Inhoud blog
  • 'Vies Wijf'
  • Wat is mediawijsheid nu juist?
  • Brochure
  • Mediaopvoeding
  • Welk soort mediaopvoeder ben jij?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mediawijsheid voor ouders

    16-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatiebronnen ivm mediawijsheid
    Wij hebben enkele interessante (recente) doorverwijzingen voor jullie op een rijtje gezet! Veel lees plezier ;) 

    1. Tijdschriften

    16-10-2013 om 16:25 geschreven door Mediawijsheid  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview - Katrien 35jaar en Sonja 45jaar
    In het kader van ouders en mediawijsheid hebben wij twee interviews gevoerd. 

    We lieten de moeders van de lagere schoolkinderen het volgende filmpje zien: http://www.youtube.com/watch?v=7_zzPBbXjWs en we vroegen wat ze er van vonden.

    Katrien:  Het is grappig, het is de toekomst, maar vooral voor die leeftijdscategorie blijf ik bij boekjes, blokken, handmatig motoriek tekenen en schrijven.

    Sonja: Het verbaasde me dat zo een jong meisje zo veel dingen kan uitspreken waar ik nog nooit van gehoord heb.

    Zijn jullie als ouders genoeg op de hoogte van nieuwe digitale ontwikkelingen?

    Katrien: Ja, best wel. Van Pc naar laptop, naar tablet. Ontwikkeling van mega gsm tot smartphone, van casettes naar cd's en usb sticks/mp3.

    Sonja:Persoonlijk ben ik niet goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Ik heb zelf ook geen account op Twitter of Facebook. Mijn man heeft wel een account op Facebook en is wel meer bezig met het gebruik van media. Onze kinderen Michiel en Mathias maken wel gebruik van media maar ik probeer dit tot het minimum te herleiden omdat ik hier persoonlijk niet veel van ken, waardoor ik dan over hun mediagebruik amper kan controle kan hebben.

    Krijgen jullie hierbij ondersteuning? Van wie?

    Katrien: Eigen interesse/zelfontwikkeling via internet of gespecialiseerde tijdschriften en via het werk.

    Sonja: Vanuit de school van Mathias wordt wel ondersteuning aangeboden. Er is enkele maal per jaar een informatie avond voor ouders over de nieuwste digitale ontwikkelingen en hoe we hier als ouders mee moeten omgaan. Ook wordt zowel in de school van Michiel als Mathias computer vaardigheden aangeleerd. Ze leren dat niet enkel werken met de computer maar krijgen ook informatie over de gevaren van het internet.

    Van wie verwachten jullie ondersteuning?

    Katrien: Naar de kinderen toe van ons als ouders en van de school. Voor ouders die hier minder mee vertrouwd zijn, zou ik tijdig informatie vergaren en/of met de leerkracht(en) praten en vragen wat wel en wat niet te kiezen/toe te staan. Liefst de kinderen een stap voor willen zijn, kwestie van toezicht en inzicht.

    Sonja: Vanuit de scholen kan er wel wat meer ondersteuning geboden worden. Er wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan het gebruik van computers maar kinderen gebruiken niet enkel een computer. Er kan misschien wat meer informatie gegeven worden over eventuele nadelen van het te veel gebruiken van mediatoestellen.

    Met welke media komen jullie via de kinderen vaak in aanraking? Met welke digitale media zijn jullie kinderen vertrouwt?

    Katrien: Nog beperkt wegens leeftijd (10-7,5). Voor school 'Bingel' op pc/laptop, taken netwerk gelinkt aan school. Spelen geregeld op tablet/smartphone. Zijn zeer vertrouwd met smartphone/tablet applicaties, apps, 'aankopen' van gratis spellen via stores. Verder de klassieke media, radio, tv.Kennen Facebook, maar hebben zelf geen accounts. Kijken soms mee met ouders. Hebben GEEN eigen gsm noch pc/laptop/tablet. 1e gsm vanaf 12j/1e middelbaar.  

    Sonja: Mijn beide kinderen zijn niet zoveel bezig met media. Ik weet dat onze oudste zoon een account heeft op facebook, maar dit gebruikt hij zeker niet vaak. Mijn andere zoon Mathias gebruikt vooral het internet om spelletjes te spelen.

    Hebben jullie al nare dingen meegemaakt/ervaringen met digitale media en de kinderen/ al gehoord van ouders van vriendjes?

    Katrien: Bij opzoekwerk voor school oppassen met benaming bij het zoeken, want je komt snel op foute pagina's terecht, maar verder nog geen nare ervaringen. Nog niets vernomen van ouders van vriendjes/familie.

    Sonja: Ik heb op de school van mijn kinderen wel al een verhalen gehoord over pestgedrag via het internet. Mijn broer zijn dochter is wel een aantal jaar geleden in aanraking geweest met een pedofiel op het internet. Door een goede aanpak van de ouders is er verder niets gebeurd dan gewoon een vriendschapsverzoek geaccepteerd te hebben.  

    Zijn jullie kinderen vaak bezig met media?

    Katrien: Neen, bij gebruik van tablet worden er spellen gespeeld, gsm staat niet ter beschikking van de kids. Bij lange wachttijden of speciale gelegenheden spelen ze spellen op smartphones, maar hebben geen toegang tot sociale media en geen ongecontroleerde toegang tot het internet.(nintendo's en Wii zijn spelconsoles en maken in mijn beleving geen deel uit van digitale media/ontwikkeling)  

    Sonja: Neen, niet meer of minder als een ander kind uit deze periode. 



    16-10-2013 om 16:13 geschreven door Mediawijsheid  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips mediawijsheid voor ouders

    Enkele goede tips om jouw kind veilig te laten surfen op het internet!

    1. De laatste aantal jaren is het gebruik van sociale netwerksites zeer belangrijk geworden. U kan samen met u kind een account aanmaken op Facebook,Twitter,... Zo kan u samen met u kind beslissen wie de foto's en zijn of haar profiel kan zien.

    2. Het is belangrijk dat u uw kind leert om discreet om te gaan met zijn persoonlijke gegevens. Zo kan je samen met je kind afspraken maken rond welke informatie hij of zij mag delen en welke informatie niet. Het is hierbij ook zeer belangrijk dat je uitleg aan je kind waarom hij of zij deze informatie niet mag delen met anderen.

    3. Wachtwoorden zijn zeer belangrijk, het is namelijk de toegang tot veel persoonlijke gegevens. Leer je kind dus dat zijn of haar wachtwoord absoluut geheim moet blijven.

    4. Ook online is het belangrijk dat je respect hebt voor anderen. Zet nooit geen foto's van anderen op internet zonder dat je hiervoor de toestemming hebt gekregen. Je weet immers niet of deze persoon wel foto's online wil van zichzelf

    5. Vaak wordt er vergeten dat dingen zoals foto's,filmpjes en teksten nooit meer weg gaan als je ze eenmaal hebt online gezet. De meeste kinderen denken als ze iets verwijderen dat dit weg is maar niet is minder waar. Alles blijft voor altijd terug te vinden.

    6. Ga regelmatig samen met je kind eens na of iedereen in zijn vriendenlijsten hier wel thuis horen. Accepteer nooit iemand zijn verzoek als je hem of haar niet kent, je weet nooit wie er achter een computerscherm zit.

    7. Iemand leren kennen via het internet is mogelijk, maar wees zeer voorzichtig met afspreken. Dit is zeer gevaarlijk en word dus ten strengste afgeraden. Indien er toch overwogen wordt dit te doen is het zeer belangrijk dat je samen met het kind naar de afspraak gaat.

    8. Elk kind heeft recht om gebruik te maken van een computer,televisie... maar maak goede afspraken hoelang het kind hier elke dag gebruik van mag maken. In deze beslissen is het belangrijk om rekening te houden met de leeftijd van jou kind.

    9. Leer aan je kind dat je net als in het echt leven, respect moet hebben voor anderen en dus anderen ook niet mag pesten of uitlachen.

    10. Zorg dat je kind weet dat hij of zij zeker aan jou als ouder moet melden als ze zelf slachtoffer zijn van pestgedrag, minimaliseer dit zeker niet en volg dit grondig op

    11. Het is zeer belangrijk dat je kind weet dat hij of zij altijd terecht kunnen bij jou voor eventuele vragen over het gebruik van media.

    12. Indien het kind toegang heeft tot het gebruik van een webcam, zorg dan steeds dat deze enkel gebruikt worden onder toezicht van een volwassen persoon. Hierdoor kan er gecontroleerd worden wat er gedaan wordt voor de webcam.

    13. Te lang voor de computer,televisie,... zitten is niet gezond. Zorg dat je kind regelmatig eens iets anders doet en een frisse lucht gaat opnemen.

    14. Wees zeer voorzichtig als je kind al eerder een epileptisch aanval heeft gekregen. Videogames kunnen soms deze aanvallen uitlokken.

    15. Leg aan je kind het gevaar uit van het downloaden van bestanden. In deze bestanden zitten vaak virussen verborgen waardoor de computer kan crashen of er persoonlijk gegevens kunnen uitlekken.   

    16-10-2013 om 15:43 geschreven door Mediawijsheid  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handboek Mediawijsheid
    http://mijnkindonline.nl/sites/default/files/uploads/Handboek%20Mediawijsheid%20versie%20website.pdf

    Voor de ouders die graag wat meer zouden weten over wat mediawijsheid nu precies is en hoe je je kind op weg kan helpen: een interessante link naar het handboek, volledig gratis en online! 

    16-10-2013 om 15:14 geschreven door Mediawijsheid  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONDERZOEK omtrent mediawijsheid: analyse van het werken aan mediawijsheid in Vlaanderen
    http://www.cjsm.vlaanderen.be/media/mediawijsheid/onderzoek/

    Onderzoek mbt Mediawijsheid

    Veldbeschrijving Mediawijsheid

    "Werken aan mediawijsheid in Vlaanderen. Veldbeschrijving, SWOT-analyse van de actoren inzake mediawijsheid en beleidsaanbevelingen"

    Het onderzoek 'Werken aan mediawijsheid in Vlaanderen. Veldbeschrijving, SWOT-analyse van de actoren inzake mediawijsheid en beleidsaanbevelingen' beoogt een analyse te maken van de manier waarop anno 2012 in Vlaanderen gewerkt wordt aan de ontwikkeling van mediawijsheid in al zijn verscheiden aspecten, m.i.v. een SWOT-analyse en aanbevelingen voor zowel het veld als het beleid. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in samenwerking met HIVA-KULeuven, in opdracht van minister van Media, Ingrid Lieten.

     

    Eindrapport "Werken aan mediawijsheid in Vlaanderen. Veldbeschrijving, SWOT-analyse van de actoren inzake mediawijsheid en beleidsaanbevelingen" (PDF)

     

    Media zijn alomtegenwoordig in ons leven en in onze maatschappij. Ze spelen een rol in het gezin, in de vrije tijd, in de school en op werkvloer. De bestaande mediale en informatie- en communicatieroutines worden bovendien sterk uitgedaagd door het proces van digitalisering. Het opgroeien in een cultuur en samenleving waarin digitale media sterk aanwezig zijn, vergt andere attitudes en inzichten dan vroeger, andere kennis, andere vaardigheden.

    Het op een kritische, doordachte, (zelf)bewuste én creatieve manier omgaan met media en media-inhouden wordt gevat door de term mediawijsheid. Mediawijsheid is de voorbije jaren een belangrijk beleidsthema geworden.

     

    Deze studie beoogt een analyse te maken van de manier waarop anno 2012 in Vlaanderen gewerkt wordt aan de ontwikkeling van mediawijsheid in al zijn verscheiden aspecten. Dit betekent dat dit onderzoek focust op de ‘praktijk’ van het werken aan mediawijsheid, op het niveau van de organisaties en projecten, voorzieningen, instellingen, verenigingen, etc. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in samenwerking met HIVA-KULeuven, in opdracht van minister van Media, Ingrid Lieten.

     

    Het blijkt dat anno 2012 in Vlaanderen talrijke organisaties actief zijn op één of meerdere terreinen van het ruime veld van mediawijsheid. Er kan gesproken worden van een uitgebreid, breed, organisch gegroeid veld, verspreid over brede maatschappelijke sectoren en verschillende beleidsterreinen, gaande van armoede en maatschappelijke integratie, kunsten en erfgoed, jeugd, onderwijs, sociaal-cultureel werk, welzijn, tot de gamingindustrie. Daarnaast ondernemen ook grote media-, telecom- en internetbedrijven een aantal initiatieven.  Een groot aantal onderzoekscentra en –instellingen is actief op het vlak van onderzoek naar mediawijsheid en vele koepelverenigingen (steunpunten, federaties) ontwikkelen tal van initiatieven en/of initiëren onderzoek.

     

    De SWOT-analyse van dit veld leert dat het mediawijsheidveld in Vlaanderen anno 2012 best sterk staat. Het mediawijsheidveld is een organisch gegroeid veld dat gekenmerkt wordt door vele vormen van samenwerking. De keerzijde van het organische karakter van het veld is dat regie ontbreekt. Hoewel regelmatig samenwerkingen worden opgezet, ontbreekt het aan uitwisseling van expertise en wordt er vaak ad hoc, versnipperd en projectmatig gewerkt.

     

    De studie concludeert dat het moment is gekomen om, als gevolg van de groeiende aandacht voor mediawijsheid vanuit verschillende maatschappelijke sectoren én de overheid, het mediawijsheidveld te consolideren en verder te stimuleren via de ontwikkeling van een heldere terminologie, een uitgewerkt instrumentarium en een stimulerend beleid volgens de principes van multistakeholders governance. De volledige inventarisatie, analyse en aanbevelingen kan u lezen in het eindrapport (PDF).

    16-10-2013 om 15:11 geschreven door Mediawijsheid  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/mvo

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    14-10-2013 om 15:12 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)

    Archief per week
  • 14/10-20/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs