Mijn ervaring met thuis les geven / Niets van deze blog mag gekopiërd worden.
11-11-2010
Vandaag komt er een vriendinnetje spelen van Samantha
Vandaag komt er een vriendinnetje spelen van Samantha ,ben benieuwd hoe het zal verlopen,ik zal alvast een tafel klaar zetten met knutsel gerief zodat ze samen kunnen knutselen.Samantha is alvast al zenuwachtig en kan haast niet meer wachten.Maar ze is reuze blij dat ze mag komen spelen hoor.IK ben zeer benieuwd hoe het zal verlopen hier vandaag!
Alles is heel goed verlopen ze hebben kerstkaartjes gemaakt en andere dingen geknutseld.Ze hebben dan ook nog boven gespeeld en ze waren heel rustig.Ik ben heel blij dat ze flink zijn geweest.We zullen deze zeker herhalen.
Wij hebben vandaag geleerd hoeveel keer kan je elk voorwerp vullen met 1liter?
Schat en voer daarna de opdracht uit.Probeer jullie deze ook maar uit leuk om te leren en te schatten.Ze hebben hier flink hun best gedaan en goeie punten behaald.
Hier leerde ik een boekenkast in elkaar steken samen met Tony,ik leerde vijzen vast te draaien met een schroevendraaier en dat was niet zo gemakkelijk maar ik deed mijn best.En ja hoor de kast is volledig gemaakt leuk om tot een goede einde te komen.
Vandaag leren wij hoe we vanillepudding gaan klaarmaken.Daarna doen we een klein les :Schrijf de juiste woorden onder de plaatjes,Schrijf drie ingredienten op die je nodig hebt om vaillepudding te maken.Even kijken hoe goed je op je oplette in de les.Wat gebruik je om vanillepudding te manken.
Recept : Vanille pudding Ingredienten 1 liter melk 100 gram kristal suiker 1 pakje vanille pudding poeder Wat heb je nodig : ----------------------- 1 kookpot 1 weegschaal 1 garde (klopper) dessertpotjes eventueel met fruit of speculoos Bereiding: ------------- Neem van 1 liter koude melk een kopje (10 eetlepels) af en los daar de inhoud van het pakje zorgvuldig in op,zodat er geen klonters blijven. Voeg 100 gram (7 afgestreken eetlepels)kristal suiker bij de rest van de melk en breng ze aan het koken. Neem de kookpot van het vuur en giet er,onder voortdurend roeren,de oplossing van de melk en poeder in.Laat de bereiding nog enkele ogenblikken doorkoken,terwijl u blijft roeren.Giet de warme pudding in een met water omgespoelde vorm en laat hem koud worden.
De foto's van de kooles wordt zeker op de blog gezet
Uitstap naar Bokrijk op 28/09/2010 Korte uitleg : Samen met andere thuisonderwijs ouders en kinderen,hebben we afgesproken in Bokrijk. Mario en ik zijn met de trein naar Bokrijk gereisd en daar spraken we af dat Kristel,Kris en Glen ons ophaalden met hun wagen aan het station. We zijn dan samen naar daar gereden en dan zijn we eerst iets gaan drinken, tot de anderen er waren op de afgesproken plaats. We hebben dan de huisjes bezocht met de kinderen het was echt leuk te zien hoe ze allemaal op hun manier plezier maakte en vertelden, spelend met elkaar. Ze hebben elk huisje bezocht en elk hun verhaal er rond verteld, iedereen vond het reuze goed en aangenaam, want we hebben daar dan ook in één van die huisjes die een bakkerij was, ieder voor zich een boterkoek gekocht. De kinderen mochten kiezen wat ze wilde om te eten. Ik merkte op dat iedereen wel flink kon eten en op een deftige manier zoals ze het geleerd hebben van de ouders. Terwijl de kinderen aan het ravotten waren op het speelplein hebben we dan ook gebruik gemaakt om met elkaar te praten omtrent de lessen. Hoe ze het aanpakken en hoe ze het doen en op welke manier enzo. Iedereen kon vertellen over hoe en wat ze ervaren, niemand wees een vinger naar een ander. Dit is respect hebben voor elkaar. We zijn dan tegen de middag naar een restaurant buffet geweest om iets te eten en te drinken, daar hebben we allen frietjes met curryworst of spaghetti of stoofvlees besteld, ook de kinderen hebben ons flink geholpen bij het dragen en het halen van de drankjes. Gedrag bij eten : Bij mijn zoon merkte ik op dat hij toen wel traag en op zijn gemak kon eten zonder schrokken, alleen bij zijn drank kon het blijkbaar niet rap genoeg op zijn. Voor de rest heeft hij zich flink en beleefd gedragen in het restaurant. Ook alle andere kinderen waren allemaal even flink. Toen zijn we naar speelplein gegaan en daar hebben zowel groot en klein even samen gespeeld en geravot. Iedereen hield de kinderen goed in het oog, zodat er niemand verloren liep. Gelukkig is er niemand verloren gelopen en is iedereen flink bij elkaar gebleven. Het was een zeer geslaagde uitstap voor iedereen die er aanwezig was. Ook voor ons want mijn zoon was beleefd en vriendelijk tegen over vreemden en vrienden en tegenover mij. Ben heel trots dat hij de ganse dag flink is geweest zowel terplaatse of in de trein en bus, langs de baan is hij zeer flink geweest en heeft flink meegedaan zoals alle andere kinderen. Dat verdien een dikke pluim. Het was een leerrijke uitstap en we kijken nu al uit naar onze volgende uitstap met andere thuisonderwijs ouders en kinderen.
Wij hebben deze week vooral deze lessen gedaan,taal: lezen woorden met -tie uitgesproken,spelling invul oefening welke lette staat er achteraan? d of t (maak het woord langer?dan kun je het horen. taal:Wat zie je?
rekenen: cijferen optellen tot 2000,meetkunde:lijnen meten,simpele bewerkingen met de rekenmachine tot 100 ,cijferen aftrekken tot 80 ,de euro.
thema/asv: gezonde voeding
praktijk:huisdieren verzorgen ,koken:eieren koken:hard en zacht,crea piratenschip bouwen uit papier. sport :zwemmen of turnen
Mario deed flink zijn best om de oefeningen zo goed mogelijk te maken op zijn tempo en niveau.Soms ging het wel minder maar hij herpakte hem wel.Daar zijn fier dat hij zich goed inzette bij iedere les.
Wij hebben deze week vooral gewerkt rond deze lessen.
Maandag
Taal:Lezen van woorden die eindigen op -lijk ,Rekenen:Cijferen optellen tot 2000,Thema /asv :Gezonde voeding.Deze lessen gingen heel goed en sommige dingen minder goed maar hij bleef zich goed inzetten en probeerde wat hij kon.Daar ben ik zeer fier en trots op.
Dinsdag
Rekenen:Meetkunde gelijkvormigheid ging moeilijk maar hij probeerde het wel te maken.Dit wordt zeker herhaald,Taal:Lange klinker in open lettergreep dat gaat nog steeds moeilijk dit herhalen we dit schooljaar opnieuw,Praktijk:Tuinieren hier heeft hij flink geholpen met ontkruid te trekken ,en met een kantensnijder het gras af te knippen dat deed hij super samen mijn mij bij mijn moeder thuis.Doe zo voort Mario
Woensdag
Taal:Woordzoeker dat ging ook moeilijk naar mate de hoeveelheid die op blad staat van letters ,maar ook heeft hij zich flink ingezet om het te proberen te maken bravo,Rekenen:Aftrekken tot 100 dat ging redelijk maar wordt ook herhaald want deze aftrekoefeningen gaan toch nog niet gemakkelijk ,Koken:Spaghetti met verse tomatensaus ging super en het was aangenaam om hem bezig te zien .Bravo Mario doe zo voort.
Donderdag
Rekenen:Simpele bewerkingen met de rekenmachine ging vlot heeft flink zijn best gedaan en goeie punten behaald,Taal:Dictee:woordpakket les 1 Deel A daar heeft hij ook flink zijn best gedaan ook al had hij veel schrijf fouten gemaakt ,we herhalen zeker nog eens deze woorden die hij vandaag gezien heeft . Ook hebben we crea gedaan : piratenschip bouwen.Inzet was zeer goed vandaag bravo Mario.
Vrijdag
Taal:Lezen :Woorden eindigen op -lijk,Rekenen:De euro Invuloefening,Sport :Springtouwen.
Mario jij hebt je flink ingezet deze week om de lessen zo goed mogelijk te maken doe zovoort ,beetje per beetje raak je er wel met veel herhalen en te oefenen met ons zal het je zeker lukken een hele dikke bravo
Onze eerste lesdag is heel goed verlopen ,mijn zoon heeft flink gewerkt en goeie punten behaald voor zijn woordzoekers en cijferen .We hebben met zen allen ook nog boodschappen gedaan om de spulletjes te halen voor mijn grote zus .Het was een aangename start .
Het was een leuke vakantie samen met mijn zusjes en stiefzusjes en de huisdieren.
Wij leerden hoe wij onze huisdieren moeten verzorgen en mee omgaan .
Dit zijn onze huisdieren:honden,vissen,schildpad,salamander,vogeltjes waar we met zijn allen voor zorgen.
Ook ben ik naar speelplein oranje geweest in de vakantie het was er leuk ,ze deden daar leuke spelletjes en ook hebben we een vier uurtje gekregen en heb ik er vrienden gemaakt het was er leuk ,ik ga er donderdag 27 augustus 2010 nog eens naar toe voor dat we van start gaan met de lessen op 1 september 2010.Voor iedereen nog een fijne vakantie en een goeie start in school en in de nieuwe klassen.
Ik leer nu voor mijn eigen huisdier te zorgen met een hulp van mama natuurlijk,ik zal nu leren hoe men een salamander proper hou in zijn terrarium,en eten geven anders zonder eten gaat het dood.Dus moet ik iedere keer zien of er nog eten is voor mijn salamander Ollie.Zo zal ik heel veel genieten van mijn huisdier Ollie.
Ik heb van mama en papa tony een cadeau gekregen wat was ik blij dat ik een mooie salamander kreeg,ook heb ik het een naam gegeven aan mijn salamander dus heet hij Ollie.Ik heb dan ook beloofd om goed te zorgen voor Ollie de salamander.Wat ben ik blij .
(Kijk maar eens naar mijn foto met mijn huisdier )
Vissen dat doen we graag ,zo leren we stil zitten en genieten van de stilte en van de natuur.Ook leert men hoe we kunnen vissen vangen ,welke visvoer dat men moet gebruiken om vissen te kunnen vangen ,ook leren we hoe we een worm aan een vishaakje doen.We leren ook genieten van de rust en de natuur terwijl we aan het vissen zijn ,ze leren ook op deze manier dat er vele mensen zijn die op één of andere wereld deel zo overleven door zelf hin eten te gaan vangen ,te kuisen,en klaar te maken.De kinderen vinden deze een leuke les dat ze leren want je kan nooit weten he voor wat het van pas kan komen .
Wat hebben we deze week geleerd ,We hebben volgende lessen gedaan op 16/06/2010; woordzoeker: Op de boerderij leren zoeken van woorden en terwijl leer ik nieuwe woorden bij en ook leer ik nieuwe woorden lezen en kennen:behaalde punten 36/39 . De overgebleven letters vormen een zegswijze.De oplossing kon ik wel vinden en de zegswijze was/AAN HET VEE KENT MEN DE STAL;
Dan hebben wij ook cijferen :optellen tot 2000 gedaan daar heb ik ook goeie punten behaald:12/12 zeer goed gedaan Mario.
Daarna hebben we een uitstap gedaan zie : Leuke les is eens iets anders op maandag 21/6/2010,daar leerde hij hoe raak ik van thuis naar 't zand ,langs waar moet ik gaan om naar 't zand naar de markt raken hoe los ik dat op !!vragen aan de mensen als ik de weg niet meer ken of gebruik maken van het stratenplan.Hij was wel nog onzeker maar het lukte hem wel en deed zijn best om zowel aan vreemde mensen de weg te vragen of leren gebruik te maken van een stratenplan.We waren allen trots op hem bravo.
Op 17/6/2010 hebben we dan de volgende lessen geleerd :De euro opfrissing :Een fles olie kost 8,50 euro .Hoe betaal je dit met gepast geld! Wel hij schreef met 1 briefje van 5,00 euro + 1stuk van 2,00 euro +1 stuk van 1,00 euro + 1 stuk van 0,50 cent.
Want als je deze onder elkaar berekend bekom je de juiste uitkomst .
5,00 euro
2,00euro
1,00 euro
+ 0,50 cent
-----------------------
8,50 euro
Hij heeft zo 3 vragen gekregen en hij moest omcirkelen met welk geld je gepast betaald .Behaalde punten : 3/3 knap gedaan.
De 2 overgebleven vraagstukken die erna kwamen was niet gekend.Wordt herhaald in de volgende lessen .
Daarna hebben we een taal :woordzoeker gedaan over de grote schoonmaak:Dat ging zonder probleem hij behaalde 42/42 zeer flink gewerkt ook hier leerde hij nieuwe woorden kennen en lezen .De overgebleven letters vormen een spreekwoord had hij helaas niet gevonden maar niet erg volgende keer beter ;de oplossing was:NIEUWE BEZEMS VEGEN SCHOON.
Op 18/06/2010 hebben we als taal een woordzoeker gemaakt over :de geuren en behaalde weer 42/42 zeer flink gewerkt ook daar geeft hij nieuwe woorden geleerd en gelezen wat is dat leuk zelf hier heeft hij dan de overgebleven letter vormen een uitdrukking gevonden .bravo ;de oplossing was IN EEN SLECHTE REUK STAAN .
21/06/2010 hebben we de volgende lessen gedaan Taal :Tweeklanken eu - ui -ou- au -ei - ij ,hier behaalde hij toch 23/26 flink gewerkt .de paar foutjes die hij maakte is:GOUW = GAUW; RIJGER = REIGER;KEIKEN = KEUKEN dat waren zijn foutjes die hij gemaakt heeft.Dan moest hij de tweeklanken in de juiste kolom schrijven en behaalde 24/26 maar het kon netter ,ik weet dat hij veel netter kan schrijven.Dan hebben we Rekenen : cijferen :optellen tot 2000 gedaan dat ging zeer vlot ,behaalde punten 12/12.Flink Mario.
Op 22/06/2006 leerden we cijferen:aftrekken tot 1000 en behaalde 12/12 .Dan hebben we Taal gedaan spelling /woorden met -gt en -cht heeft hij flink gemaakt en behaalde 7/8 en dan moest hij de woorden nog in de juiste kolom schrijven met -gt en -cht behaalde 10/11.Dan hebben we kookles gedaan :rijstschotel gemaakt dat heeft hij goed gedaan hij heel flink gedaan wel met begeleiding maar toch een dikke bravo .Op 23/06/2010 hebben we voor Taal :woordzoeker gemaakt over Lady en de vagebond dat was nu echt jammer want je kon het ,helaas geen punten behaald ,dan hebben we De euro leren over ik koop een pop van 16,00 euro en ik geef 20,00 euro en ik krijg terug :behaalde hij 3/3 maar de inzet kon beter .Dan hebben we ook tuin onderhoud gedaan ontkruid trekken daar kon het ook beter maar heeft zich snel herpakt .Op 24/06/2010 Hebben we geleerd om simpele bewerkingen met de rekenmachine te maken tot 200 behaalde 10/12 en 7/8 goed gedaan .Ook hebben we dictee gedaan woorden met A daar behaalde hij 18/20.
Mario heeft flink zijn lessen gedaan een dikke bravo van ons allemaal