trefpunt 55+ KESSENICH Open Kristelijk Respectvol Actief
22-01-2013
Mededeling
De inwerkingtreding - op 1 mei 2010 - van Europese verordening 2004/883 (toepassingsverordening 2009/987) betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels, geeft de EU-lidstaten de mogelijkheid om de rekenregels van de sociale inhoudingen op pensioenen te wijzigen. Wat België betreft, betekent dit, naar gelang de situatie van betrokkene, dat bij de vaststelling van de bijdragen op het Belgisch pensioen:
hetzij, rekening mag worden gehouden met zijn buitenlandse pensioen(en);
hetzij dat hij van iedere bijdragebetaling wordt vrijgesteld.
Beknopt komt de wijziging inzake de inhouding van de bijdrage voor de ziekte-en invaliditeitsverzekering (ZIV) en de solidariteitsbijdrage (SOL) hier op neer:
Toepassing van het bijdragepercentage ZIV en SOL
Wie ten laste is van België voor wat betreft de medische verzorging én een buitenlands pensioen ontvangt, kan mogelijk een stijging van de sociale inhoudingen vaststellen op de pensioenen die door de RVP betaald worden.
Zowel voor de ZIV- als de SOL-bijdrage, worden zoals voordien de buitenlandse pensioenen in rekening gebracht om te bepalen of de wettelijke drempel voor het verrichten van de inhoudingen wordt overschreden.
Vanaf 1 januari 2013 wordt het in te houden percentage echter ook toegepast op de som van de ontvangen brutovoordelen. Omdat deze som nu ook de buitenlandse pensioenen bevat, stijgt de inhouding.
Voorbeeld van de vergelijkende tabel uit het begeleidend schrijven dat elke betrokkene ontving:
Vrijstelling van ZIV en SOL
Wie niet ten laste is van België voor wat betreft de medische verzorging, in een andere EU-lidstaat woont én van daar een pensioen ontvangt, wordt niet alleen voor de ZIV-, maar eveneens voor de SOL-inhouding automatisch vrijgesteld.
Vanaf 1 januari 2013 gelden dus twee wijzigingen:
de vrijstelling gebeurt automatisch;
de vrijstelling wordt uitgebreid naar de SOL-bijdrage.
OKRA vraagt een breder debat rond pensioenen -
16/12/2011
Een grondige en snelle hervorming van de pensioenen is
nodig om de toekomst van onze sociale zekerheid veilig te stellen, verdedigt
kersvers minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne vandaag. Terecht, zegt
OKRA. De betaalbaarheid van het stelsel mag het debat echter niet gaan
monopoliseren. Het is evenzeer van prioritair belang dat de uitkeringen een
menswaardig inkomen garanderen.
Het regeerakkoord schept het kader waarbinnen de pensioenhervorming zich moet
voltrekken. OKRA geeft haar bedenkingen:
De index en de wettelijke pensioenleeftijd zijn gevrijwaard
gebleven. Twee zaken van fundamenteel belang en een lichtpunt in dit
akkoord.
De leeftijds- en loopbaanvoorwaarden voor vervroegd pensioen en brugpensioen
verhogen op zeer korte termijn. De werkgevers gaan echter
vrijuit. Er moeten dus wettelijke garanties komen opdat ook zij
drastische inspanningen leveren en oudere werknemers in dienst nemen en houden.
Anders vrezen we dat velen in werkloosheid of langdurige ziekte zullen
komen.
OKRA betreurt dat de verlenging van de loopbaan samengaat met een
verzwakking van het tijdskrediet. Voortaan geen onbeperkte
gelijkstelling meer in de pensioenberekening voor 50-plussers en ook een pak
strengere voorwaarden om in te stappen. Nochtans zijn het net deze regelingen
die een langere loopbaan mogelijk maken. Oudere werknemers moeten de kans
krijgen om de werkdruk te verlichten aan het einde van hun loopbaan.
Terwijl in de basisnota van Di Rupo nog enkele concrete maatregelen stonden
om de laagste pensioenen op te krikken, is dat in het
uiteindelijke regeerakkoord niet het geval. Een aanpassing aan de koopkracht en
een verhoging van de zelfstandige minimumpensioenen bleven overeind. Maar ook
hier blijken procenten of bedragen spoorloos. Dat het geen vetpot zal zijn, is
dus al duidelijk. Zeker als je weet dat de enveloppe voor de welvaartsvastheid
van de uitkeringen voor 2013 en 2014 met veertig procent zal verminderen. Er is
meer nodig dan deze ingeperkte enveloppe om de al opgelopen welvaartsachterstand
goed te maken. Waakzaamheid is geboden opdat België niet op een laag
basispensioen afstevent.
Uit het regeerakkoord valt af te leiden dat de nieuwe regering de tweede
pijler nog verder wil uitbouwen. Garanties dat iedereen deze voordelen zal
kunnen genieten, zijn er echter niet. Voor OKRA blijft de eerste pijler
(het wettelijk pensioen) het fundament van ons pensioenstelsel. In
plaats van dit te verzwakken, is een grondige versterking noodzakelijk.
Voorlopig is de impact van sommige maatregelen nog niet correct in te
schatten. Het regeerakkoord blijft vrij vaag. OKRA zal de geplande
ingrepen met argusogen bekijken en proberen bij te sturen waar nodig.
In september nog legde OKRA haar eisenbundel op tafel en op basis hiervan
gaan we de komende regeerperiode verder aan de slag. Constructieve samenwerking
met de beleidsmakers is hiervoor aangewezen, want ook ouderen moeten een stem
krijgen in het sociaal overleg. Een pensioenhervorming waarbij àlle facetten aan
bod komen is ons streefdoel. Niet alleen de toekomst voor jongeren staat
op het spel, ook die van de huidige gepensioneerden
Open Vld-Kamerlid Gwendolyn Rutten heeft vandaag in 'De Zevende Dag' getracht de hetze rond de uitspraken van haar voorzitter over de index wat te kalmeren. "We hebben een akkoord gemaakt, ik heb geen enkel probleem om dat toe te geven, om daar niet aan te raken", zei ze. Al liet ook CD&V'er Hendrik Bogaert verstaan over de index te willen nadenken. PS-minister Paul Magnette en sp.a'er John Crombez houden evenwel voet bij stuk.Open Vld-voorzitter Alexander De Croo zorgde gisterenavond voor wat deining door te laten uitschijnen dat het indexmechanisme in de komende legislatuur wel nog onder handen genomen kan worden, ondanks het socialistische verzet daartegen. Zo wil hij de verwachte studie van de Nationale Bank niet zomaar in een schuif steken. Volgens Rutten maakte haar voorzitter daarmee enkel duidelijk dat je het thema in de gaten moet blijven houden en niet voor altijd kan wegstoppen.
Een mening die ook CD&V'er Bogaert deelde. "We moeten dat gesprek in alle intellectuele openheid durven voeren, maar dat betekent niet dat de index moet verdwijnen", zei hij. Volgens de CD&V-begrotingsspecialist kampt de index echter met een intrinsiek probleem door de stijgende energieprijzen. Iets wat Crombez beaamde. "Maar dat verhelpen zullen we voor een stuk doen door de energieprijzen aan te pakken", reageerde hij. Aangezien de index de klap van de crisis in 2008 hielp te verzachten voor ons land, lijkt het hem vreemd om daar nu wel aan te gaan morrelen.
De drie parlementsleden van de nieuwe meerderheidspartijen verdedigden voorts het bereikte begrotingsakkoord. Die begroting nog voor eind dit jaar gestemd krijgen, leek hen erg moeilijk, al vindt Bogaert toch dat de politici het moeten proberen. "Als niemand principieel dwarsligt, kan het nog bijzonder snel gaan, al heeft de oppositie natuurlijk ook haar democratische rechten", besloot hij. (belga/adv)
Minimumpensioen zelfstandigen Minimumpensioen zelfstandigen stijgt tot boven de 1.000 euro
De minimumpensioenen voor zelfstandigen zullen na de verhoging van
1 september 2011 voor het eerst hoger liggen dan 1.000 euro. Voor de
gezinnen wordt het minimumpensioen van de zelfstandigen met 2,11 procent
verhoogd, om uit te komen op 1.310,32 euro. Het overlevingspensioen en
pensioen voor een alleenstaande komt voortaan uit op 1.007,14 euro, een
verhoging met 2,37 procent. De niet-minimumpensioenen van meer dan 15 jaar
stijgen op 1 september met 2,25 procent. Bij de andere
niet-minimumpensioenen gaat het om 1,25 procent, terwijl de pensioenen van vijf
jaar met 2 procent stijgen. Þ Minimumpensioen zelfstandigen stijgt (www.nieuwsblad.be)
Ambtenarenpensioenen Overzicht ambtenarenpensioenen in
vergelijking met andere pensioenen.