BANCONTACT De technische problemen bij Worldline, dat het elektronisch betalen beheert, zijn na een week nog steeds niet opgelost. Door het probleem krijgen handelaars van wie de klanten elektronisch betalen de betalingen niet meer doorgestort.
Worldline heeft een mailing rondgestuurd naar de betrokken klanten waarin hen de probleemsituatie wordt geschetst, zegt woordvoerder Bram Boriau van Worldline. "We hebben ook een speciaal e-mailadres gecreëerd waarop de betrokken klanten ons kunnen contacteren." Voorlopig wordt er geen compensatie uitbetaald. "Onze focus ligt op het zorgen voor een oplossing, en dit samen met de banken", aldus Boriau.
"Tijdelijke vertraging"
Door het technisch probleem zit er een vertraging op de elektronische terugbetaling aan de handelaars. Wanneer klanten met hun kaart betalen, gaat het bedrag van hun rekening en zorgt Worldline voor het doorstorten op de rekening van de handelaar. Op dat laatste onderdeel zit sinds vrijdag 18 september een "tijdelijke vertraging".
Krachtig signaal
Unizo wordt momenteel overstelpt met vragen van leden. "Het huis staat hier in brand", zegt Horemans. Om 14 uur heeft topman Karel Van Eetvelt een "face-to-face"-overleg met Willy Walraeve, de ceo van Worldline, om "een harder statement op hoger niveau" te maken, aangezien heel wat handelaars met liquiditeitsproblemen kampen, aldus Horemans.
Het geduld van Van Eetvelt is op. "Begin deze week heeft Worldline ons beloofd dat het probleem snel opgelost zou zijn. Nu stellen wij vast dat onze leden in de problemen komen bij het betalen van btw, RSZ, lonen en leveranciers. Wij verwachten van Worldline dat het geld uiterlijk tegen maandag op de rekening van de handelaars staat", zegt de topman.
Sinds 18 september (1 week geleden) zitten handelaars met een banksys in hun winkel, met een probleempje. Het blijkt dat het een technisch probleem is dat na een week nog niet is opgelost dus krijgen zij de storting van hun klant niet doorgestort. 1 week lang zoekt Wordline een oplossing voor deze ''tijdelijke vertraging''. Ze hopen op een oplossing deze week.
Ik vond het een boeiend artikel. Ik vind het erg voor de handelaars die met een banksys werken dat ze hun doorgestorte geld niet of misschien wat later wel terugkregen. Na het lezen van het artikel vroeg ik me wel af wat de oorzaak zou zijn waarom er een vertraging was en hoe ze het hebben opgelost. Voor de rest vond ik het een leuk artikel. Wat is de link tussen het artikel en het vak economie? Ik vind dat de meeste veel elektronisch betalen en ik vond het wel een belangrijk artikel omdat we dagelijks een transactie uitvoeren met onze kaart en wat ook een reden was: we hadden er vorig jaar over geleerd tijdens de lessen Economie.