Inhoud blog
  • de olifantenuitstap
  • programma voor 5 mei
  • een schip omhoog en omlaag laten gaan...
  • het geluid door Melanie en Dille
  • onze uitstap op 5 mei
    Mijn favorieten
  • ENGELSE LIEDJES
  • MIND MAPPEN
  • Ema MARAH - ons olifantenplankindje
  • REKENWEB - vergeet niet je groep aan te duiden
  • UNESCO werelderfgoed - de lijst
  • de reis van de Beagle en DARWIN
  • Waarom OLIFANTEN?
  • ONZE WERELDREIS
  • AARDEWERK vorige schooljaren
  • SCHAKEN OP DE COMPUTER
    OLIFANTEN bovenbouw
    de avonturen van de olifanten
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RODE HAND tegen KINDSOLDATEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sommige kinderen worden al heel jong ingezet in de oorlog. Ze worden verplicht om te vechten in oorlogen die ze niet begrijpen. Deze kinderen hebben geen kindertijd, hebben ook geen toekomst... Dit mag zeker niet gebeuren.
    Daartegen moeten wij ook reageren... Eerst dachten we er aan om deze handen te verzamelen bij de olifanten, maar Jelle dacht dat we beter de hele school konden betrekken, we kunnen eens over de middag rode handen afdrukken op een doek. Een fijn voorstel, wordt zeker vervolgd...

    26-11-2008 om 17:15 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een plankindje?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kunnen wij de wereld verbeteren tegen 2015? Dragen wij ons steentje bij? Dat is een vraag die ons ondertussen al heel het trimester bezighoudt. Vorige week kwam Jelle vertellen over Plan International, daar wilden we meer over weten. Stephanie nodigde juf Ann Devos uit, zij is Plan ouder en zit ook in een werkgroep van Plan. Juf Ann kwam vertellen over hun eigen plan-kind, een meisje uit Nicaragua. Ze toonde foto's van het meisje en ook brieven die ze ontvangen hadden van het meisje en haar familie. Ze vertelde hoe PLAN werkt en wat je moet en mag doen. Op onze eerste bijeenkomst van de olifanten na de vakantie zullen we bekijken of PLAN iets voor ons is.

    26-11-2008 om 17:07 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Flanders Fields
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week leerden we over de eerste Wereldoorlog, we hadden al gemerkt dat er op veel foto's prenten stonden van rode bloemen met een zwart hart. Meester vroeg ons om tegen deze week op te zoeken welke bloem dit was en waarom die zo vaak terugkwam in allerlei prenten en zaken over de eerste wereldoorlog. Veel kinderen hadden gevonden dat dit de papaver of de klaproos is, in het Engels POPPIES. Als een veld helemaal omgewoeld is en platgedrukt, zijn de eerste planten of bloemen die terugkeren klaprozen. Op het slagveld van de eerste wereldoorlog waren dit dan ook de enige bloemen. Als je deze bloemen bekijkt van ver af, dan lijkt het alsof je bloeddruppels ziet, het leek alsof de er een bloem groeide op elke plaats waar een soldaat gestorven was.
    Een Canadese soldaat verveelde zich in de loopgraven en schreef een gedicht... Zijn naam was John McRae, zijn gedicht zou zo beroemd worden dat het het gedicht is van de eerste Wereldoorlog voor de Engelse soldaten. Thomas had een stukje van de tekst mee uit zijn Zonneland.
    "IN FLANDERS FIELDS WHERE POPPIES BLOW BETWEEN THE CROSSES ROW ON ROW THAT MARK OUR PLACE"
    (in Vlaanderens velden bloeien de klaprozen, tussen de kruisen, rij aan rij, die onze plaats aanwijzen.
    McRae schreef dit gedicht in 1915. Later werd er ook muziek gezet op zijn tekst, het is een beroemd lied in Engeland. Op allerlei herdenkingen van de eerste Wereldoorlog dragen de Engelsen "POPPIES" op hun jas of op kransen en kruisen. Het museum over de Eerste Wereldoorlog in Ieper heet "FLANDERS FIELDS", allemaal genoemd naar dit gedicht.

    26-11-2008 om 16:59 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan een druppel water een steen breken?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We maakten onze eigen steen met water en gips.
    In onze steen roerden we droge erwten, die hebben de eigenschap om water op te nemen en te zwellen.
    Tegen de speeltijd was onze steen al hard, de erwten begonnen langzaam te zwellen en duwden letterlijk onze steen kapot, de plastieken potjes waarin we onze steen gegoten hadden was tegen de middag al gebarsten, benieuwd wat er morgen zal gebeuren.

    26-11-2008 om 16:48 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beentjes op azijn, het resultaat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week hebben we drie kippenboutjes in azijn gelegd. Azijn is zuur en in zuur lost kalk op. Na een week hebben we dus beentjes zonder kalk. Nu blijft enkel nog de lijmstof over die onze beenderen buigzaam maakt. Deze beentjes kun je nu dus plooien zoals een gum en daarna springen ze terug in hun oorspronkelijke vorm. Moesten onze beenderen enkel uit kalk bestaan, dan zouden we elke dag een gebroken been hebben. Gelukkig is er de lijmstof die onze beenderen "flexibel" maakt.
    Wat we geleerd hebben, kan je terugvinden in dit filmpje van de beeldbank... http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20021104_geraamte11

    26-11-2008 om 16:42 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spelletjes

    Omdat het de laatste olifantenclub van dit trimester was, speelden we enkele van onze favoriete spelletjes. Je leert ze hieronder een na een kennen...
    Je ziet bij de spelletjes volgende spelen...

    26-11-2008 om 16:40 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANIKI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij dit spel heb je maar vijf instructies om de olifant, de leeuw en de ijsbeer te doen veranderen van plaats. De situatie op de kaartjes moet je proberen te bereiken met zo weinig mogelijk instructies.

    26-11-2008 om 16:34 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DHROMBIX
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zwart speelt tegen wit, bedoeling is om de laatste steen van de piramide te leggen.

    26-11-2008 om 16:32 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHAKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26-11-2008 om 16:29 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een eeuwenoud Afrikaans spel dat ook bestaat onder een heleboel andere namen.

    26-11-2008 om 16:28 geschreven door Ludovik


    19-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beentjes op azijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zouden vandaag een nieuw experiment starten. Kippenbeentjes hebben we nodig, die bracht Yentl voor ons mee. (Dankuwel Yentl).
    Bij deze kippenbeentjes doen we azijn, en we laten de beentjes er een hele week in liggen... Volgende week zullen we zien wat er dan met de beentjes gebeurd is... De enen dachten dat er dan alleen nog witte beentjes zouden overzijn, met niets anders nog errond, anderen dachten zelfs dat de beentjes helemaal verdwenen zullen zijn... We zullen zien wat er mee gebeurt tegen volgende week.

    19-11-2008 om 19:05 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verbeter de wereld tegen 2015
    11.11.11 is een actie die eenmaal per jaar gevoerd wordt, dit is nu al voorbij, dus niet het meest geschikt voor ons.

    Over Plan international willen we wel meer te weten komen. Jelle weet dat je een kind in het zuiden kan steunen door 0.83 euro per dag te sparen. Juf Ann Devos is lid van een werkgroep voor PLAN België... Thomas zal vragen of ze volgende week woensdag wat extra uitleg kan komen geven hierover...

    We bekeken ook dit filmpje... http://www.youtube.com/watch?v=ypENXeDvrYc

    19-11-2008 om 17:15 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.proefwerk nieuwe vraag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thomas doet volgende keer een proefje... Hiermee proberen we een antwoord te vinden op ... Kan een waterdruppel een rots doen breken?

    19-11-2008 om 17:07 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.menenpoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elke avond komen mensen van over de hele wereld naar de Menenpoort IEPER om er de LAST POST bij te wonen... en wij die zo dicht bij deze Menenpoort wonen, wij komen er nooit. Daarom zullen alle olifanten in de loop van dit schooljaar proberen om één keer de last post bij te wonen! Het is er elke avond om 20.00 stipt, je hoeft geen inkomticket te betalen, het duurt maar een paar minuutjes.

    http://www.youtube.com/watch?v=eiWL2BCfhGg

    19-11-2008 om 16:42 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rode bloemen met een zwart hartje
    Wij bekeken een aantal foto's en tekeningen ivm de oorlog 14 - 18 ...
    http://www.postmodernsass.com/blogger/uploaded_images/Poppies-774775.jpg
    http://www.astrolab.be/images/inflafimu.gif
    http://www.kinnethmont.co.uk/1914-1918_files/robt-gordon-menin_gate/19-6-2002/site-wreath.jpg
    http://cache.daylife.com/imageserve/06vSdUq8xK1PA/340x.jpg

    Als je op de foto's hierboven klikt zie je telkens dezelfde rode bloem terugkeren met een zwart hartje.
    Ken je deze bloem... tegen volgende week zijn we op zoek naar alle info over deze bloem en vooral naar wat deze bloem te maken had met de Eerste Wereldoorlog.

    19-11-2008 om 13:52 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cogge en Geeraert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was in 1914. De Duitsers stonden al bijan aan de IJzer en de Belgen moesten wat tijd winnen. Tijd winnen zodat de Engelsen en Fransen hen te hulp konden komen en zodat niet heel België in Duitse handen zou vallen.
    Daardoor ontstond het plan om de sluizen in Nieuwpoort open te zetten bij vloed waardoor het zeewater het land zou binnen lopen en waardoor de Duitsers tot stand konden gebracht worden. Het idee kwam van Hendrik Geeraert, een eenvoudige schipper die amper kon lezen of schrijven. De legerleiding ging vragen aan sluiswachter Karel Cogge of dit plan kon werken. Het was Hendrik Geeraert die op 29 oktober 1914 de sluizen open zette op het ogenblik dat het vloed was.

    19-11-2008 om 13:31 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salamanders van Lucas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De salamander is een amfibie, dat is een gewerveld dier.
    Er bestaan ongeveer 570 soorten amfibieën, de kleinste is twee en een halve centimeter (de Mexicaanse dwergsalamander), de grootste is anderhalve meter groot (de Japanse reuzensalamander). - zie foto.
    Sommige salamanders worden tot 60 jaar oud, hiermee zijn ze de oudste amfibieën.
    Een salamander eet alles wat in zijn mond past.

    19-11-2008 om 00:00 geschreven door Ludovik


    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE VERBETEREN WIJ DE WERELD TEGEN 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het bekijken van de millenniumdoelstellingen vroegen we ons weer af... HOE VERBETEREN WIJ DE WERELD TEGEN 2015 ...
    we herhaalden nog eens de acht doelstellingen... http://www.millenniumdoelen.nl/page.php?page=1&menu=1 

    Jelle had een voorstel... het heet PLAN... Jelle kon al een paar dingen erover vertellen, maar volgende week zal hij ons alles vertellen.

    Thomas kende 11.11.11... Hij zal tegen volgende week meer opzoeken over 11.11.11..

    Allebei zullen zij meer vertellen volgende week!
    Bekijk alvast even dit filmpje... je kent vast genoeg Engels om het te begrijpen... http://www.youtube.com/watch?v=GBItmhe5wM4

    12-11-2008 om 14:46 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog oorlog
    We zagen de kaart van België, de kaart van Frankrijk en die van Duitsland. We zagen dat onder België deze twee landen bij elkaar komen. Daar was voor geen van de twee legers geen doorkomen aan.  
    De Duitse legers vroegen aan koning Albert I om doorgang te krijgen door België wat onze koning niet wilde...
    De Duitsers vielen België aan en in een paar dagen stonden ze aan de overkant van het land.
    België vroeg aan Frankrijk en Engeland om te komen helpen, maar dat zou even duren. Ondertussen moesten de Belgen tijd winnen... Hoe konden zij tijd winnen...
    We weten alvast dat de oplossing te maken had met Nieuwpoort, met de Ijzer, met water... Wie kan ons tegen volgende week vertellen wat de Belgen vonden als oplossing.

    12-11-2008 om 14:33 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met het skelet
    Niets leuker dan al spelend kennis maken met je eigen skelet en met dat van dieren om je heen...

    probeer dit meisje te bedekken met haar skelet...  http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=48&s=393&exp=204
    maak kennis met je skelet en hoe het vasthangt aan spieren... http://www.bioplek.org/animaties/spieren_botten/botten.swf 
    ken jij het skelet en de verschillende beenderen bij de dieren? http://www.biologiesite.nl/dierenskeletonderdelen.htm
    ken jij het skelet en de verschillende beenderen bij de mensen? http://schoolweb.argo.be/kta/koekelare/project/oef/geraamte.htm

    speel de gewervelde dierenkwis (makkelijk hoor)
    http://plox.info/leerspellen/games/gewervelkwis.swf

    speel de gewervelde dieren kwis, het is leuker met twee... probeer maar eens
    http://plox.info/leerspellen/games/gewerveldenganzenbord.swf

    12-11-2008 om 14:29 geschreven door Ludovik



    Foto

    DE STAND VAN ZAKEN VAN DE CAP'TEN PROJECTEN.

    De keuze is gemaakt.

    Jens Arno en Milan: Waarom verdrink je?
    Lucas en Thomas: Wie of wat is de maffia?
    Charlotte en Stephanie: Waarom lusten kinderen choco en mannen bier?
    Dille en Melanie: Waarom hebben verschillende mensen verschillende stemmen?
    Alouette en Lara: Waarom hebben verschillende mensen verschillende huidskleur?
    Yentl en Frederik: Kan ik mijn huis bouwen op de maan?
    Mijn favorieten
  • CAP TEN


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs