Eerste deel van mijn analysis van de situatie die ik vorige week op mijn blog heeft beschreven:
1. De klas is een groep, maar hoe functioneert het ?
Volgens Anzieu en Martin (1994, geciteerd in Straeten 2017) wordt een groep gevormd wanneer er een derde partij in een paar is en met de voortvloeiende fenomenen van coalitie, afwijzing, meerderheid en minderheid. Peeters (2015, geciteerd in Straeten 2017) beweert dat een klas een kleine groep is met deze kenmerken:
- Een eenheid van tijd en plaatsen.
- Tenminste één reden om samen te zijn en te blijven (volgens Papillon is deze reden leren).
- De leden ervaren samen evenementen en hun effecten
- Elk lid kan door anderen worden waargenomen en waarnemen
- Perceptie van groepaliteit: iedereen kan de groep als gescheiden van zijn leden beschouwen
- Alle leden kunnen met elkaar communiceren
- Een ruimtetijd groot genoeg om een institutionalisering van functies, rollen en normen te genereren.
De leerlingen hebben geen keuze aanwezig in klas zijn, maar met deze condities is een klas toch een groep. Papillon specifeert dat de belangrijkste functie van een klasgroep is leren.
La carte didentité du groupe gepresenteerd door Carre (1999, geciteerd in Straeten, 2017) kan ons helpen begrijpen hoe moeilijk een groep zal zijn om te beheren. Ik heb de tabel ingevuld die in verband staat met mijn klas van de 3de studentenklas.
Waar komt de groep vandaan?
Externe beslissing. De individuen besloten niet om samen een groep te vormen.
Gekozen door groepsleden.
Wat is zijn levensduur?
Vooraf bepaald.
Niet vooraf vastgesteld.
Wat is het doel van de groep?
Vervagen.
Duidelijk omschreven.
Hoe autonoom is de groep?
De groep is onderworpen aan externe controle.
De groep is volledig autonoom.
Hoe groot is de groep?
Meer dan 15 personen.
Minder dan 15 personen.
De leden van de groep ....
zijn niet vrij om de groep binnen te gaan of te verlaten.
kan vrij kiezen om de groep te verlaten.
De individuen ...
zijn totaal verschillend.
hebben een gemeenschappelijke ervaring.
Carre verklaart dat hoe groter het aantal vakjes aan de rechterkant, hoe groter de kans dat de communicatie binnen de groep en tussen de groep en de leider snel en effectief zal verlopen.
Dit betekent dat als het aantal vakjes aan de linkerkant grote is, dan is het moelijker om positieve contact te bevestigen en het optreden van spanningsverschijnselen en passiviteit. Vandaar is het besturen van een klasgroep niet eenvoudig en moet vooraf worden overwogen.
Volgens Anzieu en Martin (1994, geciteerd in Straeten 2017) moet met 3 dimensies rekening worden gehouden om de groep te laten functioneren. Deze 3 dimensies zijn:
· Productie: Wat bevordert de groepsactiviteit ten opzichte van het leren à Het studentendossier.
· Facilitering: De methoden en middelen die door de leraar en de studenten worden gebruiken om het leren te vergemakkelijken à Het dida-bestand.
· Regulatie: Serene relaties maken leren effectief, in tegenstelling tot conflicten en concurrentie àRelaties met voorgestelde taken (aantrekking of afstoting), en relaties tussen mensen.
Anzieu en Martin (1994, geciteerd in Straeten 2017) zeggen dat sommige leerlingen een rol spelen die de goede werking van een groep afremmen, zoals:
- De agressor:
- De remmer:
- Het interessante:
- Degene die de groep als een tribunaal beschouwt:
- De loochenaar:
- De geslagen van tevoren:
- De advocaat van bijzondere belangen.
Met die analyse heb ik opgemerkt dat er in mijn klas (3E) een paar subversieve elementen was. Er waren een remmer, een interessante, Degene die de groep als een tribunaal beschouwt, de loochenaar en de geslagen van tevoren. Ik denk dat het belangrijk is de verschillende rolen te kunnen aanpakken en die reflexiviteit moet gebeuren voordat ik in mijn klas kom.
Tijdens mijn laatste stage bij Collège Royal Marie-Thèrese in Herve, in december 2019, gaf ik lessen in een klas waarin leerlingen een gedrag hadden dat ik niet kon tolereren.
In de klas moet je efficiënt zijn om de doelen die je hebt gesteld te bereiken. Als vijftig minuten minder dan veertig minuten worden omdat je meer dan tien minuten hebt gebruikt om een les op te zetten, heeft de hele klas er last van.
Die momenten van ongehoorzaamheid bracht me ertoe af te vragen over de disciplineproblemen die een leraar in de klas kan tegenkomen en hoe het mogelijk is ze te vermijden of op te lossen.
Observatie.
Het kritieke incident vond plaats tijdens mijn stage in Herve met een klas van het derde studentenjaar, in het algemeen onderwijs. Er waren eenentwintig studenten van ongeveer veertien jaar. De doeltaal voor mijn lessen met deze klas was het Nederlands.
Die klasgroep was over het algemeen moeilijk te beheren tijdens mijn stage. Veel leerkrachten praatten over die klas in de leraarskamer want het was een bezorgdheid voor veel van hen. De studenten waren niet gemeen maar school was voor hen een plek om samen met de vrienden te lachen en niet per se leren. Er waren veel jongens in die klas die veel praten en opscheppen wanneer ze iets begrepen.
Ik vroeg bijvoorbeeld soms om stilte en kreeg het, maar het zou niet blijven duren. Op andere momenten waren de studenten gemotiveerd door een activiteit en wilden ze allemaal tegelijkertijd bijdragen: ik moest ze kanaliseren zodat ze hun vinger opstaken en wachten op ondervraging voordat ze spraken, wat niet gemakkelijk was.
Soms spraken sommige studenten samen tijdens een discussie met de klas en luisterden niet naar elkaar, wat niet beleefd was tegen de spreker. Bovendien hebben sommige studenten zichzelf uitgesloten van het gesprek en hebben ze er niet langer aan deelgenomen. Ik heb verschillende keren de studenten gescheiden, maar dat veranderde niet veel omdat ze bleven spreken nadat ze uit elkaar gingen.
Over het algemeen verhinderde dit gebrek aan klasmanagement dat de communicatieve dimensie zich volledig in de klas nestelde.
Ik heet Laura Gilles, ik kom uit Theux in Belgë en ik studeer in de hogeschool voor toekomstige leraren HELMo Sainte-Croix. Ik wil een lerares Engels en Nederlands worden. De bedoeling van die werk is op de vraag «Quel enseignant suis-je? Wat voor een leerkracht ben ik? What teacher am I?» te antwoorden. Aan het einde van het schooljaar zal ik mijn diploma behalen, daarom wil ik op mijn reis, mijn ervaringen en mijn reflecties van deze 4 jaren terugkomen.
Waarom lerares ?
Mijn moeder werkt als lerares in de kleuterschool van Jehanster in Theux. Ze heeft me altijd gezegd Leraar zijn is een baan waarin je iedere dag in een avontuurlijke achtbaan stapt, het is geen moment hetzelfde. Ik heb altijd haar werk geweldig gevonden omdat ze kinderen ziet groeien en omdat ze ertoe doet bij de persoonlijke ontwikkeling van haar leerlingen. Mijn moeder zorgt ervoor dat de kinderen alles wat ze moeten leren leren, tegelijkertijd is ze iemand met wie de kinderen voor adviesen kunnen gaan. Ze is toegankelijk.
Ik wilde hetzelfde beroep oefenen, maar niet volledig voor één reden : ik vind talen zo belangrijk en ik wil talen leren. Toen ik jong was, las ik de lyrics in het engels van elke lied dat ik beluisterde om woorden te ontdekken en leren. Ongelooflijk ben ik niet van deze mensen die een talent voor talen hebben, maar ik ben moedig en volhardend, daarom ben ik met die studie begonnen. Ik ben heel blij dat we in het basis en secondair-onderwijs kunnen werken, want het is moelijk voor mij een keuze te maken en ik zou graag in beide richting oefenen.
In dit bericht ga ik over mijn eerste week in Gent praten : Mijn accommodatie en mijn opinie over die stad.
Ik heb de kans in een studentenhuis van onze school te wonen. Ik ben heel blij in dit studentenhuis te verblijven voor verschillende redenen. Om te beginnen, ligt het in het centrum van Gent dus is het heel makkelijk voor mij naar verschillende plekken te gaan. De ligging is perfect voor mij want ik loop liever dan ik fiets of dat ik de tram neem. Bovendien verblijf ik met veel andere Erasmus studenten, daardoor heb ik veel nieuwe vrienden! Ik voel me absoluut niet eenzaam want iedereen is heel vriendelijk. Een belangrijk punt van mijn nieuwe omgeving is dat ik de hele dag in het Engels praat. Er zijn ook Nederlandstalige studenten in het huis. Ondanks ze meer gesloten zijn, praat ik soms met sommigen want ik wil ook mijn Nederlands verbeteren, het is de belangrijkste reden waarom ik alleen in die stad wilde komen.
Mijn geestesgesteldheid over die stad is heel positief. Volgens mij is Gent de mooiste stad van België. Voor mijn Erasmus was ik al 2 keer gekomen en ik wilde meer weten over die fantastische stad. Vandaag de dag heb ik het centrum bezocht en ik heb rond een meer dichtbij het centrum gerend en het was zo mooi! Ik ben helemaal niet teleurgesteld! Ik ben bewust dat er heel veel andere bezienswaardigheden zijn die ik niet ken! Helaas werk ik urenlang aan mijn einde studie werk dus ik heb niet veel tijd om de stad on te dekken maar ik ben alleen maar aan het begin van mijn Erasmus. Zodra ik mijn werk eindig, ga ik veel meer bewegen!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!