Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
Neem het artikel in bijlage (klik op de afbeelding) door en beantwoord de volgende vragen: 1) Breng dit onderwerp in verband met de cursus OMA. 2) Geef jouw mening over dit onderwerp.
Reacties op bericht (3)
14-12-2012
Reactie
Leerlingen, zonder papieren, op een zucht van hun examen, het land worden uitzetten, kan niet volgens mij. Deze manier van handelen is niet alleen onbegrijpelijk maar ook vanuit grondwettelijk en internationaal rechtelijk standpunt niet goed te keuren. Artikel 24 van de Belgische grondwet stelt dat "ieder recht heeft op onderwijs." Artikel 28 van het verdrag inzake de rechten van het kind stelt dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Het artikel gaat uitvoerig in op de details van hoe dat onderwijs aangeboden moet worden. In datzelfde verdrag handelt artikel 22 specifiek over 'vluchteling kinderen' : "De Staten die partij zijn verbinden zich ertoe ... [een kind dat als] vluchteling wordt beschouwd, ongeacht of
het al dan niet door zijn of haar ouders of door iemand anders wordt
begeleid, passende bescherming en humanitaire bijstand krijgt bij het
genot van de van toepassing zijnde rechten beschreven in dit Verdrag en
in andere internationale akten inzake de rechten van de mens of
humanitaire akten waarbij de bedoelde Staten partij zijn" Naast de juridische kant van de zaak, vind ik ook dat de staatssecretaris en de andere bevoegde personen een veel te ambigue asielsysteem hebben opgezet. Aan de ene kant wordt stelselmatig gepleit voor inburgering en 'het zich aanpassen', maar aan de andere kant worden kinderen die perfect aan alle inburgeringseisen voldoen het land uitgewezen.
Onderwijs moet/kan een hefboom zijn. Een hefboom die kinderen moet helpen al hun kansen te grijpen en ten volle te gebruiken. Met de OKAN-klassen, extra uurtjes taalonderwijs, zorgcoördinatoren, ... worden al veel stappen gezet in de juiste richting. Het is dan ook zo schrijnend dat deze acties te niet worden gedaan door een ambigue asiel- en migratiebeleid. Ik juich het gesprek toe, dit is iets, maar daar mag het niet bij blijven. Deze jongeren tonen hun wil en motivatie, daar moet dan ook iets tegenover staan. Zo niet dan vrees ik dat er nog meer jongeren in de criminaliteit en marginaliteit terecht zullen komen. Net die zaken waarvoor ze uit hun land vluchten.
14-12-2012 om 12:23
geschreven door Hannah
Reactie
Leerlingen, zonder papieren, op een zucht van hun examen, het land worden uitzetten, kan niet volgens mij. Deze manier van handelen is niet alleen onbegrijpelijk maar ook vanuit grondwettelijk en internationaal rechtelijk standpunt niet goed te keuren. Artikel 24 van de Belgische grondwet stelt dat "ieder recht heeft op onderwijs." Artikel 28 van het verdrag inzake de rechten van het kind stelt dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Het artikel gaat uitvoerig in op de details van hoe dat onderwijs aangeboden moet worden. In datzelfde verdrag handelt artikel 22 specifiek over 'vluchteling kinderen' : "De Staten die partij zijn verbinden zich ertoe ... [een kind dat als] vluchteling wordt beschouwd, ongeacht of
het al dan niet door zijn of haar ouders of door iemand anders wordt
begeleid, passende bescherming en humanitaire bijstand krijgt bij het
genot van de van toepassing zijnde rechten beschreven in dit Verdrag en
in andere internationale akten inzake de rechten van de mens of
humanitaire akten waarbij de bedoelde Staten partij zijn" Naast de juridische kant van de zaak, vind ik ook dat de staatssecretaris en de andere bevoegde personen een veel te ambigue asielsysteem hebben opgezet. Aan de ene kant wordt stelselmatig gepleit voor inburgering en 'het zich aanpassen', maar aan de andere kant worden kinderen die perfect aan alle inburgeringseisen voldoen het land uitgewezen.
Onderwijs moet/kan een hefboom zijn. Een hefboom die kinderen moet helpen al hun kansen te grijpen en ten volle te gebruiken. Met de OKAN-klassen, extra uurtjes taalonderwijs, zorgcoördinatoren, ... worden al veel stappen gezet in de juiste richting. Het is dan ook zo schrijnend dat deze acties te niet worden gedaan door een ambigue asiel- en migratiebeleid. Ik juich het gesprek toe, dit is iets, maar daar mag het niet bij blijven. Deze jongeren tonen hun wil en motivatie, daar moet dan ook iets tegenover staan. Zo niet dan vrees ik dat er nog meer jongeren in de criminaliteit en marginaliteit terecht zullen komen. Net die zaken waarvoor ze uit hun land vluchten.
14-12-2012 om 12:19
geschreven door Hannah
07-12-2012
illegale kinderen ook geen recht?
Het migratiebeleid is al jaren niet een succes geweest. Het verrast me niet als ik dit artikel lees. Alhoewel dit voor mij wel een punt is waar er zeker eraan moet gewerkt worden. Het is ook de toekomst van de kinderen die bepaald welke kennis ze hebben gekregen. Zelf vind ik een heldendaad hoe GO en Katholieke Onderwijs dit problematiek in de kijker zetten. Waarom wordt er niet geluisterd naar die jongeren? Waarom kijken we niet naar de essentie namelijk bijscholing en niet naar hun achtergrond als illegaal. Verdient niet elke kind dezelfde rechten en plichten? We moeten de term illegaal afschaffen als het om jongeren gaat. Dit zijn kwetsbare groepen waar we met zorg moeten behandelen. Ze worden ook de kwetsbare genoemd. Het is voor hen al moeilijk om zich hier te vestigen in een onbekend land. Elke kind moet zich normaal kunnen ontwikkelen en elke fase met succes afronden. Zelf vind ik het onmenselijk om een kind uit zijn vertrouwde omgeving te rukken. Het is ook het verantwoordelijkheid van de overheid om dit problematiek aan te pakken maar de scholen moeten dit aantonen. We leven eenmaal in een wereld waar migratie altijd zal blijven en waar we naar andere koepels moeten luisteren.