1) In de digitale kloof zijn er 2 niveaus te onderscheiden:
- niveau 1: de fysieke toegang hebben tot ICT
- niveau 2: beschikken over de instrumentele, structurele en strategische vaardigheden om gebruik te maken van ICT
In het artikel worden beide niveaus eigenlijk aangeraakt. De titel verwijst voornamelijk naar het eerste niveau: 3 op 10 leerlingen heeft op school geen toegang tot internet. In de rest van het artikel wordt ingegaan op het gebrek aan vaardigheden waarover de leerlingen beschikken op het vlak van ICT (niveau 2).
2) Omdat onderwijs een cruciale schakel is bij het dichten van de digitale kloof, wordt binnen onderwijs sinds enige jaren een ICT-beleid gevoerd. Dat ICT-beleid bestaat uit 5 pijlers:
- Het versterken van het beleidsvoerend vermogen van de onderwijsinstellingen.
- Het verhogen van de deskundigheid van de leerkrachten.
- Het voorzien in een kwaliteitsvolle infrastructuur.
- Een aangepast leermiddelenbeleid.
- Onderzoek en ICT-monitoring.
3) Om de digitale kloof te dichten, heb je als leerkracht natuurlijk ook zelf een verantwoordelijkheid. (Naast de ICT-coödinator of het ICT-beleid van de school)
Er bestaan heel wat organisaties en websites die je als leerkracht kunnen bijstaan. Onder andere voor het vinden van lesmateriaal, het uitwisselen van ervaring en kennis over e-leren en gecombineerd leren, tips over veilig ICT-gebruik op school, innovatieve leermiddelen en praktijkvoorbeelden voor het secundair onderwijs, enz. Door als leerkracht actief op zoek te gaan naar informatie, zichzelf bij te scholen en deze kennis en vaardigheden te implementeren in de lessen, draag je zelf een steentje bij in het dichten van de digitale kloof. Dit veronderstelt weliswaar een minimale ICT-infrastructuur in de school.
16-11-2012 om 11:31
geschreven door Sissi Vlamynck
|