Meer over wielrennen eigenlijk Mijn leven met mijn hobby wielrennen
06-04-2011
Voor de start van het wielerseizoen.
Hoi,
Het is hier een tijdje stil geweest op mijn blog. Na het Belgisch kampioenschap op de piste in Gent zijn er geen wedstrijden meer geweest.
Natuurlijk ben ik niet stil blijven zitten en blijven trainen. Nu vooral op de trainingsdagen van mijn school, waar ik in een eerste jaar ASO zit met optie wielrennen. Onlangs nog reden we met onze trainer meneer Kris Vromans op een namiddag 45km met een gemiddelde snelheid van 32km/h. (en dit tijdens een gewone schooldag ) Ook de trainingen van mijn club zijn sinds maart opnieuw begonnen op het vliegveld van Goedsenhoven. Helaas zijn deze op de dinsdagavond, de dag dat ik les heb tot 16.25h en ook de dag dat we reeds trainen op school. Als ik niet al te veel heb te studeren probeer ik toch nog langs te gaan. Ook tijdens de paasvakantie ga ik nog iets speciaals doen, maar daarover vertel ik jullie later meer... Op paaszaterdag is er mijn eerste wedstrijd op de weg van dit seizoen. Deze zal doorgaan in Waals-Brabant te Hélecine.
Met dank aan Meneer Vromans, mijn leraar wielrennen uit mijn school EMC² te Kessel-Lo voor mijn begeleiding en het opstellen van een trainingsprogramma voor het rijden van het Belgisch Kampioenschap.
Tijdens deze wintertrainingen en wedstrijden heb ik ook enkele vrienden bijgekregen die ook rijden. Gilles Pitschon, Maths Heinderson, Bram Ualgasi, Mathias Lefeber, Sander Rietjens en Michael Steyaert jullie maakten de soms lange namiddagen wat aangenamer. Ook in de douches na de wedstrijd was er vaak nog "een feestje"!
Ook dank aan de trainers op de piste waaronder Wim Beirnaert en Hugo Serin voor de tips bij de wedstrijden.
Zaterdag 19/02 was er het Belgisch kampioenschap op de piste in Gent. Het zag er naar uit dat er hard gereden ging worden om die "Belgische driekleur trui" te bemachtigen of zeker om zo goed mogelijk te scoren. Gilles Pitschon had zelfs een hele bus fans meegenomen om te supporteren. Ik had mijn broer Cédric bij en mijn papa om te supporteren. Negen deelnemers waren er bij de inschrijving.
Eerst was er een tijdrit van 500m met vertrek vanuit de startblokken. Ik behaalde een tijd van 00:43,355 wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 41,52 km/h. Dit was zelfs beter dan vorige week. Goed voor een zesde plaats. Dan was er de positieve afvalling. Ik kon in het wiel blijven hangen van Mathias Lefeber, wat me zeker geholpen heeft om als 5 de over de eindstreep te geraken. Dank je Mathias dat ik in je wiel mocht blijven rijden. De volgende disipline was er de puntenrit over 4 km. Na de verzamelronde reed Nourdine als aan pijl weg van het peleton om de eerste 5 punten binnen te halen. De volgende tussensprint was voor Gilles en Lennert. De derde tussensprint moest ik iets gaan proberen en reed al wat meer naar voren. Toen riep trainer Wim Beinaerts dat ik moest proberen om aan te vallen voor de derde sprint. Ik reed als eerste over de meet en pakte nu de volle 5 punten. Hierdoor behaald ik ook de 5de plaats op de puntenrit. Wow, ik had nog nooit zo een goede koers gereden. Nu nog enkel goed zien te rijden bij de scratch over 3km. Ook dit lukte nog vrij goed. Ik kwam hier als zesde over de meet.
In de totale uitslag was ik zesde met evenveel punten als de vijfde, maar hij had een betere tijdrit. Dolblij was ik met deze plaats. Ik had het niet verwacht. Zelfs Hugo Serin verantwoordlijke voor de renners van Vlaams-brabant was fier op me! Gilles mijn ploegenoot werd Belgisch Kampioen en Maths Heinderson werd derde.
Zaterdag 12 februari en een week voor het Belgisch Kampioenschap van aspiranten op de piste, was er nog een pistemeeting. Acht deelnemers stonden op de deelnemerslijst van de 13-jarigen. Eerst was er een tijdrit van 500m met vertrek vanuit de startblokken. Ik haal een snelheid van 41,5km/h! Goed voor een zesde plaats. Bij de puntenrit slaag ik erin om bij de derde puntentelling 3 punten in de wacht te slepen. Ook hier weer goed voor een zesde plaats. Dan was er nog de scratch van 3000m. Hier maak ik een fout om plaats te maken om mijn ploegmaat Gilles er tussen te laten, helaas kruipt er ook nog een andere renner tussen, die ik niet meer voor geraak. Ik kom als zevende renner over de eindstreep. In totaal behaal ik de zesde plaats op deze wintermeeting.
Op zaterdag 29 januari was er nog een pistemeeting in Gent. Slechts drie diciplines stonden op het programma: puntenrit, scratch en positieve afvalling. Die dag waren er wat minder renners aanwezig dan de voorbije zaterdagen op de meetings. Ik voelde me goed en wilde er voor gaan deze keer. Ik kwam bij elke disipline als derde over de meet. JOEPIE: EEN 3de PLAATS BEHAALD!!Mijn vriend en klasgenoot Bram Ualgasi werd 4de.
Hallo, Ik ben al een tijdje terug begonnen op de piste in Gent. De eerste week van januari was ik nog snowboarden dus reed ik niet mee. De uitslag voor de eerste twee meetings was niet zo goed. Ik was na de vankantie verkouden en had een droge hoest. Ik voelde me nog niet volledig hesteld en daardoor was ik voorlaatste, denk ik. Deze week was ik dat ook, maar ik blijf proberen anders lukt het nooit om te winnen. Anderen zijn ook sterker en groter dan ik wat een verschil maakt. Ik zal jullie op de hoogte houden van wat er gebeurt....
Door het slechte weer en de moeilijke berijdbaarheid van de wegen zijn we uiteindelijk niet naar mijn opa en oma in Frankrijk gegaan. Hierdoor kon ik toch nog deelnemen aan het Vlaams kampioenschap. Ik had wel deze week maar één keer op de rollen gereden ( ik kon toch niet deelnemen). 9 deelnemers, waaronder klas- en ploeggenoot Bram Ualgasi en ploeggenoot Gilles Pitschon die vorig jaar op de piste Vlaams- en Belgisch kampioen werd. Verder waren er nog wat vrienden die ook rijden zoals Sander Rietjens en Maths Heinderson. Als eerste disipline reden we een tijdrit met een uitgekozen renner. Ik moest toevallig tegen Bram gaan rijden. We waren aan elkaar gewaagd. Bram won met 0,05 seconden van me. Als volgende disipline was er een scratch. Na enkele ronden nam ik de leiding. Er gebeurde echter niets; we bleven heel traag rijden tot de laatste ronde natuurlijk. Ik geraakte van de eerste plaats en werd ingesloten door de anderen en kom pas als voorlaatste aan. Niet leuk als je weet dat ik wel de hele tijd heb voorop gereden. De positieve afvalling als derde disipline was weer heel zwaar. Als je niet als eerste geraakt moet je blijven spurten en dat voel je. Als vierde disipline reden we dan een puntenrit van 3km met 4 tussenklassementen (om punten te verdienen). Nu wou ik mijn vorige slechtere uitslagen toch wat beter krijgen door hiervoor extra mijn best te doen. Bij het eerste tussenklassement wist ik toch al 1 punt in de wacht te slepen, al dacht ik dat ik het net mislopen was. Bij de rijden naar het derde tussenklassement reden Bram en ik weg van de groep. Geen van ons beiden wist blijkbaar dat we voor de punten aan het rijden waren. Ik liet net Bram nog voor gaan aan de meet, waardoor hij 5 punten haalde en ik er 3. Gelukkig had ik nu wat beter gereden dan de 2 vorige reeksen. Ik behaalde een 7de plaats op het Vlaams kampioenschap, Bram werd 5de en Gilles won opnieuw "de gele trui" . Mats werd 3de en Sander 8ste
Tijdens de namiddagwedstrijden daar in Gent werd Iljo Keiise van Quick-Step kampioen in de derny (rijden achter zo een brommer)
De eerste pistemeeting (=echte wedstrijd!) van dit seizoen heb ik niet mee gereden omdat er nog teveel examens waren. Gelukkig waren de meeste moeilijke examen al achter de rug tijdens de pistemeeting van 19/12/2010. Met 11 deelnemers stonden we op de deelnemerslijst. Uiteindelijk gingen we maar met 7 van start. Mogelijk door het slechte winterweer en de aangekondigde sneeuwbuien voor de namiddag bleven er nog een aantal ingeschreven renners thuis. Bij de eerste wedstrijd van de dag "een scratch" van 2,5km eindigde ik op de 4de plaats. Gilles mijn ploegenoot was eerste gevolgd door Lennert Tanghe en Mats Heinderson. De tweede wedstrijd van de dag was een "positieve afvalling". Dit is een wedstrijd waarna de beste renner na 3 toeren mag afvallen, de tweede beste na 4 toeren en zo verder. Dit gaat er erg hard aan toe en is een zeer zwaar disipline. Telkens als je niet eerste bent kan-moet je opnieuw spurten voor de volgende eerste plaats. Ik zat wat ingesloten door een Nederlander en geraakte moeilijk weg. Ik kwam pas als 6de over de eindstreep. Het derde onderdeel, was de puntenrit met 2 tussentijdse klassementen. Hierin slaagde ik er toch in om tijdens het eerste tussentijds klassement nog 1 punt te halen. Dit deed me weer op een 5de plaats komen voor dit disipline.
De uitslag in het totaal dan: ik behaal een 5de plaats! Niet zo slecht als je weet dat ik de vorige weken door de examen maar 1 keer 20 minuten op de rollen heb gereden. Volgende wintermeeting is het Vlaams kampioenschap en zal ik niet meerijden daar we naar mijn oma en opa in Franrijk gaan om de kerst te vieren.
Iljo Keisse deed het kei-goed in Zwitserland : 4 de plaats! Om zo een moeilijke tijdrit achter de rug te hebben, doet hij het nu kei-goed. De Ketele was op de zesdaagse in Gent ook net aan de dood ontsnapt. Hij deed een super mooie redding na een klapband in volle sprint op de piste.
Dit was het dan voor eventjes, want mijn examens beginnen nu. Voor de jongeren die ook aan het studeren zijn, ook veel succes!
Op woensdag 17/11 op een van de laatste trainingen in Gent waren er ook iljo Keisse en Steve Schets aanwezig. Zij waren zich aan het voorbereiden voor de zesdaagse van Gent. Inmiddels is bekent dat Keisse deze zesdaagse gewonnen heeft. Ik heb een foto samen met iljo Keisse op mijn gsm staan. Hij was heel vriendelijk naar alle jonge renners toe. Ze reden zelfs mee op de bovenkant van de piste terwijl wij aan het trainen waren . Hoewel wij toch snel reden, leek het of we nauwelijks vooruit gingen. Zo snel reden die mannen. Tof eens "echte pisterijders" gezien te hebben. Veel succes in Zwitserland iljo!
In het begin van mijn blog heb ik er een foto op gezet. Hier nog eens die foto. Deze is genomen direct na mijn beklimming van de Mont Ventoux in Frankrijk begin augustus 2010. Samen met mijn papa reden we naar boven in 2 u en 20min langs Bedouin. Dit is de moelijkste kant om deze berg op te rijden. Ik was ook stikkapot toen ik boven in de kou aankwam. Moe, maar wel voldaan!
Klik hieronder om mijn foto te zien. DSC_0133.JPG (4.4 MB) --> foto van mij boven op de berg
Hoi, jullie weten ondertussen dat ik op de piste rijd . Ik zei overlaatst dat er nog niemand gevallen was, maar die woorden neem ik terug. De eerste zijn gevallen maar gelukkig nog niet zo erg . we hebben ook met tijdrit-blokken gewerkt en dat is zo
Rijden op de piste wordt steeds leuker, maar ook moeilijker. We zitten bijna op het einde van de trainingen en de koersen gaan beginnen in december Soms vind ik de trainers te streng, want ze roepen steeds maar "aansluiten" en dat is zeer ambetant. In de oefenkoersen zeggen ze altijd bv. na 7 rondes "gaan! gaan! gaan!" maar dan na 3-2 rondes ben je uiteraard moe. Door de exames op school, kan ik waarschijnlijk niet naar alle koersen gaan: Met school kan ik nog wel altijd fietsen (we zijn dinsdag gaan MTB super leuk) Ik heb eigenlijk een vraag voor jullie: wat vinden jullie van exames (toetsen)? Zeg het op mijn gastenboek of per email Je mag ook altijd comentaar geven op mijn blog.
We zijn nu een aantal weken goed aan het trainen op de piste daar in Gent. Iedereen is de piste nu wat gewoon geworden en we zijn begonnen met de eerste vriendschappelijke wedstrijdjes. Zelfs al valt er niets te winnen, kan ik je wel vertellen dat er dan behoorlijk snel gereden wordt. We hebben al SCRATCH gedaan. Dit zijn wedstrijdjes van 12 of soms 10 ronden. Je moet wel goed letten dat je niet van "je baan" afwijkt. Dit wil zeggen dat je vooral de laatste ronde op dezefde lijn blijft rijden om de andere renners niet te hinderen. Wijk je toch hiervan af dan word je gedeclasseerd en dat is in een echte wedstrijd natuurlijk echt niet fijn.
Ik heb mijn eerste training op de piste in Gent gehad. Deze was succesvol. Gelukkig ben ik niet gevallen (niemand eigenlijk). Een paar vrienden waren er ook onderandere: Bram, mijn klasgenoot maar hij was niet de enige die ik kende, er waren ook nog Sander,Gilles(Belgisch en Vlaams kampioen) (ik zou dat ook wel willen zijn ) Wij hebben ook geweldige trainers onder andere wim Ik raad jullie het echt aan om volgend jaar ook te gaan trainen op de piste.
Dit zijn foto's van toen ik een wedstrijd op de piste heb gereden vorig jaar.Maar ik weet niet hoeveelste ik was, maar dat maakt eigenlijk niet veel uit: deelnemen is belangrijker dan winnen dat vind ik het belangrijk, die slogan
De laatste wedstrijd op de weg en vandaag nog eens een echt mooi koersweer. Leuk dat mijn klasgenoot Timo en zijn familie ook daar waren om voor mij te supporteren. 28 deelnemers aan de start van de 12-jarigen. Ook een aantal ploeggenoten Nand Onckelinx, Maxim Vandenberghe en Gilles Pitschon. Sander Rietjens die ik vooral ken van de piste in Gent, is ook aan de start. Eens vertrokken merk ik dat het niet makkelijk zal zijn. Er wordt dadlijk goed doorgereden. Een paar ontsnappingspogingen ook van mij worden helaas niet lang volgehouden. We blijven met een grote groep samen tot de laatste ronde. Bij het ingaan van de laatste ronde rijd ik nog tweede. Het is natuurlijk nog lang tot de finish. Ik kom als 13de over de streep net achter Maxim. Gilles heeft gewonnen en Sander is knap 3de. Vanaf 20 oktober begin ik terug aan de wintertraining op de piste in Gent.
Het seizoen op de weg is bijna ten einde. Gelukkig trainen we nu 2 namiddagen op school met meneer Kris Vromans. Door het vele huiswerk en lessen geraakte ik de laatste weken niet meer op de trainingen van mijn ploeg.
Onder een stralende najaarszon vertrokken we met 22 renners. Mijn oma en opa en mijn meter kwamen ook supporteren. Ik kon heel de wedstrijd goed bij het peleton rijden, Bij het ingaan van de laatste ronde zat ik zelfs helemaal vooraan. Er werd hard gereden om vooraan te komen. Uiteindelijk kwam ik als 12de over de eindstreep. Mijn gemiddelde snelheid was bijna 32km/h!