De greep of het sleutelgat van de koffer mag verwijderd of verplaatst worden. Let wel! Het is verboden het slotmechanisme weg te nemen.
Wordt de koffer gebruikt als deur om passagiers in en uit de wagen te laten, bijvoorbeeld bij monovolumewagens, dan mag de greep niet verwijderd worden.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Het model én de plaats van een klink moeten aan een aantal veiligheidsvoorwaarden voldoen. Het moet uiteindelijk nog altijd mogelijk blijven om in geval van een ongeluk makkelijk uit het voertuig bevrijd te worden. Daarom is het verboden om grepen te verplaatsen en/of weg te werken.
Wél mag je de originele greep vervangen door een ander model zolang je maar niet aan het eigenlijke slotmechanisme raakt. Hetzelfde geldt voor de positie van de greep, deze mag je veranderen zolang je het eigenlijke slot ongewijzigd laat.
De grepen van de achterste zijdeuren mogen verwijderd worden. Deze verandering houdt echter wel in dat je de achterbank en de veiligheidsgordels achterin je wagen moet weghalen. Let wel, deze verandering is onomkeerbaar.
Reglementering Artikelen 3 ter en 59 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Het installeren van vleugeldeuren mag op voorwaarde dat je voertuig hiervoor in aanmerking komt. De technische keuring gaat dit na tijdens de validatieprocedure van je wagen. Beschik je reeds over een voorlopige goedkeuring, dan blijft deze geldig. Voor een verlenging van de geldigheid van je goedkeuring moet je langs bij de technische keuring tot je een definitieve goedkeuring krijgt.
Deuren
Deuren mogen vervangen worden als je de basisprincipes hierover naleeft.
Reglementering Artikel 59 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
De Europese richtlijn 70/387/EEG betreffende het hang- en sluitwerk van deuren.
wat mag wat mag niet!!!!!! het beste de regels naleven je bent je auto rapper kwijt dan je denkt
Do's en don'ts bij spoilers:
Enkel materialen die voldoen aan een bepaalde absorptiegraad zoal polyester, plastiek en ABS zijn toegelaten. Dit betekent dat materialen zoals aluminium, metaal, carbon, hout verboden zijn.
De achterspoilers mogen niet breder zijn dan het koetswerk waarop de spoiler wordt bevestigd.
De spoilers mogen niet buiten de bumper uitsteken.
De kofferspoiler mag niet boven het hoogste punt van het dak komen.
Dak- en raamspoilers mogen niet aan de dragende structuren gelast of gevezen worden en mogen niet meer dan 10 cm boven het dak uitsteken.
Bumpers
Bumpers mogen op je wagen gemonteerd worden zolang je de basisprincipes naleeft.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.