Inhoud blog
  • Gemeentelijk onderwijs vindt één net onrealistisch.
  • Smet wil drie lerarenstatuten.
  • Drieduizend kleuters niet naar school.
  • Leraren gebruiken digitaal schoolbord niet.
  • Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Zoeken in blog

    Onderwijs en Maatschappij 2012
    Specifieke lerarenopleiding CVO Het Perspectief
    03-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn we klaar voor 3D-denken?
    Neem het artikel in de bijlage (Klik op de afbeelding) door en beantwoord de vragen:
    1) Breng dit onderwerp in verband met de cursus OMA.
    2) Geef jouw mening m.b.t. dit onderwerp.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    10-12-2012
    Reactie: zijn we klaar voor 3-D denken?
    1) Dit artikel sluit heel nauw aan bij hoofdstuk 5 van de cursus, en in het bijzonder punt 2.2 de digitale kloof. In de cursus wordt verwezen naar twee niveaus in de digitale kloof:
    - niveau 1: de fysieke toegang hebben tot ICT
    - niveau 2: beschikken over de instrumentele, structurele en strategische vaardigheden om gebruik te maken van ICT. 
    Vandaag de dag is de digitale kloof voornamelijk te situeren op het tweede niveau. De huidige kennismaatschappij vraagt om aangepaste vaardigheden, attitudes en kennis. Te veel mensen ontberen die vaardigheden en zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden, maar ook de gevaren die deze nieuwe technologieën inhouden. Om bij te dragen tot het dichten van de digitale kloof, wordt binnen het onderwijs sinds enige jaren een ICT-beleid gevoerd dat bestaat uit 5 pijlers:
    - het versterken van het beleidsvoerend vermogen van de onderwijsinstellingen;
    - het verhogen van de deskundigheid van de leerkrachten;
    - het voorzien in een kwaliteitsvolle infrastructuur;
    - een aangepast leermiddelenbeleid
    - onderzoek en ICT-monitoring.
    Het artikel gaat eigenlijk vooral in op de deskundigheid van de leerkrachten enerzijds en anderzijds op het leermiddelenbeleid. Volgens de auteurs worden leerlingen nog te veel als schapen behandeld. Maar eigenlijk zouden ze moeten worden aangemoedigd om gepassioneerd hun talenten te ontwikkelen. In deze snel veranderende samenleving van steeds meer digitale netwerken zien ze ook een nieuwe kloof ontstaan tussen zij die fel geconnecteerd zijn en zij die dat niet zijn. Het onderwijs zou hier veel meer moeten op inspelen. Informatie- en kennisoverdracht is veel minder belangrijk geworden. Niet kennis bezitten, maar wel in de juiste kennisnetwerken zitten wordt volgens hen belangrijk.
    2) Ik kan de auteurs tot op zekere hoogte zeker volgen. Het is inderdaad niet meer de vraag al dan niet internet en ICT te integreren in de les, maar wel hoe en wanneer. Jongeren gaan niet op het internet, ze zijn er constant mee bezig. Dus enerzijds is het belangrijk om als leerkracht voldoende mee te zijn  met deze evoluties. Weten wat de netwerken zijn, welke ICT-mogelijkheden er voorhanden zijn en deze in de les integreren, enz. Dit veronderstelt ook voldoende ondersteuning en opleiding voor de leerkrachten. Dus ook het beleid zal veel meer moeten inzetten op deze veranderingen in de maatschappij.
    Anderzijds vind ik dat we voldoende kritisch moeten blijven tegenover deze ontwikkelingen. Jongeren mogen dan wel geconnecteerd zijn en op diverse netwerken hun zegje doen, dit wil niet zeggen dat ze voldoende sociale vaardigheden hebben om zich staande te houden in de samenleving. Dit wordt niet aangehaald in het artikel, dat daarom weinig genuanceerd is.
    Het komt er dus vooral op aan om als leerkracht de vele ICT-mogelijkheden creatief aan te wenden in de les en zo aan te sluiten bij de leefwereld van de jongere. Maar anderzijds ook sterk in te zetten op het ontwikkelen van een aantal vaardigheden (kritisch zijn, keuzes maken, eigen mening formuleren, samenwerken, verantwoordelijkheid opnemen,...) zodat ze eenmaal de schoolbanken verlaten, voldoende gewapend zijn om zich staande te houden in de veelheid aan informatie en nieuwigheden die op hen af komen. Het volledige onderwijssysteem moet dus zeker niet overboord gegooid worden, want dit zijn vaardigheden waar ook nu al sterk wordt op ingezet. 


    10-12-2012 om 14:14 geschreven door Sissi Vlamynck



    Forum
  • hoofdstuk 1

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs