworpen motorblokken. Het koetswerk werd ontworpen door Erwin Komenda, die ook het ontwerp van de Kever op zijn naam heeft staan.

    In 1963, na successen in de autosport, lanceerde het bedrijf de Porsche 911. Weer een luchtgekoelde auto, met de motor achterin. De motor was dit keer een 6 cilinder boxermotor. Deze auto, die nog steeds in productie is, is het meest bekende model van Porsche. Het is succesvol op het circuit, bij rally's en ook in de verkoopstatistieken. Een goedkoper alternatief, zelfde carrosserie met de 4 cilinder motor van de 356, werd verkocht als de Porsche 912.

    Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Dit kwam doordat Porsche eerst bij volkswagen had gewerkt en de kever had ontwikkeld. De eerste Porsches gebruikten veel onderdelen, zoals hierboven vermeld. In 1969 werkten de twee bedrijven samen om de VW-Porsche 914 te bouwen. Er kwamen twee motor-types uit. De 914/4 en de 914/6, waarbij de toevoeging het aantal cilinders aangaf. De 4-cilinder werd door VW aangeboden en de 6 cilinder door Porsche. In 1976 ging de samenwerking verder bij de Porsche 924. De 924 was eigenlijk bedoeld als VW's top-model sport coupe. VW vroeg Porsche de auto te ontwerpen op basis van een bestaande Audi 4 cilinder. (Audi is eigendom van Volkswagen.) Het ontwerp bestond dus ook uit veel VW en Audi onderdelen, doch was wel een echt Porsche ontwerp. VW besloot echter het project te stoppen vanwege bezorgdheid over de opkomende olie-crisis. Porsche zag het model echter wel zitten, en kocht het ontwerp voor 100 miljoen DM, maar besteedde de productie uit aan de VW fabriek in Neckarsulm, op beperkte afstand van Porsche's eigen Stuttgart. Porsche zou dus eigenaar worden van het ontwerp, maar VW zou hem bouwen. Uiteindelijk bleek Porsche de zaak goed ingeschat te hebben, want de auto werd een enorm verkoopsucces en redde Porsche van de financiële ondergang.

    Maar de samenwerking ging verder. De 944, bedoeld als opvolger van de 924 was een 100% Porsche ontwerp, maar de productie werd vanwege kostenefficiëntie uitbesteed aan Audi. Uitzondering daarop was het motorblok dat kant en klaar afgeleverd werd door Porsche en alleen in de Audi-fabriek gemonteerd hoeft te worden. Voor de 944 Turbo en Cabriolet, maakte Porsche echter een uitzondering. Deze had een iets ander chassis en werd daarom volledig in eigen beheer geproduceerd. Maar ook vandaag is de goede band nog steeds aanwezig. De Porsch Cayenne, verschenen in 2002, maakt gebruik van hetzelfde chassis als de VW Touareg. Dit chassis wordt gebouwd in de Skoda fabriek in Bratislava. Naast Audi is ook als Skoda zijn in bezit van Volkswagen.

    Een van de meest opvallende auto's van Porsche is wellicht de 928. Nog voor de 924 was Porsche echter al van plan af te stappen van het concept van een luchtgekoelde motor die achterin zou liggen. In 1971 begon Porsche daarom aan het ontwerp van een luxe maar daardoor zeer zware Grand Turismo met een krachtige watergekoelde V8 motor die bovendien voorin lag. Het was oorspronkelijk zelfs de bedoeling dat het zelfs de 911 zou moeten vervangen. Dat is nooit gelukt, maar toen uiteindelijk, na vertraging door de opkomende olie-crisis, in 1977 de eerste 928 gepresenteerd werd (als 1978 model) kreeg het zelfs de titel 'Auto van het Jaar', hetgeen ongehoord was voor een sportwagen. Uiteindelijk werd het model pas in 1995 gestopt, waardoor het na de 911 het langs levende model ooit geworden was.

    Ferdinand Porsches kleinzoon, Ferdinand Piëch, was algemeen directeur bij de Volkswagen Groep van 1993 tot 2002. Met de helft van het aantal stemgerechtigde aandelen in zijn bezit, is hij ook de belangrijkste aandeelhouder van Porsche AG. Daarvoor was hij o.a. projectleider voor motorontwerp van de 911 Boxer, en projectleider voor Porsche race auto's zoals o.a. de nu legendarische Porsche 917.

    In 2004 werd begonnen met de productie van de Porsche Carrera GT, met een prijs van EUR 450.000 de duurste Porsche tot op heden


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De prototypes en conceptcars
    -Porsche 114
    -Porsche 365/1
    -Porsche 695
    -Porsche 916
    -Porsche 959 prototype
    -Porsche 942
    -Porsche 969
    -Porsche Panamericana
    -Porsche 989
    -Porsche Boxster concept
    -Porsche Carrera GT concept
    -Porsche E2
    (van geen enkele porsche kun je foto's vinden)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Porscheclubs in België
    Porsche Club of Belgium
    Grand Route 395
    1620 Drogenbos
    www.porsche-club-belgium.be



    Porsche Club Francorchamps
    Rue Cardinal Mercier 2
    4350 Remicourt
    www.porscheclubfrancorchamps.be



    Porsche Classic Club
    Oude Baan 39
    2530 Boechout
    www.porsche-classic-club.be



    WorldWide Club Coordination
    http://www.porsche.com




    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dealers

    Er zijn 8 dealers van Porsche in België:
    -in Knokke-Heist
    -in Ingelmunster
    -in Sint-Martens-Latem
    -in Drogenbos (Brussel)
    -in Antwerpen
    -in Geel
    -in Gembloux
    -in Grâce-Hollogne

    Om een overzicht te zien, klik op deze link.



     
    Rondvraag / Poll
    Welke Porsche vind jij het mooist?
    Porsche Cayenne
    Porsche 911
    Porsche Caymann
    Porsche Carrera
    Porsche Boxster
    Bekijk resultaat


    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 19/06-25/06 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek
  • MOOI ZENNE
  • SJiek
  • koele porche
  • tof
  • welkom

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    willibrord
    www.bloggen.be/willibr

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs