De eerste lesdag : "Wenst u een kopje koffie, thee? Zo kan de lesdag aangenaam verlopen "
Alle docenten hadden voor alle studenten een brainspace georganisseerd. Dit was de eerste keer dat dit plaatsvond: zowel voor de studenten en de docenten.
De bedoeling is dat je nadenkt over de minor zorg die ik hier volg. De brainspace verliep als volgt: - 1 Elke student schrijft enkele stellingen op over een 'adaptieve leerkracht'.
- 2 Iedere student probeert zijn stelling te verkopen (5 handtekeningen en de stelling is verkocht)
- 3 Alle verkochte stellingen worden gegroepeerd tot 9 (onderwerpen over een adaptieve leerkracht)
- 4 De 9 onderwerpen worden door de groep geclusterd en hebben we iedere cluster een titel gegeven.
- 5 Daarna werd er in verschillende rondes vergaderd.
Iedereen had 2 verschillende rollen: deelnemer aan de vergadering of commentator. Soms ben je enkel observator en kun je bij de verschillende vergaderingen langsgaan.. De deelnemers en commentatoren mogen niet met elkaar overleggen.
Op een groot scherm kun je de tijd zien en ook wie aan de beurt is. In het lokaal zijn er 3 vergaderingen tegelijk bezig. Bij elke vergadering is 1 begeleidende leerkracht aanwezig die alles noteert op een 'Flipover bord'.
Er was een strikt schema gedurende de hele dag. (elke vergadering duurt strikt 32 minuten) Opbouw van iedere vergadering (2 kringen) 7 min deelnemers vergaderen 5 min commentatoren reageren 7 min deelnemers vergaderen 3 min commentatoren reageren 6 min deelnemers vergaderen 1 min commentatoren reageren 3 min deelnemers vormen besluit van vergadering
Elke vergadering vond 3 keer plaats gedurende de hele dag. Iedereen was dus 3 keer deelnemer, 3 keer commentator en 3 keer observator. Bij elke vergadering stond er een nieuwe vraag centraal.
Zoals jullie hierboven lezen was het een vrij intensieve,lange maar zeer boeiende en leerrijke dag. Ik heb meteen een goed zicht gekregen over de hele minor zorg hier in Nederland.
Vele groetjes
|