Inhoud blog
  • Gemeentelijk onderwijs vindt één net onrealistisch.
  • Smet wil drie lerarenstatuten.
  • Drieduizend kleuters niet naar school.
  • Leraren gebruiken digitaal schoolbord niet.
  • Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Zoeken in blog

    Onderwijs en Maatschappij 2012
    Specifieke lerarenopleiding CVO Het Perspectief
    17-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drieduizend kleuters niet naar school.

    Neem het artikel in bijlage door (Klik op de afbeelding) en beantwoord de volgende vragen:
    1) Breng dit onderwerp in verband met de cursus OMA.
    2) Geef jouw mening over dit onderwerp:
              - Hoe kunnen we kleuters op school krijgen?     
              - Vinden jullie het nodig om deze kleuters op school te krijgen? Waarom wel/niet?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (5)

    16-01-2013
    Kleuters stimuleren
    Inderdaad de officiële leerplicht voor kinderen start pas vanaf 6 jaar. Maar zoals ook in onze cursus vermeld wordt, moeten kleuters wel aan 220 halve dagen school deelgenomen hebben alvorens te kunnen opstarten in het 1ste studiejaar. Dit kan ook vervangen worden door kleuters een taaltest Nederlands te laten afleggen zodat de leerling over voldoende taalcompetenties beschikt om te kunnen starten in het basisonderwijs.
    Als ik soms naar de kleutertjes van 2,5 jaar kijk, dan vind ik dit persoonlijk heel vroeg om al fulltime op de schoolbanken te zitten. Niet alle kinderen zijn al zindelijk, ze moeten nog heel wat sociale vaardigheden aanleren,... Dit brengt natuurlijk ook al heel wat stress mee voor de kleuterjuffen/meesters die meestal overvolle klassen moeten in bedwang houden. Geen lachertje veronderstel ik.
    Anderzijds vind ik het noodzakelijk dat kinderen al voor hun 6de jaar gestimuleerd worden.  Ik ben coördinator van Uilenspel. Een vzw die "huistaakbegeleiding" geeft aan kansarme kinderen van het 3de kleuterklasje, 1ste en en 2de studiejaar. We merken hier dat vele kinderen een grote taalachterstand hebben. Deze taalachterstand ontstaat al in de kleuterklas. Thuis wordt er te weinig gecommuniceerd en kinderen worden thuis niet aangespoord om hun vaardigheden te ontwikkelen. Ik vind het wel heel belangrijk dat kinderen in het 1ste studiejaar op gelijke basis kunnen starten. Voor vele kleuters is het dan ook noodzakelijk dat ze naar de kleuterklas gaan. Maar het zijn net die kinderen die ontbreken in de kleuterschool.
    Sinds dit jaar is Kind en Gezin gestart met project Sim Slim. Een aapje (kaartje en tasje) dat iedere oudere meekrijgt om hen zo te stimuleren hun kinderen in te schrijven in het kleuteronderwijs. Een goed initiatief dat hopelijk een positief resultaat kan voorleggen... 

    16-01-2013 om 13:37 geschreven door Griet Labee


    03-01-2013
    Spijbelende kleuters

    1. Cursus hoofdstuk 3, punt 4

    2. MIJN VISIE

    De leerplicht vanaf 6 jaar is voor mij te laat. Voor het welzijn van het kind zou een kleuter vanaf 2,5 jaar naar school moeten. Het is bewezen dat de deelname aan het kleuteronderwijs cruciaal is bij de kans op ontwikkeling van jonge kinderen. Bijkomende omkadering voor de kleuterscholen moet de kwaliteit van het geleverde onderwijs vergroten. De kleuterparticipatie in Vlaanderen is hoog, maar er is nog steeds een groep van kleuters die afwezig blijft. Bij de 2,5- en 3jarigen zit 16% nog niet in de kleuterklas. Het gaat om een kleine groep, maar wel om de zwakste: leerlingen uit de armste milieus, vaak van allochtone afkomst en met taalachterstand. Een kind van 2,5 jaar heeft er op taalgebied, sociaal-emotioneel, zindelijkheid,... alle baat bij om vanaf die leeftijd al naar school te gaan.

    Vanuit het ministerie is er al een initiatief om in de kleuterscholen zorgplus-uren te introduceren. Deze uren kunnen worden aangewend om de kleuters, die minder regelmatig aanwezig zijn, op te volgen en hun deelname regelmatiger te maken. Bij zorgplus-uren stelt een school iemand aan om gedurende een aantal uren de ouders, van alle kinderen, die 2,5 jaar zullen worden in het komende schooljaar, te adviseren om hun kind naar school te sturen op 2,5 jaar. Telefonisch of via een huisbezoek wordt de nadruk gelegd op het belang om naar school gaan op die leeftijd. Hen klaarstomen voor het 1ste leerjaar gaat vlotter als de kinderen alle kleuterklasjes doorlopen hebben. Op deze manier kan men beter bijsturen. In de 3de kleuterklas zouden alle leerlingen even ver moeten staan indien de school het juiste beleid heeft gevoerd. Dit beleid steunt op de volledige aandacht voor alle leerlingen maar voornamelijk voor de zwakkere, in alle betekenissen van het woord.

    Maar er is misschien nood aan een bijkomende andere aanpak om de ouders te sensibiliseren, hen bewust te maken van het belang om hun kinderen op 2,5 jarige leeftijd naar school te sturen. In 2003 werd er al een originele actie gedaan: aan de hand van een prentenboek werden de ouders geconfronteerd dat ,,het niet hetzelfde is als zij er niet zijn''. Vanuit een andere invalshoek wordt hen duidelijk gemaakt wat hun kind allemaal mist, ook naar groepsdynamiek enzo.. (bron: artikel De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DST24032003_029).Tof idee vind ik! Dit zou goed zijn om dit ieder schooljaar te herhalen (eventueel in groep).

     

    03-01-2013 om 18:49 geschreven door Ester De Rocker


    31-12-2012
    Drieduizend kleuter niet naar school
    1. Zie hoofdstuk 3, De leerplicht
    Volgens de Belgische grondwet heeft elk kind recht op onderwijs. Om dit recht te kunnen garanderen werd er in 1914 de leerplicht ingevoerd. De leerplicht start op 1 september van het jaar waarin het kind 6 jaar wordt en zal dus 12 schooljaren duren. 
    Vermits een kleuter jonger is dan 6 jaar, valt het kind niet onder leerplicht en hoeft het in principe niet naar school. Maar kleuteronderwijs wordt wel aangeraden.

    2. Hoe kleuters in school krijgen?
    Afgaande van het artikel uit DeMorgen worden er al stappen ondernomen om kleuter vaker én op school te krijgen. De grootste oorzaken van 'spijbelende' kleuters zijn een niet-Nederlandstalige achtergrond en laaggeschoolde moeders. Persoonlijk denk ik dat het stimuleren van het schoolgaan bij kleuters zal moeten beginnen bij het informeren van de ouders. Hen erop wijzen wat het belang is van kleuteronderwijs, zoals het aanleren van sociale vaardigheden, stimuleren van motoriek én taal. Hierbij kunnen de wortels van leerachterstand worden aangepakt bij bvb. kinderen van allochtone afkomst. Als kinderen met een niet-Nederlandstalige achtergrond pas op 6 jaar het onderwijs binnenstappen, worden ze beknot in hun persoonlijke ontwikkeling en kan dit resulteren in een niet succesvolle schoolcarrière. 
    Daarbij zal ook moeten worden duidelijk gemaakt dat kleuteronderwijs wel degelijk zinvol is, zowel bij autochtone als allochtone ouders en dus niet louter 'bezigheidstherapie'. 
    Scholen zullen dan ook hun steentje bijdragen door de drempel te verlagen naar die ouders toe. Dit door opendeurdagen, kijkje komen nemen in de klas , de kleuter eens in de klas laten participeren, enz. Daarbij zal een open en gemoedelijke communicatie een grote rol spelen.  
    (zie ook GOK: http://www.steunpuntgok.be/kleuteronderwijs/andere_initiatieven/jaar_van_de_kleuter/interview_van_den_branden_en_verhelst.aspx)

    31-12-2012 om 15:25 geschreven door Katrien Van de Sompel


    28-12-2012
    Kleuters niet naar school? Slecht idee!
    Zoals Melanie reeds aanhaalt is de leerplicht pas verplicht vanaf 6 jaar. Toch vind ik het belangrijk om kinderen, vooral kleuters al van 2,5 jaar naar school te sturen. Op deze leeftijd leer je veel dingen bij. In de kleuterklas leren ze al enkele woorden die ze in het dagelijks leven misschien niet tegenkomen. Ook vind ik het belangrijk zoals reeds wordt aangegeven in het artikel dat het voornamelijk anderstalige kleuters zijn die niet naar school gaan. Voor deze groep specifiek vind ik het belangrijk dat ze al van jongs af aan geconfronteerd worden met het schoolleven. Op deze manier maken ze vrienden, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en worden ze ook geconfronteerd met het Nederlands. Vaak spreken anderstalige thuis ook hun taal waardoor het kleuters Nederlands vaak niet aangeleerd wordt. Een manier om kleuters meer naar school te sturen is door bijvoorbeeld de ouders van de kleuters te informeren en aan te spreken over de voordelen van het naar school gaan. Vaak zijn ouders onvoldoende geïnformeerd over het belang van het naar school gaan, zeker op jonge leeftijd. Dit zou kunnen omdat ze in het land waarvan ze afkomstig zijn kleuters niet op zo een jonge leeftijd naar school sturen maar in België is dit de normale gang van zaken. Mocht alles beter uitgelegd worden en eventueel bijeenkomsten organiseren zouden ouders en eventueel zelf de kleuters geprikkeld worden om naar school te gaan. Opendeur klasjes zijn ook altijd een leuk idee, op deze manier kunnen de kinderen een weekje op school zitten zonder inschrijvingsverplichtingen. Hier kunnen de kleuters proeven van de sfeer in het kleuteronderwijs en kunnen de ouders hun kleuter zien openbloeien.

    28-12-2012 om 20:15 geschreven door Cynthia Speckman


    24-12-2012
    Drieduizend kleuters niet naar school

    Zoals vermeld in hoofdstuk 3, punt 4 van onze OMA cursus, start de leerpflicht op 1 september van het jaar waarin een kind 6 wordt. Het kleuteronderwijs wordt dus niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen. In dit artikel van De Morgen is er sprake van overheidsmaatregelen om meer kleuters op school, en vaker op school te krijgen. Vooral voor kinderen uit anderstalige gezinnen en waarvan de moeder laaggeschoold is, is het van belang dat ze zo vroeg mogelijk naar school gaan. Indien deze kinderen pas in hun sesde jaargang naar school gaan, dan lopen ze een hogere risico om de school met o.a. een taalachterstand te beginnen. Om meer kleuters op school te krijgen, vind ik belangrijk dat er een goede communicatie gebeurt naar de ouders toe. Ze moeten goed geinformeerd worden over de voordelen die voor hun kinderen bestaan als deze vroeg naar school gaan: grotere kansen op succes op school en vervolgens in hun toekomstige leven (studies, beroep, integratie in de maatschappij, enz.). Men moet natuurlijk het belang van de eigen cultuur en taal (in het geval van allochtone gezinnen) niet onderschatten. Deze zijn wesentlich voor de identiteit en voor een goede ontwikkeling van het kind. De ouders zijn soms bezorgd dat de andere cultuur en taal (die van de school en van het land waarin ze wonen) en te grote invloed zal hebben op hun kind en dat het kind daardoor zijn roots zal vergeten. De ouders moeten gerustgesteld en begeleid worden.  <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    24-12-2012 om 15:39 geschreven door Melanie Vandercruyssen



    Forum
  • hoofdstuk 1

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs