De Marlboro Man is (of, in veel gebieden was (+)) onderdeel van een reclame campagne voor Marlboro sigaretten.
In de Verenigde Staten, waar de campagne ontstond, werd gebruikt van 1954 tot 1999.
De Marlboro Man voor het eerst werd bedacht door Leo Burnett in 1954.
De afbeelding betreft een ruige cowboy of cowboys, in de natuur met slechts een sigaret.
De advertenties waren oorspronkelijk bedoeld als een manier om te populariseren gefilterd sigaretten, die op dat moment werden beschouwd vrouwelijk.
De Marlboro advertentie campagne, gemaakt door Leo Burnett Worldwide, wordt van gezegd dat dit een van de meest briljante advertentie campagnes van alle tijden was .
Het getransformeerde een vrouwelijk campagne met de slogan Mild als Mei,in een dat was mannelijk, in een kwestie van maanden.
AL Hoewel er veel Marlboro Mannen waren, de cowboy bewees de meest populaire te zijn .
Dit leidde tot de Marlboro Cowboy en Marlborocountry campagnes.
Marlboro is een bekend sigarettenmerk van de firma Philip Morris.
Wereldwijd heeft dit merk het grootste marktaandeel.
Het Europese hoofdkantoor is in Neuchâtel, Zwitserland gevestigd.
De grootste fabriek van Philip Morris buiten de Verenigde Staten staat in Bergen op Zoom, Nederland.
Marlboro is genoemd naar Great Marlborough Street, een straat in Soho, Londen, waar de fabriek stond die de eerste sigaretten vervaardigde.
In de reclame van Marlboro stond jarenlang de Marlboro Man centraal.
Dit was een stoere cowboy, met dito hoed en paard, die stoer van zijn sigaret genoot ( later hier meer over ) .
Na de restricties op sigarettenreclame is het gebruik van de Marlboro Man drastisch afgenomen.
Philip morris maakt niet alleen Marlboro sigaretten, het assortiment bevat o.a. Philip Morris, Murrati, L&M, Chesterfield en Merrit.