de landen Togo en Benin zijn wel de mooiste van onze reis, indrukwekkende regenwouden met prachtige fauna en flora en vriendelijke mensen, al zijn ze straatarm. Onze reis eindigd op het stand van Grand Popo in Benin, De laatste trip is een rit naar Cotonou, via "la route du pèche" en prachtige mangroves, maar foto's spreken voor zich. In Cotonou worden onze karretjes afgeleverd in de haven en dan een helse rit vanachter op een brommer naar de luchthaven. Na een vlucht van ongeveer 8 uur met een tussen stop in Ouagadougou zijn we terug in ons landje, koud en veel wind. Ik heb een fantstische reis gehad die ik nog lang niet zal vergeten.
Bericht van thuisfront. Weer een paar dagen geen internet , maar daarstraks bericht gekregen dat ze aangekomen zijn aan de eindmeet : Grand Popo in Benin . Daar volgt straks nog een feestje en morgen worden de auto's in orde gemaakt voor transport en naar de haven gereden , nog een kleine 100 km. Morgenavond het vliegtuig op en zondagmorgen om 5 uur in Zaventem. Er zullen nog foto' s op blog gezet worden !
Eindelijk internet. We hebben vandaag een
lange trip, dus om 4uur vertrekken, we moeten een dagje inhalen en een
grenspost, om te eindigen aan een meer met nijlpaarden( des hippopotannes), een
prachtige locatie met een feestje met de locale bevolking. Volgende dag rotte
offroad-piste maar ons karreke blijft het doen , maar het kraakt en pieptverschrikkelijk. We komen aan een bivak waar
we kunnen douchen , een weelde.De dag
daarna een korte trip, door 2 natuurparken , na het regenseizoen staat het gras
zeer hoog wat wel spectaculair is maar buiten een krekel, een aap en een
olifant zien we niet heel veel maar het landschap is fantistisch. Volgende dag,
een mooie offroad-piste met een grensovergang naar togo, rotte asfalt met diepe
putten (50cm) aankomst in een klooster, de plaatselijke non reed daar rond in
haar lang kleed met een petje daaop van het laatste nieuws, grappig. Vandaag
een rustige dag door Togo, een prachtig land met prachtige en altijd lachende
mensen al zijn ze straatarm, onderweg een spectaculair accident een autobus met
een gek achter het stuur rijdt in op een kudde koeien, 5 dieren liggen op
straat te vechten voor hun leven , 1 ligt onder de bus , van dierenleed
gesproken, in de avond komen we aan in Sokode waar we zelf ovenachting moeten
zoeken en dat is ons behoorlijk gelukt. Alle 2kss rijden nog er is onderwegen
wel een per-totale hersteld ( op een hoop stenen gegaan tegen 60km en over de
kop) , maar teamspirit hersteld alles en na 5uur werken is het wagentje rijdende (ongelooflijk). Wij gaan nu proberen
tot in Benin te geraken, zo gauw we internet hebben horen jullie nog van ons.
Bericht van het thuisfront. Heb telefoontje gekregen uit Burkina Faso , alles is ok en ongelooflijk mooi , 2 dagen door natuurparken gereden en overnacht. Het enige nadeel is dat er geen internet is en er dus geen foto's kunnen doorgestuurd worden. Vandaag rijden ze Togo binnen en het is dus afwachten wanneer er ergens internet is, benieuwd naar de volgende foto's.
Vakantie? Om 6 uur uit e veren , ontbijten en vertrekken ,, een lange dag 480 km, 180 km prachtige en spectaculaire off-road piste, af en toe een dorpje, wat lemen hutjes, arme maar altijd lachende mensen en een overvloed aan kleine kinderen. Na de off-road 300km asfalt, wel met veraderlijke putten, 50 à 60cm diep. Bivak in Ta&mbacounda. Volgende dag weer om 6 uur uit de veren, deze dag verlaten we Senegal en rijden we Mali binnen. De grensovergang is een nooit geziene chaos van vrachtwagens, brommertjes en vooral veel rommel en wrakken, houten koterij , je kunt het niet voorstellen. Hier verliezen we een paar uur. Dan gaat de route voort richting bivak aan deSenegal-rivier, prachtige locatie, en gelegenheid voor een frisse duik. Dag 3 zir erop.
Dag 4
Opstaan ,ontbijten en vertrekken voor en minderlange maar zware dag, een route via de Gouina-waterval, een plaats die alleen te bereiken is met extreme 4X4s en dus ook met een 2cv, ik verschiet nog altijd tot wat dit wagentje in staat is, toch werden er brokken gereden, maar teamspirit verzet bergen, savonds in het bivak zijn het mekaniekers volop bezig, versnellingsbakken, silentblokken, stuurhuizenen draagarmen,bij ons bleef de schade bepert tot een lapot achtermistlicht, van pech gesproken.
Dag 5
Smorgens eerst wat bush-mekaniek en via een 100 km rotweg en 280 km mooie asfalt richting Bamako, de hoofdstad van Mali, een stinkende stad met 9miljoen inwoners, vooral in krotwoningen, maar wij logeren in een tof hotel. Deze dag hebben we onze eerste platte band gereden. sAvonds bij de briefing wordt er gemeld dat we een dag langer in Bamako blijven wegens te veel brokken, zelfs derNissan patrol van het interventieteam zijn motor is opgeblazen, maaty in Afrika gaat alles morgen zal de wagen klaar zijn men werkt hier dus echt dag en nacht. Voor ons de glegenheid voor bandherstelling en grondig nazicht, een scheur in het chassis,maar niet ernstig wel in het oog houden? Ons wagentje heeft al afgezien. En wij ook maar het is zo fantastisch dat mijnzoon ook een 2cv wil om opnieuw mee te doen.
na weeral een paar dagen door de brousse te vlammen, veel stof gevreten en veel toekomstige werklui van sinterklaas gezien en veel kms gedaan, zijn we aangekomen in Bamako, Mali voor een dagje welverdiende rust (sleutelwerk niet begrepen).
Donderdagmorgen 10 november, vroeg uit de veren, met wat zenuwen, het begin van ons avontuur. Om 12 uur moeten we op de luchthaven zijn, maar om 11uur zijn we er al en we zien er nog mannen van de bende, allemaal wat zenuwachtig, maar het verloopt allemaal vlot, inchecken, nog even afscheid nemen van mijn vrouw en Edwin, de maat waar je altijd op kan rekenen, en de vlieger op. Na bijna 6 uur vliegen landen we in Dakar , transfer met voorhistorische legercamions naar het lac rose, naar resort van de paris-dakar, het weerzien van ons karreke, eten ,pintje, bed in.
Vrijdag, ontbijt, briefing, gps oploaden, wagens in orde maken en het avontuur kan beginnen, het is eenkorte rit van 66 km offroad via hat lac rose enhet senegalese continent, ons karreke ziet af, maar het prachtig, de baobabbomen, de afrikaanse dorpjes en de brousse. Vanavond is het bivouccamp, eten en slapen. Morgen een lange dag, 480km,maar we gaan ervan genieten
Bij een stralende zon werden op zaterdag 15 oktober onder grote belangstelling van familie , vrienden en pers de autootjes verwacht op de Grimaldi terminal waar ze ingescheept worden naar Dakar. Het was ook een weerzien met gans de groep na het trainingsweekend in Ronse. De laatste instructies werden gegeven , nog stickers en nr's kleven en dan de bonte optocht naar de parking waar we afscheid moesten nemen van ons 2pk'tje tot 10 november. Nu is het aftellen voor ons begonnen en hopen dat de overtocht goed verloopt en alle autootjes heelhuids Dakar bereiken.
Na enkele maanden van voorbereiding, zoals chassis verstevigen, vering verhogen, revisie motor en nog vele andere verbeteringen is onze 2cv zo goed als klaar. Zaterdag 15 oktober moet de wagen naar de verrebroekdok in de antwerpse haven om ingescheept te worden bij de Grimaldi lines, deze brengt ons wagentje naar Dakar in Senegal. OP 10 november vertrek ik samen met mijn zoon en de andere ploegen per vliegtuig naar Dakar om vandaar via Mali , Bourkina faso, Togo naar Benin te rijden. Het zal een hele nieuwe ervaring zijn.