Inhoud blog
  • Gemeentelijk onderwijs vindt één net onrealistisch.
  • Smet wil drie lerarenstatuten.
  • Drieduizend kleuters niet naar school.
  • Leraren gebruiken digitaal schoolbord niet.
  • Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Zoeken in blog

    Onderwijs en Maatschappij 2012
    Specifieke lerarenopleiding CVO Het Perspectief
    03-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Neem het artikel in bijlage (klik op de afbeelding) door en beantwoord de volgende vragen:
    1) Breng dit onderwerp in verband met de cursus OMA.
    2) Geef jouw mening over dit onderwerp.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    14-12-2012
    Reactie
    Leerlingen, zonder papieren, op een zucht van hun examen,  het  land worden uitzetten, kan niet volgens mij. Deze manier van handelen is niet alleen onbegrijpelijk maar ook vanuit grondwettelijk en internationaal rechtelijk standpunt niet goed te keuren. Artikel 24 van de Belgische grondwet stelt dat "ieder recht heeft op onderwijs." Artikel 28 van het verdrag inzake de rechten van het kind stelt dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Het artikel gaat uitvoerig in op de details van hoe dat onderwijs aangeboden moet worden. In datzelfde verdrag handelt artikel 22 specifiek over 'vluchteling kinderen' : "De Staten die partij zijn verbinden zich ertoe ... [een kind dat als] vluchteling wordt beschouwd, ongeacht of het al dan niet door zijn of haar ouders of door iemand anders wordt begeleid, passende bescherming en humanitaire bijstand krijgt bij het genot van de van toepassing zijnde rechten beschreven in dit Verdrag en in andere internationale akten inzake de rechten van de mens of humanitaire akten waarbij de bedoelde Staten partij zijn" Naast de juridische kant van de zaak, vind ik ook dat de staatssecretaris en de andere bevoegde personen een veel te ambigue asielsysteem hebben opgezet. Aan de ene kant wordt stelselmatig gepleit voor inburgering en 'het zich aanpassen', maar aan de andere kant worden kinderen die perfect aan alle inburgeringseisen voldoen het land uitgewezen.

    Onderwijs moet/kan een hefboom zijn. Een hefboom die kinderen moet helpen al hun kansen te grijpen en ten volle te gebruiken. Met de OKAN-klassen, extra uurtjes taalonderwijs, zorgcoördinatoren, ... worden al veel stappen gezet in de juiste richting. Het is dan ook zo schrijnend dat deze acties te niet worden gedaan door een ambigue asiel- en migratiebeleid. Ik juich het gesprek toe, dit is iets, maar daar mag het niet bij blijven. Deze jongeren tonen hun wil en motivatie, daar moet dan ook iets tegenover staan. Zo niet dan vrees ik dat er nog meer jongeren in de criminaliteit en marginaliteit terecht zullen komen. Net die zaken waarvoor ze uit hun land vluchten.

    14-12-2012 om 12:23 geschreven door Hannah


    Reactie
    Leerlingen, zonder papieren, op een zucht van hun examen,  het  land worden uitzetten, kan niet volgens mij. Deze manier van handelen is niet alleen onbegrijpelijk maar ook vanuit grondwettelijk en internationaal rechtelijk standpunt niet goed te keuren. Artikel 24 van de Belgische grondwet stelt dat "ieder recht heeft op onderwijs." Artikel 28 van het verdrag inzake de rechten van het kind stelt dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Het artikel gaat uitvoerig in op de details van hoe dat onderwijs aangeboden moet worden. In datzelfde verdrag handelt artikel 22 specifiek over 'vluchteling kinderen' : "De Staten die partij zijn verbinden zich ertoe ... [een kind dat als] vluchteling wordt beschouwd, ongeacht of het al dan niet door zijn of haar ouders of door iemand anders wordt begeleid, passende bescherming en humanitaire bijstand krijgt bij het genot van de van toepassing zijnde rechten beschreven in dit Verdrag en in andere internationale akten inzake de rechten van de mens of humanitaire akten waarbij de bedoelde Staten partij zijn" Naast de juridische kant van de zaak, vind ik ook dat de staatssecretaris en de andere bevoegde personen een veel te ambigue asielsysteem hebben opgezet. Aan de ene kant wordt stelselmatig gepleit voor inburgering en 'het zich aanpassen', maar aan de andere kant worden kinderen die perfect aan alle inburgeringseisen voldoen het land uitgewezen.

    Onderwijs moet/kan een hefboom zijn. Een hefboom die kinderen moet helpen al hun kansen te grijpen en ten volle te gebruiken. Met de OKAN-klassen, extra uurtjes taalonderwijs, zorgcoördinatoren, ... worden al veel stappen gezet in de juiste richting. Het is dan ook zo schrijnend dat deze acties te niet worden gedaan door een ambigue asiel- en migratiebeleid. Ik juich het gesprek toe, dit is iets, maar daar mag het niet bij blijven. Deze jongeren tonen hun wil en motivatie, daar moet dan ook iets tegenover staan. Zo niet dan vrees ik dat er nog meer jongeren in de criminaliteit en marginaliteit terecht zullen komen. Net die zaken waarvoor ze uit hun land vluchten.

    14-12-2012 om 12:19 geschreven door Hannah


    07-12-2012
    illegale kinderen ook geen recht?
    Het migratiebeleid is al jaren niet een succes geweest. Het verrast me niet als ik dit artikel lees. Alhoewel dit voor mij wel een punt is waar er zeker eraan moet gewerkt worden. Het is ook de toekomst van de kinderen die bepaald welke kennis ze hebben gekregen. Zelf vind ik een heldendaad hoe GO en Katholieke Onderwijs dit problematiek in de kijker zetten. Waarom wordt er niet geluisterd naar die jongeren? Waarom kijken we niet naar de essentie namelijk bijscholing en niet naar hun achtergrond als illegaal. Verdient niet elke kind dezelfde rechten en plichten? We moeten de term illegaal afschaffen als het om jongeren gaat. Dit zijn kwetsbare groepen waar we met zorg moeten behandelen. Ze worden ook de kwetsbare genoemd. Het is voor hen al moeilijk om zich hier te vestigen in een onbekend land. Elke kind moet zich normaal kunnen ontwikkelen en elke fase met succes afronden. Zelf vind ik het onmenselijk om een kind uit zijn vertrouwde omgeving te rukken. Het is ook het verantwoordelijkheid van de overheid om dit problematiek aan te pakken maar de scholen moeten dit aantonen. We leven eenmaal in een wereld waar migratie altijd zal blijven en waar we naar andere koepels moeten luisteren. 


    07-12-2012 om 16:54 geschreven door Fatima Zohra



    Forum
  • hoofdstuk 1

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs