Ik ben Ines
Ik ben een vrouw en woon in Elewijt (Belgie) en mijn beroep is Verpleegkundige .
Ik ben geboren op 17/07/1982 en ben nu dus 42 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen, lopen, mij amuseren.
Bart en ik hebben ons huisje gebouwd met de firma Verelst. Ons hele bouw-avontuur kan je hier lezen.
Na lang stil gelegen te hebben, besluiten we toch om nog eens naar een badkamer te zien, we zijn al bij FACQ en Desco gaan zien en besluiten om toch bij FACQ definitief vast te leggen wat we willen. Na nog een uur en half overleggen wat we allemaal wel en niet willen hebben we een redelijk definitieve bestelbon, toch thuis nog eens alles overleggen en overlopen om dan volgende week ofzo definitief te ondertekenen.
Ondertussen is onze bouwaanvraag bijna 3 maand op het gemeentehuis en hopen we deze maand nog een bericht van goedkeuring te krijgen.Voor de rest hebben we het ook heel druk met de planning van ons huwelijk want binnen minder dan een maand is het al zo ver!!
Verder twijfelen we nog steeds over onze bakstenen, Bij Vandersanden hebben we onze keuze gevonden maar nu hebben we al gehoord dat deze bakstenen te poreus zouden zijn en dat er veel mensen problemen mee hebben (vochtplekken ed). Daarom gaan we volgende zaterdag tijd proberen uit te trekken om eens bij Terca in Londerzeel te gaan horen en kijken of we daar onze zin ook vinden.
Vandaag zijn we naar Bilzen gereden naar de toonzaal van Vandersanden. We zijn eigenlijk al maanden bezig om een baksteen te kiezen, maar dit is niet zo simpel aangezien er een heel groot aanbod is. Ons huisje zal uit 2 kleuren bestaan een lichte en een donkere, dus moeten we 2 soorten bakstenen kiezen. We hebben al verschijnende malen naar Vandersanden gemailt om referentie adressen te vragen van verschillende soorten kleuren. Maar aangezien we er nog steeds niet konden beslissen zijn we dus vandaag naar de toonzaal van Vandersanden gereden, best wel een autorit als je van Meise komt, de toonzaal ligt in Bilzen, wat 20km van Maastricht ligt, dus besluiten we dan ook maar om nadien door te rijden naar Maastricht.
Ons bezoekje was wel de moeite waard, een vriendelijke dame in de winkel heeft ons een heel stuk vooruit geholpen, in de toonzaal heb je lange wanden met de steenkleur op en ook de voegkleuren. We hebben van Verelst een budget van 0,29 per baksteen, maar natuurlijk vinden wij weer de duurdere en nieuwere bakstenen het mooist en vallen deze natuurlijk buiten budget de stenen die wij mooi vinden kosten 0,44 per steen. Wij vinden de Quartis en de Leto de mooiste baksteen, een licht grijze en een donkere grijze steen. Echt helemaal de kleur die we willen en het past ook perfect bij de kleur van onze ramen (we hadden de stalen van gisteren meegenomen). Natuurlijk wel spijtig dat we weer eens buiten budget gaan als we bij deze keuze blijven. We krijgen van deze kleuren ook enkele bakstenen mee naar huis, best wel handig om verder te beslissen in de toekomst. We vragen aan de dame van de winkel of ze soms geen referentie adressen heeft van deze 2 bakstenen in combinatie met elkaar, aangezien dit nog heel nieuwe kleuren zijn is dit geen simpele vraag. Maar we hebben geluk, enkele km van de toonzaal zijn ze een huis aan het bouwen met de combinatie van de 2 stenen die wij mooi vinden, na ons bezoek aan de toonzaal rijden we hier dan ook onmiddellijk naar toe en we zijn eigenlijk heel tevreden met wat we zien, helemaal naar onze zin. Eventjes een kleine telling, als we deze beide bakstenen nemen gaan we 1600 over budget, wederom: over budget gaan is echt niet moeilijk, er binnen blijven daarentegen ....
Vandaag zijn we naar Krijnen keukens in Oostmalle gereden voor onze keuken vast te leggen, we waren hier 6 maanden geleden als eens komen kijken om ideeën op te doen, en we hadden toen al een eerste voorstel meegekregen, dat wonder boven wonder binnen het budget van 4.500 bleef (exc. BTW) We zijn heel vriendelijk ontvangen door dezelfde persoon als vorige keer, Mr Alain De Moor, een heel vriendelijk man die blijkbaar altijd met de klanten van Verelst werkt. Dit laatste heeft natuurlijk als voordeel dat hij heel goed begrijpt dat je graag binnen je budget blijft, en net als voor de badkamer is dit geen simpele opgave voor een keuken, toch niet met 4.500 We zijn er na lang overwegen en kiezen toch uitgeraakt en we hebben een keuken van 5000 (Exc BTW). We hebben een iets duurder fornuis gekozen dan normaal, een iets duurdere keukenkraan maar voor de rest hebben we niet veel speciaals gedaan. We zijn wel heel blij met het resultaat, het is helemaal wat we wouden, we hadden veel keuze in kleuren en de Heer De Moor, was heel behulpzaam en vriendelijk en deed er alles voor om er voor te zorgen dat we niet al te zwaar boven ons budget gingen. Na 2uur praten en kiezen hebben we dan ook definitief beslist en getekend voor onze keuken!
In de namiddag van onze dag zijn we naar Veralu in Putte gereden voor het beslissen van het buitenschrijnwerk, voordeur en ramen dus. Ook hier zijn we heel vriendelijk ontvangen door een verkoper die bijna niets anders doet als zich bezig houden met mensen die bouwen met een sleutel op de deur firma. We hebben een heel goede uitleg gekregen over materiaal, kleur, glas, inbraakpreventite enz. We hebben besloten om PVC ramen te zetten in donker grijze kleur voor de buitenkant en beige kleur voor de binnenkant. We hebben ook stalen meegekregen zodat we onze gevelsteen een garagepoort hierop kunnen verder beslissen. De voordeur die we gekozen hebben, is wel een andere dan die dat standaard in de prijs zat, dus gaan we (weer eens) over budget, wrschnlk een 500. We beginnen stilaan tot de conclusie te komen dat binnen budget blijven wel heel moeilijk is. Gelukkig hebben we een grote reserve ingebouwd en kunnen we ons wel wat extraatje permitteren, we moeten natuurlijk wel oppassen want veel kleine beetjes, maken 1 heel groot geheel.
Op het einde van onze dag zijn we dus een keuken rijker en hebben we ons buitenschrijnwerk beslist, niet slecht he voor 1dag
Vandaag zijn we nog eens voor een badkamer gaan kijken, maar nu bij Desco in Mechelen, de vorige kaar waren we bij FACQ geweest, en daar zaten we na veel moeite doen en veel aanpassingen 1000 over budget. Het eerste wat ons opviel was dat het van materiaal en keuze bijna hetzelfde aanbod was als FACQ. We hebben met de dame van de winkel alles overlopen wat we nodig hadden en aan het eind van het verhaal zaten we ook 2000 over budget. Onze conclusie is eigenlijk dat 3.500 wel heel weinig is om een degelijke badkamer naar onze zin te zetten. We gaan er nu nog is zwaar over nadenken maar waarschijnlijk gaan we toch bij FACQ onze badkamer bestellen. We voelden ons hier het beste bij.
Vandaag naar de notaris geweest voor de officiële verkoop van onze grond, we zijn bijna 150.000 armer, maar nu wel de eigenaar van ons eigen stukje grond! De verkoop opzicht was redelijk saai, voorlezen van alle aktes enzo, maar heeft wel lang geduurd. Ook nog even de regelingen besproken voor onze trouw in juni en voor het opstellen van het huwelijkscontract. Het begint allemaal goed vooruit te gaan! Morgen gaan we naar Desco in Mechelen om naar een badkamer te gaan kijken.
Vandaag een brief in de bus gekregen van de gemeente Zemst met het ontvangstbewijs van onze aanvraag voor een bouwvergunning, daarbij bijgevoegd zat ook een factuur van maar liefst 80 voor "administratieve belastingen" en deze moet binnen de 10 werkdagen betaald worden. De bouwvergunning is aangevraagd op 1/04/09 en het was geen april grap, nu hopen dat ze snel goedgekeurd wordt!
Verder kijken we heel erg uit naar volgende week, dan hebben we immers een weekje vakantie en gaan we een badkamer, keuken, deuren, ramen, en bakstenen kiezen. En maandag 27/04 is natuurlijk de officiële verkoop van onze grond bij de notaris, de dag waarop we officieel arm zullen zijn
Vandaag nog eens een afspraak bij de bank en we hebben onze lening definitief ondertekend, de papieren gaan naar de notaris en wanneer daar alles getekend is, dan moeten we beginnen met intresten af te betalen, kapitaal moeten we beginnen afbetalen van zodra onze eerste som opgenomen is, wat waarschijnlijk ergens november zal zijn. Natuurlijk moeten we ook nog huishuur betalen, wat wel tegenvalt om beide samen te betalen. De bank vertelde dat we uitstel van kapitaalaflossing kunnen vragen. We moeten nog eens goed natellen wat we verdienen en hoeveel kosten we hebben.
Het positieve is wel, dat we 3 jaar krijgen om ons kapitaal op te nemen zonder boete te moeten betalen, we hebben een groen krediet omdat onze K-waarde kleiner gaat zijn dan 40, dus toch wel positief!
De laatste week van april zijn we allebei een weekje thuis en gaan we opnieuw voor een badkamer kijken en ook voor een keuken en voor onze gevelstenen. En 27 april is de officiële verkoop van onze grond bij de notaris, spannend!!
Mits we nog steeds niet gehoord hebben van de notaris sinds onze akte verleden is, besluit ik van maar even langs te gaan, hij woont net rechtover ons dus langsgaan is nog een kleinere moeite dan bellen. Ik krijg meteen een afspraak mee voor de officiële verkoop van onze grond: maandag 27 april 2009 om 14u. Dit word een belangrijke dag!
Vandaag hadden we een afspraak met Dirk de architect. Hij belde deze ochtend op om te zeggen dat hij er zelf niet kon bijzijn wegens verplichtingen maar dat zijn vrouw alles met ons ging regelen, indien we hier niet akkoord mee waren konden we de afspraak nog verlaten. We hebben dan maar besloten om het te laten doorgaan, hoe sneller de bouwaanvraag binnen is, hoe sneller ze kunnen beginnen met bouwen.
Aangekomen bij de architect zijn vrouw hebben we onze definitieve plannen gekregen, het zag er allemaal heel goed uit, we hadden op het laatste moment nog wijzigingen doorgemaild en deze waren gelukkig aangebracht op het plan. Na de plannen goed bekeken te hebben, zijn alle papieren in orde gebracht om de bouwaanvraag binnen te kunnen doen. Dirk zijn echtgenote beloofde ons dat zij dit gingen doen eind deze week. We hebben ook met de ene de eerste factuur van de architect binnen gekregen, 70% van het totaal bedrag moeten we nu al betalen: 6.019! Amai eventjes verschieten, maar ja de eerste kosten zullen stilaan gaan komen bedenken we ons meteen.
Vandaag hebben we een afspraak met de directeur van de bank voor het in orde brengen van onze lening, blijkt dat de persoon van vorige week toch niets vastgelegd had in de computer. Geen zorgen, we krijgen onze lening aan 2,76% zoals beloofd maar kunnen natuurlijk nog geen papieren ondertekenen. De bankdirecteur zet alles in de computer, binnenkort nog eens een afspraak maken met hem om dan alles officieel te ondertekenen.
Na lang overwegen welke lening voor ons nu de beste zou zijn, hebben we besloten om toch voor een variabele lening jaarlijks aanpasbaar te gaan dus formule: 1/1/1 +3/-3. We zouden het liefst bij onze eigen bank blijven maar willen natuurlijk een zo laag mogelijke rente krijgen, na veel overleg en over en weer gemail met de bank, krijgen we van onze eigen bank (Fortis) een rente van 2,76%. Via mail laten we dit vastleggen en nu regelen we een afspraak met de bank voor het ondertekenen van de papieren. Het ziet er dus naar uit dat we een lening hebben al bij al viel het allemaal heel goed mee!
Over het weekend hebben we de aannemingsovereenkomst grondig doorgenomen. Er staat in dat ze met de bouw van ons huis gaan beginnen uiterlijk 180 werkdagen (werkdagen zijn dus weekdagen, wanneer het geen verlof is, niet regent, geen feestdag of vakantie is) na goedkeuring bouwvergunning, financiering, na ondertekening definitieve plannen, na oplevering van eventuele uit te voeren of uitgevoerde wegenis en/of infrastructuurwerken en na ontvangst notariële akte aankoop bouwgrond.
Na alles goed uitgeteld te hebben, kwamen we tot de conclusie dat het niet gegarandeerd was dat de bouwwerken gingen beginnen voor het einde van het jaar 2009, wat toch belangrijk is om aanspraak te maken op onze BTW verlaging van 6%. Hier zijn we natuurlijk niet akkoord mee en we bellen naar Marc de aannemer en onze contactpersoon, wanneer we hem uitleggen waarom we niet akkoord zijn (we willen immers de garantie dat de bouw nog in 2009 start) heeft hij hier begrip voor en stelt hij voor het contract te veranderen. Nu staat in de aannemingsovereenkomst dat de werken zullen beginnen uiterlijk 80 werkdagen na voorgaande punten (bouwvergunning e.d.) en zonder rekening te houden met weersomstandigheden, feestdagen, vakanties enz.
Vanavond ondertekenen we de overeenkomst en morgen voormiddag breng ik ze naar Marc In Rumst, ondertussen moet de akte bij de notaris toegekomen zijn en wachten we tot hij contact opneemt om onze grond definitief te betalen.
Vanmorgen zijn we naar 3 verschillende banken geweest om over een lening te praten. Niet echt een makkelijke beslissing, we moeten ongeveer 220.000 lenen. Er zijn heel veel verschillende formules en percentages dat het best wel ingewikkeld is, we zullen nog eens alles rustig moeten bekijken en de voor en nadelen afwegen. De variabele intrestvoet staat vandaag op 2,80%, de vaste rentevoet staat natuurlijk veel hoger, bij ING kregen we een intrestvoet van 4,35% als we vast over 25jaar lenen.
In de namiddag zijn we gaan kijken voor een badkamer bij FACQ. Een mooie badkamer vinden was geen probleem maar wel met een budget van 3.500 exc BTW. Met wat we eerst gekozen hadden zaten we meer dan 3.500 over het budget, ni zo goed dus. De dame van de winkel heeft dan haar best gedaan om nog een deel van de prijs af te krijgen door een paar dingen te veranderen, een iets goedkopere spiegelkast, iets goedkopere kranen enz. Uiteindelijk zitten we nu nog 1.000 over budget maar we gaan het er waarschijnlijk wel bij laten. Of mss gaan we nog is ergens anders kijken voor een badkamer, uiteindelijk hebben we nog tijd genoeg.
Vandaag hadden we afspraak met onze architect Dirk en met de aannemer Marc, we hebben ons 2de lastenboek gekregen en de meerprijs viel wederom best wel mee, we zitten nu bijna aan een totaal van 200.000 voor de bouw van ons huis.
We hebben ook de aannemingsovereenkomst opgesteld, we hebben ze nog is meegenomen naar huis om helemaal na te lezen en gaan ze na het weekend opnieuw binnen brengen. De akte van de grond vervalt einde van de maand en gaat dan naar de notaris zodat deze met ons een afspraak kan regelen om de grond definitief te betalen. Onze grond betalen we zonder lening, onze ouders steken een centje bij waarvoor we hen zeer dankbaar zijn. We zullen dus enkel moeten lenen om ons huis zelf te laten bouwen.
Met de architect hebben we nog eens samen gezeten en de normaal laatste wijzigingen aangebracht aan de plannen van ons huis. De plannen moet eind deze maand afzijn zodat we naar de gemeente kunnen gaan, om onze bouwaanvraag binnen te dienen. We stellen meteen voor om een afspraak te maken eind deze maand om de plannen nog een laatste keer te bekijken, zo staat op voorhand vast wanneer onze plannen klaar gaan zijn, en zullen we niet vol spanning veel te lang moeten wachten. De laatste wijzigingen zijn niet zo groot, dus normaal ook niet een heel grote meerkost. We besluiten van voor een laag energie woning te gaan, en overwegen nog om een plat dak lichtkoepel te plaatsen. De aannemer en architect zijn hier precies niet zo voor omwille van lawaai en energieverlies. Voorlopig staat de lichtkoepel wel op het plan omdat hem eraf halen simpeler is dan hem er achteraf bijzetten. Toch best wel moeilijk de plannen definitief maken. Wanneer onze plannen eind deze maand afzijn, moeten we ze naar ge gemeente brengen om de bouwaanvraag binnen te doen, een 2 a 3 tal maanden later, zouden we dan de bouwvergunning moeten hebben en kan de bouw beginnen.
Zaterdag 21 maart gaan we met verschillende banken praten voor een lening en gaan we ook onze badkamer kiezen, grote dag dus.
We krijgen vandaag een mailtje van Marc om te zeggen dat onze lastenboek berekend is en dat we een afspraak moeten maken met hem. We zijn heel erg benieuwd wat de meerkost gaat zijn.
Over onze zorgen dat de plannen nooit op tijd gaan klaar zijn zegt hij het volgende:
Mijn voorstel is dat we op het laatste plan met garage een aannemingovereenkomst maken en dat we nadien de wijzigingen die er nog komen in een min-meerwerkbon verrekenen.
We hadden dus gelijk, de plannen gaan nooit op tijd klaar zijn!
De afspraak wordt gemaakt voor woensdag 18 maart, we vragen of we ook ineens met Dirk de architect een afspraak kunnen maken om te plannen nog 1x te wijzigen. Dit lukt.
Als we het plan nog 1x wijzigen zou het normaal definitief goed moeten zijn. Alleen spijtig dat dit laatste plan niet op tijd af gaat zijn, de akte gaat verleiden voor het plan klaar is. Waarom moet alles ook zoveel tijd innemen ?
Vandaag trekken we naar batibouw in Brussel, het wordt een heel
interessante dag, we spreken met verschillende banken en steken ons ligt op
voor informatie over vloerverwarming, lichtkoepels, alarminstallaties, home
netwerken, de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen, premies enz. We lopen 6uur rond op batibouw, zijn nadien doodmoe maar we zijn
wel een heel stuk wijzer geworden over
bepaalde dingen. Het was de moeite zeker waard.
Vandaag een mailtje naar Marc gestuurd om te zeggen dat we onze
plannen hebben. We zetten in de mail ook onze bezorgdheid over het feit dat we
denken dat onze plannen nooit op tijd gaan klaarzijn tegen dat de akte vervalt.
We beginnen ook nog eens na te denken wat
we allemaal nog willen veranderen aan het plan.
Nog steeds niet gehoord van de architect,
we proberen hem al een paar dagen te bereiken op zijn gsm en op zijn kantoor maar dit lukt niet zo
vlot. Wanneer we hem uiteindelijk aan de lijn krijgen zegt hij dat de plannen
klaar zijn en hij ze zal doormailen. We vragen ons stillaan af waarom dit
allemaal zo lang moet duren, eind maart vervalt onze compromis dan moeten we
ook onze grond volledig betalen en moeten de plannen klaarzijn, we beginnen ons
stillaan zorgen te maken dat dit echt niet meer op tijd gaat lukken.
Bijna 1 maand na onze afspraak met de
architect hebben we nog steeds geen plannen, ik stuur een mailtje naar Marc om te vragen of hij al iets gehoord
heeft en hij raad mij aan zelf te mailen naar de architect.
Ik stuur dus een mailtje naar Dirk om te vragen hoe het met
onze plannen zit.