Vakantie? Om 6 uur uit e veren , ontbijten en vertrekken ,, een lange dag 480 km, 180 km prachtige en spectaculaire off-road piste, af en toe een dorpje, wat lemen hutjes, arme maar altijd lachende mensen en een overvloed aan kleine kinderen. Na de off-road 300km asfalt, wel met veraderlijke putten, 50 à 60cm diep. Bivak in Ta&mbacounda. Volgende dag weer om 6 uur uit de veren, deze dag verlaten we Senegal en rijden we Mali binnen. De grensovergang is een nooit geziene chaos van vrachtwagens, brommertjes en vooral veel rommel en wrakken, houten koterij , je kunt het niet voorstellen. Hier verliezen we een paar uur. Dan gaat de route voort richting bivak aan deSenegal-rivier, prachtige locatie, en gelegenheid voor een frisse duik. Dag 3 zir erop.
Dag 4
Opstaan ,ontbijten en vertrekken voor en minderlange maar zware dag, een route via de Gouina-waterval, een plaats die alleen te bereiken is met extreme 4X4s en dus ook met een 2cv, ik verschiet nog altijd tot wat dit wagentje in staat is, toch werden er brokken gereden, maar teamspirit verzet bergen, savonds in het bivak zijn het mekaniekers volop bezig, versnellingsbakken, silentblokken, stuurhuizenen draagarmen,bij ons bleef de schade bepert tot een lapot achtermistlicht, van pech gesproken.
Dag 5
Smorgens eerst wat bush-mekaniek en via een 100 km rotweg en 280 km mooie asfalt richting Bamako, de hoofdstad van Mali, een stinkende stad met 9miljoen inwoners, vooral in krotwoningen, maar wij logeren in een tof hotel. Deze dag hebben we onze eerste platte band gereden. sAvonds bij de briefing wordt er gemeld dat we een dag langer in Bamako blijven wegens te veel brokken, zelfs derNissan patrol van het interventieteam zijn motor is opgeblazen, maaty in Afrika gaat alles morgen zal de wagen klaar zijn men werkt hier dus echt dag en nacht. Voor ons de glegenheid voor bandherstelling en grondig nazicht, een scheur in het chassis,maar niet ernstig wel in het oog houden? Ons wagentje heeft al afgezien. En wij ook maar het is zo fantastisch dat mijnzoon ook een 2cv wil om opnieuw mee te doen.
na weeral een paar dagen door de brousse te vlammen, veel stof gevreten en veel toekomstige werklui van sinterklaas gezien en veel kms gedaan, zijn we aangekomen in Bamako, Mali voor een dagje welverdiende rust (sleutelwerk niet begrepen).
Donderdagmorgen 10 november, vroeg uit de veren, met wat zenuwen, het begin van ons avontuur. Om 12 uur moeten we op de luchthaven zijn, maar om 11uur zijn we er al en we zien er nog mannen van de bende, allemaal wat zenuwachtig, maar het verloopt allemaal vlot, inchecken, nog even afscheid nemen van mijn vrouw en Edwin, de maat waar je altijd op kan rekenen, en de vlieger op. Na bijna 6 uur vliegen landen we in Dakar , transfer met voorhistorische legercamions naar het lac rose, naar resort van de paris-dakar, het weerzien van ons karreke, eten ,pintje, bed in.
Vrijdag, ontbijt, briefing, gps oploaden, wagens in orde maken en het avontuur kan beginnen, het is eenkorte rit van 66 km offroad via hat lac rose enhet senegalese continent, ons karreke ziet af, maar het prachtig, de baobabbomen, de afrikaanse dorpjes en de brousse. Vanavond is het bivouccamp, eten en slapen. Morgen een lange dag, 480km,maar we gaan ervan genieten
Bij een stralende zon werden op zaterdag 15 oktober onder grote belangstelling van familie , vrienden en pers de autootjes verwacht op de Grimaldi terminal waar ze ingescheept worden naar Dakar. Het was ook een weerzien met gans de groep na het trainingsweekend in Ronse. De laatste instructies werden gegeven , nog stickers en nr's kleven en dan de bonte optocht naar de parking waar we afscheid moesten nemen van ons 2pk'tje tot 10 november. Nu is het aftellen voor ons begonnen en hopen dat de overtocht goed verloopt en alle autootjes heelhuids Dakar bereiken.
Na enkele maanden van voorbereiding, zoals chassis verstevigen, vering verhogen, revisie motor en nog vele andere verbeteringen is onze 2cv zo goed als klaar. Zaterdag 15 oktober moet de wagen naar de verrebroekdok in de antwerpse haven om ingescheept te worden bij de Grimaldi lines, deze brengt ons wagentje naar Dakar in Senegal. OP 10 november vertrek ik samen met mijn zoon en de andere ploegen per vliegtuig naar Dakar om vandaar via Mali , Bourkina faso, Togo naar Benin te rijden. Het zal een hele nieuwe ervaring zijn.