Inhoud blog
  • Gemeentelijk onderwijs vindt één net onrealistisch.
  • Smet wil drie lerarenstatuten.
  • Drieduizend kleuters niet naar school.
  • Leraren gebruiken digitaal schoolbord niet.
  • Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Zoeken in blog

    Onderwijs en Maatschappij 2012
    Specifieke lerarenopleiding CVO Het Perspectief
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie op tien kinderen kunnen niet online op school
    "In Vlaanderen kunnen slechts zeven op de tien kinderen tussen 9 en 16 jaar online op school' (Uit: http://www.klasse.be/leraren/29569/drie-op-de-tien-vlaamse-kinderen-kunnen-niet-online-op-school/, geraadpleegd op 13/11/12)


    1) Het fenomeen van de digitale kloof kan opgesplitst worden in twee problemen.  Over welk probleem gaat het in dit artikel? Zoek op in hoofdstuk 5 'Digitale kloof'
    2) Hoe probeert het Onderwijsbeleid tegemoet te komen aan dit probleem?  Zoek op in hoofdstuk 5 'Digitale kloof'.
    3) Wat kan je als leerkracht zelf ondernemen?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    18-11-2012
    Drie op tien kinderen kunnen niet online op school
    1. De twee problemen die in het artikel worden aangehaald zijn: 
    • ondermaatse digitale vaardigheden van 9- tot 12-jarigen = niveau 2: het beschikken over de instrumentele, structurele en strategische vaardigheden om gebruik te maken van ICT
    • de toegang tot ICT op school: zeven op tien tussen 9 en 16 jaar kunnen online op school = niveau 1: de fysieke toegang hebben tot ICT
    2. Men ziet het als de taak van het onderwijs om te digitale kloof te dichten, daarom wordt er al enkele jaren een ICT-beleid gevoerd, steunende op vijf pijlers:
    1. Het versterken van het beleidsvoerende vermogen van de onderwijsinstellingen
    2. Verhogen van de deskundigheid van de leerkrachten
    3. Voorzien van een kwaliteitsvolle infrastructuur
    4. Aangepast leermiddelenbeleid
    5. Onderzoek en ICT-monitoring
    Daarbij zijn er sinds 1/09/2007 nieuwe vakoverschrijdende eindtermen (VOET) ICT in werking getreden. Dit zijn de minimale competenties waarover een leerling op het einde van het basisonderwijs of eerste graad secundair over moet beschikken. Deze VOETen zijn zeer belangrijk in de strijd tegen de digitale kloof. ICT wordt niet gezien als een vak apart, het moet vakoverschrijdend zijn. De scholen bepalen zelf in welke vakken ICT geïntegreerd zal worden. De scholen worden dan ook gestimuleerd een eigen ICT-beleidsplan op te maken en dit op een kwaliteitsvolle maniere te integreren in hun schoolwerkplan. Daarbij is er een cruciale rol weggelegd voor ICT-coördinator binnen elke school.

    3. Het belangrijkste aspect van ICT is dat het zo veel mogelijk op verschillende manieren aanwezig is in de onderwijspraktijk. Als leerkracht kan je dit door je vak te geven met digitale tools: met powerpoint lesgeven, informatie online opzoeken,... Of het gebruik van ICT stimuleren: de leerlingen met digitale tools laten huiswerk maken smartschool, huiswerk inleveren als pdf, spreekbeurt laten geven via powerpoint, ...

    18-11-2012 om 14:33 geschreven door Katrien Van de Sompel


    16-11-2012
    reactie: 3 op de 10 kinderen kunnen niet online op school
    1) In de digitale kloof zijn er 2 niveaus te onderscheiden:
    - niveau 1: de fysieke toegang hebben tot ICT
    - niveau 2: beschikken over de instrumentele, structurele en strategische vaardigheden om gebruik te maken van ICT
    In het artikel worden beide niveaus eigenlijk aangeraakt. De titel verwijst voornamelijk naar het eerste niveau: 3 op 10 leerlingen heeft op school geen toegang tot internet. In de rest van het artikel wordt ingegaan op het gebrek aan vaardigheden waarover de leerlingen beschikken op het vlak van ICT (niveau 2).

    2) Omdat onderwijs een cruciale schakel is bij het dichten van de digitale kloof, wordt binnen onderwijs sinds enige jaren een ICT-beleid gevoerd. Dat ICT-beleid bestaat uit 5 pijlers:
    - Het versterken van het beleidsvoerend vermogen van de onderwijsinstellingen.
    - Het verhogen van de deskundigheid van de leerkrachten.
    - Het voorzien in een kwaliteitsvolle infrastructuur.
    - Een aangepast leermiddelenbeleid.
    - Onderzoek en ICT-monitoring.

    3) Om de digitale kloof te dichten, heb je als leerkracht natuurlijk ook zelf een verantwoordelijkheid. (Naast de ICT-coödinator of het ICT-beleid van de school)
    Er bestaan heel wat organisaties en websites die je als leerkracht kunnen bijstaan. Onder andere voor het vinden van lesmateriaal, het uitwisselen van ervaring en kennis over e-leren en gecombineerd leren, tips over veilig ICT-gebruik op school, innovatieve leermiddelen en praktijkvoorbeelden voor het secundair onderwijs, enz. Door als leerkracht actief op zoek te gaan naar informatie, zichzelf bij te scholen en deze kennis en vaardigheden te implementeren in de lessen, draag je zelf een steentje bij in het dichten van de digitale kloof. Dit veronderstelt weliswaar een minimale ICT-infrastructuur in de school.

    16-11-2012 om 11:31 geschreven door Sissi Vlamynck



    Forum
  • hoofdstuk 1

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs