Tatadaaaaaa, hier zijn we dan met deeltje 2!!!!!!!!!
We zijn vorige week op vrachtwagenbezoek geweest en dat eigenlijk best interessanter dan we hadden verwacht. Wat hebben we allemaal gedaan???? Wel onze klas werd eerst opgesplits in 2 groepen omdat dat handiger was voor de mensen die ons uitleg moesten geven, dan gingen we per groep naar een vrachtwagen (er waren er 2). We zagen de kortste we vanuit Kortrijk naar Avignon (joepie, een stukje van Frankrijk). Wat we ook hebben geleerd is hoe je een lading moet vastmaken (en geloof ons het zit altijd hééééél stevig vast). Wist je dat:- je veel talen moet kennen - je veel van aardrijkskunde moet kennen (wie vrachtwagenbestuurder wil worden zal nu al zeker moeten opletten tijdens aardrijkskunde!!!!!!!!) -en ze moeten nog zo veel meer kennen. Ook de radio kwam erbij te pas. hij dient niet alleen voor ontspanning maar ook voor nieuws- en verkeersinformatie. HEEL BELANGRIJK DUS!!!!. En hééééééééééééééééél vreemd, ze mogen max. 4uur en een half rijden en daarna MOETEN ze 3 kwartiertjes een pauze nemen. Dat wil dus zeggen dat ze maar 9 uren per dag mogen rijden. Je zou dus denken dat ze niet worden gecontroleerd maar dat worden ze dus wel. Dit kan met de tachograaf, een machine dat "meet" hoelang een vrachtwagenbestuurder rijdt. En tot slot over de dode hoek, dat is een plek waar de bestuurder (in dit geval de vrachtwagenbestuurder) je niet kan zien. Een paar handige tips om een dode hoek ongeval te vermijden: hou genoeg afstand en rijd nooit te dicht tegen een vrachtwagen aan.
Ps: de cabinne (waar dus de bestuurder zit) is GROTER dan je denkt (we pasten er met wel meer dan 8 man in!!!!!!!!!!!)
Zo het was een superleuk vrachtwagenavontuur!!!!!!!!!!!! Tot de volgende keer vééééééééééle grtjs Mehercule (nienke,elisa,randi en rani)
|