Inhoud blog
  • Week 12 Uitvoeren van het project
  • week 11 voorbereiding project
  • Week 10 vertelfestival en smartphone tour!
  • Week 9 Internationale literatuur: sprookjes en kamishibai
  • Week 6 en de Paasvakantie!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Meester Bert

    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 4
    Hey,

    De eerste maand van mijn EOS avontuur zit er al op! De tijd vliegt en dat komt omdat ik me echt amuseer in het EOS -project!
    Ik voel dat de groep echt hecht is en dat we elkaar allemaal graag hebben. Deze week was een heel vermoeiende week met verschillende avonturen en gevoelens.
    We hebben Brussel bezocht en daarvoor moesten we vroeg uit bed springen. We hebben in de voormiddag het Europees parlement bezocht en kregen daarin een rondleiding. Ikzelf was er nog nooit geweest. Voordat we binnen gingen moesten we door een scanner zoals op de luchthaven en kregen we de regels en afspraken te horen die hier gelden. Dan zijn we een congres gaan bijwonen en zagen we dat alles vertaald werd door een tolk door een koptelefoon. Ik was erg onder de indruk van de grootte van de zaal. Daarna kregen we een presentatie over het onderwijs in België. Dan kregen we de kans om wat vragen te stellen aan een parlementslid Bart Staes van de groene partij. Dan even poseren voor een foto met hem.
    Daarna begaven we ons naar de cafetaria waar we gratis een hele menu kregen. Deze hebben we dan smakelijk opgegeten en dan trokken we het centrum van Brussel in om daar een tour te krijgen van Rudi. We hebben alle highlights gezien van Brussel zoals manneke pis, rue de boucher, jeanneke pis, etc.
    Dan gingen we terug naar huis moe maar tevreden.
    De dag erna gingen we naar Antwerpen, weer vroeg uit de veren. Dan zijn we naar de Jodenschool geweest in Berchem. We werden streng gecontroleerd aan de ingang en moesten gefouileerd worden. Als dit achter de rug was kregen we een verwelkoming van een soort schoolhoofd. Aan hem konden we vragen stellen over het Jodendom.
    Daarna kregen we de kans om eens te gaan kijken in een Joodse klas. Ik ging in de klas met de jongens omdat ik niet in contact kon komen met de meisjes. Ik en Quentin stonden dan in de klas van een oud leerling van de Khlim. We hebben een heel gesprek gehad met hem en dat deed onze ogen echt open. We waren serieus onder de indruk van het Jodendom en hoe dat dit leven van deze mensen bepaald. Ze waren best wel heel extremistisch in mijn ogen.
    Na deze ervaring gaven enkele Belgische studenten een rondleiding door Antwerpen. Ze hebben dit heel goed gedaan en heel mooi ingekleedt in het thema van St Patricksday! Alleen jammer dat we niet alles hebben doen waardoor het heel jammer is van al dat harde werk van deze studenten. Die avond zijn we met enkele studenten St Patricksday gaan vieren! Het was weer een leuke avond. De dag erna was het wat serieuzer. We moesten België voorstellen en hun onderwijssysteem. Onze presentatie ging wel goed alleen duurde hij iets langer dan voorzien! :D
    We hebben dan ook geluisterd naar de andere landen en het valt toch op dat er heel wat verschillen zijn binnen Europa op het gebied van onderwijssysteem. Zo zijn de leeftijden van leerplicht heel anders. Zo moeten ze bijvoorbeeld in Finland naar school gaan tot hun 16de. En ook de dagschema's zijn anders. In Griekenland hebben ze altijd maar halve dagen!
    We hebben deze week ook lessen Nederlands gegeven. Het allerleukste vonden ze de chocoladefondue waar ze dan verschillende soorten fruit leerde kennen en ook verschillende technieken zoals snijden, schillen enz.
    Daarna hebben we hier van zitten smullen en iedereen was er dol op!
    Zo dat was onze vermoeiende week maar ik vond het wel een hele leuke!
    Tot volgende week!










    19-03-2010 om 14:35 geschreven door Bert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 3: What a shoe can do!
    Hallo,

    De derde week zit er al op. Ik heb de indruk dat de tijd vliegt in het EOS project. De studenten zijn nu bijna al een maand hier!
    Deze week zijn we ook weer bezig geweest met de voorbereiding van de digitale opdracht en de interactieve dag.
    We hadden wat complicaties met onze film, we kregen deze niet goed gemonteerd en na lang puzzelen en zoeken de ict - coördinator Ruben ingeschakeld. Toen hij aankwam is het ons ondertussen toch gelukt. We waren heel erg fier op het resultaat!
    We hadden dan de dinsdag de try - out van onze dagen en konden dan aan elkaar laten zien wat we hadden voorbereidt.
    Hier en daar moesten er nog aanpassingen worden aangebracht maar het geheel zat al goed.
    De dag nadien (woensdag) ging ik met een bang hartje naar school, ik was wel eens benieuwd hoe de kleuters gingen reageren op de anderstalige studenten. Maar eenmaal de dag bezig was en ik zag dat de kleuters zich amuseerden viel alles van mij af!
    Ik was enorm verbaasd over het feit dat de kleuters de buitenlandse studenten verstonden ook al spraken zij geen Nederlands maar hun eigen moedertaal. Dit had ik echt niet verwacht. En het leuke was dat de kleuters ook de woordjes overnamen! Zo waren er kleuters die de kleuren in het Tsjechisch begonnen te zeggen. Ik moest Zuzana en Nefeli begeleiden in hun activiteit. Ik was erg onder de indruk hoe expressief deze 2 waren en goed in de omgang met de kleuters terwijl zij eigenlijk studeren voor lager en secundair onderwijs. Ik vond het een heel erg geslaagde dag en het was echt een leuke groep kleuters! Het was enorm leuk!!
    De andere studenten van de andere groep (die een dag voorbereidde voor de lagere school kinderen) hadden ons ook heel goed geholpen. Zij waren een soort peter of meter van de groep en moesten dan de kleuters begeleiden naar de volgende activiteit zodat alles heel vlot verliep. Bedankt hiervoor!!
    De dag erna was het de beurt aan deze mensen om hun project uit te voeren. Ik had eerlijk gezegd meer zenuwen voor dit omdat dit lagere school kinderen waren en deze natuurlijk heel anders zijn als kleuters. Ik had er eigenlijk wat bang van hoe zij gingen reageren op de schoenen.
    Maar doorheen de dag zag ik dat zij ook genoten van al het muzische! Zij waren wel wat ruwer en moesten wel wat korter gehouden werden als de kleuters. Dus ik vond deze dag wel vermoeiender dan die met de kleuters terwijl ik hier gewoon mee doorschuifde. Maar ik heb er toch van genoten. En ik denk dat iedereen ook heel tevreden is over dit project!
    Donderdagavond hadden de Spaanse meisjes ons uitgenodigd om zelfgemaakte Sangria te komen drinken in de studho. Dit was zeer leuk en gezellig. We hadden zelfs spelletjes gespeeld wat leidde tot hilarische momenten. Zo moest iemand een Spaans, Nederlands, Grieks, Tsjechisch of Fins woord door vertellen en dan kijken hoe het na een hele ronde in de kring klonk. Het was erg leuk geweest. Daarna zijn we met de hele bende naar de Irish pub gegaan. En daar was het karaoke en Petra en Vicki hadden een liedje gezongen. Het was weer een leuke avond!








    12-03-2010 om 14:52 geschreven door Bert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 2: What a shoe can do
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hey,

    Week 2 is achter de rug! Deze week zijn we gestart in het "what a shoe can do" project!
    We zijn deze week gestart met elk land zijn presentatie over zijn of haar land en de rol van schoenen daarin!
    Het was heel leuk om naar te kijken en ook erg leerrijk! Daarnaast was het ook heel actief want ik heb erg veel moeten dansen.
    Ik was zelfs even een Griekse bruidegom tijdens de presentatie van Griekenland.

     Na deze presentaties zijn we gestart met de workshops van expressie, beeld, muziek en beweging. Deze workshops waren al door de Belgische studenten gekend omdat deze eigenlijk een herhaling waren van het eerste en tweede jaar expressie. Maar ik heb er toch van genoten en er veel uit geleerd want het is heel anders met anderstalige studenten erbij!
    Ik was er wel van verschoten hoe expressief en creatief deze studenten konden zijn want zij hadden in enkele gesprekken gezegd dat ze in hun land zo geen workshops kregen maar veel meer theorie lessen. Zo kreeg ik weer een beeld van het onderwijssysteem in deze landen.
    Voor mijzelf was het ook eens goed om bij nieuwe mensen expressief te wezen, omdat ik daar dikwijls nog problemen mee heb. Maar dit was probleem was snel aan de kant gezet en ik vond zelf dat ik heel erg expressief was en open naar de andere studenten. Dus hier heb ik ook veel uit geleerd.

    Na al deze workshops hadden we voorbereidingstijd voor onze interactieve dag met kleuters en onze digitale opdracht (stop motionfilm). Ik had hier eerst in het begin nog wat bang voor. Want een groepswerk maken in het Engels met mensen die geen Nederlands kunnen, leek me lastig. Maar dat ging heel erg goed en het was ook heel erg interessant. Je zag veel verschillen in cultuur vb: zuiderse types raken bij nooit gestresseerd en bleven rustig en doen alles op hun gemak. Het was zeer leerrijk. We hadden genoten van het maken van de stop motion film en waren allemaal heel erg trots op het resultaat. :)

    Tijdens enkele middagpauzes van deze week moesten de buitenlandse studenten hun land voorstellen voor docenten en andere studenten van de school omdat het de week van de diversiteit was. Ik ben naar die van Griekenland geweest en Wallonië. Ik vond het wel heel erg jammer dat er geen tot weinig opkomst was van docenten en studenten. Ik heb geen studenten gezien en 2 docenten. Ik vond het wel heel erg voor de buitenlandse studenten die er dan zoveel werk insteken om dan hun presentatie tijdens de middag te doen. Ik heb er wel van genoten!

    We zijn met de klas donderdagavond ook naar de Irish Pub geweest om even te ontspannen, het was een leuke avond geworden die voor herhaling vatbaar is!




    07-03-2010 om 02:19 geschreven door Bert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste week
    De eerste week van het EOS project zit er al op!
    Het was een bewogen week! Mijn petekind had eerst wat problemen met haar kamer en had het de eerste dagen moeilijk en wou graag terug naar huis. Maar na een paar gesprekken en wat zoeken naar oplossingen hebben heeft ze het nu toch naar haar zin en geniet ze ook volop van ons project!
    Het was daarnaast ook een zeer boeiende week met heel wat aanpassingen.
    Zo was het al een hele uitdaging om de hele dag Engels te praten. Maar na een tijdje begin je zelfs in het Engels te denken en vind je al een paar woorden in het Nederlands niet meer terug.
    Wat ook heel leuk is, is dat er nog een jongen in het EOS project is gestapt. Quentin van Wallonië. Dit is wel leuk!
    Het communiceren met hem gebeurd ook op een grappige manier. Hij verstaat wat Nederlands en Engels. En ik kan mij ook wat uitdrukken in het Frans wat leidt dat een 3 talige conversatie!
    We hebben onze eerste lessen Nederlands ook gegeven in deze week! Dit was een leuke en verrassende opdracht! Ik was erg onder de indruk van wat de studenten allemaal al konden na een eerste les en hoe snel ze dit ook konden oppikken.
    Ze beginnen zelfs op facebook hun statussen in het Nederlands te zetten!
    Iets grappigs wat ik heb opgemerkt tijdens deze lessen was dat de dierengeluiden verschillen van land tot land. Bij ons doet de muis "piep" en in Tsjechië doet de kip zo! Het leidt allemaal tot grappige situaties en miscommunicatie. Ik sta ook open voor andere talen en kan nu ook al enkele woordjes spaans en grieks!
    In deze week zat ook een drama les waar we dan elkaar weer beter leerde kennen door naamspelletjes, toneelvechten en teambuilding spelletjes. Dit was een zeer leuke workshop omdat we op deze leuke manier elkaar weer beter leerden kennen en het ijs ook gebroken was.
    We hebben ook verschillende uitstappen gedaan in de eerste week. We zijn eerst naar Hasselt geweest en daarna hebben we Maastricht bezocht. En als afsluiter hebben we het kasteel van Alden biesen bezocht! Het was wel heel leuk om deze rondleidingen mee te maken want ik heb zelf veel bijgeleerd over Hasselt terwijl ik daar praktisch woon! Bv: De betekenis van al de standbeelden: over de jenever, heilig paterke enzovoort. Het was allemaal heel leerrijk!
    We zijn ook de donderdagavond naar de Versuz geweest om zo elkaar weer op een andere manier te leren kennen! Het was een zeer leuke avond en hebben er ook van genoten, alleen waren we allemaal de dag nadien een beetje moe :) !
    Ik kan al niet wachten op de volgende weken, ik heb er echt zin in!!









    01-03-2010 om 15:34 geschreven door Bert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Welkom op mijn blog!
    Ik zit nu in mijn laatste jaar als kleuteronderwijzer op de Khlim Hemelrijk te Hasselt.
    Vanaf 22 februari start ik in het EOS project! En zal ik 3 maanden gezelschap krijgen van studenten van over heel de wereld om hun België te leren kennen en ons onderwijssysteem.
    Ik hou jullie nog op de hoogte!
    Groetjes Bert

    21-01-2010 om 12:39 geschreven door Bert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 18/01-24/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs