Het relaas van een bewogen reisdag. Wat een routine
tochtje moest worden naar de Oostenrijkse Alpen is deze keer minder vlot
verlopen.
Het was nochtans goed begonnen. We besloten om te
vertrekken rond 1u snachts, een beetje vroeger dan normaal maar we zouden de
extra tijd nodig hebben.
Nog geen 2 uur later reden we al over de Duitse grens. Alles ging vlot. Na nog eens 300km besluiten we om te tanken. In
Pforzheim nemen we de tankstelle, bij het oprijden zien we dat we de plaats al
kenden. We hadden er al eens gestaan met de bus. Toen had de bus problemen bij
het verlaten van de parking door de drukte en kregen we te maken met een
oververhitte buschauffeur. We hadden het moeten weten: deze plek was geen goed
idee.
We besluiten te tanken. Als de laatste liter in de tank
is zien we dat we fout hebben getankt!
Benzine ipv diesel. Ik betaal de benzine en informeer bij de
kassabediende wat we best doen. Zeker niet starten zegt hij. Hij wou evenwel de
pechdienst bellen. We besluiten om zelf de assistance van de verzekering te
bellen.
Om tien voor zes komt er een vriendelijke
mevrouw aan de lijn. Ze vraagt wat het probleem is en zegt ook onmiddellijk:
zeker niet starten!
We zullen een pechdienst langs sturen het kan wel een
uurtje duren. Nog geen 10 minuten later was daar al een pechdienst. Maar het was
jammer genoeg voor een andere chauffeur die blijkbaar ook een probleem had.
Nog eens 1 uur en 10 min. later was hij er weer om onze
wagen op te takelen. Waar breng je ons heen? "Nach deen Opel
garage." De pechdienst was enkel
takeldienst en geen pechservice. De opdracht was: breng de wagen naar de
dichts bijzijnde Opel garage.
Aangekomen bij de garage bleek dat deze was gesloten.
Tweede kerstdag is een feestdag in Duitsland.
Opnieuw gebeld met Dexia Assitance.
Er waren 2 opties! Ofwel met een huurwagen de reis verder
zetten of een dag wachten in Duitsland tot de wagen was hersteld.
We moeten nog een 400km rijden en besluiten voor de
huurwagen te gaan. In het contract van de verzekering zit slechts een cat B
wagen. Maar gezien we met 5 onderweg waren ging men toch een break te voorzien! We vreesden voor de bagage want we hadden ook
een dakkoffer maar deze was niet inbegrepen in de cat B.
Er werd een taxi besteld. Deze bracht ons (max 4) naar de
luchthaven. Jo, Lien en Anthony blijven bij de garage. Dries en ik rijden mee
met de taxi om de huurwagen op te halen in Stuttgart Airport.
Na 1,5 uur waren we terug met een Ford Focus break incl.
Garmin GPS. We probeerden de dakkoffer op de Focus te plaatsen maar dit lukte
niet. Maar ondertussen hadden Lien, Anthony en Dries ook niet stil gezeten. Zij
kregen het voor mekaar om alle bagage met uitzondering van 1 paar ski's in de
koffer van de Focus te laden. Een mooi
puzzelwerkje!
Het was ondertussen 11u in de ochtend maar we konden
verder.
Nu wisten we plots weer waarom we altijd zo vroeg
vertrokken. Het verkeer op dit uur is veel drukker en de eerste file kon dan
ook niet uitblijven. Over de laatste 375 km hebben we nog zeker 5 uur gereden.
Wegwerkzaamheden en druk verkeer waren de oorzaak.
We probeerden dan ook nog de Oostenrijkse vignetteplicht
te vermijden maar ook dit is ons niet gelukt. Soms is er slechts 1 weg naar de
bestemming : de toll-baan.
Om half 5 kwamen we aan op onze bestemming, de
hartelijkheid van onze hotelmanager deed ons eindelijk weer aan het
vakantiegevoel denken. Oef... Na een douche en een heerlijke maaltijd konden we de
bewogen dag afsluiten.
Ter info in Belgie zijn de kosten door fout tanken bijna 1M/jaar.
26-12-2011 om 00:00
geschreven door Conny 
|