Hieronder kan je het liedje beluisteren dat we spelend uitbeeldden tijdens de godsdienstmomentjes
%%%FOTO1%%%
Omwille van de auteursrechten kan ik maar een klein deeltje ervan laten horen, maar het geeft jullie wel de mogelijkheid om het even mee te zingen of om de rest zelf verder met je kind te zingen. Druk om 'mp3' om te beluisteren
de parapluutjes hebben niet zoveel dienst kunnen doen, de eerste week heeft het veel geregend maar meestal niet tijdens de schooluren en de tweede week was een echte lenteweek, toch hebben we er eens onder gestaan en het getokkel van de regen nagebootst.
klik hieronder op 'mp3' om het lied te beluisteren :
Tijdens het knutselen hebben we ons eigen bedje gemaakt om er een piepkleine knuffel in te stoppen. We legden het doekje op de knuffel en trokken het dan weer weg : PIEP!
Tijdens de geloofsopvoeding en ook in de zaal hebben we een lied gezongen van onze knuffelbeer en we hebben er ook mee geknuffeld, gedanst, gesprongen,.. Het liedje kan je niet helemaal beluisteren omdat het niet mag ter bescherming van de auteursrechten. Klik hieronder op mp3.
Er is niks aan te doen maar het 'spinnetje' zal blijkbaar voor eeuwig en altijd mijn grootste hit zijn in de kleuterklas. Het is aandoenlijk om hun gezichtjes te zien, de spanning in hun oogjes wanneer het spinnetje komt stapt op de gitaar, de ontlading wanneer het dan eindelijk komt piepen en dan de verwondering wanneer het begint te spelen op de gitaar.
Af en toe maken we het donker in de klas, zitten we gezellig dicht bij elkaar in de kring, samen met onze knuffels en veel kaarsjes, dan proberen we eens heel stil te zijn en zijn we dankbaar dat mama en papa en opa en oma zo goed voor ons zorgen, dan zijn we ook blij dat het in ons klasje zo goed is en dan zingen we samen een lied.
Dit is een schootspelletje waarbij we spelenderwijs het verschil leren kennen tussen 'geluid' en 'stil' en waarbij we proberen om een aan de gang zijnde beweging opeens te doen stoppen.
een hoorntje of een glas met bollen ijs, de kleuters konden kiezen maar ze moesten allemaal bollen tekenen, we hebben ook een ijsje gepuzzeld
%%%foto1%%%
%%%foto2%%%
bollen schilderen met verschillende kleuren en ervoor zorgen dat de bollen mooi naast elkaar staan, bij de jongste peuters hielp ik een beetje, de oudste hebben het helemaal alleen gedaan met mij in de buurt.
%%%foto3%%%
%%%foto4%%%
%%%foto5%%%
%%%foto6%%%
%%%foto7%%%
en natuurlijk ook zelf een hoorntje proeven
%%%foto8%%%
%%%foto9%%%
%%%foto10%%%
%%%foto11%%%
Met klei en stokjes zelf ijsjes maken is ook plezant, toch af en toe goed overleggen hoe de ander het ijsje maakt.
%%%foto12%%%
%%%foto13%%%
%%%foto14%%%
%%%foto15%%%
%%%foto16%%%
%%%foto17%%%
%%%foto18%%%
klik hieronder op mp3 om het liedje te beluisteren dat in het schriftje staat.
In de klas hebben de kleuters verteld bij de foto's van hun papa, wij hebben getracht om dat na te bootsen : golf spelen, voetballen, de auto in de garage rijden, drummen,... Telkens we een foto bespraken verzon ik een rijmpje op de melodie van mega mindy, ik heb er een algemeen stukje van gemaakt dat je op het einde van dit bericht kan beluisteren maar het is niet de bedoeling dat de kleuters dat kunnen meezingen. Ze houden ervan om 'mega papa' mee te zingen maar de rest werd eigenlijk niet aangeleerd.
een voorbeeld bij een foto aan zee kan zijn : ik ben mega papa, mega papa, ik ga graag op reis naar zee, neem je schop en emmer mee, ik ben mega papa, mega papa, smullen van een lekkere ijs, kom we gaan weer vlug op reis.
of ik kan koersen op de fiets, zo op en neer, het is niet niets,
of ik kan werken met de schop de aarde ligt er heel vlug op.
en toen was het tijd om zelf de foto's van papa na te bootsen :
golf spelen
timmeren
de auto in de garage rijden
drummen
voetballen
hieronder kan je op mp3 het lied beluisteren van mega papa