In de zandtafel vonden we allerlei 'enge beestjes' zoals: spinnen, slangen, krokodillen, ratten,....Maar.....het waren geen echte hoor! De kleutes genoten ervan om zich te verkleden en in het 'donkere griezelhuisje' te spelen.
We stempelden een vrolijk spookje De kleuters konden zich ook verkleden in de klas en spelen in het 'donkere griezelhuisje'
Op woensdag mochten de kleuters in het klasje van juf Karen helpen" pompoensoep met spinnetjes "maken of in ons klasje met juf Annelies een pompoenmasker stempelen. Er was ook een groot scherm in de klas. Daarop konden we kijken naar de film: "Piet Piraat en de Pompoenkoning" Hier speelden we een 'spookspelletje'. Iemand moest zijn ogen sluiten en daarna weten te vertellen wie eronder het laken verstopt zat. %%%FOTO20%%%
Ziehier de kriebelspinetjes. Op vrijdag was het dan zover..... GRIEZELFEEST. We mochten verkleed als 'GRIEZELTJE' naar school komen. We werden in groepjes verdeeld en er was een doorschuifsysteem waar we op verschillende plaatsen een leuke activiteit konden doen zoals: dansen, spelletjes, bewegingsomloop, poppenkast kijken,...We kregen zelfs 'spinnensoep'. Hmmm...lekker!
In de poppenkast was er een lief heksje: "PLATVOETJE". Het verhaal ging over een heksje dat niet meer naar heksenland wou omdat ze er uitgelachen werd wegens haar grote 'platvoeten'. Maar daar wist Nikki, 'het mensenkind' wel raad mee. Samen met de kleuters gingen ze de reuzeschoenen van de heks verven. Wauw, wat werden het mooie schoenen. Trots ging Platvoetje dan maar terug naar heksenland om haar mooie schoenen te 'showen'. We kregen ook hulp van enkele ouders en grootouders .Dank je wel hiervoor.
Hier zie je nog onze schattige pompoentjes. Het was een leuke GRIEZELWEEK. PRETTIGE VAKANTIE. We zien elkaar terug op maandag 8 november. Geniet ervan.
24-10-2010
THEMA: OMA EN OPA ZIJN SCHATJES
Deze week schonken we extra aandacht aan alle lieve grootouders. We vertelden over de meegebrachte foto's , maakten een pakje klaar, we hadden een 'oma-en opahoek' in de klas waar we ons konden verkleden en een rollenspel speelden over :logeren bij oma en opa. En....natuurlijk moesten we ook regelmatig oefenen voor het grootoudersfeest. We kleurden een groot hart waar we alle meegebrachte foto's van oma en opa konden inkleven. Natuurlijk vertelden we aan elkaar de leuke avonturen die we beleefden met oma en opa. Hier maakten we een mooi halssnoer met de parels We versierden ook een taart met mooie kleurtjes . Eerst moesten we wel stukjes knippen van repen papier. We maakten een leuk sfeerlichtje voor oma en opa. We deden allerlei klusjes bij de werkbank van opa. In de oma-en opahoek stond er grote verkleedkoffer en een 'logeerbed'. Hier konden we ons mooi maken en een leuk rollenspel spelen: Logeren bij oma en opa.
We experimenteerden ook met de knopendoos. We konden ook al enkele opdrachtjes uitvoeren zoals: sorteren volgens grootte, rangschikken van klein naar groot;....... Op vrijdag was het dan zover......JOEPIE......FEEST! We gingen samen naar de stadsschouwburg waar we als echte sterren op het podium schitterden. We speelden een toneeltje: "SCHATTEN OP ZOLDER". Het ging over een oma en opa die samen met hun 2 kleinkinderen de zolder gingen opruimen. Maar .....van opruimen kwam weinig in huis. Elk voorwerp riep een leuke herinnering of anekdote op bij oma en opa.....Tenslotte was er bijna niks om naar het containerpark te brengen....alleen dan maar de foto's van opa's liefjes van vroeger.
BRAVO ........aan alle kleutertjes. Het was een reuzefijn feest. Aan alle lieve grootouders.........bedankt voor al jullie goede zorgen.
17-10-2010
THEMA: HERFSTPRET
Deze week gingen we verder experimenteren met de "herfstschatten" die we verzamelden in het park. Er waren zelfs kabouters in de klas. De juf vertelde een verhaal van Beertje Bram en Brom die naar het park gingen . In de klas was er een "kabouterbos" met hele leuke kaboutertjes Ook konden we spelen met de huisjes en de kabouters We sorteerden ook okkernoten en kastanjes en natuurlijk mochten we ze ook kraken en proeven. %%%FOTO15%% We speelden ook een dobbelspel waarbij we moesten tellen en we keken wie veel/ weinig had (meeste/minste)
We experimenteerden ook met natuurklei en "onze herfstschatten" We gingen ook naar het poppenspel kijken bij juf Karen. Daar gingen Sofie en beertje Bram ook "herfstschatten" zoeken in het park. In de zand-en kastanjetafel waren er vrachtwagens om te vullen. Vrijdag = fruitdag en aten we kiwi, ons geschonken door de ouderraad. Hmmmm....lekker. Samen met juf Karen en juf Annelies gingen de kleuters op schattenjacht met kabouter Plop. Ze moesten een schatkist vinden maar daarvoor moesten ze eerst allerlei opdrachten uitvoeren. Zoals: spelen met kastanjes en blaadjes,....En ....wat zat erin de schatkist? Lekkere plopkoeken!!! Om deze foto's te bekijken kan je surfen naar de blog van juf Karen (www.bloggen.be/olv_K2)
09-10-2010
THEMA: EEN ECHTE DIERENKNUFFEL
4 oktober is werelddierendag. Deze week kwam er elke dag een lief diertje op bezoek. Zo kwamen we meer te weten over de verzorging ed.van deze huisdieren. Zo kwam de mama van Jack langs met kleine schattige poesjes. %%%FOTO4%% Poesjes drinken lekkere melk En....eten lekkere 'kattenvoedsel' We imiteren de poesjes We schilderen de poes en 'kammen ' ze Hier zien we de parkiet van juf Karen We hadden ook een knuffelhoek ingericht.
Puzzel samenstellen Hier tekenen we met beide handen tegelijkertijd Amber bracht haar cavia's mee: Plop en Klus. Ze waren wel een beetje bang van ons. We maken een hokje voor de cavia. knippen op een lijn + stro kleven We speelden ook een geluidenlotto We vierden ook met gans de school de jarigen van de maand september Er waren ook boekjes i.v.m. dieren.
Ook de hond van juf Lindsay kwam op bezoek. Dit is Mops. hij was superlief Hij at graag hondenkoekjes Hondjes drinken water We gingen ook wandelen met Mops, want hondjes moeten ook pipi en kaka doen. Hij moest wel aan de leiband, anders zou hij weglopen. Kiara haar lief konijntje kwam ook op bezoek. We zorgden ook goed voor de visjes van de klas. Met een ballon maakten we ook een mooie vis
Op vrijdag gingen we op speurtocht in het stadspark. We gingen de veranderingen in de natuur waarnemen. Het is nu herfst geworden. We moesten de prenten van Jules zoeken in het park en ook opdrachten uitvoeren zoals: voelen aan de boomstam, dansen rond de boom, spelen met de blaadjes; stappen in de kaboutertrein,vliegen als vogels,....Het was reuzefijn!
Zo verzamelden we alles in het 'herfstbad' in de klas In de zandtafel konden we nu ook experimenteren met de kastanjes.
03-10-2010
THEMA: DAMES EN HEREN, APPELS EN PEREN
Jules had een lekkere fruitmand meegebracht. Hij vertelde ons dat we véééééééééééél fruit moeten eten want dat is gezond! Dus deze week gingen we lekker smullen van appels en peren........... Onze chef-kok zat al klaar in de keuken In de poppenhoek konden we ook 'fruit in stukjes snijden'. We sorteerden 'appels in de bomen' De juf vertelde het verhaal van rupsje-nooit-genoeg en daarna konden we een appel of peertje versieren en er een gaatje in prikken. We speelden ook een gezelschapsspel van rupsje-nooit-genoeg Hier verfden we met onze handen en maakten een afdruk op de appel of peer. Lize kreeg er niet genoeg van......en werd bijna zelf een groene kikker! We gingen ook op uitstap naar de winkel om fruit te kopen. Jarne nam een kleine winkelkar om al het fruit in te leggen
Even het fruit wegen in de weegschaal We leggen alles op de band aan de kassa. Cisse mag betalen aan de winkeljuffrouw We stoppen alles in de zak. Dat is zwaar hé Tibo!
In de klas richten we ook een fruitwinkel in en spelen 'winkeltje' Ook proeven we van de lekkere appels en peren en kijken eens goed hoe ze eruit zien. Juf Karen speelt poppenkast. Het verhaal gaat over een meisje dat alleen véééél snoep wil eten en geen fruit lust. Meneer de aap probeert haar toch te overtuigen om lekker fruit te eten. Tenslotte vindt ze fruit eigenlijk wel lekker. We maakten samen me juf Karen lekkere appelmoes klaar en proeven er natuurlijk ook van.
26-09-2010
THEMA : IK EN MIJN ZINTUIGEN
Deze week deden we iedere dag ervaringen op met één van onze zintuigen. Op maandag had Jules een hele gekke bril op. We deden allerlei spelletjes met onze ogen en experimenteerden met materialen om in of door te kijken. We knipten en kleefden ook een gekke bril In de zandtafel waren er doorzichtige flessen en kleine schepjes De volgende dag had Jules 'voelhandjes'bij We voelden aan allerlei materialen %%%FOTO21%%%