1. Cursus hoofdstuk 3, punt 4
2. MIJN VISIE
De leerplicht vanaf 6 jaar is voor mij te laat. Voor het welzijn van het kind zou een kleuter vanaf 2,5 jaar naar school moeten. Het is bewezen dat de deelname aan het kleuteronderwijs cruciaal is bij de kans op ontwikkeling van jonge kinderen. Bijkomende omkadering voor de kleuterscholen moet de kwaliteit van het geleverde onderwijs vergroten. De kleuterparticipatie in Vlaanderen is hoog, maar er is nog steeds een groep van kleuters die afwezig blijft. Bij de 2,5- en 3jarigen zit 16% nog niet in de kleuterklas. Het gaat om een kleine groep, maar wel om de zwakste: leerlingen uit de armste milieus, vaak van allochtone afkomst en met taalachterstand. Een kind van 2,5 jaar heeft er op taalgebied, sociaal-emotioneel, zindelijkheid,... alle baat bij om vanaf die leeftijd al naar school te gaan.
Vanuit het ministerie is er al een initiatief om in de kleuterscholen zorgplus-uren te introduceren. Deze uren kunnen worden aangewend om de kleuters, die minder regelmatig aanwezig zijn, op te volgen en hun deelname regelmatiger te maken. Bij zorgplus-uren stelt een school iemand aan om gedurende een aantal uren de ouders, van alle kinderen, die 2,5 jaar zullen worden in het komende schooljaar, te adviseren om hun kind naar school te sturen op 2,5 jaar. Telefonisch of via een huisbezoek wordt de nadruk gelegd op het belang om naar school gaan op die leeftijd. Hen klaarstomen voor het 1ste leerjaar gaat vlotter als de kinderen alle kleuterklasjes doorlopen hebben. Op deze manier kan men beter bijsturen. In de 3de kleuterklas zouden alle leerlingen even ver moeten staan indien de school het juiste beleid heeft gevoerd. Dit beleid steunt op de volledige aandacht voor alle leerlingen maar voornamelijk voor de zwakkere, in alle betekenissen van het woord.
Maar er is misschien nood aan een bijkomende andere aanpak om de ouders te sensibiliseren, hen bewust te maken van het belang om hun kinderen op 2,5 jarige leeftijd naar school te sturen. In 2003 werd er al een originele actie gedaan: aan de hand van een prentenboek werden de ouders geconfronteerd dat ,,het niet hetzelfde is als zij er niet zijn''. Vanuit een andere invalshoek wordt hen duidelijk gemaakt wat hun kind allemaal mist, ook naar groepsdynamiek enzo.. (bron: artikel De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DST24032003_029).Tof idee vind ik! Dit zou goed zijn om dit ieder schooljaar te herhalen (eventueel in groep).
03-01-2013 om 18:49
geschreven door Ester De Rocker
|