www.minicooperfreak.tk ----------> dé site voor de mini cooper fan !!!!!
Inhoud blog
  • Hallowkes!!!!!!!!!!!!!!!!
  • weetjes over de mini cooper
  • de 8 soorten mini cooper
  • test van mini cooper (niet te verwarren met de mini one)
  • test mini cooper cabrio
  • test mini cooper S
  • test van een mini cooper one
  • Hoe het begon...
    Zoeken met Yahoo


    Startpagina !
    Mini Cooper
    Dé site voor de mini cooperfans!!!!!!!!
    17-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.test van mini cooper (niet te verwarren met de mini one)




     +
    • She’s got the looks!
    • Stuurt snaarstrak
    • Verrassend volwassen

     –
    • Zijdelingse steun stoelen
    • Kraakjes in het dashboard
    • Niet voor het hele gezin...


     

    Wauw! Een MINI Cooper. Want voor het geld van een saaie burgermansauto kun je hem rijden. Steek je je centen in de kleine, opzichtige Brit - jíj durft! - of ga je voor ‘veilig’?

    Écht opvallen, dat doe je in de MINI. Opgestoken duimen ontvangen, dat doe je in de MINI. Glimlachen toegeworpen krijgen, dat doe je in de MINI. Maar hoe is het eigenlijk om ín die MINI te zitten?

    Die beschuldiging van ‘klein rothok’ die we de originele Mini naar z’n hoofd slingerden, gaat niet op. Want in naam mag ’ie dan nog klein zijn, qua formaat staat het voormalige koekblik z’n mannetje inmiddels wel. Als we het stijlloze (!) portier van de Cooper open trekken en ons laten zakken in de ‘sportstoelen’ (optie), komen we al snel tot de conclusie dat de zijdelingse steun ervan beneden peil is - wat vooral hinderlijk is in vlot genomen bochten. Verder zitten ze oké en valt de boel prima te verstellen. Ook de langeren onder ons kunnen hun draai vinden achter het stuur van de MINI. Voor onze neus vinden we een van de leukste dashboards van vandaag de dag. De retro-saus is er met blikken tegelijk ingegooid en dat ziet er gewoon top uit. Strak, rond en mooi

    verdeeld in zwart en lichtgrijs/aluminium. Jammer dat de harde, plastic delen wat goedkoop aandoen. Bovendien valt er hier en daar een kraakje te bespeuren; jammer.

    De toerenteller zit op de - in hoogte verstelbare - stuur-kolom, de snelheidsmeter in het midden. Heel mooi en nostalgisch, maar praktisch, nee. Je moet toch even je aandacht van de weg halen om te checken of de snelheid nog onder de bonnengrens ligt.  Bovendien staan de getallen op de meter nogal dicht op elkaar, wat het er niet overzichtelijker op maakt. Achter de bolle pookknop vinden we een rij ‘metalen’ schakelaars, onder andere om de ramen elektrisch mee te bedienen. Ziet er erg stoer uit, een beetje vliegtuig-achtig. Airconditioning is een optie op de Cooper. Airbags zijn standaard voor bestuurder en passagier, evenals zij-luchtzakken. Ook ABS en een rem-assistentiesysteem zijn standaard. Over achterin zitten gesproken: wat dat betreft is er in dik veertig jaar weinig veranderd; dat doe je dus nog steeds niet voor je lol. De instap naar achteren toe is trouwens wel goed voor elkaar omdat zowel de rugleuning als de complete stoel naar voren gaat.

    De MINI Cooper wordt aangedreven door een 1.6 van 115 pk. Met slechts 1025 kilo heeft ’ie een gunstige gewicht/pk-verhouding. Voor de sprint naar

    100 km/h heeft de Cooper 9,7 s nodig. Van 50 tot 80 km/h in 3 tikken 5,3 tellen weg, van 80 tot 120 in 4 10,6 s. Redelijk vlot, maar zeker niet sensationeel.

    De MINI reageert gretig en direct op het gas. Wat vergezeld gaat van een lekker sportieve brom. Schakelen gaat prima en trefzeker. Wel zouden de bakverhoudingen naar onze smaak nét wat korter mogen. Met name in vier en in vijf heeft hij er aardig moeite mee om door de toeren te klimmen. Doet ’n beetje af-breuk aan het sportieve karakter.

    De tijd dat ingenieuze actieve veiligheidsystemen alleen in de dikste automobielen te vinden waren, is vervlogen. 

     

    Messcherpe Cooper

    Rijden met de MINI is anders. Het stuurgedrag is puur, de handelbaarheid is top. De Cooper ligt als een blok op de weg en stuurt zo scherp als een kart. Een afgezaagde vergelijking, maar wel heel treffend. Denk ‘rechts’, en hij gáát naar rechts. Met grote precisie en minimale stuurbewegingen, als een verlengstuk van je hersenen. Je voelt exact wat er onder je kont gebeurt. Het mooie is dat het onderstel stevig is, maar zeker niet spijkerhard. Het stuiterbakkie van weleer is wat dat betreft verrassend volwassen geworden. Hoe leuk het aanvallen van een bochtig dijkweggetje op zondagmiddag ook is, je kunt er net zo makkelijk een lange rit over de snelweg mee maken.

    Jammer genoeg zijn er twee zaken aan de Cooper die het speelse karakter wat afvlakken. Ten eerste de balans. De kont van de Mini is zeer koersvast en dus nauwelijks tot uitbreken over te halen. Het zijn over het algemeen altijd de voorwielen die het eerst grip verliezen. Daarnaast heeft de motor in relatie tot het onderstel net iets te weinig vermogen. Maar goed, MINI biedt gelukkig ook nog de ruim 160 pk sterke Cooper S.

    De MINI heeft nog steeds geen ruimte op de achterbank en in de kofferbak. Minder praktisch dus. Ga je er echter mee rijden, dan verrast hij je door z’n volwassenheid. De Cooper is helemaal van deze tijd. Misschien met minder charme en karakter dan weleer, maar kwalitatief en technisch zit ’ie prima in elkaar. Met dank aan BMW. De grootste plus zit ’m in het hoge fungehalte. Buiten dat ’ie natuurlijk geinig is om te zien, heeft de MINI een snaarstrak stuurkarakter. Heb je geen kinderen, ben je niet ál te praktisch ingesteld óf zoek je een leuke auto voor erbij, luister dan naar je hart en ga voor de Mini Cooper.

    17-12-2005 om 00:00 geschreven door J_o_n_a_Z  


    12-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.test mini cooper cabrio






     +
    • Erg leuk
    • Rijdt fantastisch


     –
    • Afwerkingmissers
    • Druk interieur


     

    Wie een beetje is uitgekeken op al die hippe, strakke cabrio’s met hun stalen vouwdaken, kan terecht bij deze retro-cabrio. Moderne techniek en eenkaraktervol uiterlijk, overgoten met ’n nostalgisch sausje.

    Wie een beetje is uitgekeken op al die hippe, strakke cabrio’s met hun stalen vouwdaken, kan terecht bij deze retro-cabrio. Moderne techniek en een karaktervol uiterlijk, overgoten met ’n nostalgisch sausje.
     
    Stap je in de Mini, dan is het alsof je in een chaotische Britse pub binnenstapt. De Mini heeft in overvloed: toeters en bellen. Knopjes, hendeltjes, schakelaars en chroomaccenten, de Cooper zit er vol mee. De prominent uit de achterkant opstekende, glimmende rolbeugels doen een beetje afbreuk aan het lijnenspel. Bovendien: ze líjken verchroomd maar dat is slechts schijn. Het is gewoon  kunststof met een likje chroomverf!
    Een misser. Het interieur van de Cooper doet op z’n minst druk aan en niet in de laatste plaats door de tweekleurige stoel- en portierbekleding. De binnenzijde van de portieren is sowieso een beetje overdesigned, wat ten koste gaat van de functionaliteit. De opbergvakken zijn zo goed als onbereikbaar. Zeventien tellen
    Het dashboard is een toonbeeld van frivoliteit: toerenteller op het stuur,  snelheidsmeter in het midden en ‘vliegtuigschakelaars’ onder de knoppen voor de
    ventilatiebediening. Helemaal goed. Voor het openen en sluiten van de kap moet  je echter twee knopjes boven de binnenspiegel hebben. De Mini heeft absoluut een mooie (en 100 procent geautomatiseerde)  dak-constructie. Eerst wordt het dak van de A-stijl ontkoppeld en vervolgens verplaatst de hele boel zich netjes naar achteren, om zich achter de rolbeugels te draperen tot een mooi stapeltje linnen. Dat neemt zo’n 17 seconden in beslag.
    Als je niet helemaal open wilt rijden, kun je ook alleen het glazen dak (dat in het linnen dak zit) openen. De elektrisch bedienbare kap met zonnedak is overigens standaard op elke Mini Cabrio. Ongegeneerd De Mini lijkt met 1.598 cc en 116 pk op ’t eerste gezicht een beetje een stakker. Ondanks z’n geringe inhoud klinkt het  motortje echter heel volwassen; een zware ‘zoem’ uit het vooronder en een lekker  donkere uitlaatbrom doen de trommelvliezengoed. Als alternatief is er de 170 pk  sterke Cooper S cabrio-variant, maar die vergt een grotere investering. De Cooper Cabrio kost € 25.650 en de snelle Cooper S moet € 33.150 opbrengen.
    Omdat de Cooper van huis uit al behoorlijk stevig is afgeveerd en gedempt en daarnaast een heerlijk directe besturing  heeft, verschaft de Mini je een enormesnelheidsbeleving. Je kunt er ongegeneerd hard mee de bocht om, de  arrosserie tordeert uiteraard iets meer dan de Mini’s met vast dak, maar het mag geen naam hebben. De Cooper Cabrio is uitermate stabiel en op de grens veilig onderstuurd. Dan moet je het trouwens wel behoorlijk bont maken, want de grenzen van het onderstel liggen erg ver weg. Zo ver, dat de meeste mensen daar niet vaak bij in  de buurt komen. We kunnen ons overigens voorstellen dat niet iedereen staat te juichen bij de directe en daardoor ‘gevoelige’ besturing van de Cooper. De auto wordt er  een beetje nerveus en zoekerig door, wat bijvoorbeeld op de snelweg op den duur  kan gaan irriteren. Je merkt maar al te
    goed dat het 1.6-je de nodige extra kilo’s moet verslepen, hij mist ’t agiele van de Cooper zonder ‘handicapgewicht’.
    Met de Mini Cabrio beleefden we enorm veel lol en dat is toch waarvoor je een cabrio koopt? Daarmee wil je toch de blits maken, lol hebben en met een brede glimlach onderweg zijn. Deze ingrediënten krijg je standaard bij de Mini Cooper Cabrio geleverd

    12-12-2005 om 00:00 geschreven door J_o_n_a_Z  





    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 26/09-02/10 2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs