Tijdens mijn laatste stage bij Collège Royal Marie-Thèrese in Herve, in december 2019, gaf ik lessen in een klas waarin leerlingen een gedrag hadden dat ik niet kon tolereren.
In de klas moet je efficiënt zijn om de doelen die je hebt gesteld te bereiken. Als vijftig minuten minder dan veertig minuten worden omdat je meer dan tien minuten hebt gebruikt om een les op te zetten, heeft de hele klas er last van.
Die momenten van ongehoorzaamheid bracht me ertoe af te vragen over de disciplineproblemen die een leraar in de klas kan tegenkomen en hoe het mogelijk is ze te vermijden of op te lossen.
Observatie.
Het kritieke incident vond plaats tijdens mijn stage in Herve met een klas van het derde studentenjaar, in het algemeen onderwijs. Er waren eenentwintig studenten van ongeveer veertien jaar. De doeltaal voor mijn lessen met deze klas was het Nederlands.
Die klasgroep was over het algemeen moeilijk te beheren tijdens mijn stage. Veel leerkrachten praatten over die klas in de leraarskamer want het was een bezorgdheid voor veel van hen. De studenten waren niet gemeen maar school was voor hen een plek om samen met de vrienden te lachen en niet per se leren. Er waren veel jongens in die klas die veel praten en opscheppen wanneer ze iets begrepen.
Ik vroeg bijvoorbeeld soms om stilte en kreeg het, maar het zou niet blijven duren. Op andere momenten waren de studenten gemotiveerd door een activiteit en wilden ze allemaal tegelijkertijd bijdragen: ik moest ze kanaliseren zodat ze hun vinger opstaken en wachten op ondervraging voordat ze spraken, wat niet gemakkelijk was.
Soms spraken sommige studenten samen tijdens een discussie met de klas en luisterden niet naar elkaar, wat niet beleefd was tegen de spreker. Bovendien hebben sommige studenten zichzelf uitgesloten van het gesprek en hebben ze er niet langer aan deelgenomen. Ik heb verschillende keren de studenten gescheiden, maar dat veranderde niet veel omdat ze bleven spreken nadat ze uit elkaar gingen.
Over het algemeen verhinderde dit gebrek aan klasmanagement dat de communicatieve dimensie zich volledig in de klas nestelde.