Vrijdag 22 april was er boekenbeurs in onze school. We gingen vooraf met onze juf al eens een kijkje nemen en de meneer gaf ons de nodige uitleg, nadien mochten we dan al eens rondkijken. Dat zou moeilijk worden om uit al deze leuke boekjes één boekje uit te kiezen!!!
's Avonds toen we naar huis gingen zongen we eerst nog een lied over de boekenbeurs met alle leerlingen van de ganse school. Al onze ouders en grootouders waren hierop uitgenodigd, zodat ze ons zangtalent konden bewonderen en ook eens een kijkje konden nemen op de boekenbeurs.
Tijdens het lentethema bezochten we reeds de boerderij. Na de paasvakantie leerden we verder over de boerderijdieren. We brachten heel wat dierenknuffels mee om mee te spelen, maar ook om wiskunde- en taalspelletjes mee te doen. We leerden wat ze aten, hoe ze leefden op de boerderij en voor wat ze zorgden; dat konden we ook bekijken via allerlei filmpjes op onze symbaloo. We proefden ook van melk, rechtstreeks van de boerderij; daar waren sommige kleuters aanvankelijk niet zo gek op, maar toen ze ervan proefden, vonden ze het heel lekker! In onze winkel maakten we een zuivelwinkel en in de zandbak kwam er een meet- en weeghoek met maïs. We knutselden ook een boerderijdier in natuurklei. Dat was niet zo gemakkelijk!
In de verkleedhoek konden we ons verkleden als boer en boerin en konden we ook de verschillende dieren spelen met de dierenkronen.
Het werden alweer twee leuke, leerrijke weken die veel te vlug gedaan waren.
In de paasweek kwam Bunny, het konijn langs. Hij is heel tam en mocht rondhuppelen in de kring. We mochten hem ook aaien, deden zijn bewegingen eens na: hoe hij met zijn oortjes en neusje bewoog,....
Het is alweer Pasen. We versieren de Paasboom in onze klas en maken een paashoek in de poppenhoek. In de winkel kunnen we paaseieren kopen. Ons paasmandje versieren we met een heel speciale techniek: met scheerschuim en ecoline. We hebben ook een ontdekhoek met scheerschuim! Dat was funn!!!
We gingen met het goede weer op lentewandeling. Op de boerderij waren heel wat lammetjes te zien. Ze verwelkomden ons samen met hun mama's al met een luidruchtig geblaat! Er was ook een geitenlammetje! Wat schattig. We mochten de allerkleinsten ook eens aaien. We hebben natuurlijk ook naar de andere boerderijdieren gekeken, want daarover zullen we nog verder leren na het paasverlof!
In onze klas kwamen er opnieuw twee mevrouwen voorlezen van de bibliotheek naar aanleiding van de jeugdboekenweek. Het verhaal ging over kroepoek en saté. Het ging over een chinees kindje dat op zoek ging naar vriendjes. Na het verhaal mochten we echte kroepoek proeven.
We brengen ook een foto mee van ons eigen huis en in een praatrond vertellen we aan mekaar over ons eigen huis. Nadien schilderen we ons huisje. We puzzelen ook een huis in mekaar en versieren het dan nadien. Dat was een hele opdracht!
In navolging op het boek een hol voor mol, waar hij een nieuw huisje zoekt, leren we nog verder over huizen bouwen. We bezoeken een echte bouwwerf en nadien gaan we in onze klas zelf aan de slag! Onze poppenhoek wordt een echte bouwwerf en in onze blokkenhoeken krijgen we voorbeelden van bouwconstructies aangeboden, zodat wij die konden nabouwen. Ook onze kleuters voelen zich geroepen om als een "echte architect" aan de slag te gaan en een bouwplan te tekenen. We voeren ook een "experiment" uit en maken echte beton klaar. Wie kan het stokje eruit trekken en is hiervoor sterk genoeg????
Zoals molletje, willen wij ook eens ervaren hoe het is om blind te zijn. We gaan met twee op stap, de ene geblinddoekt, de andere vertelt ons hoe en waar we moeten stappen in het parcour. Iedereen vond dit een leuke ervaring!
We spelen het verhaal van molletje op verschillende manieren.
We maken ook een brillenwinkel in de klas. Zo ervaren we zoals molletje wat het is om slechtziend te zijn en wat slechtziende mensen nodig hebben: een bril. We kunnen een bril kiezen en passen in de brillenwinkel!
We werken rond het boek een hol voor mol, dit naar aanleiding van de jeugdboekenweek. We knutselen een huisje voor mol in een schoenendoos. We dramatiseren het verhaal op verschillende manieren...... zo kenden we het verhaaltje door en door!
Na het bewegen op muziek, gingen we naar de muziekvrachtwagen. Daar keken we naar een filmpje over de verschillende landen. We speelden er op heel wat muziekinstrumenten en leerden ook de mensen en dieren kennen, die daar wonen. Nadien mochten we nog volop de muziekwagen verkennen. We voelden ons "echte muzikanten"!
We kregen deze week bezoek van Muziek op wielen. We begonnen met een bezoekje bij een meneer, die ons meenam naar verschillende landen. We "vlogen" naar India, Amerika, Argentinië,..... en daar leerden we dansen op muziek van daar, maar we leerden ook hun muziekinstrumenten kennen. Iedereen deed enthousiast mee.......!
Op maandag na het carnavalverlof vierden we carnaval op school. Deze foto's zijn te bekijken op de algemene blog van onze school.
Tijdens het thema carnaval hadden we natuurlijk een verkleedhoek in onze klas. In de winkel konden we allerlei carnavalgerief kopen.
We maakten ook zelf een memoryspel van carnavalgerief en muziekinstrumenten. Nadien konden we er ook mee spelen in de spelletjeshoek.
We leerden over dierencarnaval en over het muzikaal sprookje van Peter en de wolf. Zo leerden we ook kennis maken met heel wat muziekinstrumenten en klassieke muziek.
We knutselden een dierenmasker en speelden hiermee in de klas.
Jinte haar mama heeft een baby gekregen! Zij kwam hem even voorstellen aan onze kindjes! We maakten ook een geschenkje voor de kleine, schattige baby Jorben! We waren zeer fier op ons geschenkje! Wat was hij lief en klein en oh zo zacht!!!!
Bij het dinotijdperk horen ook vulkanen! We keken naar enkele filmpjes van echte uitbarstende vulkanen. Juf Lieve kwam in onze klas een experiment uitvoeren waarbij we toch een beetje konden zien hoe een echte vulkaan werkt. We vonden het allemaal zeer spannend. Ze kon precies een beetje "toveren" volgens sommige kleuters!
In de zandbak konden we zelf vulkanen bouwen!
Met een dino - app konden we ook precies een dino echt op ons hand laten lopen en er een foto van maken.
Naar aanleiding van gedichtendag komt de kleurenfee in onze klas langs. Het thema dit jaar was herinneringen. In onze klas koos de kleurenfee voor het gedichtje: Jantje zag eens pruimen hangen. Onze kleuters begonnen zelfs spontaan gedichtjes te maken: de juf schreef ze op en zij versierden het blad met de nodige tekeningen. Zij waren hier heel trots op!!!
Wij leren ook over de dino's in onze klas. Verschillende hoeken krijgen een dinoaanbod! In de zandbak komt een opgravingshoek. In de blokkenmat komt een dinospeelhoek. Er zijn nieuwe dinospelletjes en schrijfkaarten. We kunnen ook dino's leren tekenen met stappenplannen en met reliëfkaarten kunnen we skeletten overtekenen. In de boekenhoek kunnen we heel wat informatie opzoeken in de informatieve boekjes! We knutselen ook een dino-ei op een ballon met krantenpapier. Daar moet natuurlijk een babydino in komen, die we knutselen met zoutdeeg. Zo fier als een gieter nemen we ons ei en baby mee naar huis!