POLITIE OP SOCIALE MEDIA : WORDT HET EEN COMPETITIE OF TELT DIENSTVERLENING
Donderdag 11 april 2013 zag ik op mijn twitteraccount een bericht verschijnen van Polinfo.be met als titel "1 op 4 politiezones is actief op Twitter". Vooreerst wil ik al stellen dat ik van oordeel ben dat een politiezone een groot deel van zijn 'doelpubliek' niet bereikt via Twitter en dat Facebook daar een veel beter middel voor is.
De eerste bemerking die ik maakte toen ik de eerste paragraaf van het stuk las, was dat ik me zeker niet had laten leiden door de oproep om als politie massaal op sociale media te gaan met mijn vraag aan de leiding om actief te worden op sociale media en dat elke zone zijn eigen strategie moet uitschrijven. Deze strategie moet volgens mij uitgaan van de visie in het streven naar een Excellente Politiezorg met dan vooral een link naar de pijlers van de Gemeenschapsgerichte Politiezorg :
extern georiënteerd zijn
probleem oplossend werken
partnership
verantwoording afleggen
bekwame betrokkenheid.
In de derde paragraaf begint men dan een klassering te geven van het aantal volgers per zone. Zoals zoveel keren (en ook de Federale politie heeft zich daar al druk om gemaakt in het kader van de criminaliteitscijfers) worden deze cijfers totaal niet gecontextualiseerd en 'naakt' gebracht. Als het al wat begon te koken bij mij dan deden de zinnen : "op de hielen gezeten door ....." en "op ruime afstand gevolgd door ..."het direct volledig overkoken. Waar zijn we mee bezig als non-profitsector om een wedstrijd te gaan houden, want insinueren zinnen als 'op de hielen gezeten door ...' en 'op ruime afstand gevolgd door..." geen competitie? Die zinnen kunnen dan leiden tot uitspraken over 'gezonde concurrentie. Is het daarom dat politie aanwezig moet zijn op sociale media om in competitie te gaan en met elkaar in concurrentie te gaan om het meest aantal volgers of het meest aantal vind ik leukers te hebben of gaat het ons om dienstverlening aan onze stakeholders en dan inzonderheid de burger? Het moet ons gaan om de interactie met die burger of stakeholder.
Als je dan cijfers wil brengen dan moet je ze contextualiseren, ik verwijs hierbij naar het twitteraccount van de Lokale politie Antwerpen @LPAntwerpen. Dit account werd reeds aangemaakt in het vooruitzicht dat de collega's in Antwerpen actief gaan communiceren. Desondanks heeft dit account al 1.010 volgers maar 0 tweets. Wat zegt dit cijfer van 1.010 volgers dan ....
Als je cijfers breng moet je ze contextualiseren en moet je ze doortrekken naar de interactie die er mee gepaard gaat of misschien niet mee gepaard gaat. Want nog eens, volgens mij mag voor een politiedienst het aantal volgers of het aantal vind ik leukers geen doel op zich zijn, maar moet de waarde van de informatie en vooral de interactie met de burger het streefdoel zijn.
Ik haalde al aan dat volgens mij, momenteel, een groot deel van ons 'doelpubliek' geen gebruik maakt van Twitter, en worden veel politiezones gevolgd door accounts uit de 'sector' of met de sector 'gerelatteerde' accounts. Ik hecht momenteel dan ook wat meer belang aan Facebook en daar gaat het me dan niet om het aantal 'vind ik leukers' maar wel op de interactie met de burger en de vragen die via facebook door de burger aan politie wordt gesteld. Een bericht dat 147.000 keer bekeken wordt, dat 2.500 keer werd gedeeld en waar 80 reacties op volgen, daarvoor moet je het doen. Deze cijfers zeggen veel meer over de waarde van je aanwezigheid op sociale media, ze tonen aan dat er rond de berichten je brengt interactie ontstaat met de burger, het doelpubliek, en dat ze er over praten. Verder speelt het gemiddeld aantal mensen die over je facebookpagina spreken een rol : als er gemiddeld 3.300 mensen op 1.788 vind ik leukers over je pagina praten, dan ben je goed bezig.
Dus hierbij mijn oproep om te stoppen met het maken van klassementen en zo gezonde concurrentie en competitie aan te wakkeren. We zouden allemaal slechts één doel voor ogen moeten houden bij onze aanwezigheid op sociale media en dat is de dienstverlening aan de burger en interactie met ons doelpubliek. Uit het artikel leer ik maar één ding : als er NOG MAAR 1 op 4 aanwezig is op Twitter er nog een lange weg te gaan is.
Ik ben DENOYETTE Philip
Ik ben een man en woon in BLANKENBERGE () en mijn beroep is Beleidsmedewerker/woordvoerder.
Ik ben geboren op 16/11/1967 en ben nu dus 57 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Sociale media, lezen en lopen.
Ben beleidsmedewerker/woordvoerder in de politiezone Blankenberge/Zuienkerke. Deze blog is een persoonlijke blog met pe