Inhoud blog
  • OP DE SINGLESPEED NAAR STADEN
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Op den boord!

    15-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP DE SINGLESPEED NAAR STADEN

    Het was eind februari 1998 en ik had er net m’n eerste cyclocrosswinter bij de masters opzitten (toen nog cyclosportieven genoemd). “Koersen” was voor mij een late roeping, ik was denk ik 20 toen ik m’n eerste WAOD-wedstrijd reed “in den duik”, zonder dat moeder en vader het wisten. Al vlug had ik m’n hart verloren aan het cyclocrossen, het draaien en keren  en ploeteren de modder was véééél leuker dan het koersen rond de kerktoren.  Dat crossen viel mee, goed genoeg om per 1 januari 1998 de stap te zetten van de cyclosportieven naar de elite zonder contract vond ik. M’n eerste cross bij de grote jongens was Ruddervoorde, toen nog georganiseerd in januari, geen deel uitmakend van een regelmatigheidscriterium en op een niet-gedraineerde weide. Het wedstrijdverslag was wat mij betrof kort: Danny De Bie won de wedstrijd, ik vulde de hoop.

    De motivatie als kersvers elite-zonder-contract renner was groot. Als een Mathieu Van der Poel en Wout van Aert avant la lettre was ik van plan om na het veldritseizoen nog even door te gaan op de weg. M’n eerste wegwedstrijd zou Gent-Staden worden, de “openingsklassieker” in lijn voor elites zonder contract, toen nog een individuele wedstrijd en dus “perfect” voor mij (dacht ik). In aanloop naar de wedstrijd zagen de weersvoorspellingen er niet al te best uit, regen en wind zouden het weekend gaan overheersen. 

    Op de dag van de wedstrijd was het 3 graden, en joeg een felle westenwind de donkere wolken aan hoog tempo over Vlaanderen. Regen was voorspeld voor later op de dag. Toen ik m’n rolluik s’morgens optrok sloeg de vertwijfeling toe. Zou ik? Zou ik niet?  Uiteindelijk haalde de goesting het van de rede en trokken we naar Gent. M’n broer speelde chauffeur en als een “echte” werd ik naar de Blaarmeersen gevoerd, daar aangekomen vielen de eerste druppels reeds uit de lucht.

    Tegen de tijd dat de wedstrijd werd op gang geschoten was het al volop aan het regenen. Die regen, gecombineerd met de felle wind en de lage temperatuur zorgde ervoor dat het op de brede wegen richting Deinze en Tielt onmiddellijk koers was en de deur achteraan wijd open stond.

    “Aan wat ben ik begonnen!” spookte het door m’n hoofd. Met de weinige ervaring die ik had, had ik me véél te licht gekleed. Wist ik veel dat je voor een wegwedstrijd in februari best iets meer kledij aandeed dan voor een uurtje superintensieve cross. M’n crosspak met lange mouwen, gecombineerd met een ondershirt en (gelukkig maar) een petje onder de helm waren duidelijk niet genoeg om de elementen te weerstaan. Ik voelde de kou m’n lijf binnendringen: tenen werden ijsklompen, vingers gevoelloos en het glazuur spatte bij wijze van spreken van m’n tanden van het klapperen. Bovendien waren m’n stuurmanskunsten van die aard dat ik me aan de buitenzijde van het peloton véél veiliger voelde dan middenin het pak, wat een goede prestatie ook al niet ten goede komt. Kortom : een hel!

    Net voor Tielt was het zover… door de vele wind viel het peloton in waaiers uiteen en ik, ik zat meteen op m’n plaats, in de laatste waaier. Het tempo in ons groepje zakte recht evenredig met m’n lichaamstemperatuur. Tijdens een zeldzaam helder moment dacht ik er toch aan om nog wat te drinken, maar dat er tussen denken en doen soms een hemelsbreed verschil is werd meteen duidelijk toen m’n bidon zomaar uit m’n verkleumde handen gleed….dan maar zonder drinken verder.

    Even verder, richting Roeselare, kwam de wind recht op de kop te staan en ging de snelheid verder naar beneden. “Kleiner schakelen, omwentelingen maken” schoot het door m’n hoofd, maar net zoals bij het drinken had ik ook nu geen kracht genoeg om die typische Campagnoloklik uit m’n Ergopowershifter te laten weerklinken. Dan maar op 53 x 15 verder naar Staden, singlespeed als het ware, met grauw gezicht van het opspattende ijskoude water en nagenoeg bevroren ledematen. Eénmaal in Staden werd ons groepje uit de wedstrijd gehaald en hoefden we de plaatselijke ronden niet meer te rijden en daar was ik geen minuut rouwig om. In de kleedkamer probeerde ik, na eerst enkele minuten wezenloos staren, de rits van m’n crosspak vast te pakken, maar de fijne motoriek was ver te zoeken…het lukte niet. Uiteindelijk heeft een goede kameraad moeten helpen op m’n rits open te doen, ik ben Kurt er nog altijd dankbaar voor, ware het niet van hem ik zat waarschijnlijk nog steeds in dat magazijn. We zijn toen samen naar huis gereden, m’n broer en ik. In stilte, de verwarming volle bak, hij in t-shirt, ik met alle kleren aan die ik had kunnen bemachtigen. Het bleef dat voorjaar bij die ene wegwedstrijd. De volgende wedstrijd volgde pas eind mei, bij 25 graden ongeveer (al weet ik dat niet meer zo goed).

    Nu na al die jaren is die wedstrijd van toen nog altijd één van m’n sterkste en strafste herinneringen uit die tijd. De extreme weersomstandigheden gecombineerd met de goesting van een “jong veulen” hebben een blijvende indruk nagelaten.

    Hoe extremer de omstandigheden, hoe mooier en sterker de herinneringen.

    Sportieve groeten,

    K.

    15-11-2019 om 21:57 geschreven door Kris De Nys  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Tags:wielrennen , fietsen , koersen
    >> Reageer (0)
    13-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op https://www.bloggen.be/opdenboord

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar https://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    13-11-2019 om 21:04 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/11-17/11 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs