Dit jaar was het Dikketruiendag op dinsdag 09 februari.
Het was misschien wel de koudste dag van het jaar.
En toch moest de verwarming op die dag een beetje minder warmte geven.
In de klas herhaalden we met de juf nog even het doel van Dikketruiendag.
Het is voor kinderen van het tweede leerjaar nog wat moeilijk om alles helemaal te verstaan,
maar door de verwarming lager te zetten, zorgen we ervoor dat het klimaat niet opwarmt.
Later, in het vijfde en het zesde leerjaar, zullen we dat zeker nog beter begrijpen.
Maar ondertussen kunnen we wel al flink meedoen.
We zorgen dat we het niet koud hebben ook al geeft de verwarming minder warmte.
Hoe doen we dat?
We dragen niet één maar twee dikke (of warme) truien.
Zo krijg je het echt niet koud.
Door te bewegen krijgen we het ook lekker warm.
Zelfs al spelen we buiten in de sneeuw...
Natuurlijk moesten we op Dikketruiendag ook nog rekenen.
De juf had voor de rekenles een zeer goed idee:
we warmden ons in de klas op met TAFELJOGGEN.
We herhaalden de tafels die we al geleerd hadden
door opdrachten uit te voeren waarbij we moesten bewegen.
Je ziet, iets doen voor het klimaat is echt wel plezant!
En als vele mensen (miljoenen!) dat doen,
is dat echt zeer, zeer goed voor het klimaat.
Ook na deze ene dag kunnen we nog veel doen voor het klimaat.
We dragen binnen in huis een warme trui als het buiten koud is.
Zo kan de verwarming altijd een beetje lager.
We vragen niet telkens aan mama, papa, opa of oma
om ons met de auto ergens naartoe te brengen.
Te voet of met de fiets is veel beter:
het is gezond en we maken de lucht niet vuil.
Enkele jongens en meisjes van onze klas komen zo al naar school.
Bravo!
Met het geld dat we zo uitsparen, kunnen we dan weer iets leuks doen.
Misschien een mooie, warme trui kopen voor volgend jaar?
12-02-2021 om 21:08
geschreven door leerkrachten
|