Maurits Cornelis Escher
-Nederlandse kunstenaar-
Inhoud blog
  • MC Escher
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MC Escher

    MC Escher

    Biografie: 

    Jeugd

    Escher werd geboren in 1898 in Leeuwarden als de jongste zoon van waterbouwkundig ingenieur George Arnold Escher en diens tweede vrouw, Sarah Gleichman. Hij werd er geboren in een vleugel van het Princessehof. Binnen het gezin werd hij Mauk genoemd. In 1903 verhuisde de familie naar Arnhem, waar Escher de HBS volgde. Hij was goed in tekenen, maar verder was hij geen goede student: hij doubleerde tweemaal en zijn resultaten waren pover. In 1919 ging Escher, die volgens zijn vader een wetenschappelijke opleiding moest hebben, in Haarlem studeren aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten. Al gauw schakelde Escher over naar de richting van de sierende kunsten, waar hij les kreeg van Jessurun de Mesquita, een jood van Portugese afkomst, met wie hij contact zou houden tot in 1944, toen De Mesquita door de Nazi's werd vermoord. Escher verliet de school in 1922.


    Werk:

     

    Techniek

    Escher had een sterke voorkeur voor technieken waarbij men met een zwart vlak begint en zwart weghaalt. Escher gebruikte dan ook houtsnede, houtgravure, lithografie en (in mindere mate) mezzotint. Tijdens zijn HBS-opleiding maakte hij ook enkele lino's.

    Escher erfde van Jessurun de Mesquita een voorliefde voor houtsnede op lang hout, maar later (vanaf 1931) gebruikt Escher ook houtgravure (op kops hout), omdat men hiermee gedetailleerder kan werken. Houtsnede zou echter voor Escher een veelgebruikte techniek blijven.

    In 1929 maakte Escher zijn eerste lithografie. Met lithografie kan men ook grijstinten gebruiken, maar het contrast is beperkt. In 1946 waagt Escher zich dan ook aan mezzotint, ook wel 'zwarte kunst' genoemd, omdat hiermee sterker contrast mogelijk is. Mezzotint vergde echter te veel geduld, en Escher zou in totaal slechts zeven mezzotinten maken.

    Escher bezat een grote technische vaardigheid. Een voorbeeld hiervan is de prent Draaikolken, waarin afbeeldingen van rode en groene vissen het vlak vullen. Beide kleuren werden afgedrukt met hetzelfde blok hout, maar bij het afdrukken van de ene kleur was het blok 180 graden gedraaid t.o.v. het afdrukken van de andere kleur.

    In het begin was techniek belangrijk voor Escher (en dat zou ook zo blijven), maar op een gegeven ogenblik was technische vaardigheid niet meer het hoofddoel. Escher wil dan de wonderlijke ideeën in zijn hoofd uitdrukken in prenten, en techniek is hiervoor (slechts) een middel.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    20-02-2008, 15:32 geschreven door boemselecta  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Aantal werken van MC Escher:





    Waterfall

    Één van de prachtige onmogelijke gebouwen van Escher. De basis van de illusie is de opneming van de onmogelijke driehoek of de tri-staaf, die door Roger Penrose en zijn vader wordt ontwikkeld. Escher gebruikte ook dit hoofd in het Stijgen/het Dalen, de Onmogelijke Trap. De driehoek wordt geplaatst in het beeld drie keer. Aangezien u elk deel van de bouw in de druk bekijkt kunt u om het even welke fouten vinden niet, maar wanneer de druk als geheel wordt bekeken ziet u het probleem van water reizend op een vlak vliegtuig, nog valt het water en spint het wiel van een molenaar.





    Three Worlds

    Dit beeld van een bosvijver wordt samengesteld uit drie elementen: de de herfstbladeren die de achteruitgaande oppervlakte van het water, de bezinning van drie bomen op de achtergrond en, in de voorgrond, de vissen tonen die door het duidelijke water worden gezien.





    Sky & Water I

    Deze druk is gebruikt is fysica, de geologie, chemie, en in psychologie voor de studie van visuele waarneming. In het beeld verenigen een aantal visuele elementen zich in een eenvoudige visuele vertegenwoordiging, maar vormt elk afzonderlijk een punt van vertrek voor de opheldering van een theorie in één van deze disciplines.





    Still Life and Street

    De kleine straat in Savona, dichtbij Genua (Italië), was de oorsprong van de vereniging van ideeën die in het de houtdruk nog Leven en Straat (1937) moeten worden gevonden. Hier hebben wij twee vrij duidelijk herkenbare werkelijkheid die in natuurlijk, en toch tezelfdertijd volledig onmogelijk, manier wordt samengebonden. Bekeken van het venster, maken de huizen boek-rest waartussen de uiterst kleine poppen worden opgezet. Bekeken van de straat, bevinden de boeken zich hoog werven en tribunes van een de gigantische tabakskruik bij de kruispunten.



    Another World II

    Het binnenland van een kubus-vormig gebouw. De openingen in de vijf zichtbare muren geven meningen van drie verschillende landschappen. Hoewel neer kijkt het hoogste paar, bijna verticaal, op de grond; midden twee is op oog-niveau en toont horizon, terwijl door het bodempaar men tot de sterren recht kijkt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    20-02-2008, 16:25 geschreven door boemselecta  
    Archief per week
  • 18/02-24/02 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs