Ook het eerste leerjaar heeft rond afval gewerkt. Binnenkort moeten ze een maandopening voorstellen rond afval. Ze zouden werken rond de ladder van lansink. Zo leer je de verschillende wijzen van afvalverwerking. Afval storten moeten we vermijden. Afval verbranden ook. Afval sorteren en recycleren is goed. Van 600 blikjes maken ze een nieuwe fiets. Van 70 Petflessen maken ze een fleecetrui. We kunnen ook afval hergebruiken. Denk aan de kringloopwinkel, oude kleren doorgeven. Het beste is nog afval voorkomen. Oplaadbare batterijen kopen i.p.v. van gewone.
Vooraleer de kinderen dit naar de andere kinderen brengen, moeten ze zelf weten waar het over gaat.
Ook het tweede leerjaar heeft een spel gespeeld rond afval. Het was een quiz. Ze wisten de inhoud van de vuilzakken van 3 personen. Aan de hand van vragen moesten ze raden welke vuilzak van wie was.
Om de kinderen warm te maken voor MOS hebben we hun aan Mosje voorgesteld. Mosje is heel verdrietig. Ze moet alles alleen doen. De papiertjes oprapen op de speelplaats, ... Ze zoekt hulp. Wie wil haar helpen om de school milieuvriendelijk te houden. De kinderen zijn alvast heel enthousiast.
Wij zijn de groene bende. Wij proberen onze school wat groener te maken door de afvalberg te verminderen. In ons groepje zitten er 4 leerkrachten: juf Vicky, juf Roos, juf Nathalie en juf Liesje. We zijn ook met 12 leerlingen verkozen door de kinderen van de klas. Ik zou haast nog Mosje vergeten. Dit is onze groene mascotte. We komen 1 keer in de maand samen om de koppen bij elkaar te steken voor het volgende actiepunt. Het is heel leuk.
Dit was onze eerste samenkomst. Dit hebben we gevierd met een lekker fruitsalade.