...Het leven van dag tot dag in de basisschool van Woesten... Op deze blog zullen kinderen en leerkrachten u meer vertellen over belevenissen op Onze Ark.
Zo kan u als ouder mee genieten van wat wij elke dag mogen beleven.
17-10-2006
schoolfotograaf
Kort na de middag kwam de schoolfotograaf zijn mobiele studio opzetten in onze eetzaal. Eerst kwamen de hele kleintjes aan bod, de kinderen die nog niet naar school komen. De ene komen al gewilliger dan de anderen op hun plaatsje zitten maar uiteindelijk kan er bij iedereen een glimlachje af. Daarna zijn alle leerlingen aan de beurt. Op het einde komen nog alle broertjes, zusjes samen op de foto. Na de herfstvakantie verwachten we de resultaten. Dan kan je al die lieve gezichtjes kopen, op kleine pasfotootjes, op iets grotere foto's of op een heuse kalender van tweeduizend en zeven...
Het vierde leerjaar trok vanmorgen naar Oostende waar ze een bezoek brachten aan het PMMK. Het museum voor moderne kunst werd eerst bezocht, je komt er langs moderne meesterwerken van Raveel en Ensor, van Magritte en veel andere kunstenaars. Na een bezoek aan het museum is het tijd om zelf kunstenaar te worden. In het jeugdatelier mogen we zelf onze kunsten laten zien, we maken ook een Magritte... Op deze manier maakt Onze Ark onze wereld groter, Onze Ark is elke dag weer een fantastische belevenis.
net zoals in elk bedrijf en op elke werkplaats is ook op school "preventie en veiligheid" opgedoken. Voor dit onderwerp werken wij samen met alle directies van Vleteren, dat zijn Patrick van de school van Sint Sixtus, Raf van de school van Oost- en Westvleteren en Ludovik van Woesten. Vrijdagnamiddag hielden wij ons trimestrieel overleg samen met onze preventieadviseur Ann Tillie. Op deze vergadering werden heel wat uiteenlopende punten besproken, gaande van fietsveiligheid en brandveiligheid, over veilige speeltoestellen, evacuatieplannen en nog veel meer. Zo maken we de school leuker en veiliger voor iedereen...
donderdag was er de tweede leerlingenraad voor dit schooljaar, rond de tafel zitten Wouter en Liesa (6de), Valerie en Justin (5de) Fien en Gille (4de) en meester Ludovik. De ene met zijn boterhammetjes, anderen met een bord lekker eten, zo zitten we daar en vertellen we alles over de school, over de speeltijd, over leuke en minder leuke dingen. De voorstellen van deze kinderen zijn erg leuk om horen, soms springen ze wat ver (als ze de turnzaal willen bouwen met het geld van hun rommelmarkt - 1600 euro), maar soms vinden zij zeer makkelijke oplossingen. Het verslag van deze vergadering wordt maandag op de blog gezet.
Elke week is een andere meester of juf verantwoordelijk voor de fruitdag. Van in het begin van de fruitdag heeft de school ervoor gekozen om het fruit aan iedereen te geven, de ouderraad betaalt het fruit en elk kind kan gratis meegenieten van een gezond tussendoortje... een meester of juf haalt het fruit af bij fruithandel Cuvelier (op de weg van Poperinge naar Krombeke). Daar zorgen ze elke week voor superlekker fruit. Het leuke is dat de fruithandel zorgt dat er heel veel afwisseling is. De eerste week van dit schooljaar kregen we elk een lekkere appel, de tweede week een mandarijn en deze woensdag was er een peer. Op donderdag wordt het fruit verdeeld zodat elke kleuter een half stuk fruit krijgt, de kinderen van het lager krijgen een volledig stuk fruit. Niemand wordt gedwongen om het fruit op te eten, maar we willen wel iedereen stimuleren om fruit te eten en zeker om eens te proeven.
Een paar jaar geleden mochten we gedurende een trimester houten speelmateriaal van de gemeentelijke jeugddienst gebruiken. Dit materiaal bestaat uit een aantal planken die je in elkaar kan zetten en waarmee je levensgrote huizen kan bouwen. Op de leerlingenraad vroegen een paar kinderen zich af of we dit materiaal niet opnieuw konden krijgen. Liesa uit het zesde leerjaar zou een brief schrijven, maar daar had ze het geduld niet voor. Ze belde meteen naar de jeugddienst en kreeg meteen een heel leuk antwoord. We mogen het materiaal gebruiken het hele jaar door, de enige voorwaarde is dat het elke vakantie binnen geplaatst wordt. Fantastisch hoe Liesa dit voor elkaar gekregen heeft! Dankuwel Liesa.
dinsdagavond was er personeelsvergadering voor de leerkrachten van het lager. Daar hebben we met de leerkrachten verder leren werken met het zorgkompas. Het zorgkompas zorgt ervoor dat wij de kinderen van onze school van dichtbij kunnen volgen. Alle gegevens over een kind komt samen in het zorgkompas. Ga maar eens kijken op www.zorgkompas.be . Dit computerprogramma dat elke leerkracht vanuit zijn eigen klas kan aanvullen en invullen helpt ons om voor elk kind zorg te dragen.
deze week deden we in alle klassen van het lager en ook in de derde kleuterklas een onderzoek naar de sociale relaties binnen een klas. De kinderen kregen allemaal de vraag voorgeschoteld: Wie van je klas heb je graag? Daarop mochten ze hoogstens drie kinderen van de eigen klas aanduiden. Daarnaast kregen ze ook de vraag, wie van je klas heb je niet graag, hierop mochten ze een of geen naam aanduiden. We spreken af dat de antwoorden die hier gegeven worden, geheim blijven en dat met de gegevens discreet omgesprongen zal worden. Dit zijn geen gemeenteraadsverkiezingen en dus moet niemand weten hoeveel stemmen elke persoon gekregen heeft. De gegevens uit dit sociometrisch onderzoek (zoals het geleerd genoemd wordt) zijn erg nuttig voor ons. Je krijgt als leerkracht zicht op wie de populaire figuren zijn in de klas, wie zijn de grijze muizen (kinderen zonder vrienden maar ook zonder vijanden), welke kinderen worden heel veel negatief aangeduid. Het kan ons helpen om zicht te hebben op de klasgroep, het kan ons ook helpen om de klasgroep te beinvloeden. Vooral kinderen die niet goed in de groep liggen, meer onder de aandacht brengen, kan voor sommige kinderen een groot verschil maken.
aan deze blog is ook een gastenboek verbonden. in dit gastenboek kan iedereen zijn reacties kwijt op dingen die op school gebeuren. Dit berichtje stuurde mama Sabine in ons gastenboek...
Na een voormiddagje schaatsen, mocht het 6de leerjaar gaan kajakken!!! Joepi zeiden Chantal, Wim en ikzelf (Sabine), wij willen meegaan als begeleiders. Eerst met de fiets tot aan Steenstraete, waar we daar dan konden kajakken op de vaart.We stapten in onze kajak, voorzichtig peddelden sommigen van de ene struiken naar de andere.Meester Wim nam op z'n gemakje nog enkele foto's.Na een halfuurtje was niemand meer droog! Er werd gespat en gepeddeld tot niemand meer droog was.Na een uurtje moesten we eruit, allen met een nat gat!! Spijtig de kajak zat er al op. Terug huiswaarts werd er nog wat gezongen en gelachen. We vonden het allen een heel toffe namiddag. Dankjewel hiervoor meester Wim dat we meemochten !!!! mama van Stefanie
:o Tijdens de afgelopen week is er met elke klastitularis overleg geweest in verband met de "pappenheimers" uit de klas. De pappenheimers zijn de leerlingen die extra aandacht krijgen in de klas. Het zijn kinderen die extra oefeningen nodig hebben, kinderen die de leerstof van het leerjaar vlug opnemen en dus op hun honger blijven zitten, kinderen die sociale begeleiding nodig hebben, kinderen die met zichzelf in de knoop liggen... Tijdens zo een PAPA (dat is een pappenheimer palaver) praten klastitularis en directie over de leerling en bekijken ze samen hoe het kind in kwestie begeleid of geholpen kan worden. Het PAPA gesprek gebeurt elke maand.
met grote ogen zaten alle kleutertjes te kijken naar het fantastische poppenspel dat ze vanaf nu maandelijks zullen krijgen van hun kleuterjuffen. Verhalen beluisteren en verhalen bekijken stimuleert de taalontwikkeling van elk kind. Deze poppenkastvoorstelling is een nuttige verpozing voor elke kleuter. Op het einde van de voorstelling mochten de kinderen ook hun eerste speelplaatsregel horen van Nellie en Cesar. De speelplaatsregeles voor kleuters zorgen ervoor dat iedereen weet welke de afspraken zijn voor tijdens de speeltijd.
:P iedereen zal het wel weten dat je tijd nemen voor een gezond ontbijt een zeer goede gewoonte is. En toch in ons drukke, jachtige leven wordt het zo vaak vergeten. Daarom stonden de kinderen van het vierde leerjaar eens stil bij het ontbijt. Hoe maak ik een lekker gezond ontbijt, dat hadden we in de klas geleerd, maar natuurlijk moesten we nog de daad bij het woord voegen. Daarom kwamen we donderdag met een "nuchtere" maag naar school en namen we de tijd om onze weg te vinden tussen cornflakes, yoghurt, fruitsap, boterhammetjes met choco en nog veel meer. Lekker en bovendien nog gezond ook.
:P Woensdag was het werelddierendag en meteen ook de ochtend waarop de olifantenclub voor het eerst samen kwam op school. Alles over deze olifantenclub vind je op www.onzeark.be/olifantenclub.
Heb je ook grote ogen open getrokken bij het zien van het vernieuwde hoekje bij de poort. Dankzij onze "opa-klusjesman" staat daar nu een prachtig weerhuisje en een bord waar we alle aankondigingen kunnen aanplakken. Dankuwel! Met deze klusjesdag komt een einde aan een periode van klusjes die in juni begonnen was. In het volgende schoolkrantje een overzicht van alle klusjes die we in deze periode hebben aangepakt. Zo kan je meteen alle vernieuwingen aan de school op een rijtje zien.
Alweer een muzikale hoogdag voor de kinderen van het eerste en tweede leerjaar. De juf van de muziekschool kwam onze eetzaal muzikaal op stelten zetten en al zingend, klappend en tijdens het bespelen van allerlei muziekinstrumenten genoten onze vrienden van VOS en HAAS en van de HOND met volle teugen.
Bij het begin van onze acties voor het MOS (milieu op school) zochten we een figuur die MOS zou doen aanslaan Wij kwamen toen terecht bij Kamiel Spiessens, de sympathieke tuinman die toen enorm populair was. Nu kennen de meeste kinderen Kamiel niet meer, maar bij ons op school blijft hij leven. De eerste keren mocht ik (Ludovik) de rol van Kamiel spelen, de volgende Kamiel was Jurn, daarna kwam voor het eerst niet een Kamiel maar een hele groep Camilla's. Vandaag was er weer een hele groep Kamiels. Zij legden het nog eens duidelijk uit... en we zongen het ook uit volle borst... De eerste vuilbak hier, is zwart en voor papier, en vuilbak nummer twee is blauw voor PMD, de derde hier is groen, je fruit moet j'er in doen en al de rest is rood, van sorteren word je groot, het is niet MOEILIJK... het is GEMAKKELIJK... De kinderen van de tweede kleuterklas deden de test, zij kregen van de Kamiels afval en moesten dit in de juiste vuilnisbak sorteren, en niet één maakte een foutje!
Jawel... na vandaag weet ik het zeker, ik ben een directeur van de derde categorie... en ik verdien het niet om betaald te worden als een echte directeur. Dat heeft de minister ons vertelt. Directeurs van scholen van minder dan 180 leerlingen (zoals in Woesten) hebben volgens minister Vandenbroucke minder werk dan directeurs van grotere scholen. Awel minister Vandenbroucke, mag ik u uitnodigen... kom gerust een dag of twee met mij mee... Zorg dat je goed uitgeslapen bent. Want het worden drukke dagen. Start van de dag omstreeks 8.00 einde van de dag omstreeks 17.30 (in de veronderstelling dat er niet nog een vergadering is die avond...) want dan kan de werkdag wel eens een uur of 15 duren. :o tegen deze maatregel gingen we met 300 Vlaamse directeurs betogen, maar het ziet er niet naar uit dat er hier veel zal veranderen... http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060928BetogingOnderwijs/index.shtml
De pedagogische studiedag, een mysterieus woord dat elke ouder wel kent als de dag waarop je opvang moet zoeken voor je kinderen en zo... De kinderen zijn dus thuis, maar wat doen die meesters en juffen daar allemaal op zo een dag. Vandaag was het dus een halve pedagogische studiedag, die bestaat uit 3 uur. Op deze dag zijn alle klassen in groepjes (de kleuters, de onderbouw (123) en de bovenbouw (456)) gaan kijken naar het leesonderwijs in hun eigen klas. We nemen eens onder de loupe wat we al allemaal doen en wat we nog meer kunnen realiseren in verband met lezen, hoe kunnen we onze kinderen nog gekker maken van het lezen, nog meer laten genieten van het lezen... Want genieten van het lezen is de ideale manier om veel te lezen, en wie veel leest, heeft meteen een heleboel voordelen... Uit een pedagogische studiedag als vandaag komen een hele boel nieuwe impulsen in verband met lezen die in het komende schooljaar verder zullen uitgewerkt worden in de klas en die in de loop van het volgend schooljaar (2007-08) zullen toegepast worden in de klas.
Vanavond was er vergadering van de ouderraad, een soort werkvergadering waarin alle voorbereidende werkjes voor het Kip aan Spit gedaan werden. Kaarten werden geteld, werden verdeeld in enveloppes per klas, brieven werden geplooid en in enveloppes gestopt. Alle bestellingen werden verdeeld en ieder doet zijn stukje van het werk. Wij zijn er klaar voor 29 oktober, in de Sceure, vanaf 11.30. Jij komt toch ook...
deze namiddag was er voetbaltornooi van de gemeentelijke sportraad waarin de scholen van Vleteren tegen elkaar uitkomen in een spannend voetbaltornooi. Alle ploegen spelen zoveel mogelijk wedstrijden, krijgen zoveel mogelijk minuten speeltijd. Er wordt ook een stand opgemaakt maar die is niet zo van belang, het belangrijkste is een leuke sportnamiddag voor al onze sportievelingen. Toch leuk om weten dat we met de jongens van Woesten 1 de hoofdprijs hebben weggekaapt (een mooie nieuwe competitievolleybal).