1) Radio 2 : 29.91% (29,30)
2) Q-Music : 16.03% (17,60)
3) Donna : 14.34% (12,20)
4) Studio Brussel : 9.95% (8,80)
5) Radio 1: 9.87% (8,20)
6) 4FM: 6.18% (6,00)
7) Klara: 2.03% (2,30)
8) Nostalgie : 0,70%
DONNA VECHT TERUG
Een en ander houdt in dat zowel VMMa als VRT voortdurend eigen onderzoeken uitvoeren. Die zijn nodig om, waar nodig snel bij te kunnen sturen. De resultaten van deze eigen peilingen bereiken helaas nooit de buitenwereld. Slechts heel af en toe druppelt er iets naar buiten. Intern wordt een presentator al eens geëvalueerd en op met matje geroepen. Programmawijzigingen worden doorgevoerd op momenten dat de luisteraar het niet verwacht. U weet (nu) waarom.
Zo was het spannend voor Donna omdat het er een tijdje naar uitzag dat de revival nog niet was ingezet. De hitradio van de publieke omroep was al enkele jaren ziek en een passende remedie was niet zo gauw gevonden. Nu wel dus.
RENDEERT DE INVESTERING VAN 4FM?
Het wolkje waarop de jongens van Q-music dreven, is kleiner geworden (van 17,60 naar 16,03%). Het maximum haalbare is blijkbaar in zicht gekomen. Klagen hoeft nog niet, een vorm van lichte ongerustheid mag stilaan z'n entree doen.
Ook uit het VMMa-huis, één gang verwijderd van de studio's van Q-music, komt het geluid van 4fm. Tijdens CIM 15 was de nieuwe programmering, met de opgewaardeerde ochtend van Bert Geenen nog niet in de lucht.
Het was dus uitkijken naar de nieuwe resultaten. Met het huidige cijfer (6,18%) kan je alle kanten uit. 4fm ging er op vooruit (komt van 6,00%), maar is de zware investering in de ochtend terugverdiend? Hoeveel moest het marktaandeel omhoog om rendabel te zijn? En vooral, verwacht de 4fm-luisteraar eigenlijk wel een nieuwsaanbod in de ochtend?
DE CONSTANTE WAARDE VAN RADIO 2
Terug naar de publieke omroep. Radio 2 ging erop vooruit (van 29,30 naar 29.91%) Of het aan de programma's ligt? Misschien. Misschien ook niet. Heel lang kwam de familiezender ruim boven de 30% marktaandeel uit. Er net onder blijft ireëel hoog en zelfs uniek in Europa.
Studio Brussel lokt meer nieuwe luisteraars (9,95 tegenover 8,81%). Voortdurend. Hun alweer groter geworden marktaandeel, houdt hen uit de stevig 'gevarenzone'. Goed bezig. Meer moet dat niet zijn. Hetzelfde zal bij Klara gedacht worden. Ze hebben hun publiek, ze houden het vast. Al ging het van 2,30 naar 2,03%. Afijn, de cijfers bleven dezelfde, enkele de volgorde verschilt, miniem.
De bazen van Radio 1 kunnen glunderen. Van 8,20 naar 9,87%. Na twee tegenvallende rapporten, klom men in golf 15 uit het dal. Niet spectaculair maar de negatieve tendens werd omgebogen. Intern onderzoek wees snel uit dat in het nieuwe format de muziek niet goed (genoeg) was, waarna werd bijgestuurd. Het resultaat staat in golf 16. De verloren zonen zijn terug en hebben vrienden meegebracht!
NOSTALGIE. WACHTEN OP NUMMER 17
Tenslotte is er nieuwkomer Nostalgie. Hun eerste rapport (0,7%) zegt niet zo bijster veel. Het station werd pas gelanceerd eind maart. Golf 16 geeft dus maar een 'halve meting'. Voor de club uit Limburg/Antwerpen is het wachten op de CIM-resultaten van golf 17 met een volledige Nostalgie erin.
Het gaat trouwens ook niet op om in dit specifieke geval de publieke cijfers van de vroegere provinciale radio's op te tellen bij het huidige resultaat. Want de 'provincialen' werden toen enkel gerapporteerd als een gemiddelde van twee golven (15 +16). Andere methodes geven andere waarden en zijn bijgevolg niet vergelijkbaar.















